Aktualności Forum Graffiti Publicystyka Teleport
  kategorie: Dema, Ludzie
[#1] Jak pokazać demoscenę "normalnym" ludziom?
Witajcie!
Otóż mam problem - potrzebuję zaprezentować scenę Amigową ludziom, którzy zupełnie nie łapią tematu. Nie tyle przekonywać ich na siłę, co po prostu pokazać. Wobec tego szukam dem, które by to najlepiej oddawały - takich, które nawet dziś zrzucają z fotela i nie dają nawet czasu na rozmyślanie "co ja k..a oglądam?!". Chodzi o to, by człowiek się szybko nie zniechęcił, i w połowie dema nie odszedł, więc potrzebuję czegoś, co nie "przynudza". Jeśli chodzi o grupę docelową, to jest ona dosyć szeroka: 15-40 lat :P. Ale myślę, że coś można by znaleźć, więc proszę Was o jakieś propozycje.
Dema muszą się uruchomić na konfiguracji A1200 + ACA1232 (030/33, 128MB), niewazne, czy korzystają z ECS czy AGA, mogą być pod WHDLoad lub w *.exe.

Tu może jeszcze dopiszę, by nie zakładać nowego wątku:
Gdy próbowałem sam znaleźć jakieś dema, wgrałem sobie ich sporo na dysk, w postaci slave'ów do WHDLoad pobierając je stąd (user: ftp, hasło: amiga). Dema ogólnie chodzą, ale spodobało mi się "Rink a Dink" i myślałem, że spełni moje oczekiwania. Jest jego wersja "Rink a Dink: Redux", którą ogladałem na YouTube, i jest nieco ciekawsza (i nowsza). Dlaczego oglądałem na YT? Otóż, na mojej Amidze wspomnianej powyżej, po uruchomieniu slave'a z WHDlLoad, demo nagle przy pierwszej części z plazmą zaczyna wywalać losowe paski, i wpada w maliny, i to mocno:

Owszem, próbowałem opcje w WHDLoad jak NoMMU, NoCache, NoAutoVec, ExpChip, itd. itp. Nic nie przynosi efektu, nawet wtedy, gdy odpaliłem bez S-S, z samego CLI. jakieś pomysły, czy to rzeczywiście u mnie jest uszkodzenie sprzętowe?
[#2] Re: Jak pokazać demoscenę "normalnym" ludziom?

@Skrzyp, post #1

Proponuję pokazać dema: Soliloquy / Elude, Phase One / Capsule i Love / Fairlight.
Co prawda ciężko wybrać, bo każdy ma inny gust, ale te dema powinny się podobać ze względu na grafikę lub muzykę.

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2014 22:24:27 przez tOMashBe
[#3] Re: Jak pokazać demoscenę "normalnym" ludziom?

@Skrzyp, post #1

"które by to najlepiej oddawały - takich, które nawet dziś zrzucają z fotela i nie dają nawet czasu na rozmyślanie "co ja k..a oglądam?! (..)"

Zapodaj im coś z Gdzie Gorzała Squad

A tak na poważnie poza demami, ktoś wrzucał na YT filmy z Intel Outside Party - możesz pokazać stary klimat.

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2014 22:35:31 przez newguru
[#4] Re: Jak pokazać demoscenę "normalnym" ludziom?

@newguru, post #3

To ma być w miarę cenzuralne... :D
I mają być efekty, żeby się świeciło, cuda wianki, bajery, panny lekkich obyczajów, lasery... :P
Ale spoko, przejrzę, pomyślimy.
[#5] Re: Jak pokazać demoscenę "normalnym" ludziom?

@Skrzyp, post #4

Tłumaczenie "ludziom z zewnątrz" demosceny to niestety zadanie dość karkołomne. Sam zaniechałem go już wieki temu. Żeby choć trochę zrozumieć demoscene trzeba mieć jakiś 'background', znać nieco sprzęt, kwestie informatyczne, sztukę itd. A o to dziś niełatwo.

Choć znam i takich, którzy nawet na pierwszej randce puszczają dziewczynie przez bite dwie godziny dema, a później jeszcze przez godzinę muzykę protso z SIDa. Nie muszę chyba dodawać, że to zarazem jest randka ostatnia :D

Bardziej serio, można spróbować puścić ten film:

http://www.ppa.pl/forum/scena/26257/film-dokumentalny-o-demoscenie

Ewentualnie wytłumaczyć gawiedzi ile to są 4 kilobajty (np. zapisując trochę tekstu do pliku tekstwego) po czym zapuścić im to, mówiąc, że to również 4 kb :]

http://www.youtube.com/watch?v=e0LSBVkxxIc

i / lub to: http://www.youtube.com/watch?v=RsPA8UdAm4E
[#6] Re: Jak pokazać demoscenę "normalnym" ludziom?

@slay, post #5

Zgadzam się w stu procentach. Jakiś czas temu pomagałem nieco V0yagerowi i innym w rozpowszechnianiu idei demosceny wśród zwykłych śmiertelników (np. pokaz w domu kultury w Raciborzu). Próbowaliśmy różnych sztuczek, aby było ciekawie, owszem ludzie z zainteresowaniem oglądali produkcje scenowe, potem zadawali pytania, ale to tyle. Była to dla nich bardziej ciekawostka z innego świata. Na "Noce z Demosceną" też przychodzili głównie scenowcy, ew. ich znajomi... Temat jest dość ciężki, może 20-25 lat temu było łatwiej nim kogokolwiek zainteresować, ale wtedy już sam komputer (a tym bardziej Amiga) powodował wypieki na twarzy :)
[#7] Re: Jak pokazać demoscenę "normalnym" ludziom?

@gorzyga, post #6

Puszczenie dem na pierwszej randce, to jest dobry test na kandydatkę na dziewczynę szeroki uśmiech Ja zastosowałem na trzeciej, bo na pierwszych dwóch byłem poza domem. Tylko zacząłem delikatnie od w miarę nowych dem ASD np. Life Force, bo dema z lat '90 zniszczą każdego niezaznajomionego na początku.

Dlaczego kiedyś było łatwiej kogoś zachęcić do demo sceny. Bo dokładnie, kiedyś komputer był magicznym przedmiotem, jak ktoś był ogarnięty, chciał go poznać. Poznawał od gier, poprzez jakieś programy użytkowe, były gazety w których pisali o programowaniu, tworzeniu grafiki, muzyki, też czasem o scenie. Było wielkie pole do popisu, wystarczyło się przysiąść, przyłożyć i były tego efekty. Komputery były prymitywne, wiele osób próbowało zrobić coś, żeby pokazać, że ta platforma jest super. W demach scenowych, można było zobaczyć rzeczy, których nigdzie nie widziano, albo były dostępne na stacjach graficznych itd.
A teraz komputery są wszędzie, multum wypasionych gier, internet. Dodatkowo wydaje mi się, że większość dzisiejszej młodzieży, ma bardzo ograniczone zainteresowania,
[#8] Re: Jak pokazać demoscenę "normalnym" ludziom?

@slay, post #5

Po pierwsze z automatu odpadna osoby, ktore "nie czuja" potegi faktu, ze to co ogladaja generowane jest real-time i trzeba sie z tym pogodzic - wyszukane, niszowe tematy nigdy nie beda przystepne dla wszystkich, podobnie jak medytacja zen, czy gra w szachy.

Problemem prezentacji demosceny jest ograniczanie sie wylacznie do Amigi - jest to zbyt waskie ujecie, pomijajac nawet relatywnie mala ilosc produkcji ukazujacych sie na te platforme. Z mojego doswiadczenia wynika, ze przystepna forma prezentacji jest forma przekrojowa:

Wychodzac od demosceny w formie obecnej, tj. wspolczesnych produkcji na PC wypada omowic ogrom umiejetnosci, jaki potrzebny jest do ich przygotowania. Majac na uwadze informacje, ze czesc koderow, grafikow i muzykow odpowiedzialnych za niegdysiejsza prace przy demkach pracuje dzisiaj na powaznych stanowiskach w korpo, przy game-dev itd. (i nie tylko na zachodzie) dochodzimy do istotnego pytania - "Ok, zatem skad wziela sie tak liczebna i bogato zorganizowana spolecznosc? Produkcje, party, compoty? I jak ma sie to do podjecia dzisiejszej profesjonalnej pracy?". Za retrospekcje posluzyc moze informacja o genezie - w postaci C64, Atari, pierwszych 8-bitowych maszyn i rzeczy w tym momencie istotnej - cracktrach. Czym byly i po co powstaly? Poczatkowo byly to wylacznie "czolowki" reklamujace grupy zajmujace sie piraceniem/lamaniem softu, czy zwyczajnie ich dystrybucja (BBS, swap, internetu nie bylo). Przedstawienie logo grupy w najbardziej wyszukany i estetyczny sposob w naturalny sposob powodowalo, ze cracktra ewoluowaly - powstawala rywalizacja. Z biegiem czasu, celem samym w sobie stala sie produkcja intr/dem jako takich niezaleznie od crackowania softu, dlatego powstaly spolecznosci zrzeszajace entuzjastow tych produkcji, copy-party itd. Tutaj dochodzimy do Amigi, ktora w latach 90-tych stopniowo wypierala 8-bitowe platformy, ofertujac, na tamte czasy, niewiarygodne mozliwosci techniczne, graficzne i muzyczne. Przekroj przez wczesne dema z A500 na 1MB po pozne produkcje na 030/060+AGA (A1200) daje przepiekny obraz w jak (relatywnie do poprzednich platform) krotkim czasie nastapil postep i jaki udzial miala w tym bezposrednio Amiga. Dochodzimy do przelomu lat 90/00, gdy Amiga coraz mocniej napierana przez PC-ty ostatecznie osiaga status platformy retro-komputerowej, zataczajac w tym miejscu zataczamy kolo, bo wracamy do punktu, od ktorego zaczelismy.

(Nie zmuszam do przyjmowania tej formy, ani tym bardziej do rozdrabniania sie w dyskusje nt. prywatnych opinii w tym temacie. Pytanie dotyczy zakreslenia ram przy probie zaprezentowania demosceny i odpowiedzenia na pytanie, czym ona jest - w odczuciu moim i wielu osob, ktorym zostalo to w podobny sposob zaprezentowane, obraz ten jest przejrzysty i, przede wszystkim, pobudza wyobraznie.)

"Tłumaczenie "ludziom z zewnątrz" demosceny to niestety zadanie dość karkołomne. Sam zaniechałem go już wieki temu."

Jezeli moja narzeczona mogla chwycic temat, jezeli obudzona w srodku nocy wymieni nazwy ukladow dzwiekowych Amigi i C64, jezeli za dnia swobodnie porusza sie po amigowych trackerach i edytorach na C64, to niech posluzy to za dowod, ze jest to fizycznie mozliwe. I nie tylko na poziomie: "Acha, to fajnie, a teraz jedz bo wystygnie!".

joker
[#9] Re: Jak pokazać demoscenę "normalnym" ludziom?

@F7sus4, post #8

Dokładnie w ten sposób staraliśmy się zainteresować widzów - udało się, bo oglądali z zainteresowaniem. Poza tym wydrukowaliśmy kartki z 4096 znakami, które wręczaliśmy tuż przed projekcją intra 4k "Elevated" - robiło wrażenie.
[#10] Re: Jak pokazać demoscenę "normalnym" ludziom?

@flops, post #7

Life force, to klasa sama w sobie, ale to na windowsa, ewentualnie YT ;) Na Amige tak na szybko, to Starstruck - The Black Lotus pomysł
[#11] Re: Jak pokazać demoscenę "normalnym" ludziom?

@Skrzyp, post #1

Samymi demami możesz zanudzić publikę. Zacząłbym od grafik pokazując np DP i środowisko w którym powstawały, liznął ascii, w tle kultowe mody. Później intra i jak już ktoś wspomniał pokazanie "jak bardzo jest to skompresowane". Na koniec ze dwa dema. A i tak trzeba się liczyć, z tym że tylko 30% widowni się zachwyci czymkolwiek. Prezentując scenę nie zapomnij o magach i swaperach ale nie koniecznie tłumacz jak się faka stampy :)

Warto się zastanowić, czy aby na pewno ograniczać się do prezentacji tylko na wspomnianym configu. Coś z innych platform da widzowi obraz różnic w możliwościach i tego jak blisko ich kresu były prezentowane produkcje.
[#12] Re: Jak pokazać demoscenę "normalnym" ludziom?

@F7sus4, post #8

To jest wg. mnie bardzo dobry schemat do takiej prezentacji OK
[#13] Re: Jak pokazać demoscenę "normalnym" ludziom?

@parallax, post #10

Odbiegacie nieco od tematu - jeśli mają to być dema działające na prawdziwym sprzęcie i 030/33, produkcje Mawi, Elude i wiele TBLi odpada. Ale wciąż jest co pokazać:

ECS:
-State of the Art - Spaceballs - teledysk na jednej dyskietce i jego późniejsza kontynuacja, 9 Fingers, Arte - Sanity, Hardwired - Crionics & The Silents, Enigma - Phenomena, Boogietown - Ghostown & Rave Network Overscan, oraz: Superoriginal, Sequential, Technological Death, Grind, Hardknee Lotus, Interference, Hideous mutant freaks

AGA:
Nexus 7, Tint, Captured Dreams, Closer, Pulse, Full Moon, Shaft 7, The Engine, Klone, Phase One

Wystarczy wykazani różnic technicznych pomiędzy współczesnym smarfonem, a A500 i A1200 oraz proste zestawienie mocy obliczeniowej, do tego pare słów o aplikacjach dla kreatywnych muzyków i grafików, dobre osadzenie opowieści w czasie (Atari z Pewex-u i Commodore'a szmuglowanego z zagranicy) i masz opowieść.

Gotowe paczki z demami zainstalowanymi pod WHD znajdziesz na KGWHDownload. Zadbaj o zainstalowanie aktualnej wersji WHDLoad, większość powinna poprawnie działać.
[#14] Re: Jak pokazać demoscenę "normalnym" ludziom?

@Skrzyp, post #1

Wszystko i tak zależy od tego czy masz charyzmę :) Jeśli potrafisz opowiadać o demach z entuzjazmem Berta Smorenburga to możesz puścić nawet Odyssey/Alcatraz :D
[#15] Re: Jak pokazać demoscenę "normalnym" ludziom?

@Skrzyp, post #1

Na AGA proponuję "Relic" (Nerve Axis), powinno na tym konfigu pójść.
[#16] Re: Jak pokazać demoscenę "normalnym" ludziom?

@Skrzyp, post #1

[#17] Re: Jak pokazać demoscenę "normalnym" ludziom?

@Skrzyp, post #1

nie pokazywać, to jest moja odpowiedź. Jeśli sami nie będą chcieli to nie zrozumieją.
[#18] Re: Jak pokazać demoscenę "normalnym" ludziom?

@Skrzyp, post #4

Skrzyp:

> panny lekkich obyczajów
-------------
No to akurat jest oksymoron.
[#19] Re: Jak pokazać demoscenę "normalnym" ludziom?

@Skrzyp, post #4

Amiga Scenedemo - Starstruck by TBL (Assembly 2006)OK
[#20] Re: Jak pokazać demoscenę "normalnym" ludziom?

@sebbb, post #19

Chcesz pokazać nie-scenowym ludziom scenę i chcesz, żeby się nie nudzili?

Nie pokazuj im dem technicznych, bitew na ilość kropek, goraudów i phongów, zanudzisz ich tym na śmierć. Wiem, że takie dema są na scenie najpowszechniejsze i ludzie znający ograniczenia platformy oglądają je z opadłą koparą, ale dla zwykłego człowieka będzie to na tyle odległe że zareaguje jedynie wzruszeniem ramion. Jak może docenić i ocenić kunszt techniczny dema nie mając pojęcia o platformie, architekturze systemu itd.?

W takiej sytuacji pozostają tylko dema z jajem, dobrym designem, opowiadające jakąś historię:

Przykłady:


The Terminator:

http://www.youtube.com/watch?v=KqMTxbF-NC4

Budbrain Megademo:

http://www.youtube.com/watch?v=SXXWm7I4vAE

Alpha and Omega 2

http://www.youtube.com/watch?v=34DQu2S0i4E


I chociaż "prawdziwy scenowiec" powie ci, że gardzi takimi demami "pod publiczkę", to generalnie publiczka je uwielbia.
[#21] Re: Jak pokazać demoscenę "normalnym" ludziom?

@jubi, post #20

Po projekcji Budbrainów, już nie będą "normalnymi" ludźmi.
[#22] Re: Jak pokazać demoscenę "normalnym" ludziom?

@slay, post #5

Choć znam i takich, którzy nawet na pierwszej randce puszczają dziewczynie przez bite dwie godziny dema, a później jeszcze przez godzinę muzykę protso z SIDa. Nie muszę chyba dodawać, że to zarazem jest randka ostatnia :D


Ja znam dziewczynę, która po zapodaniu na FB kilku kawałków z Last Ninja II napisała mi wprost, że to "muzyka dla jej uszu" . Randki jej nie proponowałem jak dotąd i o to będzie ciężko, ale są takie unikaty na tym świecie...

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2014 13:27:08 przez OSH
[#23] Re: Jak pokazać demoscenę "normalnym" ludziom?

@Skrzyp, post #1

Taka mała sugestia... nie zaczynaj od pokazywania "normalnym" ludziom demek z obracającymi się "ziemniakami" w rytm umc umc umc...
Na stronie SCENA.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem