Aktualności Forum Graffiti Publicystyka Teleport
  • Quest for Glory (Hero's Quest: So You Want to Be a Hero)

12.12.2015 09:16, autor artykułu: Sebastian Rosa
odsłon: 2285, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

Quest For Glory

Quest For GloryQuest For Glory "Quest for Glory" (lub tytuł alternatywny "Hero's Quest: So You Want to Be a Hero") to kolejna przygodówka Sierry. Wbrew jednak temu, co może się większości wydawać, gra tylko z wyglądu i interfejsu jest zbliżona do popularnej serii Questów. Cała reszta bardzo ją od nich wyróżnia. Grę cechuje duża nieliniowość, wielowątkowość czy choćby początkowy brak jasno określonego celu. Już na samym wstępie zabawy wybieramy jedną z trzech postaci, którą będziemy sterować, co powoduje, że nasza przygoda potoczy się w każdym przypadku w zupełnie inny sposób (także w kolejnych częściach gry!). Nietypowo dla gier Sierry będziemy kształtować umiejętności bohatera niczym w rasowym RPG oraz walczyć z napotkanymi przeciwnikami.

Akcja gry rozgrywa się w krainie Spielburg, która składa się z miasta, zamku i ich leśno-górskiej okolicy. Miasto znajduje się pod kontrolą lękliwego szeryfa. Nie był on w stanie postawić się bandytom i obecnie jest ono stale napadane i grabione przez różnego rodzaju rozbójników i rzezimieszków. Mieszkańcy obawiają się o swoje dobro i niebywale potrzebny jest im bohater z prawdziwego zdarzenia, który sprawi, że ich życie znowu będzie normalne. Przybywając do miasta masz szansę nim się stać. Gra polega głównie na wędrowaniu po mieście i jego rozległej okolicy, rozmawianiu z napotkanymi postaciami, pomaganiu im, zadawaniu pytań, które pozwolą nam zdobywać cenne informacje dotyczące różnych innych osób i zdarzeń czy też walce z napotkanymi postaciami. Każda czynność zwiększa nasz dorobek punktowy oraz może mieć wpływ na zwiększenie punktów doświadczenia lub punktów danej umiejętności. Te ostatnie, takie jak fechtunek, wspinaczka, otwieranie zamków, rzucanie sztyletami, czarowanie (w zależności od wybranej na początku gry profesji) należy rozwijać przez trening, gdyż tylko w ten sposób będziemy w stanie stawić czoła kolejnym zadaniom i ukończyć grę. Okolica, po której przyjdzie nam wędrować, jest niezwykle rozległa, a kolejnym sceneriom towarzyszy szereg zdarzeń, zarówno losowych, jak i przypadających na określony moment w grze. Moment może być zależny zarówno od naszego postępu w rozgrywce, jak również od cyklu dnia i nocy. Niektóre sprawy możemy załatwić tylko o odpowiednich porach, podobnie jak i spotkać przeciwników oraz kluczowe postaci. Należy jednak pamiętać, że upływ czasu również sprawia, że nasz bohater się męczy i staje się głodny, więc aby być w pełni sił należy go karmić i zapewniać mu należyty odpoczynek i sen. Odpoczynek i strawa mają różne ceny w różnych miejscach i różne przynoszą efekty. Specyficzną formą odpoczynku jest sen, który należy spędzać w zamkniętych pomieszczeniach lub bezpiecznych miejscach, gdyż w przeciwnym razie zostaniemy w jego trakcie ograbieni albo zabici.

W grę można grać godzinami krążąc praktycznie bez żadnego celu, stale zwiększając swoje umiejętności. Wykonywanie tak trywialnych rzeczy jak wspinaczka po drzewie lub skałach (jako wojownik) czy choćby skradanie się (jako złodziej) z całą pewnością zaprocentuje w momencie, gdy danej, dobrze wyuczonej zdolności najbardziej będzie nam potrzeba. Muszę przyznać, że na pewno nie można powiedzieć, że gra nas znudzi. Może uderzy trochę rutyniarskim, powtarzalnym podejściem do niektórych spraw, ale nie odczujemy jakiegoś "musu" zrobienia czegoś, bo w innym przypadku zablokujemy się. Nic z tych rzeczy - możemy stale kręcić się po lesie i wygrywać kolejne pojedynki z rozbójnikami, ograbiać ich i zwiększać swoje umiejętności walki, punkty zwinności i sprawności oraz zasobność kiesy. Gdy jednak tego będziemy mieli dość, możemy przejść do właściwej części gry, a więc stania się tytułowym bohaterem. W mieście znajduje się Gildia Podróżników, gdzie na tablicy zadań widnieją plakaty z pięcioma questami, na których temat, zwiedzając krainę, mogłeś się co nieco już dowiedzieć (i zapewne do niektórych już częściowo, nawet nieświadomie, przystąpić). Rodzina zamieszkująca zamek Spielburg zaginęła i wyznaczono nagrodę za ich odnalezienie. Podejrzewany jest o to przywódca rozbójników, ale nie bez winy jest również ogrzyca Baba Yaga.

Quest For GloryQuest For Glory Tytuł powstał na bazie pisanego interfejsu SCI, choć z uwagi na czas powstania jest to jego nowsza wersja, którą fani powinni znać z drugiej części przygód Larry'ego, "Police Quest 2" czy "Space Quest 3". Graficznie nie ma się do czego przyczepić, jeżeli przywykliśmy do stylu Sierry w grach z tamtego okresu. Muzyka również nie odstaje od reszty. Na pochwałę zasługuje wyborna animacja postaci, dzięki której wiele elementów wygląda o wiele bardziej okazale i atrakcyjnie.

Jeżeli jesteś fanem przygodówek Sierry, musisz zagrać w "Quest for Glory". Tytuł potrafi przykleić do monitora na długie godziny, zapewniając wiele mile spędzonych chwil. Trzy różne ścieżki ukończenia gry dodatkowo potęgują to uczucie, pozwalając do gry powrócić, aby sprawdzić inne rozwiązania. Zestaw zmiennych cech bohatera, którego wybraliśmy na początku, przyczynia się do tego, że gra oferuje znacznie większe możliwości niż klasyczna przygodówka. Naszą postać rozwijamy i uzależniamy od tego postęp w drodze do celu. Oczywiście musimy przywyknąć do takiego podejścia, ale w żadnym razie nie oznacza to, że jest ono nietrafione. Wprost przeciwnie - to fantastyczna zabawa. Jest jednak pewien element, który niektórzy mogą określić mankamentem, a hardcore'owi fani gier Sierry ogromną zaletą, która sprawia, że ten tytuł wyprzedził swoją epokę i był pionierem rozwiązania. Mowa oczywiście o dialogach. Wersja "pisana" polega na wychwytywaniu kluczowych słów z rozmów z napotkanymi postaciami, a następnie wypytywanie ich o to. Czasami możemy o coś po prostu nie zapytać i wówczas nie otrzymamy wskazówki, która pomogłaby nam w dalszej grze. Niech jednak tych, którym się może to nie spodobać nie zraża ten tytuł. Zachęcam wówczas sięgnąć po wersję gry dla MS-DOS, którą można uruchomić przez ScummVM. Wersja "point'n click" z odświeżoną grafiką posiada nieco łatwiejszą odmianę prowadzenia rozmów, podpowiadając słowa-klucze, przez co na pewno zapytacie o wszystko.

Gra do działania wymaga dowolnej Amigi z 1 MB pamięci. Mieści się na pięciu dyskietkach, a do komfortowej zabawy niezbędny jest dysk twardy. Gra jest obsługiwana przez WHDLoad.

Quest For GloryQuest For Glory

 Quest for Glory - Sierra 1990 
75 5 Quest for Glory
80 ECS 1 MB
95  
 

 głosów: 1   tagi: Quest for Glory, gry przygodowe, Sierra
komentarzy: 3ostatni: 12.12.2015 16:27
Na stronie SCENA.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem