Aktualności Forum Graffiti Publicystyka Teleport
  • King's Valley - MSX, ZX Spectrum

11.11.2015 11:22, autor artykułu: Piotr "Popocop" Szymański
odsłon: 2143, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

King's Valley

King's ValleyKing's Valley "King's Valley" to gra zręcznościowa wydana w 1985 roku przez firmę Konami. Jej bohaterem jest poszukiwacz przygód Vick, który postanowił odnaleźć skarby faraonów skrywające tajemnicę wiecznego życia. Aby odnaleźć wszystkie skarby, Vick musi odwiedzić 15 piramid. W każdej z nich trzeba zebrać wszystkie klejnoty i udać się do wyjścia. Brzmi jak proste zadanie, ale takie nie jest. Skarbów w piramidach pilnują mumie, których dotknięcie oznacza śmierć. Posiadają one nieco inteligencji i potrafią nas szybciej lub wolniej gonić. Nie jesteśmy jednak bezbronni - w wielu miejscach znajdziemy noże, którymi możemy rzucać w mumie, co na chwilę je unieszkodliwia. Kiedy nie mamy noża jedynym sposobem na mumię jest przeskoczenie nad nią lub ucieczka. Oprócz noży w piramidach można też znaleźć kilofy. Dzięki nim dostaniemy się do klejnotów, do których nie ma bezpośredniego dostępu i trzeba się do nich dokopać. I tu mała uwaga. O ile każdy nóż jest wielokrotnego użytku (rzucony upadnie w miejscu trafienia mumii lub uderzenia w przeszkodę, więc można go potem podnieść i użyć ponownie), to każdy kilof może być użyty tylko raz. Dodatkowo niesionego kilofu nie można odłożyć i trzeba go w jakimś miejscu użyć, więc lepiej żeby to było miejsce prowadzące do klejnotu. Wzbogaca to pozornie prostą zręcznościówkę o element strategii, bo poszczególne działania trzeba zaplanować. Po zebraniu wszystkich klejnotów w danej piramidzie pojawia się przejście do następnej (przed skorzystaniem trzeba je otworzyć używając dźwigni).

Poszczególne piramidy mają postać planszy zajmujących jeden lub dwa ekrany. Każda plansza to określony układ platform i schodów. Czasami napotkamy na drzwi, które można otworzyć tylko z jednej strony oraz miejsca-pułapki, w których lepiej nie stać za długo, bo pojawi się ściana odcinająca nam wyjście. W grze nie ma limitu czasowego, a upadek z dużej wysokości nie jest dla nas groźny.

King's ValleyKing's Valley "King's Valley" została pierwotnie wydana na komputery MSX. Nigdy nie interesowałem się tym sprzętem, więc pewnie nie dowiedziałbym się o istnieniu gry, gdyby nie fakt, że w 2009 roku powstała wersja dla ZX Spectrum. Wydała ją grupa RetroWorks i trzeba przyznać, że konwersję wykonała wzorowo. Jedyna różnica w stosunku do oryginału to lekko poprawiona grafika. Reszta, czyli oprawa dźwiękowa, wygląd poszczególnych piramid i wysoka grywalność, pozostały bez zmian.

Polecam "King's Valley" osobom lubiącym zręcznościówki, w których trzeba też trochę pomyśleć. Ocena dotyczy wersji dla ZX Spectrum.

 King's Valley - 1985 Konami / 2009 RetroWorks 
75
75
90  
Wersję dla ZX Spectrum można pobrać ze strony Retroworks

1 komentarzostatni: 05.03.2016 16:30
Na stronie SCENA.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem