Aktualności Forum Graffiti Publicystyka Teleport
  • Zool 2

03.02.2007 19:47, autor artykułu: Sebastian Rosa
odsłon: 7545, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

Zool 2

Zool 2 Zool 2 Amigowi fani platformówek nie mają raczej powodów do narzekania na brak tytułów. W latach 90. autorzy prześcigali się w wymyślaniu coraz to nowych pomysłów i rozwiązań starając się, aby to właśnie ich gra była tą najlepszą, która na długo pozostanie w pamięci graczy. Niemalże każda firma starała się wprowadzić jakiegoś bohatera, który być może stałby się rozpoznawalną w światku gier postacią. Do takich bohaterów na pewno należy zaliczyć słynną żabę ("Superfrog"), lecz także i mrówkę (choć tutaj co do gatunku zdania są podzielone), o której to właśnie będzie ten artykuł.

"Zool 2" to kontynuacja sukcesu, jaki firma Gremlin Graphics (później Gremlin Interactive) odniosła wydając pierwszą część gry. Trudno powiedzieć czy jest to zabieg wymuszony przez reklamodawcę (podobnie jak poprzednio gra firmowana jest przez firmę Chupa Chups - producenta lizaków), czy też własna inwencja firmy. Tak czy owak, "Zool 2" stanowi niebywale ciekawy kąsek dla każdego, kto lubi pobiegać, poskakać i postrzelać. A właśnie taki jest "Zool 2". Dzielna "mrówka", po pokonaniu niebezpieczeństw z pierwszej części, ponownie musi stawić czoła zagrożeniu wymiaru N. Poszczególne jego światy są atakowane przez armie Kroola, największego z przeciwników Roola - władcy wymiaru N. Armiami dowodzi Mental Block, najsurowszy z oficerów Kroola, którego zdolności psychiczne pozwalają mu przybierać różne formy. Z racji dużego ryzyka, na specjalną misję wyswobodzenia wymiaru N, Zool nie wyrusza sam. Posiada dwójkę pomocników. Pierwszym z nich jest Zooz, kobieta-wojownik oraz Zoon - kosmiczny pies.

Grając w grę wcielamy się w postać Zoola lub Zoozy (lub obu postaci w przypadku gry dwuosobowej; niestety rozgrywka nie toczy się równolegle, lecz każdy z graczy pokonuje etap na własną rękę, co najwyżej rywalizując o lepszy wynik punktowy). Każde z nich posiada inne zdolności, których opanowanie będzie kluczem do sukcesu. Warto także pamiętać, że owe zdolności pozwalają bohaterom przemierzać etapy na różne sposoby. Zool potrafi przebijać głową kamienie, czego nie potrafi Zooz. Z kolei wojowniczka posiada zdolność niszczenia kamieni naskakując na nie (w czym słabszy jest Zool). Bohaterowie muszą przebrnąć przez sześć światów (w wersji CD32 siedem), z czego każdy (za wyjątkiem ostatniego) podzielony jest na trzy etapy. Na końcu każdego czeka strażnik, który jest kolejną materialną formą przybieraną przez Mental Blocka. Po uporaniu się z jego kolejnymi wcieleniami przyjdzie czas na ostateczną rozgrywkę, w której, w ostatnim świecie składającym się z jednego etapu, należy rozprawić się z samym Mental Blockiem. W każdym etapie, w wydzielonym czasie (zależnym od poziomu trudności ustawianym na początku), musimy zebrać określoną ilość owoców, żarówek, waz (w zależności od tego co jest motywem przewodnim świata), aby licznik wskazywał 99%. Dopiero wtedy można ukończyć etap udając się do wyjścia (wskazuje je strzałka) lub w ostatnim etapie świata zmierzyć się ze strażnikiem. Oczywiście zdobycie wymaganej ilości gadżetów nie jest proste. W dokonaniu tego przeszkadzają różnego rodzaju wojownicy Mental Blocka, których należy eksterminować. Dla ułatwienia zadania, autorzy pozostawili kilka bonusów, które pod logo Chupa Chups skrywają różne niespodzianki. Natrafić możemy na przywrócenie energii do stanu początkowego, dodatkowe życie, tarczę (chwilowa nietykalność), bombę (można posiadać maksymalnie trzy; niszczy wszystkich przeciwników na ekranie), dwuzool/dwuzooz (rozdwojenie bohatera zwiększające siłę ataku), pierścień mocy (umożliwiający strzał skumulowaną energią), dodatkowy czas. Pamiętaj, aby nie pozwolić umknąć wspomnianym bonusom poza ekran.

Zool 2 Zool 2

Zool 2 Zool 2 Zool i Zooz to wyśmienici wojownicy. Posiadają kilka interesujących zdolności, przy pomocy których pokonanie złych sił będzie łatwiejsze. Potrafią wirować, co skutecznie niszczy przeciwników, jak również odbija pociski. Wirowanie niszczy także pewne elementy scenerii, tak więc warto często korzystać z tej zdolności. Poza tym potrafią strzelać pociskami, których moc zwiększa się po wzięciu pierścienia mocy (przytrzymaj fire, aby wyemitować kulę ognia), a Zooz także uderzać z bicza. Bohaterowie posiadają także ciekawą umiejętność polegająca na odbiciu się od ściany i wskoczeniu na wyższą, normalnie nieosiągalną półkę. Wyposażeni zostali także w możliwość wspinania się - zdolność tak zbawienną w porównaniu do tego drętwego i trudnego czepiania się ścian z części pierwszej.

Jak wspomniałem światów jest łącznie sześć. W każdym z nich czekają na wojowników inne niebezpieczeństwa.

Swan Lake - świat łabędzi. Tu zasadniczo gracz oswaja się z grą. Oprócz wszelkiej maści latającego i biegającego ptactwa należy także niszczyć jaja. Uważaj też na sunące po karmidłach dla ptaków kolczaste stwory. Bombą można niszczyć duże strusie głowy, które strzelają trzema pociskami. Mental Block przybiera tutaj formę sześcianu, który podskakuje wyrzucając trzy wszystkowidzące oczy. Należy ich unikać atakując jednocześnie "kloca".

Bulberry Hill - świat żarówek. Tutaj już jest znacznie trudniej. Drogi świetlne, rażące prądem ściany. Niszczyć należy podwieszone pod sufitem lampy. Należy uważać na rozbite żarówki, które ranią. Bombą można niszczyć fale energii, które próbują zniszczyć szkło żarówki. Mental Block przybiera tym razem formę żarówki, która oprócz tego, że chce Cię zmiażdżyć, zmusza podwładne mu cztery żarówki do rażenia w Twoją stronę piorunami.

Tooting Common - piramidy, faraoni... Tutaj w zasadzie po raz pierwszy przyjdzie Ci zrobić użytek z umiejętności odbijania się od ścian, więc byłoby dobrze opanować ją w poprzednich etapach. Pierwszy raz spotkasz się tutaj z unoszącymi się podłogami oraz niewidocznymi blokami, w które należy strzelić, aby je odsłonić (zauważysz je po błyskach). Niszczyć należy wazy. Mental Block to coś jak tłuczeń, który niszczy cztery filary, po których stąpasz. Gdy zniszczy je wszystkie, zginiesz w gorącym morzu, więc lepiej najpierw zniszczyć Mentala.

Snaking Pass - węże... Świat trochę dziwny graficznie, gdyż są na nim jakieś kostki do gry, które nie wiadomo co tutaj robią. Pomijając to, występują tu pojawiające się na zawołanie węże, które pełnią rolę taksówki, bez której nie przedostaniemy się w dalsze rejony. Są tutaj także specjalne kładki, po których należy przejść, aby zbudować most nad bagnem. Mental to coś jakby wąż zbudowany z sześcianów. W miarę zadawania mu ran, będzie tracił kolejne swoje części.

Zool 2 Zool 2 Mount Ices - lody! Na patyku, jak i w waflu! Tutaj autorzy sprawę jeszcze bardziej utrudnili, gdyż drogę należy sobie budować strzelając w płatki śniegu. Te zaczynają wirować i odsłaniają kolejne bloki. Uważaj jednak, gdyż tworzona w ten sposób kładka po pewnym czasie znika. Nie mogło też zabraknąć ślizgawek. Pamiętaj, aby niszczyć zamarznięte rzeźby. Mental ponownie jest sześcianem, lecz zamarzniętym. Po kilkukrotnym uderzeniu rozbija się na kolejne trzy mniejsze części, następnie kolejne trzy i kolejne.

Mental Blockage - czyli siedziba złego. Kraina, w której trzeba trochę pomyśleć. Należy zbudować drogę po wszystkowidzących oczach Mental Blocka. Zadanie nie będzie proste, ale nie niemożliwe. Niszcz przekreślone napisy i wzory. Mental to bardzo skomplikowana konstrukcja. Musisz niszczyć jakby jego włosy, unikając miażdżących rąk.

Paper Plains - świat dostępny w wersji CD32 jako pierwszy (nie było mi dane...).

Jako odskocznię od skakania, strzelania i biegania autorzy, wzorem pierwszej części, przygotowali coś dodatkowego. Po drodze znajdziesz symbole z wizerunkiem Zoona. Po zebraniu trzech, uzyskasz dostęp do specjalnej wersji "Arkanoida", w którym rolę kija pełnić będzie Zoon. Można tam zwiększyć swój dorobek punktowy, jak również wzbogacić się o kilka dodatkowych wcieleń. W trakcie właściwej gry warto także strzelać w ściany, gdyż za niektórymi mogą znajdować się ciekawe gadżety.

Od strony graficznej "Zool 2", jak na platformówkę, przedstawia się ciekawie. Duże elementy graficzne dające pole do popisu zarówno do pobiegania, jak i podziwiania są czymś, co nieczęsto się widzi. Ogromne postaci strażników narysowane komiksową kreską muszą się podobać. Wszystko to przy płynnej (trochę zwalnia, gdy jest zbyt dużo obiektów na ekranie), bardzo kolorowej grafice i wielkości niektórych etapów zapewnia niesamowite wrażenia z gry. Wersja dla chipsetu AGA posiada dodatkowe tła, które zwiększają kolorystykę i ogólne wrażenie niesamowitego, cudownego świata. Muzycznie jest już trochę gorzej. Razi brak możliwości wyboru jednoczesnego odgrywania efektów dźwiękowych i muzyki. Trzeba się na coś zdecydować. Muzyka jest ciekawa i pasuje do gry, lecz jest zbyt głośna i po jakimś czasie potrafi zdenerwować. Dlatego proponuję grać z efektami dźwiękowymi, które nie są złe. W wersji AGA autorzy pozwolili na stosowne przełączanie muzyki i efektów dźwiękowych w trakcie gry, tak więc można mieć niejako wszystkiego po trochu.

Zool 2 Zool 2 "Zool 2" w porównaniu do pierwowzoru został znacznie bardziej dopracowany z praktycznie każdej strony. Bohater jest lepiej animowany, a sterowanie nim zostało znacznie usprawnione, stało się bardziej intuicyjnie i mniej toporne. Rozgrywka jest szybsza i bardziej wciągająca. Wprowadzenie do gry bohatera-kobiety na pewno wpłynęło pozytywnie na odbiór tytułu wśród zainteresowanych tego typu zabawą przedstawicielek płci pięknej. Dodatkowo, całkiem inna możliwość ukończenia etapu przy grze każdą z postaci zapewnia dłuższą żywotność tytułu. Podobnie jak i tryb rozgrywki dwuosobowej.

"Zool 2" posiada wszystko to, co platformówka mieć powinna. Autorzy podjęli się trudnego zadania, gdyż zmierzyli się z pierwowzorem, który do kiepskich pozycji także nie należy. Wzięto z niego to, co najlepsze, odsączono to, co słabe i stworzono grę, która jest naprawdę godna uwagi i zalicza się do kanonu kultowych pozycji. Ośmielę się jednak powiedzieć, że gra, w porównaniu do poprzedniczki, jest trochę za prosta. Zbyt szybko daje się ukończyć.

Gra wydana została w trzech wersjach: dla chipsetu ECS, AGA i na konsolę CD32. Wbrew pozorom te trzy gry wiele różni. Różnice zebrałem w poniższej tabelce. Każdą z nich można zainstalować na dysku twardym przy pomocy WHDLoad.

Wersja AGA Wersja ECS Wersja CD32
Poziom energii 4 kreski 5 kresek 4 kreski
Klawiszologia w trakcie gry S/M - możliwość wyłączenia/włączenia muzyki/efektów dźwiękowych
B - bomba
P - pauza
SPACE - bomba
P - pauza
S/M - możliwość wyłączenia/włączenia muzyki/efektów dźwiękowych
B - bomba
P - pauza
Tła dodatkowe grafiki tylko copper dodatkowe grafiki
Muzyka 4 utwory w trakcie gry (świat 2, 4 i 6 mają ten sam utwór),
brak muzyki przy ładowaniu poziomu
5 utworów w trakcie gry (świat 2 i 6 mają ten sam utwór),
jest muzyka w trakcie ładowania poziomu
dziesięć utworów odtwarzanych z płyty
Ilość dysków 2 (DOS) z instalerem na HD 2 (NDOS) 1 CD (wersja zawiera animowane wprowadzenie)

TIPS'N'TRICKS

Na ekranie tytułowym z napisem Zool 2 wpisz jedno z poniższych słów. Poprawność wpisania zostanie potwierdzona błyśnięciem ekranu. Pamiętaj, że korzystając z instalera WHDLoad, po uaktywnienie tricków, gra nie będzie zapisywała rekordów (nie dotyczy kodów do światów).

CREAMOLA
VISION
TOUGH GUY
OLDENEMY
ALCENTO
KICKASS
BUMBLEBEE
SESAME
RONSON
FUNKYTUT
HISSTERIA
7SLURP
PLUNGER
- 10 żyć
- 20 żyć
- nietykalność
- nieograniczony czas
- licznik zebrań wskazuje 99%
- nieograniczona liczba bomb
- klawiszem ENTER przeskakujesz etapy
- rozpoczynasz do świata nr 1
- rozpoczynasz do świata nr 2
- rozpoczynasz do świata nr 3
- rozpoczynasz do świata nr 4
- rozpoczynasz do świata nr 5
- rozpoczynasz do świata nr 6

Zool 2 Zool 2 Zool 2 Zool 2


 Zool 2 - Gremlin Graphics 1993(94) 
95(ECS)
100(AGA)
2 (AGA), 2 (ECS), 1 CD (CD32) Zool 2 - Gremlin Graphics'93(94)
85 ECS 1 MB lub AGA lub CD32
95

komentarzy: 2ostatni: 15.08.2023 14:39
Na stronie SCENA.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem