Aktualności Forum Graffiti Publicystyka Teleport
  • Ambermoon - suplement

05.05.2024 10:13, autor artykułu: Wiesław "prophesore" Berczyński
odsłon: 529, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

Ambermoon

Witam ponownie po 10 latach. Na świecie i w świecie "Ambermoona" wiele się w tym czasie wydarzyło. Ale po kolei.

Opis do wersji 1.19 na Amigę.

Parę miesięcy po opublikowaniu solucji i poradnika, znalazłem w sieci na forum EAB tekst pewnego Francuza o ksywie "dlfrsilver" - naprawdę nazywa się Denis Lechevalier. Podał on że na portalu sourceforge - http://sourceforge.net/projects/amberworld/files/ambexplorer znajduje się program Ambexplorer (ambex-0.4) dla Windows do odkodowania plików z "Ambermoona" z końcówką .amb w nazwie. Dzięki niemu pokazują się zwykłe pliki tekstowe z gry i korzystając z nich zaczął tłumaczyć grę na francuską wersję językową. W 2017 roku znalazł się tam też plik ambermoon-maps, gdzie są skany dużej części pomieszczeń występujących w grze oraz mapy Lyramionu, Forest Moon i Morag. Po użyciu programu odkryłem, że plik dictionary.english zawiera wszystkie słowa, na które reagują postaci w grze. W innych plikach były teksty, które padają w odpowiedzi na te słowa i inne teksty pojawiające się w grze. Zacząłem więc żmudne sprawdzanie wszystkich tekstów w grze, grając na Macu pod emulacją FS-UAE i wrzucając teksty wycięte z odpowiednich plików do translatora. Zadawałem pytania, o których nie miałem pojęcia i uzyskałem wiele ciekawych informacji w odpowiedzi na nie. Pozaznaczałem jakie teksty padają w określonych okolicznościach, ale część z nich nie wiem jak uzyskać. Niestety nie odkryłem w ten sposób nowych lokacji lub zadań do wykonania - tylko informacje.

Haseł w grze jest łącznie 115. W wersji niemieckiej jest właśnie 115, choć niektóre nie wiem jak wpisać z powodu "umlautów" - pewnie trzeba ustawić klawiaturę niemiecką. W angielskiej wersji spaczowanej jest 114 - brakuje drugiego hasła "needle", które w wersji niemieckiej występuje jako równoważne "nadel" i "néhnadel" (w wersji Pyrdacora jest już 115). W wersji francuskiej jest też 115. Ale w wersji angielskiej i w tamtych też można mieć tylko 113 haseł w słowniku - wpisanie 114 powoduje zawieszenie gry. Najlepiej nie pytać się Rinaklesa o wszystkie hasła, bo zabraknie haseł na Moragu.

W październiku 2013 (a może wcześniej) dlfrsilver opublikował francuską wersję "Ambermoona". Była to wersja beta, gdzie jest nadal trochę błędów. Można ją pobrać z https://app.box.com/s/7908yy26qi12axbwga7v pod nazwą AmbermoonFR_beta111213.lha lub ze strony http://thalion.atari.org/games/ambermoon/amiga/AmbermoonFR_beta111213.lha (nowszej wersji niż ta z 11 grudnia 2013 nie znalazłem, a konta na app.box.com nie mam). Dlfrsilver tłumaczył teksty z niemieckiej wersji i następnie kodował je do plików zrozumiałych dla "Ambermoona". Miał z tym problem, gdyż program pakujący jest własnością pewnego gościa z którym nawiązał kontakt przez forum atarowe. Nazwy lokacji w miastach są nadal po niemiecku, niektóre teksty są po angielsku, a co najmniej jednego brakuje. Mimo zapowiedzi nie udało mu się sprawić by Sansri’s Key działał na drzwiach, rośliny na leśnym księżycu nie wykazują właściwości zwiększających osiągi postaci i parę innych rzeczy. Mimo to na francuskiej Wikipedii podano, że jest to wersja 3.00, angielska była 1.07 (patch 1.07e/1.08) a niemiecka 1.05 - gdzie podobno pozbył się różnych błędów w grze. Niestety, choć w 2016 miał przetłumaczone 98 procent gry i napisaną solucję, nigdzie w sieci tego nie ma - a pewnie i tak nikt z Polaków nie zagra we francuską wersję. Pewnie się nie doczekam jego publikacji, więc publikuję wyniki swoich badań.

Jak podaje autor, występują różnice w grze na emulatorze i na Amidze. Na emulatorze niektóre skrzynki, butelki oraz rośliny na leśnym księżycu po zobaczeniu ich zawartości pokazują jakieś dziwne ilości czegoś, przekreślone w dodatku krzyżykiem. Skierowanie na takie pole kursora powoduje zawieszenie gry. Latanie orłem powoduje czasami to samo - raz zdarzyło mi się coś takiego w miejscu, które opisałem w solucji jako pikselozy na mapie, choć akurat nie było tego widać (dlfrsilver podaje, że miał tak częściej). Przy graniu na Amidze takich błędów w jego wersji nie zauważyłem. U mnie gra się zawieszała, gdy schodziłem z orła a zatrzymałem się akurat na drzwiach do chat lub wrotach miast.

Podam teraz hasła występujące w grze do wersji Pyrdacora 1.19 (w Ambermoon Advanced 1.03 jest 31 słów więcej) w kolejności wersja angielska=niemiecka=francuska=polska oraz u kogo lub gdzie są w użyciu. Kilka z nich oznacza różne sprawy. Na "Daughter' odpowiadają cztery postaci, choć chodzi o trzy różne córki. Na "Magic" pięć osób, a chodzi o dwie różne sprawy, tak jak przy słowie "Curse". Znaczek gwiazdki (asteriks) oznacza, że po drugim użyciu tego słowa, występuje drugi krótszy tekst.

Polskie słowa są z wersji wstępnej z polskimi literami, które będą może w wersji 1.20. W wersji 1.19 zawartej w Ambermoon.net z polskich liter jest tylko litera "ó" - inne wpisujemy bez znaków diakrytycznych. Słowo "pastries" może ulec zmianie na ciastka lub paszteciki.

242=242=242=242-zagadka w pałacu S’arina
301=301=301=301-zagadka w pałacu S’arina
amber=bernstein=ambre=bursztyn-Gadrin*2,Storgat
amulet=amulett=amulette=amulet-Valdyn
andariel=andariel=andariel=andariel-Rinakles
anthony=antonius=antoine=anthony-zagadka w wieży alchemików = father anthony
antidote=gegenmittel=antidote=antidotum-Father Anthony*2,Wat the Fisher
artist=kunstmaler=artiste=artysta-Dieter*2
bandits=banditen=bandits=bandyci-Aman,Egil
beast=biest=bete=bestia-Norel*2
beer=bier=biere=piwo-Doreb
bladus=bladus=bladus=bladus-Rinakles
brog=brog=brog=brog-Asrub
brom=brom=brom=brom-Kire*2
brother=bruder=frere=brat-Asrub*2
brotherhood=bruderschaft=confrerie=braterstwo-Otram
burnville=burnville=burnville=burnville-Sandra
cartography=kartographie=cartographie=kartografia-Michael*2
cat=katze=chat=kot-Sandra
cave-in=einsturz=effondrement=zapadlisko-Grandfather
cellar=keller=sous sol=piwnica-Clementine
concerns=sorgen=inquietudes=obawy-Pelani
crypt key=gruftschlössel=cle de la crypte=klucz do krypty-Baron Karsten*2
curse=fluch=malediction=klątwa-Pelani,Valdyn
dambrano=dambrano=dambrano=dambrano-Rinakles
daughter=tochter=fille=córka-Clementine,Ferrin,Sandra*2,Wat the Fisher
dobranur=dobranur=dobranur=dobranur-Rinakles
donner=dônner=donner=donner-Bore*2
dor grestin=dor grestin=dor grestin=dor grestin-Brog,Darla,Drongeb*2,Ketnar,Leira
dor kiredon=dor kiredon=dor kiredon=dor kiredon-Brog (przed wersją 1.16 - obecnie nikt nie reaguje na to hasło)
dorina=dorina=dorina=dorina-Brog,Doreb*2,Ketnar*2,Kire*2
dragons=drachen=dragons=smoki-Rinakles
drek=drek=drek=drek-Lebab
egg=ei=oeuf=jajo-Darbog,Ketnar
fairies=feen=fees=wróżki-Baron George,Lady Heidi*2
fairy=fee=fee=wróżka-Baron George,Lady Heidi*2
fate=schicksal=destin=los-Donner*2
father anthony=vater antonius=pere antoine=ojciec anthony-zagadka w wieży alchemików = anthony
felix=felix=felix=feliks-Sandra
flown away=fliegen=envoles=odlecieć-Bore
gadlon=gadlon=gadlon=gadlon-Rinakles*2
gate=tor=porte=brama-Gadrin*2
green jewel=gröner juwel=joyau vert=zielony klejnot-Bore
gryban=gryban=gryban=gryban-zagadka w Godsbane
halfton=halfton=halfton=półton-Rinakles
harp=harfe=harpe=harfa-Matthias
hello=hallo=bonjour=witam-Grandfather*2
herbs=kréuter=herbes=zioła-Asrub*2
home=heimat=lyramion=dom-Donner*2,Rinakles*2
horses=pferde=chevaux=konie-Tolimar
inn=gasthof=auberge=gospoda-Doreb
journey=reise=voyage=podróż-Otram
kay=kay=kay=kay-Norel
ketnar=ketnar=ketnar=ketnar-Darla*2
key=schlössel=cle=klucz-Kire*2,Storgat*2
kire=kire=kire=kire-Dorina,Ketnar*2,Leira*2
library=bibliothek=bibliotheque=biblioteka-Alkem
madman=verröckter=fou=szaleniec-Clementine*2
mage=magier=magicien=mage-Nelvin
magic=magie=magie=magia-Aderin,Asrub*2,Bellard,Brog,Rinakles
magic ring=reif=anneau=magiczny pierścień-zagadka w Illien
magic words=magische wôrter=mots magiques=magiczne słowa-Milzor
mine=mine=mine=kopalnia-Gadrin*2,Gorban*2,Storgat*2
mirror=spiegel=miroir=lustro-zagadka w Illien
morag=morag=morag=morag-zagadka w pałacu Sendara
mourning=trauer=deuil=żałoba-Ferrin*2
needle=nadel=aiguille=igła-zagadka w Illien
needle=néhnadel=aiguille a coudre=igła-zagadka w Illien
nera=nera=nera=nera-Bralum
netaldur=netaldur=netaldur=netaldur-Rinakles
newlake=newlake=newlake=newlake-Otram
nose=nase=nez=nos-zagadka w Illien
oknard=oknard=oknard=oknard-zagadka w jaskini Seleny
orcs=orks=orcs=orki-Egil
pastries=pasteten=tourtes=pastries-Drongeb
patient=patient=patient=pacjent-Asrub*2
problem=problem=probleme=problem-Bralum*2
problems=probleme=problemes=problemy-Baron George
repairs=reperatur=reparations=naprawy-Theresa
riding lizard=reitechse=lezard de course=jaszczurka jeździecka-Sreli*2
rinakles=rinakles=rinakles=rinakles-Bellard*2
ring=ring=anneau perdu=pierścień-Alkem*2
rings=ringe=anneaux=pierścienie-Theresa
room=zimmer=chambres=pokój-Doreb
ruins=ruinen=ruines=ruiny-Ketnar*2
sabine=sabine=sabine=sabine-Clementine,Sandra*2
sandra=sandra=sandra=sandra-Clementine
sariel=sariel=sariel=sariel-Selena
schnism=schnism=schisme=schnism-Milzor
school=schule=ecole=szkoła-Aderin*2,Rinakles*2
shop=laden=boutique=sklep-Alkem
silk=silk=soie=silk-zagadka w piwnicy karczmy w Spannenbergu
silverhand=silberhand=main d'argent=silverhand-Sally
sister=schwester=soeur=siostra-Sariel
sphere of opening=sphére der ôffnung=sphere cle=kula otwarcia-Nelvin
storage cellar=lagerkeller=reserve=schowek-Ferrin*2
sylph=sylphe=sylphe=sylph-Sariel
tempus fugit=tempus fugit=tempus fugit=tempus fugit-Milzor
test=test=test=test-prawdopodobnie test muzyki tak jak w Amberstarze
thieves guild=diebesgilde=guilde des voleurs=gildia złodziei-Aman
thing=gegenstand=objet=rzecz-Aman
tomcat=kater=matou=tomcat-Sandra
tools=werkzeug=outils=narzędia-Grandfather,Tolimar
tornak=tornak=tornak=tornak-Darbog,Gadrin*2,Gorban*2,Ketnar,Storgat*2
tornak egg=tornak-ei=oeuf de tornak=jajo tornaka-Darbog,Ketnar
tower=turm=tour=wieża-Lebab
town park=stadtgarten=parc de la ville=park miejski-Otram
training rooms=öbungshallensalles=d’entrainement=sale szkoleniowe-Bellard*2
travels=reisen=voyages=podróże-Darla*2
tree=baum=arbre=drzewo-Ketnar
trouble=érger=ennuis=kłopoty-Baron Karsten
wine=wein=vin=wino-zagadka w piwnicy dziadka
wine goblets=weinpokale=coupe a vin=kielichy na wino-Canth,Norlael
word of opening=ôffnungswort=mot cle=słowo otwarcia-Ketnar
xenobil=xenobil=xenobile=xenobil-Norel

Niektóre niemieckie słowa mogą się różnić w kolejnych wersjach Pyrdacora.

Poniżej lista zwrotów, na które reagują postaci i gdzie ich znajdziemy plus podaję rzeczy, które przy pokazaniu lub próbie ich dania, też dają jakieś teksty. Znak równości oznacza, że pokazuje się ten sam tekst na te hasła - tylko po angielsku.

Aderin (Gadlon)-magic,school*2
Alkem (Alchemist Tower)-library,ring*2,shop
Aman (karczma w Spannenberg)-bandits,thieves guild,thing + Necromancer Brooch
Asrub (Dor Grestin)-brog=brother*2,herbs*2,magic*2,patient*2
Baron George (Spannenberg)-fairies=fairy,problems + Chain Office,Nagiers Letter,Hill Giants Head,Silverhand
Baron Karsten (pałac w Newlake)-crypt key*2,trouble + Ambermoon Picture,Ambermoon Novel
Bellard (Gadlon)-rinakles*2,magic,training rooms*2
Bore (Gemstone)-donner*2,flown away,green jewel
Bralum (jaskinia Targora)-nera,problem*2 + Neras Ring
Brog (Dor Kiredon)-dor kiredon (od wersji 1.16 dor grestin),dorina,magic
Canth (City Hall 2)-wine goblets + Wine Goblets
Clementine (Spannenberg)-cellar,daughter=sabine,madman*2,sandra
Darbog (Dor Kiredon)-dor grestin,egg=tornak egg,tornak
Darla (Dor Grestin)-dor grestin,ketnar*2,travels*2
Dieter (Burnville)-artist*2
Donner (Dor Kiredon)-fate*2,home*2
Doreb (Dor Kiredon)-beer,dorina*3 - trzeci raz po uwolnieniu Doriny,inn*2,room
Dorina (Dor Kiredon)-kire - po powrocie + Kires Letter
Drongeb (Dor Grestin)-dor grestin*2,pastries
Father Anthony (Spannenberg)-antidote*2 + Swamp Lilly,Water of Life
Ferrin (Dor Kiredon)-mourning*2,storage cellar*2 oraz daughter - po powrocie córki
Gadrin (Gadlon)-amber*2,gate*2,mine*2,tornak*2
Gorban (Dor Grestin)-mine*2,tornak*2
Grandfather-cave-in,hello*2,tools + Shandras Amber
Ketnar (Dor Grestin)-dor grestin,dorina*2,egg=tornak egg,kire*2,tornak,ruins*2,tree,word of opening + Kires Letter*2 - podaje hasło schnism
Kire (Dor Kiredon)-brom*2,dorina*2,key*2
Lady Heidi (Spannenberg)-fairies=fairy*2
Lebab (Lebab Tower)-drek,tower
Leira (Dor Grestin)-dor grestin,kire*2 + Kires Letter*2
Matthias (Illien)-harp + struny
Michael (Burnville)-cartography*2
Milzor (Burnville)-magic words,schnism,tempus fugit
Norel (chata leśnika)-beast*2,kay,xenobil + Kays Amulet,Xenobil Woods
Norlael (City Hall 2)-wine goblets + Wine Goblets
Otram (Spannenberg)-brotherhood,journey,newlake,town park
Pelani (pałac w Illien)-concerns=curse + Sansri’s Blood
Rinakles (Gadlon)-andariel,bladus,dambrano,dobranur,dragons,gadlon=school=magic*2,halfton,home*2,netaldur
Sally (City Hall 1)-silverhand
Sandra (Spannenberg)-burnville,cat=tomcat,daughter=sabine*2,felix
Sariel (Sylph Cave)-sister,sylph
S’reli (Morag)-riding lizard*2
Storgat (Dor Kiredon)-amber,key*2,mine*2,tornak*2
Theresa (Burnville)-repairs,rings + Bos Amulet,Tar Amulet,Tarbos Amulet
Tolimar (Spannenberg)-horses,tools + Gold Horseshoes
Wat the Fisher (City Hall 1)-antidote,daughter + Antidote

Niektóre postaci tylko mówią do nas i na żadne słowo nie reagują.

Captain Torle (Spannenberg)-nic
Madman (Spannenberg)-nic + Bos Amulet,Tar Amulet,Tarbos Amulet
Nagier (chata bandytów)-nic
Necros (chata Nery)-nic
Sandire (Spannenberg)-nic
S’goldar (Morag)-nic + Sandboat Order*2
S’krel (Morag)-nic + Water Morag Bottle
S’riel (Morag)-nic

A na to reagują bohaterowie do wynajęcia.

Egil-bandits,orcs
Gryban-nic
Leonaria-nic
Nelvin-mage,sphere of opening
Sabina-nic
Selena-sariel
Tar the Dark-nic
Targor-nic
Valdyn-amulet,curse

Oto jak nazywają się czary po angielsku i po polsku

Scrolle białe

Healing hand=Uzdrawiająca ręka
Remove fear=Usuń strach
Remove panic=Usuń panikę
Remove shadows=Usuń cienie
Remove blindness=Usuń ślepotę
Remove pain=Usuń ból
Remove disease=Usuń chorobę
Small healing=Małe uzdrowienie
Remove poison=Usuń truciznę
Neutralize poison=Zneutralizuj truciznę
Medium healing=Średnie leczenie
Dispell undead=Przegoń nieumarłych
Destroy undead=Zniszcz nieumarłych
Holy word=Święte słowo
Wake the dead=Obudź zmarłych
Change ashes=Zmień prochy
Change dust=Zmień pył
Great healing=Wielkie leczenie
Mass healing=Masowe leczenie
Resurrection=Wskrzeszenie
Remove rigidness=Usuń sztywność
Remove lamedness=Usuń okaleczenie
Heal aging=Ulecz starzenie
Stop aging=Zatrzymaj starzenie
Stone to flesh=Kamień w ciało
Wake up=Przebudzenie
Remove irritation=Usuń irytację
Remove drugged=Usuń odurzenie
Remove madness=Usuń szaleństwo
Restore stamina=Przywróć wytrzymałość

Scrolle niebieskie

Charge item=Naładuj przedmiot
Light=Światło
Magical torch=Magiczna pochodnia
Magical lantern=Magiczna latarnia
Magical sun=Magiczne słońce
Ghost weapon=Widmowa broń
Create food=Twórz jedzenie
Remove curses=Usuń klątwy
Blink=Migaj
Jump=Skok
Flight=Lot
Word of marking=Słowo znakowania
Word of returning=Słowo powrotu
Magical shield=Magiczna tarcza
Magical wall=Magiczna ściana
Magical barrier=Magiczna bariera
Magical weapon=Magiczna broń
Magical assault=Magiczny szturm
Magical attack=Magiczny atak
Levitation=Lewitacja
Anti-magic wall=Ściana antymagiczna
Anti-magic sphere=Sfera antymagiczna
Alchemistic globe=Alchemiczny glob
Hurry=Pośpiech
Mass hurry=Masowy pośpiech
Repair item=Napraw przedmiot
Duplicate item=Duplikuj przedmiot
LP-stealer=Złodziej PŻ
SP-stealer=Złodziej PM

Scrolle zielone

Monster knowledge=Wiedza o potworach
Identification=Identyfikacja
Knowledge=Wiedza
Clairvoyance=Jasnowidzenie
See the truth=Zobacz prawdę
Map view=Widok mapy
Magical compass=Magiczny kompas
Find traps=Znajdź pułapki
Find monsters=Znajdź potwory
Find persons=Znajdź osoby
Find secret doors=Znajdź sekretne drzwi
Mystical mapping=Mistyczne mapowanie
Mystical map I=Mistyczna mapa I
Mystical map II=Mistyczna mapa II
Mystical map III=Mistyczna mapa III
Mystical globe=Mistyczny glob
Show monster LP=Pokaż PŻ potwora

Scrolle czarne

Magical projectile=Magiczny pocisk
Magical arrows=Magiczne strzały
Lame=Okalecz
Poison=Trucizna
Petrify=Skamieniać
Cause disease=Wywołaj chorobę
Cause aging=Wywołaj starzenie
Irritate=Irytacja
Cause madness=Wywołaj szaleństwo
Sleep=Sen
Fear=Strach
Blind=Oślep
Drug=Odurz
Dissolve victim=Rozpuść ofiarę
Mudsling=Błotna proca
Rockfall=Upadek skały
Earthslide=Osuwisko
Earthquake=Trzęsienie ziemi
Winddevil=Wietrzny diabeł
Windhowler=Wyjący wiatr
Thunderbolt=Piorun
Whirlwind=Trąba powietrzna
Firebeam=Promień ognia
Fireball=Kula ognia
Firestorm=Burza ogniowa
Firepillar=Słup ognia
Waterfall=Wodospad
Iceball=Kula śnieżna
Icestorm=Burza lodowa
Iceshower=Lodowy prysznic

AMBERMOON-punkty do zdobycia - od wersji 1.16 Pyrdacora

LYRAMION

Spannenberg-1800 punktów - aby uzbierać kasę na rzeczy ze sklepu, szkolenie oraz na Monster Eye
Bandit-40

Piwnica dziadka 1-175 punktów
Big Spider-6,Poison Spider-1,Pond Lizard-1

Piwnica dziadka 2-1370
Big Spider-26,Poison Spider-4,Cave Lizard-14,Gigantula-1

Piwnica u healerów-80 + 5000 za ubicie Madmana lub dla każdego 5000 za danie mu Tarbos Amulet
Big Spider-4 + Madman

Podziemia karczmy-770
Big Spider-16,Cave Lizard-6,Poison Spider-2,Bandit-4

Cmentarz-190
Skeleton-1,Zombie-1,Zombie Master-1

Chata złodziei parter i piętro-1190
Bandit-22,Bandit Chief-1

Chata złodziei piwnica-2.785 + 1.290 gdy walczymy z Nagierem
Bandit-25,Bandit Chief-4,Big Spider-4,Poison Spider-4,Desert Lizard-8 + Bandit-2,Bandit Chief-1,Nagier-1

Jaskinia Sariel-1.200
Ork-12,Ork Chief-2

Jaskinia Seleny-3.220
Ork-28,Ork Chief-4,Reg Hill Giant-1

Wieża Nelvina-260
Big Spider-4,Poison Spider-4

Krypta-2.890
Skeleton-4,Zombie-4,Ghoul-15,Banshee-2,Lichlord-1

Swiątynia Gali-7.200 (8.000 od wersji 1.11 czyli +4 Stone Golem)
Stone Golem-31,Granite Golem-2

Burnville Jaskinia 1-1160
Ork-7,Fire Giant-1

Burnville Jaskinia 2-1.200
Fire Giant-2

Wieża Luminora-10.600
Fire Giant-1,Fire Dragon-7,Luminor-1

Newlake Krypta-9.740
Skeleton-18,Zombie-12,Ghoul-13,Banshee-2

Newlake Pałac-7200
Guard Golem-6

Nera-19.700
Minor Demon-18,Nera-1

Jaskinia Targora-8.000
Mine Lizard-8,Mine Spider-8

Gemstone-2.515
Warrior-12,Big Spider-2,Poison Spider-2,Gigantula-1,Bandit-3,Ork-4

Beast-11.100
Imp-18,Beast-1

Donners Old Labirynth-16.000
Mine Lizard-16,Mine Spider-16

Lebab-24.300
Gargoyle-94,Stone Golem-8,Drek-1

Sansri-62.600
Minotaur-68,Sansri-1

Godsbane-9.600
Guard Golem-8

Tarbos-32.700
Magical Guard-24,Sorel-1,Thornahuum-1

Labirynt Krasnoludów-8.000
Mine Lizard-8,Mine Spider-8

Punkty za misje - dla każdego bohatera

za Necromancer Brooch-50
za Chain Office-100
za Hill Giant Head-200
za Nagiers Letter-300
za Gold Goblet-żona-30
za Gold Goblet-mąż-40
za Gold Horseshoes-50
za Antidotum-75
za rozmowę z Sally-25
za rozmowę z Captain Torle-50
za Magical Picture-12.000
za naprawę teleportów-5.500

GREEN MOON

Ferrin piwnica-6.650
Tornak-15,Female Tornak-1

Drzewo-1.780
Gizzek-39,Gizzek Queen-2

Ruiny-1.500
Gizzek-25,Gizzek Queen-2

Kopalnia-48.350
Tornak-35,Female Tornak-1,Guardian-74,Guardian Chief-19

Gadlon-7.680
Energy Globe-64

MORAG

S’riel-8.000
Magical Guard-8

S’angrila-500
Morag Lizard-1

S’orel-14.000
Magical Guard-14

S’arin-15.500
Magical Guard-14,Sarin-1

S’endar-14.080
Morag Dragon-7,Sendar-1

S’trog-18.900
Morag Dragon-10,Strog-1

S’kat-18.800
Minotaur-6,Imp-8,Fire Dragon-4,Fire Giant-5,Sand Lizard-1,Skat-1

S’lorwin-29.280
Morag Dragon-12,Sand Lizard-2,Slorwin-1

za Morag Water-Bottle-15.000

LYRAMION-po powrocie

12.640+32.000
Magical Guard-4,Morag Dragon-6 + Morag Machine


Lista zmian w solucji w wersji 1.19 na Amigę.

  • Tak jak można zgasić kominki w domu dziadka wiadrem z wodą, tak też można je rozpalić ponownie pochodniami wiszącymi obok kominków, w pokoju dziadka trzeba kliknąć poniżej pochodni.
  • W 2017 roku ukazał się instalator WHDLoad do "Ambermoona" z poprawkami błędów, a 2022.08.09 dostosowany do wersji 1.16 Pyrdacora.
  • Mithril Shirt także posiada 1 punkt MBR dający Magical Aura.
  • Jak widać Rinakles pochodzi z gry Dragonflight i odpowiada na hasła o kilku postaciach z tej gry.
  • Dziadek umiera od razu po rozbiciu ściany w piwnicy. Można wtedy cofnąć się by zabrać ze skrzynki Iron Ring.
  • W piwnicy karczmy w Spannenbergu przed skrzynkami i u Firegianta z jaskini przed Burnville wrogowie pojawiają się znikąd - nie widać ich na mapie czy przy pomocy Monstereye - działa tam pewnie coś w rodzaju fotokomórki. Jeżeli idziemy tam gdy nie ma światła, wróg się nie zjawia, można zabrać co chcemy i wyjść.
  • Po daniu Magical Picture Baronowi Karstenowi obraz ten pojawia się na północnej ścianie sali wejściowej razem z tekstem przy oglądaniu go.
  • Tak jak można wskoczyć do Valdyna czarem Jump, tak samo można wyskoczyć z Prison na Moragu bez gadania ze S’rielem - przy gadaniu są dwa teksty, przy pierwszym uczymy się języka Moragian. Następnie ubijamy Lizarda z kałuży i otwieramy kluczem więzienie. Po wyjściu z więzienia i powrocie S’riel znika, a w kałuży czeka ten sam Lizard z kluczem do celi. Po udaniu się do pałacu S’riela czeka nas taka sama walka z dwiema grupami Magical Guard jak po gadaniu ze S’rielem, a S’riel czeka na nas, ale nie pogadamy, tylko trzeba stanąć za nim by ukazał się tylko jego drugi tekst - nie nauczy nas wtedy języka Moragiańskiego, bez którego nie pogadamy z kilkoma postaciami, więc jest to taka ciekawostka. Można też wskoczyć do hangaru w świątyni Tarbosa do skrytki, którą udostępnia Bralum i pewnie przez inne drzwi.
  • Można produkować żywność w większej ilości niż mamy magii. Gdy jesteśmy pod namiotem, wystarczy trzymać klawisz 7 z numerycznej a myszką klikać ile wlezie na czar Create Food. Jeżeli mamy np. możliwość rzucenia 10 czarów a klikniemy 8, zostaną 2 czary. Jeżeli mamy 2 czary klikanie wyzeruje ilość, ale żywności powstanie tyle ile razy klikniemy. W ten sam sposób można użyć czarów kopiowania lub ładowania magią, a nawet leczniczych. Może się to przydać, gdy Lider ma niską ilość magii (wiem, wiem to oszustwo).
  • W solucji napisałem, że nie wiem gdzie znaleźć rośliny na leśnym księżycu. Okazuje się, że widzimy je dopiero po pogadaniu z Asrubem o Herbs. Znajdują się w paru miejscach, ale najlepiej polecieć Magical Disc na morze na północ od Dor Kiredon na pozycję 232/49. Jest tam wyspa, na której znajdziemy 4 rodzaje roślin. Są to Blue Leaves, Glowing Blooms, Long Leaves i Sparkling Mushrooms - każde w ilości 2 sztuk. Niestety nie mają one cech zwiększających osiągi postaci (dopiero w wersji 1.11 Pyrdacora), ale wystarczy dać Sparkling Mushrooms i Glowing Blooms osobie, która posiada je kupione w sklepie i wtedy działają. Rośliny te po zebraniu nie odrastają - poza tymi znalazłem inne, choć pewnie nie wszystkie.

    Blue Leaves 113/139 2 sztuki i 89/90 jedna - zwiększa atrybut Intelligence
    Fragrant Herb 220/187 4 sztuki - Strength
    Glowing Blooms 95/218 3 sztuki - Speed
    Long Leaves 281/38 2 sztuki i 67/277 jedna - Dexterity
    Sparkling Mushrooms 291/85 jedna i 22/95 jedna i 125/25 jedna i 276/129 jedna - Anti-Magic

  • Napisałem też, że aby odkryć w szkielecie "Antique Object" trzeba użyć czaru u Valdyna. Otóż nie trzeba - wystarczy, że drużynę prowadzi właśnie on - posiada wysoki poziom "Searching", tak jak Selena. Jeżeli nie mamy Valdyna tylko Targora, użycie czaru Knowledge lub mocniejszego spowoduje, że inni też odkryją tę rzecz. Jeśli nie mamy nawet Targora, trzeba w tym miejscu kliknąć oko kilka razy Liderem, o ile wyszkoliliśmy go w "Searching" nawet do 25 procent lub Egilem, który może mieć tego 10 procent.
  • Leczenie życia lub klątw oraz produkcja żywności jest znacznie szybsze graficznie pod namiotem, co przyda się na każdej Amidze.
  • Okazuje się też, że gra rozpoznaje moc Amigi i odpowiednio uruchamia się z pliku AM2_BLIT w przypadku niedopalonej Amigi 500, gdzie nie można nawet włączyć widoku sufitu i podłóg lub z AM2_CPU jeśli znajdzie co najmniej procek 68020. Od wersji 1.16 są one połączone w AM2_CPU.
  • Gryban po przyjęciu do drużyny i zwolnieniu mówi, że można go znaleźć w Godsbane, ale niestety nie ma go. W wersji 1.16 już nie znika.
  • Gdy wchodzimy w drzwi do chaty bandytów, uruchamia się alarm, ale jeśli wcześniej zaglądamy przez okna, pokazują się dwa teksty.
  • Gdy walczymy z Thornahuumem w ciemności, po zabiciu odradza się i za każdym razem zostawia Tar Amulet.
  • Selena może nauczyć się 5 procent Critical zamiast 2.
  • W jaskiniach z Orkami są gongi otwierające pomieszczenia, w których sobie siedzą przy ogniskach. Przechodząc obok takiego pomieszczenia przed otwarciem, Orki potrafią nas zaatakować przez ścianę, a nawet wydostać się stamtąd. Na wiele gier zdarzyło się tylko raz, że po walce znalazłem się w wewnątrz takiej komnaty. Myślałem już, że muszę zacząć od innego zapisu, ale udało się jakoś przecisnąć przez narożnik.
  • Dlfrsilver napisał solucję, która ma 100 stron, ale mimo, że podobno już ją zrobił, to pewnie dopieszcza detale albo zajął się czymś innym. Może kiedyś Alexh opublikuje swoją i może tam będzie wyjaśnionych kilka rzeczy, których nie rozwiązałem, choć na moje pytania nie znali odpowiedzi.
  • W oryginalnym Ambermoonie nie działało kilka akcji. Jedną z nich jest sprawa dwóch pacjentów w Burnville. Po uwolnieniu mieszkańców z wieży Luminora, zjawiają się w łóżkach w domu healerów, a opiekuje się nimi lekarka. Nie można z nimi pogadać gdyż śpią, a powinni wygłosić swoje teksty. Nie działa na nich żaden czar ani butelka HP, All Healing Potion czy woda ze stawu w świątyni Gali i Antidote.
  • W podobny sposób można jakoś wyleczyć w Dor Grestin pacjenta Gorbana, gdyż też powinien podziękować za wyleczenie. To nie jest aktywne.
  • Ambermoon
    Dwaj pacjenci

  • Sandra w Spannenbergu powinna podziękować za uwolnienie Sabiny, ale nic z tego. Ubiłem Luminora bez przyjmowania Sabiny, ale po uwolnieniu mieszkańców zjawia się ona właśnie u Healerów w Burnville, tak samo jak po zwolnieniu. W zamian Sandra powinna stwierdzić, że Anthony będzie nas leczył taniej niż dotychczas.
  • Nie ma Magical Map, która jest rzeczą której nie znalazłem - choć przeglądając ikony wszystkich rzeczy z portalu Amberworld wiem jak wygląda w plecaku - jak Map of Lyramion który można dostać od kartografa Michaela w Burnville.
  • Na stronie github.com jest plik w Excelu w którym są spisane różne błędy w grze, między innymi jest tam podane że problemy z pacjentami i Sandrą nie mają wyzwalacza takiej reakcji. Od wersji 1.16 zostało to sztucznie aktywowane.
  • Gdy porozmawiamy z pacjentami w Burnville, Sandra w rozmowie z Sabiną rozpoznaje ją i tak jak mówi, Father Anthony w swej przychodni leczy od teraz taniej.
  • Reinkarnacja zamiast 1000 kosztuje 500, leczenie za punkt LP zamiast 5 jest 2, leczenie klątw jest 2 razy tańsze.
  • W Dor Grestin brakuje jednej z mieszkanek ale jej krótka wypowiedź nic nie wnosi do gry.
  • Występuje błąd w świątyni Gali - po wyjściu do źródła życia siedzimy na koniu którego nie zostawiliśmy przed świątynią, wracamy na piechotę i trzeba kupić nowego konia - spowodowane jest to tym że otwarłem drzwi nie zsiadając z konia, co możliwe jest z powodu zmiany funkcji wskaźnika myszy i w oryginale nie było to możliwe.
  • W 2015 roku od maja do października ukazała się na Youtube kolejna videosolucja polskiego autora o ksywie kurije (chyba w 2017 zmienił ksywę na Rane) - Zagrajmy w Ambermoon w 44 częściach. Korzystał częściowo z mojej solucji ale niezbyt dokładnie.
  • Poprawianie osiągów w studniach, światełkach oraz butelkami. Działa to tak - gdy mamy dajmy na to Charismę 16/50 i użyjemy butelki Charisma Potion wynik będzie losowy od 17/50 do 21/50. Duża ilość Lucky nic nie daje, czasem po wielu próbach uzyskamy 5 punktów.
  • Gdy użyjemy światełka poprawiającego Charisma w świątyni Gali wynik będzie zawsze 21/50. Ale jeżeli mamy założony Charisma Ring podnoszący o 30 punktów Charismę, wynik po zdjęciu pierścienia będzie 50/50. Podobnie działa to w studniach, ale każdy musi mieć założony pierścień który zresztą można skopiować, lub inną rzecz. W przypadku poprawiania Lucky trzeba mieć dwa pierścienie lub użyć dwa razy Wishing Coins. Podniesienie wszystkich cech do maksimum daje np. większy atak który zwiększa się z Strength Ring o 1 punkt na każde 25 punktów strength, zmniejsza punkty uszkodzenia po wejściu w pułapkę i częściej nie uszkadzamy się wtedy wcale. Widoczne jest to dopiero w wersji Ambermoon.net.


Ciekawostki

  • Przeszedłem grę do końca samym Egilem, a inną grę skończyłem walcząc tylko magią - ot tak dla sportu.
  • W 2021 roku pojawiła się na stronie gamesnostalgia.com wersja "Ambermoona" na Maca w postaci gry umieszczonej od razu w FS-UAE z okrojonym Workbenchem i w wersji WHDLOAD. Napisano, że jest to wersja 1.07, ale przez poprawki błędów w WHDLOAD jest to 1.08 i niestety gra się w nią ciężko z powodu pewnych błędów z zapisem. Zapis stanu gry powoduje, że ekran miga na czarno około 10 razy na każdej nowej pozycji. Kolejne zapisy na nich w większości działają od razu, ale co jakiś czas potrafi też parę razy migać. Jest na tej stronie też wersja angielska i niemiecka na PC także umieszczona w FS-UAE. Aby móc zapisywać, trzeba skopiować plik Save.00 i nadać im nazwy od Save.01 do Save.10.
  • Znacznie lepiej zagrać w wersję poprawioną przez Pyrdacora ze strony https://github.com/Pyrdacor/Ambermoon. Po paru wersjach próbnych 30 września 2021 powstała wersja angielska 1.11 i niemiecka 1.10 która ma poprawione prawie wszystko. Trzeba pobrać tę wersję lub tylko patch, z którego pliki należy przenieść do oryginalnej gry. Pyrdacor opublikował swoją wersję w listopadzie 2020 dając numer wersji 1.0 mimo wielu raportowanych błędów które poprawiał. Czerpał pełnymi garściami z projektu Amberworld na Sourceforge https://sourceforge.net/projects/amberworld tworzonego od 2003 roku z ostatnim wpisem z 2019 roku.
    • W wersji Pyrdacora, poza powtórzeniem poprawek z wersji 1.07a/1.08, pojawiły się poprawnie przyznawane punkty maksymalnego wyszkolenia postaci poza Grybanem, gdzie atak może mieć 93/85 a na 85/85 spada po założeniu Knights Armour. Rośliny zebrane na Green Moon mają właściwości poprawiające atrybuty postaci. Gryban po zwolnieniu pojawia się ponownie w Godsbane. Klucz Sansri’s Key otwiera drzwi w jaskini obok Snakesign. W świątyni Gali za teleportem z trzema grupami Golemów pojawia się czwarta. Selena może nauczyć się Critical do 5 procent zamiast 2. Do tego poprawki kilku błędów graficznych i tekstowych.
    • Są różne zmiany od wersji 1.08 i później, podane w readme.txt - jest ich ponad 150 w wersji 1.19 która ukazała się 12 czerwca 2023 roku. Powstaje też Polska wersja którą tłumaczy niejaki galon3 a która ukaże się z wersją 1.20.
    • Brog, którego możemy spotkać w Dor Kiredon odpowiada na hasło Dor Grestin - wcześniej na Dor Kiredon - a teraz na to słowo nikt nie reaguje.

    • Female Tornak wcześniej nie dawała punktów za zabicie - teraz daje 650 czyli tyle ile ma LP.
    • W świątyni Sansri’s jedna z klepsydr do rozbicia została zamieniona na skrzynkę która jest później.
    • W Gadlon Energy Globe są na dwóch poziomach.
    • Punkty potrzebne do osiągnięcia kolejnych poziomów i ataków są zachowane TYLKO w amigowej wersji 1.19.
    • Scroll Rune Table/Tabela Run ze sklepu w Spannenbergu obecnie automatycznie tłumaczy runy jeśli mamy go przy sobie i mamy włączoną odpowiednią opcję w ustawieniach.
    • Występuje też pewien błąd - w kopalni w Dor Kiredon leży sobie Piece of Amber, niżej za ścianą leży ich pięć - po wejściu na taki bursztyn nie ma czego podnieść bo są tylko puste pola. Mamy co prawda wtedy 60 sztuk tego bursztynu z pałacu Kire, ale jest to błąd. Bursztyn w piwnicy Ferrina i w ruinach można podnieść.
  • Rozwijana jest także Ambermoon Advanced - wersja 0.01beta ukazała się 30 grudnia 2021 roku, w której występują nowe lokacje, potwory i przygody. Zmian jest tak dużo, że wiele rzeczy z mojej solucji jest nieaktualne. Nadal aktualnym błędem jest to że 114 wyraz w słowniku wiesza grę, a było w tej wersji kilkanaście słów więcej. Jest tu potrzebne użycie łopaty, po tekście użytym w takiej akcji okazało się, że oryginalnie w "Ambermoonie" łopata była do niczego niepotrzebna. 1 grudnia 2023 roku ukazała się wersja 1.03 - tutaj słów jest już 146. Dostępne są wersje angielska i niemiecka oraz francuska, która powstała we współpracy z dlfrsilverem. W tej wersji są dwa nowe epizody z pięciu zaplanowanych - chociaż miejsc do zwiedzenia jest więcej.
  • Na stronie Ambermoon.net jest dostępna natywna wersja "Ambermoona" na Maca, Windows i Linuksa z elementami zmienionymi w wersji Advanced, z nowymi przygodami oraz poprawkami błędów z kolejnych wersji na Amigę. 8 września 2023 roku powstała wersja 1.9.1, w której pojawiła polska wersja językowa 1.19. Niestety w większości tekstów brakuje polskich liter (poza literą ó), a jest też trochę błędów ortograficznych. W wersji na Maca gra nie zapamiętuje ustawień. Najgorsze jest to, że nie można nauczyć się nowych czarów, bo gra wtedy "zamyka się" - na Windows pokazuje się lista błędów.
  • W poradniku podałem, że cena sprzedaży wynosi 1/3 ceny kupna i 0.1 procenta za każdy punkt Charyzmy - poprawnie jest 1 procent za każdą pełną dziesiątkę punktów Charyzmy.
  • Solucja napisana przez Michaela Bohnischa w 1999 roku, którą poprawił AlexH (zawarta również w Ambermoon.net) jest zadziwiająco podobna do mojej - jakby któraś była plagiatem. Niczego nowego tam jednak nie znalazłem.

Przeszedłem jeden raz wersję Advanced i raz wersję .net Advanced i odkryłem chyba wszystkie nowe miejsca na Lyramionie. Muszę przejść grę ponownie, aby to sprawdzić oraz czy kolejny raz pojawią się losowe błędy, które psują zabawę. Głównie są to studnie, które poprawiają tylko cechy Lidera oraz drzwi i ściany, które po zapisie i odczycie są ponownie zamknięte. Mam już opis wszystkich nowości na Lyramionie, ale podam go później - chyba że ktoś bardzo będzie chciał - tym bardziej, że Pyrdacor zaczął już tworzyć lokacje na Green Moon, które pojawią się w nowej wersji.

Ambermoon Ambermoon Ambermoon
Hoimon Desert Forest Moon Zaplecze stoczni

 głosów: 7   tagi: Ambermoon, RPG, Thalion
dodaj komentarz
Na stronie SCENA.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem