Jako że ostatnimi czasy na nasz ukochany komputer nowych gier wychodzi jak na lekarstwo, postanowiłem poszukać trochę starszych tytułów, które pomogłyby mi zrelaksować się w przerwach w nauce do matury. Ze względu na intrygującą nazwę moją uwagę przyciągnęła gra "Agony", o której szczerze mówiąc nic wcześniej nie słyszałem. "Agony" to strzelanina z bocznym przesuwem, wydana kilka lat temu przez zasłużoną dla Amigi firmę Psygnosis, a napisana przez team Art and Magic. Ktoś mógłby w tym momencie skrzywić się niemiłosiernie i powiedzieć "łeee... następna strzelanka...", jednak "Agony" jest grą jak na strzelaninę dosyć niezwykłą. Po pierwsze nie kierujemy w niej statkiem, tylko sową (!), która przypomina tę z logo Psygnosis. Po drugie cała akcja osadzona jest w świecie fantasy. A po trzecie gra ma naprawdę świetną oprawę.
O CO BIEGA?
Jak już napisałem wcześniej, w grze "Agony" wcielamy się w postać sowy, a raczej Alestesa, którego złe moce w sowę zamieniły. Naszym celem jest rozwalenie wszystkiego, co wleci nam w drogę i ostateczne pokonanie zła (cóż za oryginalność). Stwory fruwające, jakie napotykamy w grze są tak obrzydliwe, że właściwie to eliminując je robimy im przysługę. Jak to zwykle w strzelaninach bywa po drodze napotykamy różne power-upy, typu zwiększenie siły ognia czy miecz, który niszczy przeciwników, próbujących nas zajść z góry lub z dołu. Poziom trudności jest dosyć wyważony i gra się bardzo przyjemnie. Niestety autorzy zapomnieli o systemie kodów i za każdym razem musimy zacząć grę od początku. Na szczęście wadę tę z nawiązką rekompensuje...
OPRAWA GRY
Już ekrany tytułowe i przerywniki pomiędzy etapami wywołują pozytywne wrażenie, są bowiem wykonane w rozdzielczości 640x512 i mają ładnie dobrane kolory (nie widać ograniczenia do 16 barw). Ogólnie mówiąc gra ma wyśmienitą grafikę, mimo , że obsługuje chipset ECS (już wyobrażam sobie wersję na AGA, gdyby takowa się pojawiła). Sowa, którą sterujemy jest wspaniale narysowana i bardzo płynnie animowana, ładne są także tła, występujące w grze, są one wieloplanowe (efekt paralaksy) i także ładnie animowane. Najsłabiej wypadają przeciwnicy, którzy mają po kilka kolorów i mało klatek animacji. Na sytuację tę ma zapewne wpływ dobre wykonanie sowy, która "zużyła" większość pamięci na animację. Należy jednak zwrócić uwagę na obrazki, które pojawiają się pomiędzy etapami. Są one utrzymane w klimacie fantasy i przypominać mogą najlepsze produkcje scenowe. Muzyka, która wita nas już od samego początku, poziomem nie odstaje od reszty gry i słucha się jej z przyjemnością.
TECHNIKALIA
Gra wymaga gołej A500 i zajmuje trzy dyski NDOS. Na szczęście z nieocenioną pomocą przychodzi jak zwykle pakiet WHDLoad, który umożliwia bezproblemowo zainstalować grę na dysku twardym. Po instalacji grze brakuje już tylko obsługi chipsetu AGA.
NA ZAKOŃCZENIE
Wydaje mi się, że gra "Agony" jest, mimo upływu czasu, nadal pozycją godną uwagi. Graficznie przewyższa wiele gier natywnie pisanych pod chipset AGA, jest też bardzo grywalna. Jednym słowem polecam!
Demo gry zainstalowane przy pomocy programu instalacyjnego z pakietu WHDLoad można pobrać z naszego portalu klikając tutaj (796 kB).
TIPS'N TRICKS
Na ekranie tytułowym napisz FANTASY. Muzyka stanie się głośniejsza i ekran stanie się ciut ciemniejszy. Oznaczać to będzie, że sztuczka się udała. Od tej pory podczas gry działają następujące klawisze:
F1 - aktywacja miecza pod sową
F2 - aktywacja miecza nad sową
F3 - powiększone strzały + 10 000 punktów
F4 - dodatkowe życie (niektóre źródła podają, że należy wcisnąć trzykrotnie)
Enter - zmiana etapu.
Agony - Psygnosis 1993 | ||||
90 | 3 | |||
90 | ||||
90 | ||||