Aktualności Forum Graffiti Publicystyka Teleport
[#1] C16
Panowie, commodore C16/+4 dobrej renomy nie mialy, ale te demko zrewidowalo moje zdanie o platformie... dzwiek kiepski, ale poziom efektow niebezpiecznie blisko A500, polecam

http://www.youtube.com/watch?v=jczBdC-9b20
[#2] Re: C16

@marianoamigo, post #1

Miałem kiedyś C+4 i to bardzo przyjemny komputer. A to demko chyba wyciska siódme poty z tej maszyny. Ale bez przesady, do A500 jest daleko, chyba że mówimy o technicznym dopracowaniu demka, to jest bardzo OK OK Ogólnie tam gdzie kończą się możliwości 8-bitowych modeli Commodore, tam dopiero zaczynają się możliwości A500

Ostatnia aktualizacja: 30.11.2013 19:31:09 przez Tom3k
[#3] Re: C16

@marianoamigo, post #1

Demko super, trzeba przyznać. C16 miał mało ramu, ale po rozszerzeniu ram, można było mieć tyle samo co +4 i C64, do demek jest to maszyna moim zdaniem lepsza od C64. Więcej kolorów bo od strzału 121. Do gier się słabiej nadawał - brak duszków (sprite), przez co te komputerki dostały po tylnej przestrzeni pod plecami :-/
Jest ich dużo mniej niż C64 i Amig, ale jak widać scena na nich, ma się całkiem nieźle.
[#4] Re: C16

@Tom3k, post #2

Demko swietne, ale ja bym raczej powiedzial
"tam gdzie koncza sie mozliwosci Atari 512ST, tam dopiero zaczynaja sie mozliwosci A500"
8-bit to jednak nie ta kategoria OK
[#5] Re: C16

@marianoamigo, post #1

Ciekawe czy na moim C16 z 64kb ram-u pójdzie to demko. Zmotywowałeś mnie do tego, żebym w końcu w przyszłym tygodniu pobawił się dłużej tą maszynką.

Teraz już wiem czemu w tych komputerach palą się CPU, jak się takie demka zapuszcza na nich
[#6] Re: C16

@marianoamigo, post #1

Eh, życzyłbym sobie, by choć 2 razy do roku, choć COŚ takiego powstało na A500... pomarzyć...
[#7] Re: C16

@flops, post #3

do demek jest to maszyna moim zdaniem lepsza od C64

Ilosc kolorow na ekranie to nie wszystko.

Kosztem tej "ulepszonej grafiki" na integracji i okrojeniu ucierpial uklad dzwiekowy - ma raptem 2 kanaly i zawrotne 2 (slownie: dwa) przebiegi fali - kwadrat i szum. Praktycznie redukuje to mozliwosc skomponowania jakiegokolwiek sensownego utworu do zera. Dla porownania SID z C64 mial 3 kanaly, 5 przebiegow fal (trojkat, kwadrat, pilka, kwadrat, szum) i filtry dolno-/pasmowo-/gornoprzepustowe.

Od strony gier, powodzenie platformy przekreslila rezygnacja ze sprajtow (duszkow). Kazdy obiekt to byl pixel-by-pixel draw z instrukcji kodu plus koniecznosc odrysowywania tla, jezeli obiekt ten poruszal sie po grafice. Z punktu widzenia programistow, byla to kilometrowa droga dookola metrowego ganka, ktora niewielu masochistow podjelo.

Ostatnia aktualizacja: 30.11.2013 21:56:14 przez F7sus4
[#8] Re: C16

@selur, post #4

Brawo dla ten Pan - ja tez nie jestem rolnikiem :)
[#9] Re: C16

@F7sus4, post #7

Od strony gier, powodzenie platformy przekreslila rezygnacja ze sprajtow (duszkow). Kazdy obiekt to byl pixel-by-pixel draw z instrukcji kodu plus koniecznosc odrysowywania tla, jezeli obiekt ten poruszal sie po grafice. Z punktu widzenia programistow, byla to kilometrowa droga dookola metrowego ganka, ktora niewielu masochistow podjelo.


ZX Spectrum jak i Amstrad CPC miały ten sam problem i jakoś programiści sobie z tym radzili... Więc chyba nie tutaj był problem...
[#10] Re: C16

@gorzyga, post #9

Bo nie mieli wyjscia. C16, zamiast zastapic C64, zostalo przez niego wyparte. Zwyciezyla przystepnosc programowania, zas "bezduszny" environment podjeli nieliczni. O dzwieku, ktory byl milowym krokiem wstecz nawet nie wspominajac. Jedyny plus w postaci rozszerzonej palety barw w obliczu tak wielu wad okazal sie niewarty siebie.

Ostatnia aktualizacja: 30.11.2013 22:35:20 przez F7sus4
[#11] Re: C16

@marianoamigo, post #1

No demko świetne OK

Dźwięk, jak na soje ograniczenia, całkiem przyzwoity, ilość kolorów robi swoje ok, racja

A, że się ściga z Amigą to widać po zakończeniu (ramka Guru)

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2013 10:23:58 przez BULI
[#12] Re: C16

@marianoamigo, post #1

Zoom rotatory,wstęgi,tunele,pseudo-cooper efekty-brakuje tylko bump mapingów.Brawo!
[#13] Re: C16

@marianoamigo, post #1

Zassałem to demko (oraz kilka innych) i próbuję odpalić na WinVICE - na razie lipton.
[#14] Re: C16

@waldiamiga, post #13

Bo Vice nie nadaje sie do emulacji C16/116/Plus4. Uzyj YAPE - link.
[#15] Re: C16

@BULI, post #11

Mało kto wie że C+4 był najpopularniejszym 8bitowcem na Węgrzech, a drugim pod względem popularności był tam lokalny klon brytyjskiego Enterprise. :)
Ot lokalna specyfika dzięki układom producenta z ministerstwem edukacji. ;)
[#16] Re: C16

@ZbyniuR, post #15

link

Jeśli ktoś jeszcze nie widział, najnowszy hit na Plus4 - Rocket Science / Bauknecht. Kilkunastominutowe demo nasycone przełomowymi jak na 8 bit efektami, które miejscami zostawiają z tyłu aktualne produkcje na A500.

Z resztą nawiązań do Amigi jest pełno, mamy ekran kickstartu, spceballsowe tańczące laski (w wersji mini), a na zakończenie dema ... niespodzianka o której nie powiem :)

Poczytajcie komenty na pouecie : link

Acha ktos o to pytał wcześniej - wszystkie dema z Plus4 działają na C16 z 64 kb ram. Dzięki nieocenionemu Strykerowi, który przerobił moje C16 przekonałem się o tym empirycznie.

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2014 20:56:55 przez twardy
[#17] Re: C16

@twardy, post #16

robi wrażenie , aż mi się wierzyć nie chce że to na C16.
[#18] Re: C16

@zorkadar, post #17

Na C64 od lat robią cuda które tylko rozdziałką i paletą różnią się od A500. A C+4 ma procek o 70% szybszy i paletę lepszą niż pare innych 8-bitówek. A że w Bajtku przed laty odradzano kupowanie C16, cóż - nie był kompatybilny z C64, nie miał SIDa, a wtedy jeszcze nie modyfikowano tak na potęgę 8bitówek jak dziś. :)
[#19] Re: C16

@twardy, post #16

Dobry design, graficznie swietne ale ta muzykaa aaa...jakies niedorobione pierdziawki ayekowo-pokeyowe FUJJJJ puszczenie pawia

Jak juz pierdziec w glosniki to w takim stylu ZX lub takim Atari
[#20] Re: C16

@selur, post #19

TED to nie SID. Majac do dyspozycji jedynie square i noise na 2 kanalach, te "niedorobione pierdziawki" to absolutny majstersztyk na tej platformie.
[#21] Re: C16

@twardy, post #16

Super demko (jak na 8bit), fajne analogie amigowe.. ale, prawie jak Amiga robi jednak dużą różnicę

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2014 08:15:16 przez BULI
[#22] Re: C16

@selur, post #19

Selur, jak na ograniczenia Ted-a muza jest rewelacyjna. poczytaj komenty na pouecie...

Pamietajcie, ze cala seria kompow C=264 byla uwazana za porazke i niewypal, marketingowo i technologicznie. tam nawet nie ma sprzetowych spritów... tymczasem to demko pokazalo wiele efektow niemozliwych do osiagniecia w takiej jakosci na C64.
[#23] Re: C16

@twardy, post #22

W pełni zgoda co do demka i rodziny komputerów 264.
116 to był mój pierwszy komputer i pewnie stąd mój sentyment, ale jako grafik z C64 mogę się wypowiedzieć że to co ofertuje C+4 to jest po prostu miazga wśród komputerów 8bitowych.
zachęcam do odwiedzania mojego bloga http://retronavigator.com bo np ostatnio skonwertowałem grafiki z Dutch Breeze z C64 do kolorów i możliwości C+4 - oceńce sami.

Co do dema to Bauknecht od jakiegoś już czasu pokazuje co potrafi C+4. Ich poprzednie demko też wymiatało. Muzyka niestety nie jest do poprawienia (drastucznie) TED to dwa kanały i tyle. Jest coś takiego jak HVTC (High Voldage Ted Collection) a'la HVSC więc możecie ocenić że szału nie ma. Ciekawostka natomiast np taka że 4-mat też parę kawałków skorbnoł, ale gdzieś się wypowiadał że to była największa masakra w jego żysiu ;)
[#24] Re: C16

@retronav, post #23

jeśli chodzi o grafikę i proca to tak - miazga
ale brak sprajtów i dobrego dźwięku położyły sprawę - żaden komp nie nadający się jako dobra platforma do gier nie mógł mieć poważniejszych szans na rynku... co się przekłada na popularność i scenę niestety.

a demko wymiata oczywiście, świetne, nowatorskie efekty - no i nero pokazał klasę 8|, musiał to chyba rok rysować.
[#25] Re: C16

@twardy, post #16

fajne demko, szkoda, że nie da się tego odpalić z fdd, obrazy mają po 192kB
[#26] Re: C16

@Kilos, post #25

Wystarczy zgrac 40 sektorow, a nie 35.
[#27] Re: C16

@F7sus4, post #26

po małym riserczu udało się wepchać całość
[#28] Re: C16

@Kilos, post #27

tak btw tego wątku...
na RiverWashu własnie wystawiałem ten obrazek z C+4.
link
89 kolorów.
[#29] Re: C16

@retronav, post #28

OK
[#30] Re: C16

@retronav, post #28

Nice :)
Na stronie SCENA.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem