Aktualności Forum Graffiti Publicystyka Teleport
[#1] Forever 2011 Party
Ciekawe, na zakończonym właśnie party Forever 2011 wychodzi demo na platformę Amstrad CPC 128k, które zostawia w tyle ostatnie "współczesne" dema na a500 :)

Można sobie obejrzeć na webowym emulatorze:

http://retropower.eu/CPCInAJar/index.php?dsk=bf.zip&crtc=1&boot=DISC&large=true

http://pouet.net/prod.php?which=56761

[#2] Re: Forever 2011 Party

@slay, post #1

Rewelacja. Naprawdę powala na kolana. Tak czy siak ciężko pownać obecny stan sceny 8 bitowej do 16 bitowej. Na 8 bitowe jest grom super pozycji na 16 bit z nimi cienko. 3 demka na rok warte oglądania reszta szkoda czasu. Jak by komuś nie odpalał emulator na stronie link youtube: http://www.youtube.com/watch?v=fSbKv7wCKlU .

[#3] Re: Forever 2011 Party

@slay, post #1

piekne !! nalezy dodac ze na tego amstrada CPC 128k gry wygladaj "prawie" identycznie jak na A500.. mozliwosci naprawde swietne jak na architekture 8bit .,. a demka grupy Batman sa ogolnie swietne !!! Polecam to :) na A500

http://pouet.net/prod.php?which=2967



Ostatnia modyfikacja: 21.03.2011 12:30:24
[#4] Re: Forever 2011 Party

@HOŁDYS, post #3

Gry na CPC 6128 wyglądają prawie jak na A500?
Rozdzielczość w porywach porównywalna, ale z liczbą kolorów już gorzej.

[#5] Re: Forever 2011 Party

@PopoCop, post #4

wybacz zapomnialem dopisac ze chodzi mi o werscje Amstrard CPC 128k plus

http://www.museo8bits.com/cpcplus.htm



Ostatnia modyfikacja: 21.03.2011 12:59:39
[#6] Re: Forever 2011 Party

@slay, post #1

Demo jest rewelacyjne! Każdy powinien je obejrzeć! OK

[#7] Re: Forever 2011 Party

@Sir_Lucas, post #6

Rewelacja! Cieszę się, że nie sprzedałem swojego CPC6128 (a miałbym już na A1200). Oby to zmobilizowało osoby tworzące na Amigę z OCS/ECS. Bo po zobaczeniu "Batman Forever", to jest po prostu słabe. :(

[#8] Re: Forever 2011 Party

@slay, post #1

...które zostawia w tyle ostatnie "współczesne" dema na a500

rotfl
Ty to poważnie piszesz? LOL

[#9] Re: Forever 2011 Party

@APC74, post #8

Zamiast tak bezmyślnie "lolkować" polecam zapoznać się z ostatnimi (powiedzmy z ostatniego roku) demkami wydanymi na Amigę 500. Miłego oglądania i rewizji "lolkowych" poglądów.

[#10] Re: Forever 2011 Party

@slay, post #9

Ale ja zapewniam że Slayer to poważnie pisze :) Ja pisze o tym z textu na text w zinie, m. in w artku Quo Vadis Amigo, o tym, że podczas gdy amigowa społeczność i w dużej mierze też polska scena na pc siedza od lat w maraźmie sceny na maszynach 8 bit przeżywają renesans zainteresowania,i rozwalają produkcjami i to nie są żadne joke prodki.

Parę faktów - na Atari wyszło w 2010 ok 50 gier na scenie, na C64 ok 40 samych gierek, na ZX Spectrum - ok 80 scenowych gier!!! Dema po latach kodowania i wyciskania z tych maszyn efektów są aktualnie LEPSZE niż na zabitej przez Amigową scenę Amidze 500 (sic!). Na małym Atari z 64kb ramu można zobaczyć wolfensteiny, phongowe efekty i takie światy wektorowe że i goła A1200 miałaby kłopot... Na C64 w najnowszych demach Booze Designu czy Oxyronu są efekty jakich na A500 ze świecą szukać. To samo na ZX i Amstradzie.

No właśnie, tylko że tam nie było burdelu w platformach, środowisko nie rozeszło się na 10 kierunków i nie robi się dem na dopałki, tylko na stockowy konfig. No i cały czas obowiązuje ASM a nie C. Tak z tej perspektywy patrząc, warto było porzucać tą Amigę 500 i 1200 dla eksperymentów? :) Widać ile można wycisnąć z 8bit, to jakie dema można by dziś na A500 mieć!


Akira / Scenial.pl magazine

Raport z AmiWawy III HOT!
http://www.scenial.pl/archives/7523

[#11] Re: Forever 2011 Party

@Akira, post #10

że podczas gdy amigowa społeczność i w dużej mierze też polska scena na pc siedza od lat w maraźmie


Pewno ludzie mają lepsze sposoby na spędzanie wolnego czasu, niż robienie dem.

No właśnie, tylko że tam nie było burdelu w platformach, środowisko nie rozeszło się na 10 kierunków i nie robi się dem na dopałki, tylko na stockowy konfig.


A co przeszkadza ci to?

No i cały czas obowiązuje ASM a nie C.


Co za głupota.

Tak z tej perspektywy patrząc, warto było porzucać tą Amigę 500 i 1200 dla eksperymentów?


Tak, jak najbardziej tak!!!
Można tyle fajnych rzeczy robić na Amidze zamiast bezsensownego marnowania czasu na dema.

Widać ile można wycisnąć z 8bit, to jakie dema można by dziś na A500 mieć!


Tylko po co?

[#12] Re: Forever 2011 Party

@zolty, post #11

Casus dementis correctio fit sapientis.

[#13] Re: Forever 2011 Party

@Akira, post #10

Na C64 w najnowszych demach Booze Designu czy Oxyronu są efekty jakich na A500 ze świecą szukać. To samo na ZX i Amstradzie.


na PC/286 tez ze swieczka szukac, pewnie nawet na PC/386, bo na PC/486 to juz mozna cos znalezc :). Amiga to nie tylko gola A500. C64, ZX itd. nie maja swoich nastepcow i sprawa jest jasna.

Dzisiaj wyroznilbym dwa maks. konfigi amiscenowe, na 030 OCS/ECS (A600/A500), na 060 AGA (A1200). Dzisiaj wygrywa najczesciej ten drugi. Jest tez trzeci, czyli PPC, jednak ten pozostaje dyskusyjny.

[#14] Re: Forever 2011 Party

@Akira, post #10

"Na małym Atari z 64kb ramu można zobaczyć wolfensteiny, phongowe efekty i takie światy wektorowe że i goła A1200 miałaby kłopot."

sory, ale animacje sie nie licza. udowodnij mi, ze w jednym demie masz przynajmniej takiego biednego torusa w 'phongiem' animowanego w czasie rzeczywistym

"Na C64 w najnowszych demach Booze Designu czy Oxyronu są efekty jakich na A500 ze świecą szukać. To samo na ZX i Amstradzie. "

podaj kilka przykladow

ogolnie piszac, nie rozpedzaj sie tak.



Ostatnia modyfikacja: 27.03.2011 03:36:55
[#15] Re: Forever 2011 Party

@kiero, post #14

Fakt, Akira trochę się rozpędził - wiele efektów w demach na C64 czy Atari XL to animacje, ale poniżej dwa przykłady fajnych dem:

Radio Napalm - Reflex - może nie ma cieniowanie Phonga, ale w tamtych czasach rozwalało:

http://www.youtube.com/watch?v=cPPMcqiOiPY&feature=related

"Napalm" colorfull logotype graphic
Picture of radio station
3D sine plane with colorfull color rotating
blue 3D starship, filled polygons, rotating
electro/techno music
colorfull rain droplets effect over "Reflex" name
shaded 3D cube, filled polygons, rotating
assembler code font
rotating effect, colorfull
tunnel/flower mapping, morphing
rotation of colorfull "REFLEX" name with spirals, distorting
zooming in checkers, 3 layers
plasma effect
greeting words font, fading

przytaczam za:

http://www.pouet.net/prod.php?which=1587

No i Numen z Atari, tylko że to wymaga więcej pamięci. Sporo więcej:

http://www.youtube.com/watch?v=qiNJW0k2fVo&playnext=1&list=PL839A002182A7A9BC


-------------------------
przy okazji: ma ktoś może ten kawałek z Radio Napalm?

Kai Walter (PVCF) - Radio Napalm .mp3



Ostatnia modyfikacja: 28.03.2011 19:43:49
[#16] Re: Forever 2011 Party

@HOŁDYS, post #5

etam emulator, prawdziwa maszynka to jest to :)
http://brain.umcs.lublin.pl/~rzookol/pics/cpc128plus.jpg

[#17] Re: Forever 2011 Party

@slay, post #1

Scenka coś koło 6 minuty, Wit Premium mi zapachniała, w Extension od Pygmy Project też coś podobnego było.

Demo in plus ogromnie.
[#18] Re: Forever 2011 Party

@Akira, post #10

Parę faktów - na Atari wyszło w 2010 ok 50 gier na scenie...

Teraz odlicz gry zupełnie niegrywalne, gry powstałe w latach 90-tych, gry typu "nowe plansze do Robbo", gry nie chodzące na stockowym Atari. Ile zostaje ? :)

Na małym Atari z 64kb ramu można zobaczyć wolfensteiny, phongowe efekty i takie światy wektorowe że i goła A1200 miałaby kłopot...

Są owszem, chodzą jako tako na Atari, ale na miłość boską, nie przesadzaj, że Ami i w dodatku 1200 miała by z tym kłopoty!

No właśnie, tylko że tam nie było burdelu w platformach, środowisko nie rozeszło się na 10 kierunków i nie robi się dem na dopałki, tylko na stockowy konfig.

Robi się dema na 'dopałki', więc postaraj nie mijać się z faktami. A ostatni Forever jest najlepszym przykładem. Citoplazmę odpalono na konfigu z inną 'dopałką' i poleciała skaszaniona. Niestety takie produkcje dla mnie osobiście nie wychodzą na Atari tylko na jakieś mutanty w obudowie z napisem ATARI. Orientujesz się ile układów POKEY ma stockowy Atari? Czy na Foreverze wypuszczono jakiś msx na stockowy Atari?
Nie wiem jak jest na innych platformach, ale na Atari też zaczyna robić się burdel, wierz mi.

Tak z tej perspektywy patrząc, warto było porzucać tą Amigę 500 i 1200 dla eksperymentów?

Każdy komputer ma swój czas świetności i renesansu. Teraz jest to czas C64, Atari, ZX czy Amstrada. Jak powykańczają przeróbkami wszystkie ośmibitowce, nadejdzie jeszcze czas Amigi, tej prawdziwej stockowej, nie tych udawaczy mających z Amigą tyle wspólnego co świnka morska ze świniami. :)

[#19] Re: Forever 2011 Party

@1989, post #13

C64, ZX itd. nie maja swoich nastepcow i sprawa jest jasna.

Bzdura. Następcą ośmiobitowega Atari jest Amiga, a następcą C64 jest Atari ST. Gdyby nie personalne rotacje w latach 80'tych te 16 bitowce wyszły by poz zamienionymi markami.

[#20] Re: Forever 2011 Party

@zolty, post #11

"Pewno ludzie mają lepsze sposoby na spędzanie wolnego czasu, niż robienie dem"

Tak, oglądanie dem (patrz osobny wątek na forum).

"Widać ile można wycisnąć z 8bit, to jakie dema można by dziś na A500 mieć!"

"Tylko po co?"

Patrz akapit wyżej.

Edit: Dobry artykuł pt. "Dlaczego nie robi się gier na 16/32 bit" popełnił Xeen/Atalanta May w magu Chartari#1. Mag został wypuszczony dnia 05.03.11 r.

Poczytałoby się maga, co...? Jak to po co ?

Edit: Akra ma rację: rodzime produkcje na 8 bit przewyższają dzisiejsze rodzime produkcje na 16 bit. Nie ulega wątpliwości, że chcielibyśmy wszyscy czarów tego typu na Amigę. No, może z małymi wyjątkami.



Ostatnia modyfikacja: 30.03.2011 21:52:20
[#21] Re: Forever 2011 Party

@Akira, post #10

Akira:

>Widać ile można wycisnąć z 8bit, to jakie dema można by dziś na A500
>mieć!
--------------
Zgadzam się. A500 nie została "wyciśnięta" w tym samym stopniu, co maszyny 8bit. A szkoda.

[#22] Re: Forever 2011 Party

@1989, post #13

1989:

> C64, ZX itd. nie maja swoich nastepcow i sprawa jest jasna.
---------------
Właściwie to mają. Nowe modele są dość słabo oprogramowane, też uważam to za stratę. Ze Spectrumów sam mam ZX Sprintera i Spectrum Evolution (mogę podać konfiguracje, jeśli kogoś interesuje).
Sprinter to już w sumie stary Spectrum, ma 11 lat. Scenowych produkcji na to nie ma.
Eva jest nowa, ze 2 lata ma może, w obecnej formie. I od tamtej pory tylko 2 pełne dema na to powstały (są na YouTube).
Moja opinia jest taka, że powinno się iśc w obu kierunkach - sprzętowym oraz software'owym (jak najlepsze oprogramowanie na klasyczne konfigi).
No ale to tylko moja opinia.

[#23] Re: Forever 2011 Party

@advantage, post #20

rodzime produkcje na 8 bit przewyższają dzisiejsze rodzime produkcje na 16 bit


To wszystko zależy jak sobie te 16 bitów zdefiniujesz. Z drugiej strony co byś chciał oglądać na A500? Grafy z fotoszopa skonwertowane do 32 kolorów i czterokanałowe moduły napakowane loopami? Nieszczęście pięćsetki polega na tym, że jest ona za dobra, żeby wyglądała tak kiczowato-gustownie jak to ma miejsce w przypadku 8 bitów i jest zbyt cienka aby używać jej jako narzędzia do tworzenia. To samo w zasadzie dotyczy 1200...

Rzeczywistość jest sucha: wszystkie dema dzisiaj są tak naprawdę demami pecetowymi.
[#24] Re: Forever 2011 Party

@slay, post #1

Moim zdaniem problem 500tki jest taki, że scenowcy dość wcześnie przesiedli się z niej na A1200. Zaraz potem pojawiły się karty turbo i koderzy powoli zapominali jak się piszę "pod blittera" i coraz więcej dem było pisane w trybie chunky. Z A500 dało by się jeszcze sporo wycisnąć, jednak brakuje ludzi, którzy umieją sprawnie programować w asemblerze pod kontem wykorzystania możliwości sprzętowych jakie drzemią w pięćsetce.

Środowisko sceny C64 jest specyficzne - chłopaki zawsze się trzymali razem, często znają się od lat, szybko do komodorków dokupywali Amigi czy pecety (pewnie częściej), ale pisanie produkcji pod starego, dobrego komcia sprawia im radochę - stąd mamy tyle dobrych produkcji na tą platformę.

Jeżeli chodzi o środowisko Atari 8-bit to jest podobnie, z tym, że demoscena na tą maszynkę ma się trochę słabiej - jednak gry wychodzą świetne i naprawdę grywalne.

Jeżeli chodzi o pecetową scenę, cóż, nuży mnie ona raczej. Nowe dema oglądam, ale rzadko częściej niż raz. Za to adrenalinę podnoszą intra 4k :)

[#25] Re: Forever 2011 Party

@gorzyga, post #24

ostatnia chyba najlepsza produkcja na A500 (1 MB) to Major Releas ..
zrobione calkowicie przez jednego czlowieka ..kod grafa muza ..

http://www.dailymotion.pl/video/x8vu4k_amiga-demos-major-release-by-da-jor_creation



Ostatnia modyfikacja: 31.03.2011 12:08:30
[#26] Re: Forever 2011 Party

@grg, post #23

"To wszystko zależy jak sobie te 16 bitów zdefiniujesz"

Stock Amiga 500/1200 hardware

"Z drugiej strony co byś chciał oglądać na A500?"

Co można zrobić na zdefiniowane wyżej konfiguracje na zasadach obowiązujących przy tworzeniu na demoscenie ?

"...i jest zbyt cienka aby używać jej jako narzędzia do tworzenia. To samo w zasadzie dotyczy 1200..."

Czas Amigi z rozbudowanymi peryferiami w sposób przewidziany przez producentra jako narzędzia do obróbki video minął. Można jednak pokusić się o kodowanie w ASM, dla zabawy. Niestety, nie będzie to jakość pc, ale może być coś lepszego od tego, co jest do tej pory.

[#27] Re: Forever 2011 Party

@advantage, post #26

>> "To wszystko zależy jak sobie te 16 bitów zdefiniujesz"

> Stock Amiga 500/1200 hardware

O, to procesor 68020 w 1200 nie jest 32-bitowy?

Cóz, scena na OCS/ECS praktycznie już nie istnieje. Pozostaje mieć nadzieję, że ta druga, "newschoolowa" gałąź scenowa, czyli A1200 AGA + 060 nie podzieli tak szybko losu tej pierwszej. Przemawia za tym fakt, ze w koncu, po paru latach "zawirowań" w kwestii amigowego hardware'u, ta własnie konfiguracja została "zaakceptowana" w koncu przez ami-scene jako optymalny sprzęt do tworzenia dem.



Ostatnia modyfikacja: 31.03.2011 13:11:11
[#28] Re: Forever 2011 Party

@slay, post #27

jest to sprawa dyskusyjna ...robic wypasione demo na amige.. z turbo ktore jest w posiadaniu niewielu...ale oczywiscie cos za cos
mi daja fun demka dyskietkowe z A500/A1200 np no future :-]

[#29] Re: Forever 2011 Party

@HOŁDYS, post #28

Natami może to zmienić

A bardziej serio, niestety dzisiaj i tak większość dem na stare maszyny ogląda się na emulatorach lub na YT (i co ciekawe dotyczy to również nowych dem na PC, których nie sposób najczęściej uruchomić).

Tak czy siak nic nie zastąpi oglądania dema na prawdziwej maszynie, gdy wręcz "czuć" jak procesor się męczy, aby przeliczyć efekty

[#30] Re: Forever 2011 Party

@advantage, post #26

Można jednak pokusić się o kodowanie w ASM, dla zabawy.


Demo to nie tylko "kodowanie". Nakreśliłem problemy, które w swojej odpowiedzi zignorowałeś.

Niestety, nie będzie to jakość pc, ale może być coś lepszego od tego, co jest do tej pory.


Dema dzisiaj powstają w zupełnie inny sposób niż 15-20 lat temu więc ich porównywanie tak po prawdzie z dużym przymróżeniem oka.

Dem (dla przykładu) 8-bitowych nie definiuje jakość w potocznym sensie, tylko specyficzna estetyka. Amiga500 nie jest pod tym względem określona (no chyba, ze za jej "styl" uznac obrazki w HAMie, copperbary i sample z ST-0x), co, jak pisałem wcześniej, było jej ogromną zaletą i jest dzisiaj wadą (ale kto wie, może taka estetyka chwyci kiedyś jeszcze?). IMHO, pewne formuły się w pewnym momencie po prostu wyczerpują. Tymbardziej, że powstało na a500 w swoim czasie multum bardzo fajnych rzeczy.
Na stronie SCENA.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem