Aktualności Forum Graffiti Publicystyka Teleport
  • Picture Converter

13.02.2005 14:56, autor artykułu: Sebastian Rosa
odsłon: 6519, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

Picture Converter i jego młodszy brat Animation Converter to programy, które osobom bawiącym się w zamianę formatów graficznym są nieomalże niezbędne. Zdaje sobie sprawę, że większość z Was w tym momencie odpowiada, że przecież każdy lepszy program do image processingu (jak chociażby Art Effect, Photogenics, czy Image FX) umożliwia nam wczytać obrazek w nieomalże dowolnym formacie graficznym, a następnie zapisać go w całkowicie innym. Owszem jest to prawda i jest to niepodważalny atut tych programów, ale czy ktoś z Was chciał kiedyś przekonwertować załóżmy 100 obrazków IFF na GIFy lub JPEGi? Ręcznie to istna katorga, a tutaj właśnie z pomocą nadchodzą takie programy, jak właśnie tytułowi "hurtownicy".

Picture Converter Picture Converter jak sama nazwa wskazuje to program do konwersji obrazków, Animation Converter natomiast do konwersji animacji. Obydwa programy zostały napisane przez Niemca - Eckharda Ludwiga. Mają własne, przyjemne i czytelne GUI, z którym zasadniczo nikt nie powinien mieć żadnych problemów. Dostępnych jest kilka wersji językowych, które możemy zmienić odpowiednimi ustawieniami tooltype'ów w ikonie lub po prostu umieszczając je (te wersje językowe) w odpowiednich katalogach na naszym dysku. Obsługa programów sprowadza się do wybrania katalogu źródłowego, z którego będą pobrane pliki do konwersji oraz wskazania katalogu docelowego, gdzie będą nagrywane przekonwertowane pliki. Domyślnie wszystko ustawione jest jako RAM: (można to zmienić w tooltype'ach), co dla użytkowników posiadających dużą ilość pamięci powinno być rozwiązaniem optymalnym. Obydwa programy korzystają bowiem z tzw. temporary files nagrywanych do katalogu docelowego. Gdy już ustawimy wszystkie ścieżki musimy jeszcze tylko wskazać rodzaj formatu, na jaki chcemy, aby przebiegała konwersja i klikamy na Start. Zaletą programów jest to, że w katalogu źródłowym mogą być również inne pliki niż pliki graficzne. Programy są na tyle inteligentne, że rozpoznają pliki graficzne i zajmują się tylko nimi. Jeżeli jednak nie jesteśmy pewni, czy na pewno programy wykonają operacje na tych plikach, na których chcemy, możemy to sprawdzić opcją Check. Programy poinformują nas wtedy ile znalazły w danym katalogu animacji, bądź obrazków i w jakim formacie.

Picture Converter Na co pozwalają nam programy? Najpierw zajmiemy się Picture Converterem. Mianowicie rozpoznaje on następujące formaty: IFF ILBM, GIF, PNG, JPEG-JFIF, PCX, PICT oraz TIFF. Każdy z nich może zostać przekonwertowany na format: IFF ILBM (zarówno w palecie od 8 do 256 kolorów, jak i w palecie 24-bitowej, czy też jako HAM6 i HAM8), GIF, PNG, JPEG, PPM, YUV, BMP, PICT oraz TIFF. Ponadto możemy kazać programowi, aby zeskalował konwertowany obrazek do żądanej przez nas rozdzielczości oraz do żądanej przez nas palety kolorów. Jeżeli konwertujemy obrazek z wyższej palety na niższą to możemy również nakazać nałożenie ditheringu. Ponadto możemy zaznaczyć opcję dodawania rozszerzenia do pliku (suffixu). W przypadku konwersji na JPEGi możemy również podać stopień kompresji.

Picture Converter Z kolei Animation Converter obsługuje następujące formaty: IFF ANIM 5 i IFF ANIM 7, FLI, FLC, AVI, QuickTime oraz MPEG (animacje bez dźwięku). Jednakże musimy uprzednio zaznaczyć, który z tych formatów znajduje się w katalogu źródłowym. Konwertowana animacja IFF ANIM 5 lub 7 może zostać "rozebrana" na pojedyńcze klatki animacji (w formacie IFF lub PPM), bądź też na całe animacje (IFF ANIM 5, IFF ANIM 7 lub 32 kolorową Brush Anim). Podobnie jest z animacją w formacie FLI i FLC. Przy AVI i QT animacja zostaje rozłożona na pojedyńcze obrazki w palecie 24-bitowej lub 256 kolorowej. W przypadku MPEG otrzymamy tylko klatki 24-bitowe. No dobrze, ale co nam przyjdzie z poszczególnych klatek, skoro my chcieliśmy uzyskać animację? Autor to także wziął pod uwagę. Program posiada możliwość połączenia zwykłych obrazków, będących kolejnymi klatkami animacji w jedną całość. Naszym zadaniem jest tylko odpowiednie ich nazwanie (wszystkie tak samo, z rozszerzeniem mówiącym o numerze klatki, np. Obrazek.001, Obrazek.002 itd) i wskazanie na obrazek będący pierwszą klatką animacji. Tutaj jednak mała uwaga. Obrazki uzyskane z animacji AVI/QT/MPEG w palecie 24-bitowej muszą zostać przekonwertowane do palety 256-kolorowej lub w tryb HAM8, aby zostały poprawnie złożone w animację.

Obydwa programy posiadają status freeware i oparte są na tzw. third party software. Wykorzystują oprogramowanie NetPBM, które umożliwia powyższe konwersje. Wszystko znajduje się jednak w pakiecie z programami. Wymagania programów nie są duże: kickstart v2.1, fonty XEN, około 2.5 MB wolnego miejsca na twardym dysku (lub tyleż samo pamięci), oraz ekran Workbencha otwarty w rozdzielczość co najmniej 640*256. O ile drugi program może być traktowany bardziej jako przyjazna ciekawostka, o tyle Picture Converter jest narzędziem niebywale użytecznym. Obydwa programy można ściągnąć z Aminetu (gfx/conv/PicConvert.lha i gfx/conv/AnimConvert.lha)

    
dodaj komentarz
Na stronie SCENA.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem