Aktualności Forum Graffiti Publicystyka Teleport
  • Jaguar XJ220

23.02.2005 16:07, autor artykułu: Biolog
odsłon: 12213, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

Jaguar XJ220

Jaguar XJ220 W czasach gdy na moim biurku stała sześćsetka zagrywałem się tą grą maksymalnie. Spodobała mi się ona tak bardzo, że za ok. 25zł zakupiłem oryginał (był rok 1994). Małą niedogodnością było to, że musiałem po każdym uruchomieniu wpisywać kod zabezpieczający. Otrzymałem jednak ładne pudełko, polską instrukcję i dyskietki z nadrukiem. Tyle wstępu, teraz czas na opis. "Jaguar XJ-220" to przyzwoite wyścigi samochodowe z odrobiną ekonomii wydane przez programistów z firmy Core. Na początek zacznę od:

PORÓWNANIA

Opis tej gry nie będzie pełny jeśli nie wspomni się o różnicach i podobieństwach do klasycznych już wyścigów - czyli serii "Lotus". Nie wiem czemu, ale większość moich kolegów uważała, że "Lotus" jest dużo lepszy od "XJ-220". Przecież "Lotus" ma gorszą grafikę, słabszą muzykę, a płynność w czasie gry na dwie osoby całkowicie siadała (przynajmniej takie było moje wrażenie). Aby kogoś nie urazić to wspomnę tylko, że "Lotus" także zabrał mi parę ładnych nocy i nie uważam, że ta gra jest zła - jest tylko trochę słabsza.

GRAFIKA

Jaguar XJ220 Stoi na dość wysokim poziomie (patrząc na grę z perspektywy tamtych lat, choć i teraz nie razi). Trasy występujące w grze różnią się od siebie: raz jedziemy przez pustynię, innym razem przez las. Ogólnie krajobraz zależny jest od kraju, w którym akurat się ścigamy (jest ich dwanaście z czego każdy ma trzy trasy). Jeżeli chodzi o animację samochodów to jest ona niezła, tzn. ładnie animowany jest nasz pojazd i te które znajdują się blisko nas. Im oponent jest dalej tym ma mniej klatek animacji, aż w pewnym momencie znika. Poza samą grą mamy także ekran, na którym dokonujemy napraw naszego autka. Tutaj możemy obejrzeć sobie bryczkę dosłownie z każdej strony.

MUZYKA

Tutaj twórcy pokazali prawdziwą klasę. W grze występuje sześć różnych utworów. Począwszy od spokojnych i nastrojowych, poprzez szybsze rytmy techno/dance, a skończywszy na trashowym uderzeniu gitar i perkusji. Ogólnie jest czego słuchać i pomimo, że kawałków jest tylko sześć szybko się nie nudzą. Przed każdą trasą samemu można wybrać czy chce się słuchać muzyki, czy dźwięków występujących podczas wyścigu, które też są niczego sobie. Wszelkie kolizje, piski opon podczas wchodzenia w zakręt, czy też ryk silnika są dość realistyczne i sugestywne.

TROCHĘ REALIZMU

Jaguar XJ220 "Jaguar" nie należny może do extra realistycznych gier, mimo tego trochę realizmu posiada. W czasie jazdy nasze autko podlega wpływowi czynników zewnętrznych, np. gdy wieje silny boczny wiatr to spycha nas na bok, co zmusza do ciągłego powracania na obrany kurs. Z kolei gdy pada deszcz, mamy mniejszą przyczepność i łatwiej wypaść z trasy, szczególnie podczas zakrętu. Poza tym na każdym zakręcie, zgodnie z prawami fizyki, znosi nas na zewnętrzną, gdy wjeżdża się pod górkę to auto trochę zwalnia, a gdy zjeżdżamy to przyspieszamy, liczy się także opór wiatru i rodzaj nawierzchni.

Jaguar XJ220 Po przejechaniu każdego wyścigu pokazywane są trzy ekrany ze statystykami. I tak: na pierwszym widać pozycję którą zajeliśmy w danym wyścigu, bonus w postaci punktów i pieniędzy. Na drugim ekranie widać jakie miejsce zajmujemy w klasyfikacji ogólnej, a na trzeci jest tzw. tabela konstruktorów, czyli klasyfikacji najlepszych stajni (występuje ich dziesięć, z czego każda ma po dwóch kierowców).

W grze występuje także wątek ekonomiczny. Za pieniądze uzyskane z wyścigów naprawiamy nasz pojazd. Ceny części są zróżnicowane: od $2.000 za opony do $80.000 za silnik. Po przejechaniu wszystkich tras w danym kraju wybieramy inny kraj gdzie chcemy się ścigać i w zależności od odległości od miejsca pobytu do miejsca przeznaczenia płacimy mniej lub więcej za przelot.

GARŚĆ PORAD

Jaguar XJ220

  1. Gdy zaczynasz wyścig od razu staraj przebić się do pierwszej dziesiątki - daje to większe szanse na zajęcie któregoś z premiowanych miejsc.
  2. W czasie jazdy staraj się utrzymać na środku drogi, zwracaj uwagę na znaki na poboczu, gdyż informują o tym jaki zakręt się pojawi.
  3. Gdy jesteś pewny, że wypadniesz z zakrętu zredukuj do prędkości 100-120 km/h - są duże szanse, że nie wypadniesz z trasy.
  4. Na większości tras będziesz zmuszony do tankowania. Jest to możliwe tylko na pasie serwisowym, który znajduje się przed i za metą. Gdy uzupełniasz paliwo to lej tylko tyle ile trzeba, bo inaczej ryzykujesz utratę pozycji i szanse, aby ją odzyskać bardzo maleją.
  5. Nie bądź zbyt rozrzutny, tzn. naprawiaj tylko te podzespoły które tego wymagają (są podświetlane na czerwono); nie urządzaj zbyt dalekich wycieczek tzn. nie leć, np. z Niemiec do USA tylko, np. do Francji.

ZAKOŃCZENIE

Polecam grę każdemu kto ma nadmiar wolnego czasu, gdyż Jaguar XJ-220 daje maksimum rozrywki na długie godziny nie nużąc się przy tym zbytnio. Gra ma minimalne wymagania - dowolna Amiga z 1MB Ram, dobry joystick, no i dobre głośniki. Program nie posiada własnego instalatora na HD, ale na stronie WHDLoad jest instaler. "XJ-220" nie posiada żadnych wielkich wad, tylko trochę małych błędów, np. to że zawsze startujemy z ostatniej pozycji. Na plus warto wspomnieć o możliwości zapisywania stanu gry, a także możliwości tworzenia własnych tras przy pomocy specjalnego edytora dołączonego do gry.


 Jaguar XJ220 - Core Design'92 
90 2 Jaguar XJ220 - Core Design'92
90
90

    
komentarzy: 23ostatni: 26.09.2021 21:26
Na stronie SCENA.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem