Z całą pewnością istnieje wiele lepiej wyglądających gier z gatunku RPG. Nie ma jednak takiej drugiej, która byłaby tak wciągająca i pochłaniająca jak "Dungeon Master". Niebywale jest to klasyka tego gatunku. Powstała w 1989 roku i nadal pozostaje diabelnie grywalna i raczej ciężko się przy niej znudzić. W grze dowodzimy czteroosobową grupą śmiałków, którzy zdecydowali się wkroczyć w otchłań labiryntu pana Chaosu. Labirynt jest ogromny. Składa się z 12 pięter, bogatych w pułapki, zagadki do rozwiązania i monstra do unicestwienia.
Rozbudowana fabuła połączona jest z trójwymiarową grafiką i realistycznymi efektami dźwiękowymi. Gra toczy się w czasie rzeczywistym (oprócz czasu, w którym nasi bohaterowie śpią, wtedy czas przyspiesza kilkakrotnie), co w znacznym stopniu zwiększa jej atrakcyjność. Świat widziany jest w klasyczny dla gier RPG sposób - z oczu naszych bohaterów. Drużyna wędruje po dwóch w dwóch rzędach. Dowolnie możemy zmieniać ich wzajemne położenie używając specjalnie do tego przeznaczonych ikon. Podczas gry nasi bohaterowie męczą się po dłuższej wędrówce, odczuwają pragnienie i głód. Przy przeciążonym plecaku poruszają się wolniej, co widoczne jest zwłaszcza podczas walki czy szybkiego poruszania się po korytarzach. Aby zregenerować siły należy pozwolić im na odpoczynek. Wystarczy znaleźć odpowiednio bezpieczne miejsce i nasi bohaterowie zapadają w błogi sen, podczas którego odzyskują siły witalne. Jedzenie zaspokajające głód znajdujemy porzucone w korytarzach lub też zdobywamy podczas walki z napotkanymi stworzeniami, których mięso może nadawać się do spożycia. Pragnienie możemy ugasić bezpośrednio pijąc wodę ze specjalnych, znajdujących się w ścianach ujęć wody lub ze specjalnych bukłaków, które w tych ujęciach możemy napełniać.
Śmiałkowie, którzy będą członkami naszej drużyny mogą należeć do jednej z kilku profesji. W miarę postępu w grze będą zdobywać doświadczenie a ich umiejętności będą coraz większe. W przypadku wojowników będzie to mieć ogromne znaczenie podczas walki - ich ciosy będą coraz silniejsze, a i sami będą bardziej odporni na ataki wroga. W przypadku wszelkiego rodzaju magów, kleryków i czarodziei doświadczenie ma wpływ na zdolności magiczne. Tutaj należy wspomnieć o najbardziej dopracowanym systemie czarów jaki kiedykolwiek wymyślono w grze RPG. Do wypowiedzenia zaklęcia używamy kombinacji symboli runicznych. Przepisy na różne czary znajdują się na pergaminach poniewierających się w labiryncie. Każdy czar może być użyty z różną mocą, zależnie od umiejętności i doświadczenia wypowiadającej go postaci.
Grę rozpoczynamy przed wrotami do podziemi. Na początku czeka nas wybór członków drużyny. Spośród znajdujących się na pierwszym poziomie labiryntu obrazów możemy przyjrzeć się każdej z postaci. Każda z postaci ma wyrażone liczbami trzy podstawowe cechy: zdrowie, energię i moc umysłu wykorzystywaną do magii. Biorąc pod uwagę te cechy, a także pomniejsze (jak zręczność, mądrość itp.), wybieramy bohaterów. Jeśli wybierzemy samych słabeuszy, to daleko nie zajdziemy. Sami czarodzieje też sobie nie poradzą, więc najlepszy jest skład mieszany. Wybierać możemy na dwa sposoby - bohatera razem z jego poprzednimi doświadczeniami (wskrzeszenie - resurrect) lub też bez (reinkarnacja - reincarnation). Bohaterowie podczas posługiwania się bronią lub magią nabierają wprawy. Ci zreinkarnowani uczą się szybciej i możesz nadać im własne imię.
Skoro już mamy ekipę, wkraczamy do właściwego labiryntu i zaczynamy wędrówkę, która jest przeplatana walką z materialnymi lub niematerialnymi postaciami, zbieraniem "fantów", które po nich pozostały lub które po prostu poniewierają się po całym labiryncie i są śladem tego, że inni śmiałkowie już próbowali podobnej do Twojej krucjaty, lecz chyba nie bardzo im się udało. Oprócz zbierania i niszczenia przyjdzie nam również stawić czoła zagadkom logicznym polegającym na właściwej manipulacji odpowiednimi przełącznikami otwierającymi kraty czy drzwi, czy też właściwym stąpaniu pomiędzy zapadającymi się płytami czy niewidzialnymi teleportami.
Po produkcie mającym swoje lata nie możemy spodziewać się graficznych fajerwerków. Mimo wszystko, oprawa graficzna nie należy do słabych. Możemy ją co najwyżej zaliczyć do grona monotonnych, gdyż w zasadzie przez cały czas obserwujemy ten sam graficzny wystrój (a raczej jego brak - w końcu to same gołe, kamienne ściany) labiryntu. Jeżeli zaś chodzi o potwory i inne przeszkadzajki, to tutaj kilka tytułów wydanych później mogłoby się wstydzić. Efekty dźwiękowe znakomicie budują atmosferę i napięcie w grze. Nie jest ich może dużo, lecz są tak idealnie wkomponowane w akcję gry, że czasami ma się wrażenie, że labirynt przemierzamy we własnej osobie. Słychać odgłosy kroków, brzęczenia oręża naszych wrogów.
W czasie swojej prawie szesnastoletniej historii "Dungeon Master" zyskał sobie miano nieśmiertelnego i stał się grą kultową. Z tronu nie jest w stanie nic go zrzucić. Nic, poza... kontynuacją - "Dungeon Master 2: Skullkeep". Ale to opowieść na inną recenzję. Wracając do dzisiejszego bohatera, "Dungeon Master" to gra, która potrafi pochłonąć do reszty. Wielbicieli gatunku RPG nie ma co przekonywać, gdyż najprawdopodobniej nie ma takiego, który nie znałby tego tytułu. Ci, którzy dopiero się przekonują do tego gatunku lub szukają czegoś co ich zaintryguje i wciągnie na kilka tygodni - "Dungeon Master" jest dla Was. Z całą odpowiedzialnością mogę stwierdzić, że nie uznacie czasu spędzonego przy tej grze za stracony.
Gra zajmuje jeden dysk. Wymagania są niewielkie, bo wystarcza A500 z 0.5 MB pamięci. Zapisów stanu gry dokonujemy na osobny dysk, lecz uwaga: możemy tego dokonać tylko w jednym slocie. Tak więc, jeżeli zrobimy go w pułapce, w którą wpadliśmy możemy przyjąć do wiadomości, że grę przyjdzie nam rozpocząć od początku. Warto jest więc posiadać dwa (lub więcej) dyski na zapis, aby ustrzec się przed takimi wypadkami. Grę możemy zainstalować przy pomocy instalera z pakietu WHDLoad. Tutaj jednak kolejna uwaga. Zawsze posiadaj kopię obrazu dysku pierwszego. Nie wiedzieć czemu, czasami po wyjściu z gry, ten plik ulega drobnej modyfikacji, która sprawia, że musimy ponownie instalować grę.
Z uwagi na to, że solucję do gry bez problemu znajdziemy na "pierwszej-lepszej" stronie www, poniżej zamieszczamy wyłącznie mapy do każdego z 14 poziomów.
Level 01 |
Level 02 |
Level 03 |
Level 04 |
Level 05 |
Level 06 |
Level 07 |
Level 08 |
Level 09 |
Level 10 |
Level 11 |
Level 12 |
Level 13 |
Level 14 |
Dungeon Master - Interplay/FTL 1989 | ||||
70 | 1 | |||
80 | OCS | |||
100 | http://dmweb.free.fr | |||
Po prostu klasyka. |