Aktualności Forum Graffiti Publicystyka Teleport
[#1] Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie
Witam

Gdybyście mieli pokazać zwykłym ludziom spoza sceny dorobek Amigowej demosceny to czy poniższa lista byłaby w porządku?

https://www.youtube.com/playlist?list=PLGt7Gmj3Pj5z50_eRkGKeSQBe0BFbXszj

Starałem się chronologicznie przedstawić najlepsze produkcje z kolejnych lat w miarę rozsądnych godzinach i starając się nie powtarzać efektów.

Zdaje sobie sprawę ze tego jest tyle ze pokazanie wszystkich jest po prostu niemożliwe i dlatego pytam się was czy cos byście podmienili na cos innego, cos dodali, tylko proszę pamiętać o czasie, żeby widowni nie zanudzić.

Dziękuje

PS. Chodzi wyłącznie o dema OCS. AGA zasłużyła na osobną listę.
[#2] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@Trachu, post #1

Obczaj sobie moją. Może coś wynajdziesz, wymienisz.

link
[#3] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@Trachu, post #1

Może się przyda:

[#4] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@nogorg, post #2

Super. Masz takie na Agę i dopałki?
[#5] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@Ralpheeck, post #4

Nalezalo by postawic pc xt z rubinowym monitorem
A pozniej a500 wystartowac itechnological death ...
Bardzo szybko zlapia
[#6] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@Ralpheeck, post #4

Odpowiedź jest w trzecim demie na playliście: Winners don't use AGA!
[#7] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@Trachu, post #1

Oj.. sporo braków.

A gdzie Sound Vision/Reflectu? A dema Andromedy - DOS, Mindriot i to, no Sequential?
A Melon Design i - How to Skin A Cat? Planet M? Chyba, że Planet M jest na A1200.
Lemon - Announce, Anarchy - 3D Demo 2, Flower Power. To ważne i znaczące produkcje. Nie akurat te demka polskiej sekcji TRSI, czy Tiltu (nie bylo on na AGA)? Dużo by wymieniać serio.

Spreadpoint - CubeOmatic czy jakoś tak? Bodajże pierwszy raz pokazany na Ami teksturowany, obracany w 3d sześcian. Complex - Vector Preview. Cryptoburners - Hunt for... i ta invitka vektorowa na Party zara, moment... o to Drammen Party invitation / IT & Cryptoburners

Z naszych to chociażby Joker - Return, WFMH - Software, Alchemy - Marchewki...

Kurcze, naprawdę brak sporo znaczących, czy b.dobrych produkcji.

Quartex & Alliance Design - Substance, Phenomena - Joyride, Spaceballs - Mobile Destination Unknown


Ostatnia aktualizacja: 29.10.2019 18:11:00 przez Deftronic/...
[#8] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@Deftronic/..., post #7

Na Amidze 500 mamy do czynienia z ponad 30letnim dorobkiem i tego jest takie multum ze naprawdę jest ciężko wybrać.

Takie Spreadpoint - CubeOmatic istotnie jak na 1991rok jest niesamowicie zaawansowane technicznie jednak jako demo jest bardzo nudne i zwykli ludzie umra z nudow, a w sytuacji gdy najnowsze produkcje sa wyświetlane na końcu a one sa naprawde mistrzowskie i chce by audiencja dotrwala. Z tego samego powodu takie Joker - Return, WFMH - Software tez wydaja się nużące.
Dziekuje bardzo za propozycje. Zastanowie się nad nimi, jednak tu chodzi o przekroj rozwoju demosceny na przestrzeni lat pokazany w określonym czasie, wiec raczej oczekiwałbym porad w stylu co wyrzucić w celu wlozenia czegos innego.
[#9] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@Trachu, post #1

Ja polecę ZenerDrive,
Jedne z niewielu ostatnich OCSowych dem, ktore nie sililo sie na dogonienie dem na AGE tylko wolniej, z mniejsza liczba kolorow. Podejscie tez inne, nie typowo demoscenowe.

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2019 21:11:29 przez michal_zukowski
1
[#10] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@michal_zukowski, post #9

Zener jest na liscie. :)

Co do zmian wyrzuciłem SCOOPEX Menal hangover i dalem Drammen Party invitation / IT & Cryptoburners jako drugiego reprezentanta 1990roku. Jest krotki i bardzo fajnie pokazujący co na amidze można było zrobić.
Quartex Substance tez wrzuciłem :)
[#11] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@michal_zukowski, post #9

Ja polecę ZenerDrive


Jak najbardziej się zgadzam. "Problem" w tym, że demo to od samego początku jest już na playliście / rankingu. Chyba, że sugerujesz, aby umieścić je dwa razy, co nie jest w sumie złym pomysłem
[#12] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@slay, post #11

Chodzilo mi o to zeby nie usuwał :)

Z dodawania to mozna sie zastanowic nad World of ASCII Demo
[youtube]https://www.youtube.com/playlist?list=PLGt7Gmj3Pj5z50_eRkGKeSQBe0BFbXszj[/youtube]

też dość specjalne

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2019 21:27:40 przez michal_zukowski

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2019 21:28:45 przez michal_zukowski
[#13] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@michal_zukowski, post #12

Kilka szybkich uwag, na które znalazłem chwilę:

1. Grind / Dekadence & Accession - owszem, świetna, oryginalna prodka, ale niestety nie pójdzie na koszernej A500, wymaga 020, a najlepiej 030+.

2. Old Habits Die Hard / Insane - sympatyczne demo, ale raczej ciężko nazwać je klasykiem. W roku 2014 OCS'owo znacznie bardziej namieszało Emperor of the North Pole / Spaceballs (drugie miejsce w naszym rankingu 2014: https://scena.ppa.pl/scena/najlepsze-amigowe-dema-roku-2014.html).

3. System of Sound / Disaster Area - niezłe, ale ich kolejne demo (Gagrakacka Mind Zones) to jeszcze wyższy poziom i chyba nawet bardziej zasługuje na miejsce na liście

4. Jeśli brakuje czegoś z roku 2016 to polecam Everyway / Hoffman & Blueberry, malutka, prosta, ale niezwykle widowiskowa prodka na OCS, którą na pewno zapamiętam z tamtego roku.
[#14] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@Trachu, post #1

Dla "zwykłych ludzi" najlepsze dema to rzeczy typu State of the Art. A jakieś tam efekty to nuda i czemu-oni-nie-zrobią-gry-zamiast-obracać-ziemniaki ;)

Dlatego wydaje mi się, że lepiej by było, gdyby na Twojej playliście znalazły się produkcje dobrane właśnie pod tym kątem. Czyli efekciarskie i "widowiskowe", jak wyżej napisał Slay, a niekoniecznie najciekawsze z naszego punktu widzenia.

Stworzenie takiej kolekcji to spore wyzwanie, swoją drogą.
[#15] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@Jazzcat, post #14

Albo sushi boyz OK
[#16] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@slay, post #13

Dzieki wielkie.

Wiele waszych uwag uwzględniłem, a teraz takie moje przemyślenia przy tworzeniu tej listy.

Na Youtube jest mnóstwo list najlepszych dem z których oczywiście korzystałem odkrywając coraz to nowe stare produkcje. Niemniej jednak mam kilka przemyslen z tym związanych.

1. Dla mnie szokujące było odkrycie ze jednym z pierwszych software na Amige było demo!!! Otoz w styczniu 1984 dzień przed targami stworzyli klasyczna Amigowa kule tak jakby przeznaczeniem tego komputera były dema !!!

2. Na Amidze 500 można wyznaczyć kilka okresow:
a) okres prenatalny od 1984 do 1989.
b) okres rozwoju od 1989 do 1991
c) okres szczytu 1992-1993
d) okres powolnego upadku 1994-1995
e) okres suszy 1996-2014
f) okres renesansu 2015-do teraz

Oczywiście okres upadku jest ściśle związany pojawieniem się a1200 gdzie scena rozkwitała i jeśli tu są problemy to tam to będzie ostra rzeźnia :D

3. Każdy okres charakteryzuje jakaś jedna- góra kilka produkcji które niejako wyznaczają nowe trendy. Przykładowo koniec prenatalny wyznaczyło RED SECTOR MEGADEMO, natomiast obecny okres renesansu zapoczątkowało kilka produkcji z Revision 2015, gdzie produkcja na A500 wygrała z produkcją na A1200, a swietny koderz c64 AXIS wydal swoje zaawansowane technicznie demo na a500 :)

4. Bardzo wiele dem jest wtórnych tzn. powiela efekty spotkane we wcześniejszych demach. One mogą być nawet ładne i fajnie zrobione, ale pokazywanie po raz kolejny tego samego z punktu widzenia historii mija się z celem. To pozostawiam jako przestrogę przed twórcami kolejnych dem :)

To tyle na razie. Wszelkie nowe uwagi mile widziane :)

Jakby ktoś miaal problemy z linkiem do listy to tu jest link


Ostatnia aktualizacja: 29.10.2019 22:26:51 przez Trachu
[#17] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@Jazzcat, post #14

Maice tutaj wsio adf'y z playlisty yt ^^ (55 demek - do de_profundis)

https://www2.zippyshare.com/v/goZiSF6z/file.html

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2019 22:42:00 przez sajdor

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2019 22:52:17 przez sajdor
[#18] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@Trachu, post #16

1. Dla mnie szokujące było odkrycie ze jednym z pierwszych software na Amige było demo!!! Otoz w styczniu 1984 dzień przed targami stworzyli klasyczna Amigowa kule tak jakby przeznaczeniem tego komputera były dema !!!


Milordzie, ale to przecież oczywiste!

e) okres suszy 1996-2014
f) okres renesansu 2015-do teraz


Tu bym polemizował. Tak długiego okresu suszy nie wytrzymałaby żadna bylina.
Trudno wskazać dokładną datę zakończenia kryzysu, bo był to proces płynny, ale wydaje mi się, że demo Superoriginal/Supergroup z 2010 można uznać za pewnego rodzaju przełom. To właśnie wtedy w ludziach coś pękło. Britelite udowodnił, że Amiga 500 to nie tylko glenze, wypełniane wektory i tunele z punktów – w Superoriginal pokazał świetne, świeże efekty w trybie Copper chunky, a demo wyglądało niemalże jak produkcja na AGĘ. Wcześniej były jaskółki w rodzaju Major Release/Jormas z 2004 ze świetnym, oświetlanym wariantem stencil vectors albo Hideous Mutant Freaks/Spaceballs z 2001 z niesamowitą, urywającą jaja scenką 3D wplecioną w uvmapę. Ale widać wtedy było jeszcze za wcześnie. No i trzeba jeszcze koniecznie wspomnieć o Rink a Dink Redux/Lemon. z 2013!

obecny okres renesansu zapoczątkowało kilka produkcji z Revision 2015, gdzie produkcja na A500 wygrała z produkcją na A1200, a swietny koderz c64 AXIS wydal swoje zaawansowane technicznie demo na a500 :)


W 2015 wygraliśmy, bo nasz Agowy konkurent czyli demo Nah-Kolor było niedopracowane i ogólnie słabe. Poza tym kilka dem na OCS poszło w Old School compo. Nie wiadomo jak wyglądałyby wyniki, gdyby wszystko poleciało w Amiga Demo.

Jeśli już musiałbym wskazać, które z naszych dem miało jakiś wpływ na powrót OCS-a, to raczej byłoby to Boogietown. Pojawiło się po prostu w odpowiednim czasie.

4. Bardzo wiele dem jest wtórnych tzn. powiela efekty spotkane we wcześniejszych demach. One mogą być nawet ładne i fajnie zrobione, ale pokazywanie po raz kolejny tego samego z punktu widzenia historii mija się z celem. To pozostawiam jako przestrogę przed twórcami kolejnych dem :)


Z jednej strony tak, ale dobre demo to nie tylko nowatorskie efekty. Liczy się całość – flow, design, grafika, muzyka i to nieuchwytne "coś", co sprawia, że do dema chce się wracać.
[#19] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@Jazzcat, post #18

Właśnie na przełomie wieków były chyba 2 dema Scoopexów jedno miało tytuł Millenium drugie już nie pamiętam. Kodował je Ninja. Był też ROUT Potionów tylko że to demo dobrze chodzi na 14mhz + jakiś fast.

Kolego Trachu może zamiast od konkretnej produkcji zaczął bym od konkretnych scenowców. Jeżeli osoba lub osoby którym będziesz pokazywał dema interesują się współczesnymi grami to Ksywki typu Scorpik czy Jesper Kyd... Przepraszam jak kogoś umniejszam ale ci dwaj muzycy są bardzo rozpoznawalni w mainstreamie growym i mają swój wkład w produkcje na Amigę 500.
[#20] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@Jazzcat, post #18

Wiesz wiele rzeczy wydaje się oczywiste z perspektywy 35letniej, ale w 1984 tak nie było.

Każdy proces historyczny jest plynny, jednak pewne zdazenia sa tak doniosle ze to one wyznaczają koniec danych epok. Na revision 2015 po prostu było dużo dobrych produkcji i jedna wygrala z a1200, co jest tym znaczace ze to wlasnie przejście sceny na a1200 zapoczatkowalo okres suszy.
Co by było gdyby i jakie były powody tego zwycienstwa jest nieistotne z punktu widzenia historycznego. Liczy się to co było.
Oczywiście koncowka suszy obfitowala w dobre produkcje, ale nadal to były jaskolki.
Mowisz o Superoriginal, a przecież dwa lata wcześniej Disaster area uzyla tego trybu. Lemon ze swoim powrotem tez znacząco był dyskutowany i dal wielu do myslenia, jednak nadal mamy do czynienia z pojedynczymi małymi produkcjami.

Widzisz Renesans we Wloszech trwal od 1300roku jednak to zdobycie Konstanynopola przez Turkow w 1453roku oznaczal koniec pewnej i początek innej epoki.

Rozumiem ze możesz czuc się onieśmielony, ale fakty sa takie ze wasz Turek (Sushi boys) zdobyl Konstantynopol (Revision) w 2015roku :)
[#21] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@Trachu, post #20

Dlatego zrobiłbym ranking po 5 najważniejszych dem z danego roku.
[#22] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@Ralpheeck, post #21

Lepiej zebrać dema w jednej paczce i link do nich dać :) każde te demko zamiast na jutubie wolę na swojej Amisi obejrzeć :) lepsza atmosfera :)
[#23] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@Ralpheeck, post #4

Super. Masz takie na Agę i dopałki?


Niestety nie. Z tym byłoby dużo więcej roboty.
[#24] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@Trachu, post #8

Spoko, kumam. U mnie to wygląda tak, że jak pokazuję ludziom zainteresowanym tematem demosceny dema/intra/magi to staram się opowiedzieć o danej produkcji i grupie, dlaczego jest ważna i odnieść do czasów w których powstało. Trochę też uświadomić gdzie wtedy był PC i to nie tylko jeśli chodzi o scenę. ;)

"Return"- Joker zawiera przecież jedne z najlepszych wtedy grafik/prac na A500 - RYSa (i już można wyjaśnić w ilu kolorach i jakiej rozdziałce te prace powstały). WFMH? Kawałek chociaż zapodać - przecież tam jest "Krowa na biegunach". Jeden z fajniejszych modułów tamtych czasów :) itp... Spaceballs - Destination Unknown? Genialna muza Audiomonstera i oczywiście świetna procka i pomysł LoneStarra, który ile miał wtedy lat? 15? 16? Świetne demko. Planet M? Miazga - design, muza, efekty... ponadczasowe. Nigdy się nie zestarzeje.

Human Target - Melonów, też jedyne w swoim rodzaju.
[#25] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@Trachu, post #1

Może jestem zbyt zgorzkniały ale jak bym nic nie pokazywał. szeroki uśmiech "Niekumaci" długo nie wytrzymują i nie bardzo chcą oglądać te kręcące się sześciany. W czasach gdy dowolne animacje w wysokich rozdzielczościach są na wyciągnięcie wskaźnika myszy albo palca w każdym miejscu na Ziemi, nie robi to wrażenia. W latach 80/90, gdy tylko w demach można było coś takiego zobaczyć, to było coś. Ale dzisiaj, gdy ktoś zupełnie nie czuje tematu, takie prezentacje to żadna atrakcja. I tak ktoś powie, że Shrek czy Avatar jest lepszy albo że w jakimś teledysku było ładniejsze. A ci co czają co to jest "realtime" powiedzią, że w grach na najtańszym PC mają lepsze. Czasem potrafią ręce opaść...

Przerabiałem to jakieś 16-18 lat temu. Nie warto się wysilać.

W czasach "nowożytnych" też słyszałem, że SIDów, SAPów czy innych chipówek nie da się słuchać. A nawet, że muzyka demoscenowa (cokolwiek to znaczy) jest słaba i kiczowata. Ja właściwie niczego poza tak zwaną "muzyką komputerową" nie słucham. Ale nawet nie próbuję tego puszczać na głos. Tylko słuchawki. Niekumaci by mnie zjedli gdybym to puścił...

Ostatnia aktualizacja: 31.10.2019 19:49:40 przez MDW
[#26] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@MDW, post #25

Aj tam gadasz. Jak przyjmuję gości to często w tle leci scenesat i nikt nie narzeka, o ile nie leci akurat zbyt dużo SIDa, bo tak, nie da się go słuchać w dużych ilościach. ;) Pokazywanie demek też często wychodzi i mało jest reakcji alergicznych.

Co prawda zaczynam wtedy od peceta, bo tam o wiele łatwiej o opad szczeny, ale potem pokazuję że są wariaci co żyłują 30-letnie komputery i też jest zainteresowanie. Tylko właśnie nie jakieś długie skamieliny typu hardwired czy RSI megademo, bo to jest nieprzystępnie długie, tylko coś nowszego, bardziej zwięzłego. Jakiś Makt Spaceballsów czy Jesus Christ Motocross N&T - dema bardzo kontrastowe dynamiką do pecetowych, w których wg mnie za często stosuje się powolne tempo.

Ostatnia aktualizacja: 31.10.2019 21:36:19 przez teh_KaiN
[#27] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@MDW, post #25

Dużo racji, MDW, miałem wczoraj coś podobnego napisać ale mi w pracy tak przeszkadzali, że odpuściłem.

Do pokazywania takich rzeczy nadają się głównie "kumaci", osoby, które znają się na komputerach i nimi chociaż trochę pasjonują. Bo inaczej to wychodzi coś jak ekscytacja pierwszym pojazdem Forda albo jakimś autem z lat 30-tych i ich osiągami, w czasach kiedy przeciętny Kowalski buja się do setki w kilkanaście sekund, ma radio z empetrójką oraz klimę w standardzie.

Niekumatym można jedynie próbować pokazywać jakieś dobrze wyreżyserowane efekciarskie dema, które niezależnie od wszystkiego "bronią się" same i przed wszystkim. Wymieniać nie trzeba. Dobrym "testerem" takich produkcji jest moja żona. Czasem ją zmuszam do wspólnego oglądania i wtedy wiem, co się jej podoba, a co uznaje za hard-core tylko dla koneserów, przy czym wali prosto z mostu i bez ogródek. Jak bym miał ułożyć playlistę, to tylko z jej pomocą
[#28] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@Trachu, post #16

4. Bardzo wiele dem jest wtórnych tzn. powiela efekty spotkane we wcześniejszych demach. One mogą być nawet ładne i fajnie zrobione, ale pokazywanie po raz kolejny tego samego z punktu widzenia historii mija się z celem. To pozostawiam jako przestrogę przed twórcami kolejnych dem :)



Już kiedyś wklejałem ten stary cytat z 1987 roku, ale wydaje się być na miejscu jego przytoczenie od czasu do czasu:

- Whatever happened to the good old entertaining demo, nowadays most (99%) of
them are just technical bits of code, everybody seems eager to show how good
they handle rasters, but they loose sight of the entertainment and originality,
that's the reason that sometimes we feature in our DEMO CHARTS demos, which are
not super-coded and that we leave technical ones out, so coders get your act
all together now!

http://http.pl.scene.org/pub/demos/mags/illegal/illegal25.txt

Jak widać ta tendencja do przedkładania kodu nad atrakcyjność dema była już wtedy wyczuwalna. W czasach 'world recordów' to było bardziej czytelne, że koderzy chcieli zrobić to samo co ich koledzy tylko lepiej. A czasem gorzej, aby pokazać, że też się potrafi podobnie. Ale dzisiaj mało kto już liczy kropeczki, albo boby na ekranie. Nawet z tych, którzy kiedyś się tym jarali. Ten aspekt dem się słabo zestarzał. Dla laików lepiej rysuje się on w 'przekazie ustnym' niż w prezentacji czasu rzeczywistego... Wydaje mi się, że czas lepiej obszedł się z niektórymi muzyczkami i to one odbiór wielu dem mocno podciągają. I mimo tego, że czasem aby je docenić też trzeba wziąć pod uwagę ograniczenia jakim podlegają, czy kontekst historyczny, to łatwiej to wyjaśnić w kilku zdaniach laikowi niż to dlaczego kogoś kiedyś jarały kręcące się sześciany. Muzyka scenowa była dość mocno zróżnicowana stylistycznie. Zresztą robiąc sobie tę swoją playlistę to muza była jednym z podstawowych kryteriów wyboru. Na szczęście dobre dema raczej zawsze miały muzykę co najmniej przyzwoitą, więc obywało się bez większych dylematów. Więc jakbym chciał ułatwić przyswajalność takiego programu jak Twój, to bym zwracał też uwagę na muzykę.


[#29] Re: Historia demosceny na Amige 500 (OCS) do pokazania nieobeznanym w temacie

@Trachu, post #1

Gdybyście mieli pokazać zwykłym ludziom spoza sceny dorobek Amigowej demosceny to czy poniższa lista byłaby w porządku?

Lista ok. Wiele amigowych dem znali nawet użytkownicy
innych maszyn. Ale oczywiście mogli tylko pomarzyć
o takiej jakości.
Na stronie SCENA.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem