Aktualności Forum Graffiti Publicystyka Teleport
  kategoria: Ludzie
[#61] Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017

@recedent, post #59

Ma na myśli po prostu wszystkie dema.

nie!
mam na myśli 512+512+copper+blitter = 7.8MHz.
tylko wtedy można się ścigać. inaczej (vide Elude) zaczyna robić dema które równie dobrze można odpalić na Falconie, PCcie, Javascripcie, itp...
[#62] Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017

@retronav, post #61

A co zlego w demach na pc czy javascriptcie

Koduje juz troche lat a sam bym nie zrobil takiego a ostatnie elude w js mi sie bardzo podobalo i co z tego ze moze korzysta z gpu (tego nie wiem)? Jest fajne i juz ;)
[#63] Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017

@WojT_GL, post #62

ale to nie jest demo amigowe a o takich tu rozmawiamy (chyba)?
[#64] Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017

@retronav, post #51

Ale. nie ukrywam od początku że w zasadzie wszystko powstaje poza Amigą. Powiedzmy w 40% pod emulatorem - reszta to Photoshop, Blender, Grafx2, VBCC, jakieś moje skrypty itp...


Ale tu nie ma co ukrywać. Amigowe dema w drugiej połowie lat '90, wraz z upowszechnianiem się przyzwoitych narzędzi na innych systemach i przy braku tychże na Amidze posiadały coraz więcej 'obcych' elementów. Nikt przecież nie mówił "ej Lazur, fajne logo ale zrób to nam w Deluxie" (*a może mówił? Tacy hardkorowcy też pewnie byli).

A wiesz dla czego scena C64 jest nadal najprężniejsza? Bo nikt nigdy nie próbował wyjść (tak wiem o BlueREU) poza ograniczenia 64kb+VicII+1541+SID
Pisanie dem na ograniczony sprzęt w kontekście tego wątku rozumiem jako 512+512+BLITTER+Copper


Częściowo tak. C64 jest jeden, a modeli Amig... podstawowych powiedzmy, że 2 linie. Ale po części po prostu dlatego, że C64 jest prostszym komputerem i wiele efektów, które na komodzie powodowały zachwyty, na Amidze po prostu mało kogo by wzruszyły. Amigowa poprzeczka była zawieszona wyżej, a więc i nakład pracy musiałby być większy, czyli życie...


Ostatnia aktualizacja: 20.06.2017 19:36:29 przez nogorg
[#65] Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017

@nogorg, post #64

Częściowo tak. C64 jest jeden

niby tak niby nie.
Atari 8bit też jest jeden... ale spróbuj skompletować gołe Atari + stacja dysków i odpalić jakieś współczesne demo... :) good luck bez rozszerzeń.

Nie będę ciąˆnął offtopa dalej (bo nasz przegonią) ale powiem tylko tyle że na EAB ostatnio nawet Galahad/FLT wspomniał o tym że: (parafrazując) jak to jest że na C64 robią (gry) i wydają nadal wiele tytułów a u nas na Ami trzeba naprawdę się prosić...
dodam tylko ze swojego 2letniego doświadczenia że 80% tych gier psytronic'a można by bez wysiłku zrobić na Ami - stopień skomplikowania taki sam albo prostrzy.
Ale nie będę ciągnął dalej off-topa. chyba że w innym wątku.

peaceOK
[#66] Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017

@retronav, post #65

Co do Atari vs. C64 - na Pouecie można naliczyć jakieś 4-5 razy więcej produkcji na ten ostatni za rok 2016.
[#67] Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017

@BULI, post #46

Oczywiście, że się da, tylko czy to ma sens i kogo stać na poświęcenie mnóstwa czasu?!

Tak jak napisałem, to moja opinia. Opieram ją jedynie na doświadczeniu jakie zdobyłem przy współtworzeniu "iluśtam" dem. Moim zdaniem nie da się i nie jest to kwestia wygody/czasu, ale po prostu braku niezbędnych narzędzi.

WojT_GL: ...ostatnie elude w js mi sie bardzo podobalo i co z tego ze moze korzysta z gpu (tego nie wiem)? Jest fajne i juz ;)

Piękne dzięki za opinię :) Demo co prawda było robione jako eksperyment/sprawdzian, ale po kilku opiniach jaki otrzymałem "po" wiem, że było pierwszym, ale nie będzie ostatnim. Korzysta z GPU - shadery.
[#68] Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017

@ubik, post #67

Tak jak napisałem, to moja opinia. Opieram ją jedynie na doświadczeniu jakie zdobyłem przy współtworzeniu "iluśtam" dem. Moim zdaniem nie da się i nie jest to kwestia wygody/czasu, ale po prostu braku niezbędnych narzędzi.


Mówimy o demie 68k na 060 i AGA, czego nie ma w oprogramowaniu amigowym, że się nie da zakodować demo na Amigę na Amidze (pomijamy tu kwestie wygody, pracochłonności itp skoro to nie jest najważniejszy argument)?

Mogę zrozumieć, że na przykład obecne oprogramowanie graficzne pozwala na "efekty wizualne", których nie można osiągnąć na Amidze, bo soft amigowy staną w jakimś tam miejscu historii oprogramowania graficznego.

Chyba, że sformułowanie "nie da się", nie oznacza, że nie da się w ogóle, tylko oznaczy, że nie był by możliwy do osiągnięcia obecnych poziom (całokształt) dem Elude?
Wyjaśnij proszę swoją zagadkę.
[#69] Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017

@retronav, post #60

Tutaj moim zdaniem ciężko porównywać C64 z Amigą. Pamiętaj, że na początku lat 90tych, gdy na scenie pojawiły się pierwsze produkcje, to właśnie Amiga zaczęła konkurować z blaszakiem. Później pojawiały się nowe modele obu platform, rozszerzenia, karty - Amiga najczęściej była w tyle jeżeli chodzi o wydajność sprzętową, ale produkcje scenowe dość długo mogły konkurować z pecetowymi (i tu nie chodzi mi o walory artystyczne - bo tutaj nadal jest dobrze - a techniczne). Równolegle z "wojną na dema" była też wojna światopoglądowa - walka na jakość systemu, wydajność, oprogramowanie itp. Stąd wywodzi się właśnie amigowa "scena hi-end". Teraz na fali mody na retro, wraca do łask także Amiga w podstawowej konfiguracji - fajnie, ja jednak jestem z pokolenia A1260+AGA :)

Co do Atari i pakowania do niego wszystkiego co się da, to chyba Polska jest tu dość wyjątkowym krajem - chyba tylko u nas małe Atari rozszerza się tak chętnie. Mi to przypomina scenę ZX-Spectrum z za wschodniej granicy - mało tam powstaje produkcji, które dobrze działają na oryginalnym Spectrum 128 a tym bardziej 48k.

A co do C64 - cieszę się, że jest jak jest, ten komputer nie potrzebuje w zasadzie żadnych dodatków (no może oprócz nowoczesnego emulatora stacji dysków).
[wyróżniony] [#70] Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017

@BULI, post #68

To żadna zagadka - posłużę się 3d bo to głównie robię do dem amigowych. Modelowanie obiektów/układanie scen? Spoko "da się", jednak zrobienie już głupiej UV, mapy wag, wypalenie czegokolwiek do tekstury - zapomnij. Nie chce mi się wymieniać dalej bo to nie ma sensu. Pisałem też że chodzi o zrobienie dobrego dema - nie dema jako takiego bo to oczywiście jest możliwe. Nie wiem czy poziom dem elude to dobry poziom, wiem że nie zrobilibyśmy tych dem na amidze.

Proponuję zrobić kilka dem i sprawdzić samemu. Dlaczego kilka? Bo przy każdym wyjdą kolejne pierdoły których nie zrobisz na amidze. Ja mam podstawy do głoszenia swojej tezy (pewnie niewygodnej na tym portalu). Jakie masz Ty?
[#71] Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017

@ubik, post #70

No i trzeba było tak od razu, teraz rozjaśniłeś mroczność swej wypowiedzi.

Bo pierwsza wypowiedź brzmiała jak świadoma prowokacja, jakbyś szukał wroga?
Ja, podobnie jak kolega w tym wątku pomyślałem, że ktoś podszywa się pod Ciebie.

Trudno jest polemizować z twoimi doświadczeniami, że pewnych wizji nie dałbyś rady stworzyć na Amidze. Nie godzisz się na ogranicz tych wizji z powodu braków w oprogramowaniu- twój wybór i ja ten wybór szanuję, tym bardziej, że Wasze dema mi leżą (znaczy się, że podobają) OK

Oczywiście, jak to się teraz mówi tzw "koszerność", czyli w tym przypadku tworzenie amigowego stuffu na Amidze mnie osobiście imponuje (czy jeszcze ktoś w ogóle tworzy coś na Amidze? Grafika, muzyka, kod), bo ja ciągle przede wszystkim lubię Amigę i Scenę, a nie odwrotnie!
Dlatego demko np w javascriptcie- fajna ciekawostka, ale bez Amigi dla mnie to tylko ciekawostka, pewnie nie będę do niego wracał po latach ok, racja
[#72] Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017

@ubik, post #70

Ja mam podstawy do głoszenia swojej tezy (pewnie niewygodnej na tym portalu). Jakie masz Ty?


Mam nadzieję, że pomimo iż nie zakodowałem w życiu żadnego dema, to mogę mieć swoje zdanie, oparte chociażby na ponad 20 letnim doświadczeniu użytkowania Amigi?
[#73] Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017

@BULI, post #71

"czy jeszcze ktoś w ogóle tworzy coś na Amidze? Grafika, muzyka, kod"

Całość programowana była pod MorphOSem. Przy projekcie tej skali używanie Amigi nawet do programowania jest trudne. Kilka powodów:
- możliwość uruchomienia w oknie razem z edytorem oraz GUI. Karta graficzna wymagana
- ilość pamięci. Przy kodzie który się zawiesza ale nie wywala systemu (tak jak Enforcer pozwalał na wykrycie niektórych problemów + więcej RAMu przekłada się na nieco mniejszą szansę bazgrania po cudzej pamięci:) pozwala wielokrotnie uruchomić aplikację bez potrzeby restartu. Często kilkanaście martwych procesów z czego każdy mógł zjadać np 30MB w trybie deweloperskim. To tego możliwość ubicia okien aplikacji pod MorphOSem.
- prędkość kompilacji. Do dzisiaj pamiętam ile trwała kompilacja na procesorze 040 z włączoną optymalizacją... Przez to w kodzie czasami zostawały fatalne konstrukcje bo ich zmiana wymagała rekompilacji całości. SAS/C pod emulacją działa bardzo przyjemnie.

To na szybko ale chyba wystarczy. Niestety co do reszty "składników" już nie jest tak pięknie ale to napisał ubik.

Ostatnia aktualizacja: 21.06.2017 22:30:43 przez kiero
[#74] Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017

@kiero, post #73

IMO nie ma co się tutaj tłumaczyć. Cross-compilacja czy używanie narzędzi na PC/Mac jest po prostu duuuuużo wygodniejsze. Noi do tego to co piszesz - czas kompilacji czy zwiechy całego systemu po tym jak źle zaalokujesz pamięć.
Nawet taka błahostka jak wygoda klawiatury - konia z rzędem temu, kto wolałby kodzić na klawiaturze A1200 niż na swoim laptopie :)
Wydaje mi się, że taka sytacja jest szalenie wygodna - wygodna klawiaturka, szybkość kompilacji, możliwość podpięcia się debugerem pod emulator (vide wykład Cahira z Decruncha) - takie specyficzne toole świetnie ułatwiają kodowanie.

Przyznam, że na Amidze "piszę" tylko w Amosie - ale używam do tego celu emulatora (Amikita) a nie prawdziwej Amigi. Natomiast na co dzień mam styczność z programowaniem i na przykład aplikacje na Raspberry (ARM) crosskompilujemy na PC - bo jest po prostu wygodniej i szybciej. Nie wyobrażam sobie pisać kodu bezpośrednio na Raspberry (mimo, że możesz tam podłączyć klawiaturę) a następnie na tym samym raspberry go kompilować a potem jeszcze budować obraz Dockerowy - bo to trwa znacznie dłużej (wystarczy spojrzeć na specyfikację RPi a przeciętnego laptopa :P)

Zatem w pełni się zgodzę, że wykorzystanie narzędzi nieamigowych jest dla mnie totalnie approved ;)
[#75] Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017

@WojT_GL, post #74

Tu nie chodzi o tłumaczenie się, bardziej o objaśnianie innym co, jak i dlaczego:)
[#76] Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017

@kiero, post #75

W ogóle taki cross-development uprawiany był od starożytności. Nie wiem, może komuś się zrobi smutno gdy odkryje, że nie wszystkie oldschoolowe gry na Amigę są koszerne ale zapodam kawałek pewnego wywiadu z Code Tappera:


http://codetapper.com/amiga/interviews/galahad-masters-amiga-putty-squad/
Can you explain a little more about the PsyQ system?

It works in a similar way to SNASM or PDS which were other competing systems back in the '80s and '90s. PsyQ is a system developed by Psygnosis, and basically all assembly occurs on a PC, and the PC is able to assemble a game on the PC, and then send it over a download cable to an Amiga that is slaved to the PC.

It's not that the Amiga isn't perfectly capable of doing its own development, it's simply because if the Amiga crashes when running the game, it doesn't take the development environment with it. And it's a fact that PC hard drives and what not were a lot cheaper and more readily available than A500 hard drives.

PsyQ generates interrupts and all sorts of stuff for realtime debugging, it was used on lots of stuff other than Amiga, Playstation, Megadrive, Mega-CD, what goes for those systems, also went for the Amiga.
[wyróżniony] [#77] Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017

@BULI, post #71

Kto miałby się pode mnie podszywać? :) No i dlaczego prowokacja? Dlaczego miałbym szukać tutaj wroga? W życiu bym nie wpadł że tak to będzie odebrane. Ot po prostu napisałem co myślę/wiem i tyle. Ja rozumiem że można bardzo lubić amigę, można darzyć ją ogromnym sentymentem - sam tak mam, ale niech to nie sprawia, że stajemy się zacietrzewieni i zaczynamy głosić teorie, że to sprzęt na którym można zrobić wszystko lub prawie wszystko. Klapki z oczu Panowie - nie można i nigdy nie będzie można. Nie mogłem zrobić wielu rzeczy już 15 lat temu, mając a4k z ppc/cvision, a co dopiero dzisiaj.

Dzisiaj amisia nadaje się "jedynie" jako maszyna do przenoszenia w przeszłość. Do czasu w którym czas przy komputerze to była magia. Mógłbym założyć się o bardzo dużo, że gdyby każdy z Was dzisiaj dostał do rąk po raz pierwszy w życiu amigę, to po prostu byście ten sprzęt, za przeproszeniem, olali (jasne, zawsze znajdzie się jakiś pozytywnie zakręcony, ale to margines). Nie ma w tym nic złego, że ten sprzęt jest/powinien być dzisiaj kochany jedynie przez pryzmat sentymentów. To jest właśnie w nim fajne.

Swoje zdanie możesz oczywiście mieć, tylko chyba średnio uczciwe jest polemizowanie z kimś kto ma ciut praktyki kiedy samemu się jej nie ma. Nie można wygłaszać tez na zasadzie "bo tak i już" - to nie przedszkole ;)

ps. ale się rozpisałem, mam nadzieję że nie będzie to odebrane jako kolejny atak/szukanie sobie wrogów ;)
[#78] Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017

@ubik, post #77

Przemysław, spocznij! :)
[#79] Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017

@kiero, post #73

Całość programowana była pod MorphOSem
Wiem, że dla niektórych MorphOs (AOS4?) jest niekoszerny (głównie dla tych którzy, wrócili po 10-15 latach niebytu do amiświadka), dla mnie to nie problem, raczej zaleta, w końcu to amigowy system i cieszy mnie fakt, że może być praktyczny!

Posiłkowanie się mocniejszym CPU w przypadku kompilowania, czy renderowania jest oczywiste i naturalne. Skoro są takie możliwości warto z nich z korzystać.

Kwestia wygody jest też równie oczywista i ważna (np możliwość ubicia okien aplikacji pod MorphOSem.), chociaż przykład WojT_GL z cudowną klawiaturą laptopa jest moim zdaniem przesadzony (osobiście nie przepadam z tym klawiaturami), ale konkluzja jest taka: co kto lubi- jak tego krytykować nie zamierzam, szczególnie kiedy konsekwencją tego jest rzeczywisty, "namacalny" efekt w postaci konkretnej produkcji.

#UBIK
Swoje zdanie możesz oczywiście mieć, tylko chyba średnio uczciwe jest polemizowanie z kimś kto ma ciut praktyki kiedy samemu się jej nie ma. Nie można wygłaszać tez na zasadzie "bo tak i już" - to nie przedszkole ;)


Widzisz, cała moja dyskusja z twoją tezą
na amidze nie da się zrobić dobrego dema na amigi "high-end
wynika z zastosowanego prze Ciebie, jak się okazało skrótu myślowego.
Ale spoko, fajnie wyjaśniłeś, że tych dem nie dałbyś radę zrobić na Amidze, jak rozumiem w takim kształcie w jakim są teraz, czyli nie mogły by być tak dobre jak są.

W kwestii przedszkola Zastanawiam się tylko , do czego może prowadzić ta dyskusja?
Zarzucasz Panom (?), że mają klapki na oczach.
Podejrzewam jednak, że nawet jeśli będę w stanie zrobić animację- dobrą, lub na porównywalnym poziomie jak te z waszych produkcji, to pewnie w twojej ocenie nie dowiodę "że, da się" (pomijam aspekt wygody, ilości potrzebnego czasu itp)?

Ostatnia aktualizacja: 22.06.2017 12:45:27 przez BULI
[#80] Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017

@BULI, post #79

Dla mnie ta nie "koszerność" to jakiś absurd. Wymysł userów którzy nie mają się do czego przyczepić, coś w stylu bo moje krętki są bardziej kolorowe.

Lecz nie ukrywam że jak ktoś mi wytyka nie koszerność V2, to czemu ma ja mu nie udowodnić że ... w jego wypadku jest podobnie albo nawet i gorzej. Chociaż może mu się wydaje inaczej.

Robienie na Amidze czegoś od początku do końca to bardziej poświecenie się idei i szukanie jakiś wyjść etc... walka z ograniczeniami. Wąskie ramy i szerokie horyzonty, to jest właśnie robienie czegoś na Amidze od początku do końca i odkrywanie cały czas że to koło może się kręcić szybciej.

Jeśli koło zwalnia to dobrze jest wybrać jakiś croos, wspierać się innymi platformami.

Ostatnia aktualizacja: 22.06.2017 12:58:05 przez TechNineWonder
[#81] Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017

@TechNineWonder, post #80

Robienie na Amidze czegoś od początku do końca to bardziej poświecenie się idei i szukanie jakiś wyjść etc... walka z ograniczeniami. Wąskie ramy i szerokie horyzonty, to jest właśnie robienie czegoś na Amidze od początku do końca i odkrywanie cały czas że to koło może się kręcić szybciej.


Bardzo mi się to podoba. Czy ktoś zna takie przypadki? Tak aby zejść z poziomu abstrakcji do konkretu.
[#82] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017
[#83] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017
[#84] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017
[#85] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017
[#86] Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017

@BULI, post #79

Nie zastosowałem żadnego skrótu myślowego - napisałem wyraźnie że na amidze się nie da, dodałem że nie chodzi tylko o kod, ale o całość. Całość czyli kod, kamery, animacje, obiekty, grafiki, muzyka.

Źle podejrzewasz. Zrób, a ja stwierdzę że myliłem się. Skoro udowodnisz mi że się da to dlaczego twierdzisz że dalej będę się upierał przy swoim? Cały czas opierasz się wyłącznie na tym co Ci się wydaje.
Prześlij to proszę w postaci sceny/obiektów do załadowania w programie w którym to będziesz robił. Jeśli zrobisz to w LW to obiecuję, że trafi to do jakiegoś eludowego dema - o ile oczywiście wyrazisz na to zgodę. Jeśli będziesz miał jakieś pytania techniczne dot. modelowania/teksturowania żeby całość się nie "krzaczyła" (tak, trzeba trzymać się kilku zasad) to pisz na prv, chętnie pomogę.

Myślę że w ten sposób mogę też zakończyć dyskusję w tym wątku. Ewentualnie powrócę do niej kiedy ktoś udowodni mi że się mylę (słowo klucz - udowodni). Buzia ;)
[#87] Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017

@MDW, post #84

Ostatnio słuchałem Retro Game Audio o SNESie i tam była wzmianka o Octamedzie u użytym przy pracy nad OST do gry Asterix i Obelix. No ale to było jakieś ćwierć wieku temu.
https://soundcloud.com/retrogameaudio/the-snes#t=1:35:34

Jak poszukać to przykładów znajdzie się więcej. Więc odnośnie podstawowego wątku: nihil novi sub sole. Można wręcz się zdziwić dlaczego taki sposób pracy jak Kierownika kogoś może dziwić.
[#88] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017
[#89] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017
[#90] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Making 'high-end' Amiga demos - Michal 'Kiero' Wozniak - Demobit 2017
Na stronie SCENA.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem