Komentowana treść: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira
[#31] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

@asman, post #30

3. Kolega slay ni z tego ni z owego najeżdża na next geny


Wytłumaczę zatem dokładniej, choć Sordan już to w zasadzie zrobił.

Kategorycznie stwierdziłeś: "...A500 to miniona epoka i że programowanie na nią to żadny wkład w rozwój platformy - pełna zgoda. Ba, myślę, że co do tego absolutnie wszyscy są zgodni".

Otóż głęboko się z tym twierdzeniem nie zgadzam :) "Rozwój platformy" to dziś przynajmniej kilka, alternatywnych dróg i "linia klasyczna" jest - czy tego chcesz, czy nie - właśnie jednym z nich, kto wie, czy nawet nie tym najbardziej aktywnym dziś.

Możesz więc preferować swoją wizję "rozwoju platformy", ale nie możesz wymagać, aby wszyscy byli "absolutnie zgodni" z podzielaniem tej wizji.

Żeby jednak nie zrobił się taki całkowity OT. Cahir robi kawał zajebistej roboty i pracy u podstaw. Zamiast wymagać od niego, aby robił podobne wykłady o "neo-Amigach", niech fani tychże platform, wezmą sprawy w swoje ręce i przygotują wykłady o programowaniu na nie, oczywiście na podobnym poziomie merytorycznym. Powodzenia.
[#32] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

@asman, post #30

Chciałbym zobaczyć coś czego nie widziałem między rokiem 1990 a 1995. Na platformach 8-bitowych to widzę, na PC widzę, na dopalonych Amigach czasem widzę. A na gołej PRAWDZIWEJ Amidze nie. Tak samo zresztą jak i na np. Atari ST/STE/TT/Falcon. Coś te gołe 16/32-bitowce nie mogą się kodersko odnaleźć w dzisiejszej demoscenie.
[#33] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

@slay, post #31

Zamiast wymagać od niego, aby robił podobne wykłady o "neo-Amigach" (...)

A ktoś wymaga? Cahir zupełnie nie jest zainteresowany takimi platformami i byloby bardzo szkoda gdyby marnował swój czas zmuszając się do programowania 15-letnich pecetów (bo tak mniej więcej wygląda pisanie na Amigę NG czy MorphOSa).
[#34] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

@MDW, post #33

A ktoś wymaga? Cahir zupełnie nie jest zainteresowany takimi platformami i byloby bardzo szkoda gdyby marnował swój czas zmuszając się do programowania 15-letnich pecetów (bo tak mniej więcej wygląda pisanie na Amigę NG czy MorphOSa).


Patrz post nr 5.
[#35] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

@rgrg2, post #5

Mógłby dać wykład o kodowaniu i programowaniu na A5000 i AmigaOS4.x.
Amiga 500 to miniona epoka. To żadny wkład w rozwój platformy Amiga obecnie.

Amigę 500/1200 i AmigaPPC z akceleratorem 3D łączy tylko system operacyjny. A scena ma system operacyjny głęboko w nosie. Wobec tego obu platform nie łączy absolutnie nic poza nazwą. A w przypadku MorphOSa czy AROSa to nawet nie nazwa. szeroki uśmiech Pisanie na nowe Amigi czy MorphOSa przypomina bardziej pisanie na peceta z okolic 2000 roku. Całkiem mocne procesory, w miarę dużo RAMu i zaraz przed (w przypadku MorphOSa) albo na początku (w przypadku AmigaOS4) epoki shaderów. Można z powodzeniem używać C/C++ i raczej nie ma sensu schylać się do assemblera, bo to nic nie da.

Sądząc po wykładzie Cahira zupełnie nie jest on zainteresowany programowaniem 15-letnich pecetów (AmigiNG). I bardzo dobrze. Takich ludzi jest sporo, a kogoś kto chce dziubać w podstawowych modelach klasycznych Amig trudno trafić. Więc niech działa na polu upowszechniania wiedzy o dłubaniu w A500. No a za Amigę NG powinien wziąć się ktoś kto jest nią zainteresowany, ktoś kto jej używa, rozumie, ceni...

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2016 21:12:44 przez MDW
[#36] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

@MDW, post #32

Dalej nie wiem co takiego widziałeś i już mnie zżera ciekawość. Zapodaj kilka tych prodek to sobie obejrze.

Edit. Bo ja jestem scenowy wafel i musze jeszcze sporo przykabanić w temacie dem

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2016 21:16:11 przez asman
[#37] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira
Fajny wykład Cahira i szacun za dzielenie się wiedzą, choć mnie osobiście głównie bawi (jak Carriona) bezpośrednie "ładowanie w żelazo" - każdy jednak ma prawo "marnować czas" w wybrany przez siebie sposób.

Co do toczącej się pobocznej dyskusji to wolę przemilczeć, bo... powiedzmy że szkoda czasu...
[#38] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

@asman, post #36

Ja nie siedzę w scenie. Po prostu jak jest jakieś party to po 2-3 tygodnie później robię sobie nocne oglądanie produkcji na TV, bo ciągle czuję do tego wielki sentyment.
Na pamięc nie znam produkcji z ostatnich 10 lat i jakbym coś nawet podał to na pewno pominąłbym coś znacznie lepszego i źle bym się z tym czuł. szeroki uśmiech Generalnie na klasycznej Amidze pod względem koderskim potrafi mnie zadziwić to co robi Kiero. Ale to nie jest na prawdziwą Amigę tylko na Amigę z 060+ i właściwie można byłoby to robić na każdej innej platformie.
Jeżeli chodzi o peceta to można sobie obejrzeć dema/intra z 1/2 miejsca każdego bardziej liczącego się party.
Na 8-bitowce Atari i C64 w ostatnich latach były ze 3-4 produkcje po których trudno było wstać z sofy.

Wszystko co piszę dotyczy kodowania. Graficznie produkcje z klasycznej Amigi potrafią dzisiaj zachwycić. Co tu daleko szukać - to co potrafią dzisiaj wypixlować Slayer czy Jok stawia ich na najwyższym podium. Tak samo muzyka. Dzisiejsze dwie nutki Jazzcata potrafią przyćmić cały dorobek muzyków, których przez 20 lat uważałem za bogów. Tak samo design - Ghostown potrafi zaskoczyć naprawdę fajnymi pomysłami i świetnym wykonaniem. Nie łamie to możliwości Amigi 500, nie sprawia, że 68000, blitter i copper się gotują, a 1MB RAM rozciąga się 1GB. szeroki uśmiech Ale klimat jest świetny i świeży.
[#39] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

@Krashan, post #26

Krashan wypraszam sobie, napisałem Crazy Priesta w zeszlym roku i w tym roku Ferrari Testarossa Turbo Challenge 2 Deluxe
[#40] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

@sordan, post #25

Moim zdaniem rozwija, oprogramowanie ogólnie rozwija platformę, cokolwiek co sprawia, że chcę uruchamiać coś na tym sprzęcie lub majsterkować. Dlatego na twierdzenie "Amiga 500 to miniona epoka. To żadny wkład w rozwój platformy Amiga obecnie." to poniekąd brnięcie w temat "Czym dla mnie jest Amiga?". Nie dajmy się jednak zwariować, nie ma co wyskakiwać i odbijać piłkę. Tak jak by jakieś platformy się ze sobą gryzły lub walczyły o użytkowników czy rynek ;)

Powiem wam, że niedawno byłem na takich warsztatach gdzie w celu utrwalenia sobie kilku wzorców projektowych i nie tylko robiliśmy zadania w The Game of Life Johna Conway'a. Ja zwykle programuję zagadnienia webowe, ale dzięki tym warsztatom zobaczyłem jakie fajne efekty mogę tworzyć i jak je ulepszać (a nawet mieć możliwość przeniesienia z dwóch do trzech wymiarów bez większych zmian w kodzie), optymalizować i oprogramować co się wyświetla na ekranie, jak wykorzystuje sprzęt i jaką mam frajdę ze swoich możliwości. Aż zachciało mi się pisać dema :P naprawdę. Taka A500 to jest bardzo ciekawa platforma do czerpania jeszcze większej zabawy i w efekcie satysfakcji z tworzenia. Kto wie, możliwe że dzięki takim wykładom (i temu, że są utrwalane) będzie do czego wrócić po zdobyciu podstawowego doświadczenia w temacie.
[#41] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

@HOŁDYS, post #18

Jakby ktoś spierniczył AceManowi moda tnąc częstotliwość sampli, to ja na jego miejscu podałbym go do sądu.OK
[#42] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

@MDW, post #38

To może inaczej, co według Ciebie jest zachwycające na gołą A500, nie wierzę że nie pamiętasz szeroki uśmiech

Obejrzałem wykład Cahira w całości i musze przyznać, że działa motywująco. Troche smutno że w tym roku nawet małego czegoś nie zrobiłem dla demosceny. Koniecznie to musze zmienić - bo czas nagli. Coś mam już wydłubane ale trzeba jeszce oszlifować. Oczywiście na gołą A500.
[#43] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

@MDW, post #35

Wobec tego obu platform nie łączy absolutnie nic poza nazwą.


OK

Właśnie dlatego używanie tej samej nazwy na określenie dwóch zupełnie różnych platform sprzętowych jest mylące i skrajnie nieodpowiedzialne. Amiga to pewna konkretna i sztywno określona platforma sprzętowa, oparta o zestaw tylko dla niej wykonanych custom chips. Bez tego chipsetu nie ma Amigi, są tylko jakieś inne komputery na których działa ten sam system operacyjny (DraCo, Casablanca, płyty Teron czy Nemo itd.), ale używanie tej samej nazwy dla czegoś co nie zawiera amigowych custom chips jest nadużyciem.

Generalnie na klasycznej Amidze pod względem koderskim potrafi mnie zadziwić to co robi Kiero. Ale to nie jest na prawdziwą Amigę tylko na Amigę z 060+ i właściwie można byłoby to robić na każdej innej platformie.


Wykład który komentujemy jest bezsprzecznie wykładem o programowaniu Amigi (jest tam trochę o Copperze itp.), natomiast jak słusznie zauważył MDW, dema na 68060 gdzie wszystko robi procesor mogłyby działać na dowolnym innym komputerze z tym procesorem (np. Atari ST), dlatego są to bardziej dema na 68k niż na Amigę, a to że akurat na Amidze ktoś je odpala jest sprawą drugorzędną.

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2016 10:33:40 przez jubi
[#44] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#45] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#46] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#47] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#48] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#49] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#50] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#51] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#52] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

@Andrzej Drozd, post #41

Jakby ktoś spierniczył AceManowi moda tnąc częstotliwość sampli, to ja na jego miejscu podałbym go do sądu.OK

Dziwne bo właśnie tak jest zrobione w SushiBoyz z tego samego powodu 0.5 CHIP +0.5 FAST (info od samych twórców) a w sieci do znalezienie wypasiona wersja z lepszymi samplami.
[#53] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

@HOŁDYS, post #52

Spoko. Jeżeli autor modułu sam przekonwertuje go do niższej jakości albo "konwerterzy" mają pozwolenie, to nie ma problemu.
Gorzej jeżeli ktoś będzie próbował to zrobić za niego.
Samo obniżenie częstotliwości sampli, np. z 16726 Hz do 8363 Hz da efekt "krasnoludków z cieńkimi głosikami". Można wtedy obniżyć całość o oktawę, jednak jakość będzie bliższa dźwięku z telefonu i nie zawsze wszystkie dźwięki zmieszczą się w ograniczonej liczbie oktaw na PT.
[#54] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

@Andrzej Drozd, post #53

Wiem co piszesz znam temat .. JazzCat sam to zrobil oczywiscie jest to najprostsza opcja uwolnienia paru ładnych Kb CHIPu
[#55] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

@jubi, post #43

Wykład który komentujemy jest bezsprzecznie wykładem o programowaniu Amigi (jest tam trochę o Copperze itp.), natomiast jak słusznie zauważył MDW, dema na 68060 gdzie wszystko robi procesor mogłyby działać na dowolnym innym komputerze z tym procesorem (np. Atari ST), dlatego są to bardziej dema na 68k niż na Amigę, a to że akurat na Amidze ktoś je odpala jest sprawą drugorzędną.

Zauważyłem pewną nieścisłość w Twoim komentarzu. Istnieje kategoria programów, które nie korzystają z custom-chipów, ale niewątpliwie są na Amigę. Są to programy korzystające z jej systemu i dobrodziejstw bibliotek systemowych. Takich programów, tak jak dem pod rejestry sprzętowe jest naprawdę dużo.

Biblioteki te ukrywają szczegóły implementacyjne celem:
  • Zachowania kompatybilności z tymi i przyszłymi wersjami systemu,
  • Zachowania kompatybilności z różnymi modelami Amig,
  • Zapewnienia przyjazności dla systemu oraz użytkownika Amigi,
  • Zapewnienia jednolitego sposobu programowania pod system.

Tak się składa, że te programy często (ale nie zawsze) potrafią zadziałać również na AmigaOS4, ale tylko w trybie emulacji procesorów 680x0 o czym piszę więcej poniżej.

Moim zdaniem Amiga to jest całość - komputer zaprojektowany przez zespół inżynierów pod przewodnictwem Jaya Minera i system, którego jednym z głównych projektantów był Carl Sassenrath. I o ten element warto Twoją definicję Amigi rozszerzyć.

Po Commodore i Escomie to była zupełnie inna historia. Amiga powoli przez lata zatraciła swoje pierwotne cechy i znaczenie. Obecnie AmigaOS4 ma tyle wspólnego z Amigą, co pewne niektóre, wybrane cechy systemu. Wszystko inne zostało zastąpione.

O ile korzystanie z AmigaOS4 na Sam440ep wygląda podobnie jak z Amiga OS3.1 na Amidze 1200, ponieważ mamy zbliżone środowisko pracy (Workbench), jednakże o poważniejszej pracy nie ma co myśleć, z tego powodu, że większość oprogramowania z Amigi 1200 jest niekompatybilna z AmigaOS4, zaś oprogramowanie dedykowane z OS4Depot często jest bardzo niestabilne. Powoduje to bardzo dużo problemów, utrudniających pracę, których nie doświadczam na swojej Amidze 1200 korzystając ze sprawdzonych, natywnych programów. Używanie Amigi 1200 jest dla mnie z tego powodu wygodniejsze.

Jeśli chodzi o programowanie pod AmigaOS4 to biblioteki są podobne, ale SDK jest kiepskie, zaś dokumentacja jest cały czas niepełna.

Ot, moje trzy grosze w temacie, jako użytkownika Amigi 1200. Proszę o wyrozumiałość użytkowników innych systemów.

Ostatnia aktualizacja: 14.12.2016 13:33:19 przez Hexmage960
[#56] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

@Hexmage960, post #55

Są to programy korzystające z jej systemu i dobrodziejstw bibliotek systemowych.

Czyli przytłaczająca większość produkcji demoscenowych (i gier) dla klasycznej Amigi do takich programów się nie zalicza. A o produkcjach scenowych w tym newsie jest mowa. 😃

Ostatnia aktualizacja: 14.12.2016 13:43:41 przez MDW
[#57] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

@MDW, post #56

To prawda. Ale warto o tej kategorii programów wspomnieć również w kontekście programowania. Ja pamiętam, jak miałem Amigę CDTV to głównie bawiłem się programami pod system, a nie grami z dyskietek, jak użytkownicy A500. Często takie pierwsze doświadczenia decydują o dalszej drodze.
[#58] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

@Hexmage960, post #55

Nie masz racji ponieważ można napisać program dla systemu AmigaOS ale nie działający na Amidze oraz program nie działający na AmigaOS ale działający na Amidze. Dlatego Amiga to nie Amiga + AmigaOS.

Ostatnia aktualizacja: 14.12.2016 16:43:57 przez xxl
[#59] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

@xxl, post #58

można napisać program (...) nie działający na AmigaOS ale działający na Amidze


Ciekawe czy dalej by działał gdyby wywalić z Kickstartu wszystkie elementy AmigaOS.
[#60] Re: Jak zacząć kodowanie dem (i gier) na A500 - wykład Cahira

@recedent, post #59

interesujace spostrzezenie: czy Amiga bez programu rozruchowego to ciagle Amiga
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem