Aktualności Forum Graffiti Publicystyka Teleport
[#1] Protracker - komendy.
Jakiego parametru należy użyć aby ostatni patern w module, zakończył grać np. w pozycji 04, a nie 63?
Aktualnie użyłem parametru FFF w pozycji 05, gdzie od tej pozycji moduł przyspiesza do 255, ale i tak to jest tylko proteza i dość długo trwa zakończenie modułu.
Używam wersji 3.15.
[#2] Re: Protracker - komendy.

@Andrzej Drozd, post #1

D00 przerzuci do następnego patternu (czyli końca utworu, lub zacznie od początku).
[#3] Re: Protracker - komendy.

@altcomputing, post #2

Nie chcę zapętlać modułu tą komendą. Kawałek ma się zakończyć na ostatnim paterenie i nigdzie nie skakać. Chociaż nie używałem jeszcze tej komendy, póki co poskakałem trochę za pomocą Bxx.
[#4] Re: Protracker - komendy.

@Andrzej Drozd, post #1

F00 zatrzymuje odtwarzanie modulu w pozycji, w ktorej to wpiszesz. Pozostaje kwestia sampli. Jak jakies "wystaja" poza te linie, to beda grac, dopoki nie wybrzmia. W przypadku zaloopowanych pokombinuj z komenda A0x (volume slide) lub EBx (fine volume slide), ewentualnie utnij je za pomoca C00.

Ostatnia aktualizacja: 01.08.2013 01:36:26 przez mccnex
[#5] Re: Protracker - komendy.

@Andrzej Drozd, post #1

"Koniec modulu" to rzecz bardzo umownie interpretowana przez playery. Sa grajki, ktore F00 traktuja jako koniec, podczas gdy tracker sie zatrzymuje.

Jesli koniecznie zalezy Ci na braku tych paru sekund po zakonczeniu modulu, mozesz wydac polecenie Bxx (gdzie xx oznacza numer patternu na order-liscie) na jednym kanale i D63 na drugim w tej samej linii. Wtedy przeskoczysz w obrebie jednego samego patternu do linii 63, po przejsciu przez ktora, modul zakonczy sie "naturalnie". Wazne jest, by komenda Bxx byla na kanale o nizszym numerze niz komenda D63.

Samo D63 przerzuciloby Cie do tej linii bezposrednio, ale w nastepnym patternie, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by umiescic ten sam pattern dwa razy w order-liscie.

Ostatnia aktualizacja: 01.08.2013 12:02:34 przez F7sus4
[#6] Re: Protracker - komendy.

@Andrzej Drozd, post #1

Dzięki Panowie za cały wachlarz możliwości. :)

Teraz trochę OT.
Kiedyś znalazłem dość ciekawą stronę i wiele innych z darmowymi samplami, np. http://freewavesamples.com

No i mam pytanie jakiej techniki używacie/używaliście do konwersji sampli dla Protrackera?
Ja odpowiednie sample wczytuję do programu typu CoolEdit/Samplitude na pc (pewnie są też typowe konwertery, ale ja wolę jeszcze coś przyciąć, skrócić itp.), następnie eksportuję sampla do 8 bit mono, 16 kHz i zapisuję w .wav.
Tak otrzymanego sampla ftepuję do Amigi i wczytuję do SampleZ z Aminetu. Następnie w SampleZ odsłuchuję i czasami należy przyciąć początek lub koniec, ponieważ czasami zdarzają się trzaski na początku lub końcu. Gdy potrzeba to podgłaśniam np. o 50% i zapisuję w formacie 8svx lub raw.
[#7] Re: Protracker - komendy.

@Andrzej Drozd, post #6

Dodam że w SampleZ zamiast ciąć trzaski, lepiej jest zrobić fadein oraz fadeout na początkowym i końcowym fragmencie sampla :)

Ostatnia aktualizacja: 02.08.2013 00:29:18 przez Andrzej Drozd
[wyróżniony] [#8] Re: Protracker - komendy.

@Andrzej Drozd, post #6

Ja robie tak...

Zakladamy, ze format wejsciowy to WAV / 16bit. Do zabawy najlepszy jest w/g mnie Cool Edit Pro 2.1, miedzy innymi dlatego, ze obsluguje format IFF-8SVX, ma odpowiednie filtry processingowe oraz wygodny batch-converter.

1. Pierwsza sprawa to maksymalizacja amplitudy do poziomu zblizonego ale nie przekraczajacego przesterowania. W zaleznosci od charakteru sampla i tego co chcemy uzyskac mozna sie pobawic takimi processami jak NORMALIZE, EQUALIZER lub COMPRESSOR.

2. Druga sprawa to konwersja do MONO (oczywiscie jesli sampelek jest stereofoniczny). Albo bierzemy pod uwage jeden z kanalow albo oba. Mozna miksowac po 50% albo wiecej przy uwzglednieniu naszych dzialan z pkt 1.

3. Trzecia sprawa to zmiana czestotliwosci i konwersja do 8-bit. Wszelkie pozbawione tonu drumy, haty, f/x, szumy itd. mozna zmieniac zaleznie od pozadanej docelowej dlugosci/jakosci, wiadomo. Co jednak zrobic, zeby sample stroily do tej samej nutki, co w przypadku zabawy z trackerami bywa upierdliwe? Oto tabelka czestotliwosci uzywanych w Protrackerze odpowiadajacych "prawdziwym" nutom, pierwsza wartosc dla PAL-u, druga dla NTSC:

C-1 4143 Hz 4181 Hz
C#1 4389 Hz 4430 Hz
D-1 4654 Hz 4697 Hz
D#1 4926 Hz 4971 Hz
E-1 5231 Hz 5279 Hz
F-1 5542 Hz 5593 Hz
F#1 5872 Hz 5926 Hz
G-1 6222 Hz 6279 Hz
G#1 6592 Hz 6653 Hz
A-1 6982 Hz 7046 Hz
A#1 7389 Hz 7457 Hz
B-1 7829 Hz 7901 Hz
C-2 8287 Hz 8363 Hz
C#2 8779 Hz 8860 Hz
D-2 9309 Hz 9395 Hz
D#2 9852 Hz 9943 Hz
E-2 10462 Hz 10559 Hz
F-2 11084 Hz 11186 Hz
F#2 11744 Hz 11852 Hz
G-2 12445 Hz 12559 Hz
G#2 13185 Hz 13306 Hz
A-2 13964 Hz 14092 Hz
A#2 14778 Hz 14914 Hz
B-2 15694 Hz 15838 Hz
C-3 16574 Hz 16726 Hz
C#3 17558 Hz 17720 Hz
D-3 18667 Hz 18839 Hz
D#3 19704 Hz 19886 Hz
E-3 20864 Hz 21056 Hz
F-3 22168 Hz 22372 Hz
F#3 23489 Hz 23705 Hz
G-3 24803 Hz 25031 Hz
G#3 26273 Hz 26515 Hz
A-3 27928 Hz 28185 Hz
A#3 29557 Hz 29829 Hz
B-3 31388 Hz 31677 Hz

Moja ulubiona nutka to D-3. Rozsadne polaczenie jakosci i dlugosci pliku.

4. Na koniec jeszcze slowko o wszelkich ditheringach przy konwersji do 8-bitow. Po wielu hekto-godzinach spedzonych na eksperymentowaniu przy probach minimalizacji szumow za pomoca takich funkcji dalem sobie spokoj. Szkoda czasu. Najwazniejsze, o czym nalezy pamietac to maksymalna amplituda sampla wejsciowego. Potem obnizajac glosnosc obnizasz tez poziom szumow. Ciekawym patentem jest tez downsample np. z D-3 do D-2 juz w Protrackerze, tylko nalezy pamietac, ze nie kazdy sampelek wytrzyma taka operacje jakosciowo.

To tyle ode mnie. Expertem nie jestem, ale troche sie bawie i tak to mniej wiecej wyglada
[#9] Re: Protracker - komendy.

@mccnex, post #8

Widzę że jednak jesteś ekspertem. Ja zacząłem muzykowanie od nauki grania na prawdziwych instrumentach, głównie na gitarze. Na szczęście łyknąłem klawiszologię pianina przez dwa lata nauki prywatnie. Gdyby Protracker nie oferował "klawiatury pianina", to nie dałbym rady niczego zrobić. Wszystko co teraz robię bazuje na graniu na klawiaturze Amigi. Jeżeli sampel jest niewłaściwy (zesamplowany w nieodpowiedniej częstotliwości), to szukam innego.
Właściwie, to próbowałem robić muzę w ten sposób, że nagrywam sobie bit perkusyjny (tzw. samograj) w odpowiednim tempie, do niego dogrywam kolejne dźwięki itd.
Ale jednak nie tędy droga, bo moduł wysypie się gdy tempo będzie inne. Sztuką jest zrobić moduł który zagra dobrze w każdym tempie.
Czyli wkroczyłem na zupełnie inną formą muzykowania. Mój pierwszy moduł publiczny, choć prawie w discopolo, zagra w każdym tempie. Podoba mi się to wyzwanie. :)
[#10] Re: Protracker - komendy.

@Andrzej Drozd, post #9

No u mnie jest odwrotnie - zaczalem od Protrackera, a teraz we wlasnym zakresie ucze sie grania na klawiszach :)

W trackerze caly szkopul tkwi we wlasciwym dobraniu sampli i tu chodzi mi przede wszystkim o wlasciwe ich zestrojenie, bo potem robi sie balagan, wiesz o co chodzi. Zeby uzyskac np. D stosujesz raz C, raz F#, a innym razem B - i potem patrzac na patterny masz piekny chaos :) No i jak nie stroi to co to za muzyka, wiadomo.

Mam u siebie karte 16-bit w Amidze (Prelude, ztcp tez masz 16bit), do ktorej na stale do wejscia mam podpiete wyjscie z syntha, tak, ze w razie potrzeby, po pierwsze, moge sobie na zywo pograc razem z tym co juz zrobilem w PT i ulozyc jakas dodatkowa melodyjke albo bassline, a potem tylko przelozyc to na zapis trackerowy, a po drugie latwo zestroic sample za pomoca funkcji RESAMPLE w oknie SAMPLERa (mowie tu w odniesieniu do wersji 3.62, IMHO the best) i potem FINE TUNE (gdzie jeden polton jest podzielony na 8 kroczkow po kilkaset Hz, nie pamietam dokladnej wartosci, bo i tak biore to "na ucho"). To duza pomoc i jakis pomost pomiedzy programistycznym sposobem pisania muzy na trackerze a rzeczywistym graniem na instrumencie.

Dodatkowo, jak podchodzisz od strony klawisza polecam korzystanie z funkcji MIDI w Protrackerze 2.x, a dokladnie w wersji 2.3D kompatybilnej z kazda Amiga od A500 po A4000 (m. in. AGA fix). Oczywiscie bez interfejsu MIDI sie tu nie obejdzie, ale zakladam, ze jako muzyk od dawna masz go w swojej stajni :)

Podstawa jest znajomosc komend i tzw. trickow z ich uzyciem. Poczytaj sobie artykuly Mr. Roota lub Extenda z MA, jako wprowadzenie, a reszte juz bedziesz musial wykombinowac sam. Dobra szkola jest analiza modulow uznanych muzykow, ale to oczywista oczywistosc :)

Duzo zabawy z tym, ale jak dojdziesz do jakiejs wprawy to potem temacik sie rozjasnia.

W ogole to kopsnij do mnie pustego maila - odesle Ci troche materialow do Protrackera, m. in. paczuszke sampli wlasnej roboty, niewielka, ale dosc tresciwa, no i przede wszystkim zestrojona. Mam tu na statku dosc wolny net, wiec za duzo i tak nie moge wyslac, ale zawsze cos.

U mnie problem stanowi chroniczny brak czasu na cokolwiek. Dlatego m. in. nie biore udzialu w kompocie muzycznym tu na PPA. Po prostu cale dostepne mozliwosci czasowo-przerobowe poswiecam na dlubaniu muzyczek na rzecz produkcji dla grupy, z czego conieco powinno sie ukazac jeszcze w tym roku. No ale moze znajdzie sie chwila, zeby na 15 sierpnia sie wyrobic z jakims modulkiem 99kB, zobaczymy.

Jak masz jakies kwestie zwiazane z trackerem, to wal smialo, pomoge jak bede umial. Z tym, ze preferuje e-mail, bo na forum moge sprawe przeoczyc.

PS. moj adres to xywka z forum + malpa + gmail.com jak cos.

PS2. W nawiazaniu do tabelki czestotliwosci powyzej, zwroc uwage, ze majac sampelek 8bit w czestotliwosci 44100Hz i dajac JEDEN RAZ funkcje DOWNSAMPLE pod Protrackerem ladujesz niemal idealnie na nutce F. Czyli 1 - zgrywasz z syntha dzwiek w F, 2 - zabawa z amplituda, 3 - konwersja bitowa, 4 - format 8SVX i w trackerze masz od razu nutke ktora elegancko stroi (no chyba, ze jestes w stanie wychwycic roznice tych kilkudziesieciu Hz). Oczywiscie biorac pod uwage, ze w 44.1kHz dlugosc sampla bedzie dosc dluga, wiec to sie sprawdzi w przypadku krotszych brzmien



Ostatnia aktualizacja: 02.08.2013 02:15:48 przez mccnex
[#11] Re: Protracker - komendy.

@mccnex, post #10

Odpiszę Ci stopniowo. Tak dużo napisałeś że nie ogarnę wszystkiego lub o czymś zapomnę :)

W trackerze caly szkopul tkwi we wlasciwym dobraniu sampli i tu chodzi mi przede wszystkim o wlasciwe ich zestrojenie, bo potem robi sie balagan, wiesz o co chodzi. Zeby uzyskac np. D stosujesz raz C, raz F#, a innym razem B - i potem patrzac na patterny masz piekny chaos No i jak nie stroi to co to za muzyka, wiadomo.


Tak, strojenie na dłuższą metę jest bez sensu i poźniej nawet nie ma chęci cokolwiek robić. Można zebrać sample różne, ale to jest czasochłonne. Najlepiej mieć swój własny, dostrojony bank sampli, np. w C :)


Mam u siebie karte 16-bit w Amidze (Prelude, ztcp tez masz 16bit), do ktorej na stale do wejscia mam podpiete wyjscie z syntha, tak, ze w razie potrzeby, po pierwsze, moge sobie na zywo pograc razem z tym co juz zrobilem w PT i ulozyc jakas dodatkowa melodyjke albo bassline, a potem tylko przelozyc to na zapis trackerowy, a po drugie latwo zestroic sample za pomoca funkcji RESAMPLE w oknie SAMPLERa (mowie tu w odniesieniu do wersji 3.62, IMHO the best) i potem FINE TUNE (gdzie jeden polton jest podzielony na 8 kroczkow po kilkaset Hz, nie pamietam dokladnej wartosci, bo i tak biore to "na ucho". To duza pomoc i jakis pomost pomiedzy programistycznym sposobem pisania muzy na trackerze a rzeczywistym graniem na instrumencie.


Wymiatasz :) Nie miałem pojęcia że tak można grać, łącząc PT z klawiszem. To że znasz herce każdego dźwięku jest niesamowite. Nigdy mi też nie przyszedł do głowy zakup karty dźwiękowej do Ami. :) Zupełnie inaczej podszedłem do muzyki. Co niestety, ani nie miało sensu grać profesjonalnie, ani robić modułów. Swojego czasu na samplerze 8 bit robiłem dla samego siebie sample gitary, perki i składałem "samograje" w megabajtowe MEDy na OctamedzieSS w 22kHz. Choć to była jakaś kolejna cegiełka, aby użyć w końcu Protrackera (bo zacząłem niedawno). Lekcje na Octamedzie się przydały, ale to nie były moduły :)


Dodatkowo, jak podchodzisz od strony klawisza polecam korzystanie z funkcji MIDI w Protrackerze 2.x, a dokladnie w wersji 2.3D kompatybilnej z kazda Amiga od A500 po A4000 (m. in. AGA fix). Oczywiscie bez interfejsu MIDI sie tu nie obejdzie, ale zakladam, ze jako muzyk od dawna masz go w swojej stajni


MIDI używałem na A1200 z syntezatorem Ensoniq. Na Bars'n'Pipes tworzyłem własne podkłady. Właściwie to były całe utwory, gdzie Amiga sterowała basem, perkusją i stringsami z Ensoniqa. Do tych podkładów grałem sobie na gitarze. No i tą muzę samplowałem na drugą Ami w 8 bit, dzieliłem na tracki i "pakowałem" w Octameda. :)
Tak więc MIDI na Ami i nawet sampler 8 bit nie są mi obce :)
Niestety wszystko w 22kHz. :)
Później grałem głównie na żywo w rockowych, głównie amatorskich zespołach, aż w końcu mój brat zajął się profesjonalnym studiem. Od tej pory zacząłem używać programów studyjnych i nauczyłem się nagrywać i jakoś-takoś "masteringować", na tych programach. Nagrałem także kilka kawałków demo własnego zespołu. A teraz wracam do retro (choć grać na żywo nie przestaję). Nie miałem pojęcia że cokolwiek zrobię na Protrackerze. :)


Podstawa jest znajomosc komend i tzw. trickow z ich uzyciem. Poczytaj sobie artykuly Mr. Roota lub Extenda z MA, jako wprowadzenie, a reszte juz bedziesz musial wykombinowac sam. Dobra szkola jest analiza modulow uznanych muzykow, ale to oczywista oczywistosc

Duzo zabawy z tym, ale jak dojdziesz do jakiejs wprawy to potem temacik sie rozjasnia.


Poczytam. Sam jestem zaskoczony że to już jakoś pojmuję. Kiedyś to była czarna magia, a właściwie niechęć do MODów. A teraz mam chęć. Może musiałem zacząć od innej strony, bo teraz zapowiada się na świetne hobby modułowe. :D


W ogole to kopsnij do mnie pustego maila - odesle Ci troche materialow do Protrackera, m. in. paczuszke sampli wlasnej roboty, niewielka, ale dosc tresciwa, no i przede wszystkim zestrojona. Mam tu na statku dosc wolny net, wiec za duzo i tak nie moge wyslac, ale zawsze cos.


Wyślę mejla :)


No ale moze znajdzie sie chwila, zeby na 15 sierpnia sie wyrobic z jakims modulkiem 99kB, zobaczymy.


Byłoby świetnie. To compo nie będzie istnieć bez modułów. Jeżeli nie będzie conajmniej trzech autorów, to nie będzie głosowania :) Mam nadzieję że tym razem będzie dużo modułów. :)
[#12] Re: Protracker - komendy. Sposób na dostrojenie sampli.

@mccnex, post #8

Jakiś czas temu wymyśliłem sobie sposób jak dostroić sample z różnych źródeł. :)
Mam dwa stare pecety (z jednego teraz piszę, a drugi na słiczu podłączony jest do tego samego monitora, co jedna z dwóch Amig).
Mianowicie na jednym pececie odpalam program muzyczny (w moim przypadku Samplitude Producer), natomiast na drugim odpalam program do strojenia gitary (jest wkazówka i liczbowe dostrojenie w procentach). Oczywiście pecet na którym stroję sample wysyła dźwięk do peceta ze stroikiem. Nie podłączyłem kabla (bo akurat takiego nie miałem), tylko nalożyłem słuchawki na głośnik.
Metoda niezawodna i dzięki temu ustandaryzuję do C, D lub A całą bazę sampli dla Protrackera. A jak już zuważyłem np. sample D z różnych źródeł nie są w stuprocentowym D, tylko czasami niestroją w jedną lub drugą stronę nawet o 15%. Dzięki temu obędzie się bez Finetune. :)
Oczywiście oprócz Samplitude Producera jest wiele programów które potrafią dostroić dźwięk za pomocą suwaka lub wpisując odpowiednią wartość liczbową "+" lub "-". :)

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2013 22:25:01 przez Andrzej Drozd
[#13] Re: Protracker - komendy. Sposób na dostrojenie sampli.

@Andrzej Drozd, post #12

Dostrojone sample na pececie zapisuję w mono 16bit, 16,726 kHz oraz 8,363 kHz, następnie już na Amidze za pomocą SampleZ z Aminetu konwertuję je do 8SVX.
[#14] Re: Protracker - komendy. Sposób na dostrojenie sampli.

@Andrzej Drozd, post #13

Dodam jeszcze, że taką "matką" wynalazku na dostrojenie sampli był AMOS. Okazało się że nie obsługuje on Finetune z PT. Zbudowałem już swojego czasu Intro CB, na rytmie i basie (zdaje się się z Aminetu) i okazało się że jest w stroju D, ale 13% na plusie. Użyłem tam też innych sampli które rozjechały się w AMOSie. No i wtedy przyszedł pomysł. Skuteczny na 100%. Teraz będę budował własną bibliotekę brzmień w standardowym stroju. :)
[#15] Re: Protracker - komendy. Sposób na dostrojenie sampli.

@Andrzej Drozd, post #14

OK

Kreatywnosc matka wynalazkow :)

No to teraz pozostaje tylko namowic Cie, zebys dla przyszlych pokolen splodzil jakis artykul ktory to dokladnie opisuje z kilkoma obrazkami, screenami itd. :)
[#16] Re: Protracker - komendy. Sposób na dostrojenie sampli.

@Andrzej Drozd, post #14

Nie wiem, czy dobrze zrozumialem, ale napisales util do strojenia sampli? Nie latwiej na ucho?
[#17] Re: Protracker - komendy. Sposób na dostrojenie sampli.

@F7sus4, post #16

Nie, program już istnieje. Jest to program do nastrojenia gitary podłączonej do komputera. Oczywiście nastroić można każdy instrument i przy okazji także sample które stroimy na drugim komputerze. :)

Oczywiście zamiast komputera z takim programem można użyć tzw. "stroika" gitarowego, czyli tunera do strojenia. Ale te dobre są drogie, a tanie mają tylko wskazówkę. Program na komputerze oprócz wskazówki ma także procenty podane w liczbach.
Strojenie na ucho nie jest optymalne i można pomylić się nawet o 10%. Pozatym aby stroić na ucho, to i tak trzeba mieć wzorcowy sampel do prównania.
Metoda z użyciem programu do strojenia jest szybka i niezawodna - nastroić można co do 1%. :)

Tu jest pokazany jak działa jeden z takich programów - AP Guitar Tuner

Czyli np. wszystkie sample stroję sobie do C i zapisuję w 16726 kHz. Od tej pory już mogę zapomnieć o używaniu Finetune na PT. :)

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2013 00:08:46 przez Andrzej Drozd
[#18] Re: Protracker - komendy. Sposób na dostrojenie sampli.

@mccnex, post #15

:)
[#19] Re: Protracker - komendy. Sposób na dostrojenie sampli.

@Andrzej Drozd, post #17

Strojenie na ucho nie jest optymalne i można pomylić się nawet o 10%

Zachecam do wziecia udzialu w tescie i dzielania sie wynikami:
Test: http://tonometric.com/adaptivepitch/

Dzisiejszy przebieg: Faza 1, Faza 2.
Wyniki: Ekran 1, Ekran 2.

:D
[#20] Re: Protracker - komendy. Sposób na dostrojenie sampli.

@F7sus4, post #19

OK, jutro zrobię test. :)

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2013 01:53:27 przez Andrzej Drozd
[#21] Re: Protracker - komendy. Sposób na dostrojenie sampli.

@Andrzej Drozd, post #20

Zachecam tez innych - i muzykow, i entuzjastow. Fajna zabawa.
[#22] Re: Protracker - komendy. Sposób na dostrojenie sampli.

@F7sus4, post #19

Fajne te tesy. Najpierw zrobiłem sobie Tonedeaf test, tak na wszelki wypadek gdyby się okazało że
półgłuchy jestem, wynik 75%. W tym teście którym ty brałeś udział osiągnąłem 18 hercy...
Na usprawiedliwienie mam to że jestem przeziębiony i lekko pozapychany, ale tak czy inaczej
mam drewniane ucho ;p.

Spróbuję jeszcze raz bo piszą że trening też pomaga w uzyskaniu dobrych wyników, nie tylko
talent

PS. Druga próba 7.2 Hz

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2013 17:57:22 przez Radek_Cz
[#23] Re: Protracker - komendy. Sposób na dostrojenie sampli.

@F7sus4, post #21

Fajne te testy :) jednak jestem dobrym muzykiem :) Ale i tak nie nastroję gitary bez pierwszej struny nastrojonej :)
[#24] Re: Protracker - komendy. Sposób na dostrojenie sampli.

@Mayolika, post #23

Ja też muszę mieć dźwięk bazowy. Oczywiście dźwięk A (czyli strunę A) można sobie zapamiętać w głowie. Jednak często dochodzi do tego, że rozbieżność zapamiętana wychodzi aż o ćwierć tonu.
A gdy już stroję gitarę na słuch np. od struny A, to są dwie sprawdzone metody. Piąty próg od struny E do G ma ten sam dźwięk co kolejna struna. Jednak strunę B (H) stroimy już naciskając G na czwartym progu. Strojąc wysokie E od B (H), ponownie trzymamy na piątym.
Druga metoda to za pomocą flażoletów. Np. flażolet na strunie E na piątym progu, musi mieć identyczny dźwięk, co flażolet na następnej strunie A, na siódmym progu. Tak można dostroić do struny G. Później trzeba użyć poprzedniej metody.
Strojenie odbywa się na zasadzie "braku falowania" dźwięków. Jeżeli nie falują, to są dostrojone.
Jednak ręczne sttrojenie zawsze daje 10% rozbieżność.

Z samplami jest jeszcze gorzej. Dlatego opracowałem sobie metodę programową, bo na słuch dokładnie tego nie zrobię, a strojenie np. 20 sampli zajmie dłużo czasu. :)

Dodatkowo ściągnąłem kilka sampli w C i okazało się że często są za wysokie lub za niskie nawet o 13%. W jedną i drugą stronę, co daje łącznie 26% rozstrojenia pomiędzy nimi.
Dzięki swojej metodzie mam z tym spokój i zajmuję się tylko aranżacją.

A testu chyba nie zrobię. Sporo nadwyrężam sobie słuch na próbach, a gramy głośno i rockowo.
Wolę skupić się na muzyce i aranżowaniu, niż na adiofilowaniu. :)
[#25] Re: Protracker - komendy. Sposób na dostrojenie sampli.

@Andrzej Drozd, post #24

Strojenie odbywa się na zasadzie "braku falowania" dźwięków. Jeżeli nie falują, to są dostrojone. Jednak ręczne strojenie zawsze daje 10% rozbieżność.

Blad przy strojeniu instrumentu dowolna technika wynika jedynie z bledu po stronie czlowieka. Mam pytanie, czy to umowne 10% liczone przez Ciebie jest jako 1/10 skoku od wektora do wektora, jednego pelnego dzwieku gamy, sekundy malej, czy jakiej jednostki? W zaleznosci od tego, bedzie to zupelnie rozny blad.

Z drugiej strony, sa i osoby, ktore nie potrafia w trackerze zapisac melodii nie majac nastrojonych wszystkich instrumentow na jedna nute. We wspolczesnych trackerach do dyspozycji jest base note transpose, w Protrackerze - nie. Zna sie i "weteranow", ktorzy (o zgrozo dla probkowania sampli!) ratowali sie resamplingiem. Potrzeba matka wynalazkow itd.

[#26] Re: Protracker - komendy. Sposób na dostrojenie sampli.

@F7sus4, post #25

Blad przy strojeniu instrumentu dowolna technika wynika jedynie z bledu po stronie czlowieka.


No pewnie. Zawsze człowiek jest winny. Nawet gdy jest dobra gitara, to struny są o odpowiedniej menzurze i nie wszystkie nadają się do danej gitary. Jednak każda gitara elektryczna ma regulowaną menzurę. Niestety gitary akustyczne mają ją na stałe i trzeba kupić konkretne i drogie struny.
Także "rozbite" progi mają duży wpływ na strój gitary. Ba! Siła docisku palców także ma :)
Gitara nigdy nie będzie instrumentem idealnie strojącym i niektórzy muzycy używają nawet elektronicznych urządzeń dostrajających. Podobnie jak kiepscy wokaliści. :)
Nie skupiałem się na tym, ale Mike Oldfield zawsze stroił. Być może używa najgrubszych strun, takich jak jazzmani. Wtedy docisk ręki niwelują grube struny. :)

Z drugiej strony, sa i osoby, ktore nie potrafia w trackerze zapisac melodii nie majac nastrojonych wszystkich instrumentow na jedna nute. We wspolczesnych trackerach do dyspozycji jest base note transpose, w Protrackerze - nie. Zna sie i "weteranow", ktorzy (o zgrozo dla probkowania sampli!) ratowali sie resamplingiem. Potrzeba matka wynalazkow itd.


Ja chyba jestem tą osobą :). Strasznie męczę się przy Finetune, a najbardziej dobija mnie fakt, że niektóre playery nie obsługują tego. Ostatnio zrobiłem na portalowym compo moduł (w życiu zrobiłem dopiero dwa moduły i pół, w sensie publicznym), który został użyty w pewnej grze. Długi czas resamplowałem sample aby zabrzmiały bez Finetune. Katorga i lęk aby nie wyjść na "głuchego" gdy jakiś player nie rozumie Finetune. Powiedziałem sobie, że nigdy więcej - utworzę własną bazę dostrojonych sampli i z tą kwestią mam święty spokój. Oczywiście to nie ważne czy sampel jest w czystym C, D lub A. Po prostu na Protrackerze użyję innych klawiszy. Grunt aby sample były dostrojone :)
Nie zamierzam aktualnie w swoim tworzeniu modułów używać innych komend polepszających.
Jestem początkujący i chcę się skupić na brzmieniu sampli, takie jake one są. Oprócz małych sztuczek, naturalnych. Pewnie przeanalizowałeś mój drugi moduł City Bomber i wiesz o co mi chodzi. :)
Ja jestem zwykłym, prostym grajkiem na gitarze i basie, który gra w nieznanej kapeli punkowej. :)
Moduły zacząłem robić w maju tego roku. :)


Mam pytanie, czy to umowne 10% liczone przez Ciebie jest jako 1/10 skoku od wektora do wektora, jednego pelnego dzwieku gamy, sekundy malej, czy jakiej jednostki? W zaleznosci od tego, bedzie to zupelnie rozny blad.


Odniosłem się z procentami do programu do strojenia gitary, do którego podałem link na YT.

Ostatnia aktualizacja: 02.10.2013 01:39:10 przez Andrzej Drozd
[#27] Re: Protracker - komendy. Sposób na dostrojenie sampli.

@Andrzej Drozd, post #26

Gitara nigdy nie będzie instrumentem idealnie strojącym (...) niektórzy muzycy używają nawet elektronicznych urządzeń dostrajających

Troche odeszlismy od sedna sprawy, bo przeciez wiadomo, ze strojenie do dziesietnych czesci pojedynczego hertza jest nie tylko paranoja, co kompletnie mija sie z celem. Nie mowilismy rowniez, czy uzywanie urzadzen strojacych jest dobre/zle, tylko czy mozna to zrobic poslugujac sie wylacznie na sluch. O ile jestem zwolennikiem tej drugiej metody, zgodze sie, ze urzadzenia sa "handy" - tym bardziej, im gorsze umiejetnosci/sluch posiada uzytkownik.

Długi czas resamplowałem sample aby zabrzmiały bez Finetune. (...) Oczywiście to nie ważne czy sampel jest w czystym C, D lub A

Wlasnie o niezestrojeniu na jedna nute byla mowa - kuriozalna wydaje sie sytuacja, w ktorej muzyk nie potrafi dokonac elementarnej transpozycji notacyjnej w glowie podczas zapisu na patternie. Jesli chodzi o samo finetune Protrackera, zgodze sie, ze polowa winy lezy w samym programie - rzeczywiscie wielokrotnie spotykalem sample, ktore nagrane byly w taki sposob, ze dokladnosc strojenia PT nie pozwalala na uzyskanie satysfakcjonujacego efektu. Jesli ktos przygotowuje wlasne probki, powinien o tym pamietac; gorzej z gotowymi samplami - resampling barw o niskim samplerate zazwyczaj robi z nich kompletna kaszane. Druga polowa winy to playery - niektore w ogole pomijaja finetune przy samplu (o wywolywanym z patternu nawet nie wspominam). Biorac pod uwage, ze rozstrzal min/max finetune to prawie sekunda wielka, z niektorych modulow mozna wydobyc brzmienie wrecz kakofoniczno-groteskowe.



Ostatnia aktualizacja: 02.10.2013 09:40:26 przez F7sus4
[#28] Re: Protracker - komendy.

@Andrzej Drozd, post #1

Jest jakiś spis tych parametrów z opisem? Bawie się ostatnio protrackerem, przy okazji podziękowania za artykuł mccnex w ppa11 (co prawda narazie dostep mam tylko do cz1 ;) ale to z okresu kiedy tu nie bywałem i nie kupowalem pisma) oraz Andrzejowi za jego krótkie wprowadzenie w pt. OK Dużo mi pomogło!

Mam natomiast pytania
Jak mam wyciągnąć sampla z modulu? Tak zeby pozniej zaczytac sobie te sample do swojego utworu. Próbowałem opcje save sample ale jakoś mi to nie działa. PT.3.15

Poza tym mam problem z przeglądaniem dyskietek w wersji pt3.15 wiesza się czasem przy wczytywaniu df0(gotek) W 3.0 tak nie ma. Moze ktos poratuje sprawdzona wersja takiego PT lub nowszego (A5001mb) Ja mam jakis minimig costam… Na aminecie jest 3.15lha, Sciągnąłem go rozpakowalem ale nie wiem co z tym dalej zrobic?? Nagralem plik ktory mialem po rozpakowaniu na dyskietke :) ale to chyba nie tak powinno byc, nie rusza...


pozdrawiam
[#29] Re: Protracker - komendy.

@zeter, post #28

Nie mogę niestety edytowac postu więc poprawie się w nowym.
Co do zapisywania sampli juz jasne :) path na DFO trzeba bylo :)
Co do samego wieszania to pobawiłem się teraz na fsUae (zadko używam emulatora) i problem też występuje ale duuuzo żadziej. Oczywiście ustawiona amiga taka jak mam.
[#30] Re: Protracker - komendy.

@zeter, post #28

Na stronie SCENA.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem