Aktualności Forum Graffiti Publicystyka Teleport

Komentowana treść: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira
[#1] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira
Fajne, fajne. Dzięki

Może to zabrzmi jak przechwałki, ale do większości rzeczy z pierwszej części filmiku doszedłem sam - z czego teraz jestem dumny, ale pewnie zajęło by mi to mniej czasu gdybym widział ten film wcześniej i pogadał z prawdziwym koderem :)
zacząłem właśnie tak jak mówił Cahir:
- pobrałem VBCC/VASM
- spędziłem masę czasu aby ustawić workflow: Sublime Text + VASM + FS-UAE + ASMOne (do pisania prostych wprawek i testów) + układ katalogów na dysku
- napisałem sobie prosty framework do robienia: startupu, liczenia czasu (timeline) w przerwaniu, do robienia oddzielnych zamkniętych części (dokładnie jak Cahir ;) ), używania timelinu do synchronizacji demopartów, itp
- przeglądam masę źródeł: m.in Axisa/Oxyron, Cahira z GitHuba, Flashtra i ogólnie z internetu - jest tego całkiem sporo.
- no i oczywiście wszystko zaczęło się od obejrzenia tutoriali Photona
Więcej opisałem tutaj

Mam swoje zdanie co do C na A500, ale o tym chętnie pogadam przy okazji jakiegoś party ;)

Przez X'16 moje kodowanie na A500 siadło, ale po tym filmie dostałem znowu pozytywnego zastrzyku zajawki.
Dzięki
[#2] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

W odpowiedzi na #1

Carrion: Nie ukrywam, że - po bardzo obiecującym - Teapot Genie liczyłem / liczę na kolejną Twoją produkcję na Amigę. W nowym roku będzie kilka pretekstów do wypuszczenia tak owej, z czego najciekawiej amigowo zapowiada się kolejna jesienna edycja LOAD ERROR w Gdańsku OK

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2016 10:53:58 przez slay
[#3] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

W odpowiedzi na #2

Świetny wykład OK
Szkoda tylko , że nie widać kodu
Szczególnie, jak została zmodyfikowana ta pętla z początku?

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2016 11:52:44 przez Artur Jarosik
[#4] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

W odpowiedzi na #3

A początkowego for(i=0; i < n; ++i) na while (n--) jak dobrze wywnioskowałem, ale mogę się mylić.
[#5] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira
Mógłby dać wykład o kodowaniu i programowaniu na A5000 i AmigaOS4.x.
Amiga 500 to miniona epoka. To żadny wkład w rozwój platformy Amiga obecnie.
[#6] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

W odpowiedzi na #2

najciekawiej amigowo zapowiada się kolejna jesienna edycja LOAD ERROR w Gdańsku


W pełni się zgadzam, ale zapomniałeś, że propagandę Loaderrorową mieliśmy zaczynać dopiero w przyszłym roku :)

Wykład bardzo fajny, myślę że lektura obowiązkowa dla wszystkich nowych-starych koderów. Cahir bardzo przekonywająco przedstawia zalety pracy na emulatorze (co oczywiście nie oznacza, że nie trzeba produkcji testować na sprzęcie) i trudno mi pojąć, dlaczego niektórzy nadal się przed tym bronią...

Cahir niechcący ujawnił kulisy naszej nowej produkcji, za co oczywiście poniesie drobną karę. Godzinka sprzątania odpadów radioaktywnych będzie w sam raz. Albo może wysłuchanie w całości jakiegoś podcastu o "nowych Amigach" ;)
[#7] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

W odpowiedzi na #5

Nie ma czegoś takiego jak A5000. Jest AmigaOne X5000 a co więcej:

  • nie sądzę, żeby kodowanie/programowanie pod nią różniło się jakoś istotnie od innego współczesnego kodowania (może poza brakiem niektórych narzędzi dostępnych na "wiodących proszkach"
  • nie sądzę, żeby Cahir jakoś szczególnie znał się na komputerach AmigaOne i AmigaOS 4.x, a w każdym razie znał się na tyle, żeby wykładać ich programowanie


Natomiast co do faktu, że A500 to miniona epoka i że programowanie na nią to żadny wkład w rozwój platformy - pełna zgoda. Ba, myślę, że co do tego absolutnie wszyscy są zgodni. Tylko jedni nic sobie z tego nie robią (ot, lubią programować stare sprzęty i ich to bawi) a inni wręcz odwrotnie.
[#8] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

W odpowiedzi na #5

Amiga 500 to miniona epoka.


Każda AmigaONE to też retro, tylko grono zainteresowanych kultywowaniem tego retro jest promilem grona ludzi którzy interesują się Amigą 500. Procesor który dziś w świecie AmigaONE jest uważany za nowoczesny ma 11 lat (PA6T), a to mniej więcej tyle ile upłynęło pomiędzy jego prezentacją a premierą Amigi 4000 Tower. Zwizualizuj to sobie:



Premiera A4000T ----------------------- Prezentacja PA6T ------------------------------ Dziś
1994------------------------------------------2005------------------------------------------2016


Co do samego wykładu to na pewno znajdzie grono odbiorców którzy z przyjemnością obejrzą jak się powinno programować z wykorzystaniem mocy amigowego chipsetu.
[#9] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

W odpowiedzi na #5

Pisanie na AOS4 i na nowe Amigi to jest dopiero strata czasu... zobaczy to może 5-10 osób.

Ja wolę minioną epokę. Robię to przede wszystkim dla własnej frajdy. Pisanie w ASM i na gołą maszynę (ang.: bare metal) to jest to co lubię najbardziej. Właśnie zmagam się z limitem 500 MB Chip Ramu i to jest piękne jak mi się grafika z modułem AceMana nie mieści i muszę, albo wykombinować co obciąć, z czego zrezygnować, a co zoptymalizować. Ba, dzięki temu już mam pomysł jak zmniejszyć animację którą planowałem o 50%, a będzie wyglądała tak samo. Przy maszynie z Mega RAMem nawet bym o tym nie pomyślał...

Nie widzę, jak pisanie na "Nowe Amigi" miało by posuwać moją wiedzę i postęp do przodu... ?
w QT, OGLu, mogę równie dobrze napisać na Macu albo PC.
Demo napisane na "przestarzałym" sprzęcie zobaczy o wiele więcej ludzi, ba może nawet jacyś "YouTuberzy" zrobię o nim nowy "episode" :)
a wtedy mam +10 do fame'u ;)


@jazzcat
a w którym momencie jest ten spoiler?
chętnie podpatrzę i może coś skopiuję.... yyy znaczy nauczę ;)


Ostatnia aktualizacja: 12.12.2016 14:26:25 przez retronav
[#10] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

W odpowiedzi na #7

Natomiast co do faktu, że A500 to miniona epoka i że programowanie na nią to żadny wkład w rozwój platformy - pełna zgoda. Ba, myślę, że co do tego absolutnie wszyscy są zgodni.


"absolutnie wszyscy są zgodni"

Istnieje całkiem niemała grupa osób, dla których to właśnie tworzenie czegokolwiek na "neo Amigi" jest pozbawione sensu. Ta platforma nie posiada bowiem ani walorów "retro - nostalgicznych", ani atutów nowoczesnego sprzętu, który mógłby służyć jako pełnoprawny zamiennik PC do normalnej pracy.
[#11] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

W odpowiedzi na #10

Każda z tych grup jest mała i każda robi to dla frajdy a nie dla liczby osób. Zupełnie nie trafia do mnie pojawiający się od czasu do czasu argument, że jeśli by było 4-5 osób to byłoby niefajnie a jak jest 20 osób czy n osób to jest fajnie (z listą cech co jest kultowe a co nie). Przeciwstawianie programowania na ten czy inny komputer tak samo.

Pisząc grę, program czy demo w moim odczuciu, w kontekście hobby, pisze się nie po to żeby to sprzedać by osiągnąć jakiś cel komercyjny - czyli by się utrzymać i kupić samochód - a po to żeby mieć z tego pisania, tworzenia frajdę.
Ów frajda jest jak w ramach hobby napisze się coś przede wszystkim dla siebie, dla swojej ciekawości poznania, stworzenia nowych rzeczy. Grupa odbiorców, tych kilku czy kilkudziesięciu jest tu sprawą drugorzędną. Śmieszne jest trochę przeciwstawianie grup i komputerów i szukanie jakiegoś sensu w odniesieniach do liczb użytkowników czy zapaleńców daną platformą. Przykładowo jeśli pojawiają się dema na egzotyczne sprzęty, które mają 0 użytkowników to pojawiają się ochy i achy no bo są ograniczenia a nikt ich nie używa na co dzień (no to wtedy spoko).

Odnośnie sprzętu do normalnej pracy to każdy dobiera sobie taki sprzęt jaki chce i sam sobie definiuje potrzeby. Atuty dla konkretnej osoby zawsze się znajdą i będą odmienne dla osoby x a inne dla y.

Gdy pada stwierdzenie "Istnieje całkiem niemała grupa osób, dla których to właśnie tworzenie czegokolwiek na "neo Amigi" jest pozbawione sensu" to ja się uśmiecham szeroko bo można by było je modyfikować w dowolne strony podmieniając "neo Amigi" na dowolną platformę czy (przy zmianie jeszcze "na") język programowania.

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2016 14:45:44 przez grxmrx
[#12] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

W odpowiedzi na #11

@grxmrx
W zasadzie to jest ten przypadek kiedy wszystko co piszesz to 100% prawda, ale w odniesieniu do demosceny nie zgadzam się z Tobą w całej rozciągłości.

Stoję murem za tym co powiedział delikatnie Slayer.

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2016 15:03:29 przez retronav
[#13] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira
czekam na wykład pt. jak kodować nie zaliczając nawet pierwszego roku informatyki?A tak poważnie,obejrzę i ten tutorial.
[#14] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

W odpowiedzi na #10

Istnieje całkiem niemała grupa osób, dla których tworzenie czegokolwiek na "neo Amigi" jest pozbawione sensu.


I jest to najprawdziwsza prawda, podobnie jak fakt, że A500 to miniona epoka (a nawet - powiedziałbym - miniona era). Po co te uśmieszki?

Jeśli komentowany wykład dotyczy kodowania na A500, tzn. włączasz swoją pięćsetkę, odpalasz kompilator z dyskietki i wklepujesz linijki kodu wpatrując się w C=1084S - szacunek. Jeśli zaś chodzi o konfigurację cross-compilatora to tylko potwierdza to co napisał rgrg2. O co się tu oburzać?
[#15] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

W odpowiedzi na #9


Właśnie zmagam się z limitem 500 MB Chip Ramu


Hmmm... fajną masz tą Amigę - myślę, że nie powinieneś mieć problemu upchać tam wszystkich modków AceMana i nawet Jazzcata razem wziętych... a pewnie jeszcze coś by zostało :)
[#16] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

W odpowiedzi na #14

Jeśli komentowany wykład dotyczy kodowania na A500


Wykład raczej dotyczy kodowania na emulatorze.

wpatrując się w C=1084S


Rozumie że tylko CRT i to jeszcze od C=. A co z oglądaniem Dem na projektorze, jak to się ma do rzeczywistości?

Bo rozumie prawdziwi Amigowy 512 pod klapką jedna dyskietka i CRT.

A prawdziwi DemoScenowcy to rozumie flanelowa koszula starte dżinsy i wychodzone trampki.

I jak z tym projektorem można oglądać czy nie, czy to już nie będzie prawdziwa Demo Scena?
[#17] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

W odpowiedzi na #16

Jeśli programuje wpatrując się w obraz z rzutnika to tym bardziej szacun pokłony
[#18] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

W odpowiedzi na #9

mi się grafika z modułem AceMana nie mieści i muszę, albo wykombinować co obciąć, z czego zrezygnować, a co zoptymalizować

zazwyczaj zmniejsza sie czestotliwosc sampli i taki modul powinien sie zmiescic
niech ci chlopaki podpowiedza co pisza mody trackerowe

A retrokompy 8 i 16 bit to nie milosierna dawka frajdy.
Ograniczeanie sie do 512 kb (domniemywam ze twoim targetem jest A1000 512 KB) jak wiekszosc ma w domu A500/A600 1 MB to strata czasu bo i tak pół mega sie kurzy przy takim demku.

PS.Naleciałości Commodore 64 ci zostały


Ostatnia aktualizacja: 12.12.2016 17:09:19 przez HOŁDYS
[#19] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

W odpowiedzi na #17

Ale po co te uśmieszki? Nie odpowiedziałeś na pytanie nie chodzi o programowanie tylko o oglądanie na PARTY.

Bo co programować trzeba na CRT, a oglądać można na PROJEKTORZE no jak to?

To oszukujo.
[#20] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

W odpowiedzi na #19

A nie wiem. Ja się trzymam tematu (komentuję wykład dotyczący programowania na A500, a raczej - takiego kodowania na pececie, żeby plik wynikowy uruchomił się na A500). Ty się czepiłeś jakichś projektorów, więc piszę, że kodowanie przed projektorem to jeszcze większy hardkor niż przed monitorem podpiętym do A500. Co tu niezrozumiałego?
[#21] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

W odpowiedzi na #20

No właśnie nie trzymasz się tematu. Wykład jest o programowaniu na UAE. O real HW nie ma za dużo do tego. Wymyślasz jakieś CRT dyskietki i po wszystkim stwierdzasz że ja się czepiam.

Czyli standardowo rozpętujesz gów..burze jak Ci nie idzie zwalasz na kogoś innego gdzie na koniec wyciągasz szabelkę i zaczynasz machać. Robiąc z oponentów idiotów przecież Ty masz zawszę rację. Czyli ziemia jest płaska. Spoko nie mam więcej pytań.
[#22] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

W odpowiedzi na #21

Może ustalmy fakty, OK?

1. Kolega rgrg2 pisze że Cahir powinien zrobić wykład o kodowaniu pod AmigaOS4
2. Wyjaśniam mu w którym miejscu się myli
3. Kolega slay ni z tego ni z owego najeżdża na next geny
4. Zgadzam się z kolegą slayem, jednocześnie zaznaczając w którym miejscu jego opinia pokrywa się z opinią kolegi rgrg2
5. Wkraczasz Ty, kochany bracie i kompletnie mijasz się z tematem.

Który z tych pięciu punktów definiujesz jako "rozpętywanie gów..burzy", który jako "zwalanie na kogo innego" a który jako "machanie szabelką"?
[#23] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

W odpowiedzi na #22

Jest jeszcze punkt 0.
0.) Kolega recedent pisze, że absolutnie wszyscy są zgodni, że Amiga 500 to miniona epoka i stratą czasu jest pisanie na ta platformę.

I wlaśnie tym punktem TechNineWonder myśli, że rozpętałeś gów... burze i pewnie nie tylko on.

Dodane:
A raczej uściślając to punkt 0 to nic innego jak punkt 2 z twojej listy, tylko ty trochę go inaczej nazwałeś.

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2016 17:58:07 przez sordan
[#24] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

W odpowiedzi na #23

A nie wszyscy są zgodni? Ktoś używa A500 do codziennych zadań, poza odpalaniem jakichś gierek i dem, kodowanych pod emulacją albo cross-kompilacją? Jeśli ktoś uważa inaczej i ma jakieś argumenty na uzasadnienie swojego zdania to bardzo chętnie przeczytam co ma do powiedzenia.

P..S. Co do tego że A500 to miniona epoka - zgoda. Ale o stracie czasu nic nie pisałem. To na co ktoś przeznacza swój czas to jego sprawa.

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2016 17:59:23 przez recedent
[#25] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

W odpowiedzi na #24

Tu bardziej chodzi o to co poźniej napisałeś:
...że programowanie na nią to żadny wkład w rozwój platformy


I nie sądzę, że wszyscy się z tym zgodzą. Ja oczywiście się nie zgadzam. Zależy też co się ma na myśli dokładnie pisząc "rozwój platformy" bo można to różnie interpretować. Nowy sprzęt, nowy system, nowi użytkownicy, nowe gry, nowe programy, nowe dema? Jeśli przykładowo programowanie juena i tworzenie nowych gier z koyotem nie rozwija platformę to jak to nazwać?
[#26] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira
Widzę, że od postu #5 sami amigowi programiści komentują
[#27] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

W odpowiedzi na #10

Istnieje całkiem niemała grupa osób, dla których to właśnie tworzenie czegokolwiek na "neo Amigi" jest pozbawione sensu.

Różne grupy różnie uważają. Istnieje też grupa ludzi, którzy uważają, że (cytując m. in. Feia) "scena nie ma ma platformy" i "róbcie na co chcecie tylko RÓBCIE". Na szczęście scena niczego nie narzuca i dlatego ludzie robią różne dziwne rzeczy na różne jeszcze dziwniejsze platformy. Z punktu widzenia komercyjnych działalności nie tylko odpalenie amigowego kompilatora, programu graficznego, muzycznego czy nawet wejście na PPA nie ma absolutnie sensu.

Od wielu lat nienawidzę Microsoftu, całej jego pecetowej filozofii, "osiągnięć" i przede wszystkim produktów. Jednak pecetowej sceny będę bronił tak samo jak amigowej. To właśnie pecetowa scena co jakiś czas tworzy perełki (najczęściej intra), które podtrzymują moją wiarę w sens istnienia sceny. I absolutnie nie mam na myśli produkcji, które są tylko "festiwalem scenek". W tej kategorii nie da się wygrać z dzisiejszymi komercyjnymi grami. :) Scenowcy są na tyle świadomymi odbiorcami sztuki, że nie potrzebują zamkniętej, nierozwijanej platformy żeby ocenić czy coś jest dobre czy nie. Potrafią efekt przemnożyć przez współczynnik możliwości platformy i obiektywnie ocenić wynik. Taką przynajmniej mam nadzieję. A jeżeli nie potrafią to znaczy, że nie różnią się niczym od pospolitych zjadaczy dzisiejszych gier i nie warto się nimi przejmować.

Prawdę mówiąc to od strony koderskiej od lat nie widziałem niczego zachwycającego na scenia gołej Amigi 500/1200. Pobudziło się ostatnio trochę dawnych koderów, wykopali trochę tych swoich zoom-rotatorów, typowych tuneli, torusów, wektorów, scrolli i robią nam powtórkę przełomu lat 80/90. Mam wrażenie, że niektórzy na fali retro-mody robią coś tylko po to żeby było "na Amigę". Nieistotne co, byle działało na gołej pięćsetce/tysiącdwusetce.
Scena na platformach 8-bitowych potrafi zachwycić, scena na rozbudowanych Amigach (nawet 68k) też czasem coś ostrego tworzy, scena pecetowa potrafi przewrócić na podłogę. A na scenie gołej A500/1200 nuda, nic się nie dzieje. Tylko pod względem koderskim, bo design bywa bardzo fajny, muzyka często niszczy wszystkie dokonania muzyków z lat 80/90, tak samo grafika - niemal na każdym party trafia się coś 100x lepszego od ikon starej sceny. Ale kodersko jest strasznie nudno i odtwórczo. Wystarczy machnąć jakiś copperowy gradient, pomachać drutami, pokręcić tunelem (zrobionym 25-letnią rutynką) i już można pokrzyczeć "Amiga rules" pod big screenem.

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2016 20:25:07 przez MDW
[#28] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

W odpowiedzi na #27

I dlatego Ty powinienes tez odkurzyc swoje zrodla i pokazac na co stac amigowego kodera
[#29] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

W odpowiedzi na #28

Ja nie potrafię pisać na prawdziwą Amigę. Moja wiedza i "szufladowe osiągnięcia" są na poziomie mniej więcej bardzo przeciętnej pecetowej sceny z 2000 roku (możliwości dzisiejszych platform z MorphOS/AmigaOS4). szeroki uśmiech Zupełnie mnie nie ciągnie do grzebania w Blitterze/Copperze. To zupełnie nie dla mnie. Zawsze powtarzam, że prędzej kupię sobie Atari XL/XE niż gołą Amigę 500/1200. Z gołymi Amigami mam taki sam problem jak z Fiatem 125p - to już nie samochód, a jeszcze nie zabytek.

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2016 20:31:16 przez MDW
[#30] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

W odpowiedzi na #27

Prawdę mówiąc to od strony koderskiej od lat nie widziałem niczego zachwycającego na scenia gołej Amigi 500/1200

Ja nie wiem za bardzo co masz na myśli od strony koderskiej - trzeba grzebać w demie/intrze/cracktrze i szukać kodu ociekającego zajebistością ? :D
Na stronie SCENA.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem