Aktualności Forum Graffiti Publicystyka Teleport
[#1] Chcę zacząć dema - na czym lepiej jest zacząć je robić? Lamerski post
Na Amisię, na C-64? Zdaję se sprawę że to forum Amisiowe więc polecać będziecie Amisię ale mimo to oczekuję obiektywnej oceny. Na co łatwiej zacząć?

Zapał jest duży, na Amidze pojawiły się kursy, na c-64 mam dużo materiału ale nie wiem od czego zacząć a i przewodnik się przyda.

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2016 20:24:48 przez Walti
[#2] Re: Chcę zacząć dema - na czym lepiej jest zacząć je robić? Lamerski post

@Walti, post #1

zadać se musisz kilka prostych pytań...
znasz jakiś assembler?
znasz jakikolwiek język programowania?
znasz system szesnastkowy i binarny?
znasz zasadzy działania grafiki na c64 lub amidze
wiesz jak działają (z grubsza) efekty w demach?

w zasadzie odpowiedzi na wszystie pytania powinny być tak.
inaczej długa droga przed tobą.

IMO lepiej zacząć na c64. 8 bitów zawsze łatwiej ogarnąć. a programując pod wszystkie te ograniczenia docenisz potem jak łatwo przesiąść się na 16bitowy sprzęt.
[#3] Re: Chcę zacząć dema - na czym lepiej jest zacząć je robić? Lamerski post

@Walti, post #1

Nigdy tego nie używałem ale podobno jest program (kreator) do tworzenia dem "demomania"
tutaj link : link

zanim zaczniesz z assemblerem i się zniechęcisz szeroki uśmiech
[#4] Re: Chcę zacząć dema - na czym lepiej jest zacząć je robić? Lamerski post

@retronav, post #2

Najłatwiej zacząć na sprzęcie, którego najczęściej używasz, najbardziej znasz i najbardziej lubisz. Jeśli jest to PC, zdobytą wiedzę możesz wykorzystać później w celach nie tylko amatorskich. Zanim zdecydujesz się zacząć, pojedź na jakieś party, poznaj ludzi ze sceny i wstpdo jakiejś grupy. Inaczej Twój zapał chociaż szlachetny, może okazać płonny. BTW: Demek się nie robi. Dema pisze się podobnie jak inne programy w językach programowania. Może to być język wysokopoziomowy - najczęściej C i pochodne, ale najczęściej będzie to niskopoziomowy assembler, zwłaszcza jeśli komputerem będzie jakiś 8 bitowiec, albo Amiga. Do nauki asemblera polecam FASM na PC. FASM napisany jest przez polskiego programiste, zawiera pełny zestaw inkludów pod Windows i bogatą dokumentację. Obsługuje procesory 64bit, instrukcje MMX, SSE itd... IMHO jest to najlepszy asembler na PC z obecnie dostepnych. FASM pod Windows, działa w trybie chronionym i oferuje liniowy dostęp do pamięci PC - zupełnie jak na Amidze.
Jeśli chodzi o Amigę, wybierz ASM-One, lub jego ulepszoną wersję ASM-Pro. Są to asemblery na procesory Motoroli (a więc tworzysz tym oprogramowanie na Amigi klasyczne a nie na królujące obecnie w nowych Amigach i klonach procesory PPC), ale pozwalają z klasyka wycisnąć absolutnie wszystko.
Dlaczego asembler na PC lub Amigę a nie np. TurboASM na C64? Procesory 32 bitowe i nowsze a w Amidze i PC (używając trybu chronionego), tylko z takimi się zetkniesz, oferują znacznie bardziej niż w 8 bitowych komputerach komfortowe tryby adresowania, mają bogatszą listę instrukcji, znacznie więcej rejestrów i poprostu możliwości.

Pozdrawiam i popieram słomiany zapał









..........././
[#5] Re: Chcę zacząć dema - na czym lepiej jest zacząć je robić? Lamerski post

@Walti, post #1

Możliwości masz sporo, zależy od Twoich umiejętności i stopnia zaawansowania:

1. Możesz zacząc od... Amosa. Tak, tak, w Amosie powstało niemało scenowych produkcji i niektóre z nich są lepsze niż rzeczy nieumiejętnie dłubane w assemblerze. Amos jest prosty i już w jeden wieczór otrzymasz w nim wymierne efekty. Oczywiście jest to jezyk bardzo ograniczony i dosc wolny, ale póżniej można go zaczac łączyć ze wstawkami w assemblerze, o czym pisał nawet niedawno u nas Kiero: http://www.ppa.pl/forum/komentarze/33893/kurs-asemblera-czesc-1/2#m501256.

2. Możesz na poczatek pobawić się tez jakims "skryptem do tworzenia dem", oprócz zalinkowanego wyżej istnieje też znacznie bardziej zaawansowany "Karate Fighter Demo-Script": http://www.pouet.net/prod.php?which=12562, w którym też powstało trochę produkcji (np. czeskiej grupy Artway: http://www.pouet.net/groups.php?which=4190)

3. Możesz wreszcie zacząc pisać w Blitz Basicu (w nim rowniez powstało to i owo na scenie), lub juz "zupełnie poważnie" w C i/lub assemblerze, ale to już najtrudniejsze dla początkującego.

Szkól i kursów jest bardzo dużo (np. sławny kurs Photona na YT). Niektórzy koderzy udostępniają też całe kody zrodlowe swoich dem, jak np. ostatnio zrobił Cahir (z Wrocka zreszta:) z demem "Sunglasses At Night" lub Axis z demem "Planet Rocklobster".

Na PPA, procz masy "koderskich teoretykow", ktorzy nic nie potrafia napisac (oprocz setek postow, o tym co rzekomo mogli by napisac), jest na szczescie kilku koderów, którzy na pewno Ci pomogą, jeśli tylko zobaczą, że sam próbujesz coś zrobić i zadajesz konkretne pytanie (a nie na zasadzie, "weźcie mi napiszcie"). Tak samo na - nieco ospałym dziś portalu - ADA: http://ada.untergrund.net/ znajdziesz cała światową "koderską śmietankę" amigowej sceny, która wbrew pozorom również całkiem chętnie odpowie na konkretnie zadane pytania, bez zadzierania nosa.

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2016 22:01:33 przez slay
[#6] Re: Chcę zacząć dema - na czym lepiej jest zacząć je robić? Lamerski post

@slay, post #5

O, to przeswietnie! Ogromnie licze na ten brak zadzierania nosa bo, podlaczajac się do wątku, tez bym cos wreszcie "wysmazyl". Na razie zrobiłem cos a'la demo w video creatorze na cd32 pod dance zrobione na sekwencerze MIDI. Dusilem to 3 tygodnie, mnóstwo czasu na synchronizację, a potem był mega problem żeby mi to puścili na dużych glosnikach..
Niemniej ochota dania czegoś wreszcie od siebie dla innych ,skoro tyle lat bralem jest b.duża. Na razie mam sporo uciechy z pokazywania swiezakom ze trzeba mieć dużo chipu ,bo dema nie uruchomia się ze wszystkimi bajerami pod worbenchem w 256kol. Słodkie jest tez jak chłopaki się denerwuja ze demo się zwiesza.. Pozdr

P.S właśnie ogladnalem bramboraka zrobionego w karate scripcie na revision2012. Ciekawy pomysl+poprawne wykonanie i można przeżyć bez glenzow,tekstured precli i tuneli w 50fps. I puścili mu to na Revision!!!

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2016 22:36:17 przez Mikrobi
[#7] Re: Chcę zacząć dema - na czym lepiej jest zacząć je robić? Lamerski post

@Mikrobi, post #6

P.S właśnie ogladnalem bramboraka zrobionego w karate scripcie na revision2012. Ciekawy pomysl+poprawne wykonanie i można przeżyć bez glenzow,tekstured precli i tuneli w 50fps. I puścili mu to na Revision!!!


Tak, koledzy z Czech specjalizują się w "demach" w Karate i robią to całkiem nieźle. Trochę szkoda, że nie idą dalej, ale na sam początek na pewno można coś umiejętnie sklecić w Karate i "nie ma wstydu".
[#8] Re: Chcę zacząć dema - na czym lepiej jest zacząć je robić? Lamerski post

@slay, post #7

Naprawdę fajnie!
Mam tylko problem ze na 040 karate zwsze mi sie wiesza jak chcę uruchomić jakis przykład.
Testowaliście go? Coś specjalnego potrzebuje do instalacji?
Pozdr
[#9] Re: Chcę zacząć dema - na czym lepiej jest zacząć je robić? Lamerski post

@Walti, post #1

C64 jest trudniejszy. W demie grupy Fairlight jest nawet wzmianka, ze w porównaniu do Amigi, stworzenie demka na C64 trwało wieczność.

Jeśli jednak znasz zasady działanie wnętrzności C64, a amigi nie, to jednak łatwiej Ci będzie zacząć z C64.
[#10] Re: Chcę zacząć dema - na czym lepiej jest zacząć je robić? Lamerski post

@Walti, post #1

Ogarnij sobie kodera i zostań dezajnerem
[#11] Re: Chcę zacząć dema - na czym lepiej jest zacząć je robić? Lamerski post

@Walti, post #1

No dzięki za dotychczasowe odpowiedzi, ogarnę to i jednak wybiorę Amigę, wcześniej myślałem o 64.

Co do demomanii chętnie się nią nacieszę na początek , spróbuję tego typu softu a potem postawię FASMa. to tyle planów na dziś.

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2016 14:58:57 przez Walti
[#12] Re: Chcę zacząć dema - na czym lepiej jest zacząć je robić? Lamerski post

@Walti, post #11

Witam.czy możecie się autorytatywne wypowiedzieć nt. Karate scriptu , dokładnie jego niezawodności, bo mi nie udało się jeszcze nic uruchomić z jego przykładów. Zawsze była zwiecha...Pozdr
[#13] Re: Chcę zacząć dema - na czym lepiej jest zacząć je robić? Lamerski post

@Mikrobi, post #12

Witam.czy możecie się autorytatywne wypowiedzieć nt. Karate scriptu , dokładnie jego niezawodności, bo mi nie udało się jeszcze nic uruchomić z jego przykładów.


Ja się "autorytatywnie" nie wypowiem, ponieważ nie używam takich narzędzi, wiem tylko, że istnieją. Nie mniej koledzy z Czech (wspomniana grupa Artway) z powodzeniem wciąż męczy Karate i chyba sobie go chwalą. Radziłbym Ci skontaktować się z kimś z tej właśnie formacji (np. poprzez ADA) w celu uzyskania pomocy. Jeden z członków grupy - Jack3D - był nawet na Loaderror w Gdańsku.

Skrypt nie jest już dziś rozwijany, ale, jego autor - Krabob, ostatnio znów się uaktywnił (na ADA).

Rozumiem, że te strony znalazłeś:

http://www.k-fighter.net/
http://ghh.wz.cz/karate/karate.html

Trochę rzeczy w temacie widziałem też kiedyś na YT.
[#14] Re: Chcę zacząć dema - na czym lepiej jest zacząć je robić? Lamerski post

@slay, post #13

Ok.tak znam tą pierwszą stronke. Pokombinuje a jak nie zadziała, to poscigam kodera.
Byłoby świetnie móc zrobić własny obiekt, a potem go poobracac na amidze. Nawet w formie "druciaka". Video creator na cd32 jest b słaby ale można robić coś a'la demo pod muzykę z CD.Mam moduł fmv i chciałbym zrobić cos wykorzystujące animowane tło. Pozdr
[#15] Re: Chcę zacząć dema - na czym lepiej jest zacząć je robić? Lamerski post

@Walti, post #1

Technicznie zawsze łatwiej zacząć od mocnego sprzętu z prostym układem i dużą ilością pamięci czyli nie C64. Polecam A1200 z dopałką 030 i nie piłowanie w assemblerze tylko normalnie w C, potem ewentualnie próbować zejść do gołej A1200 z fastem.

Optymalizacje w assemblerze robi się na końcu jak już zrobi się wszystko co można zrobić w C i ma się pomysł jak to zoptymalizować używając języka niskiego poziomu. Samo przepisanie kodu z C do Asm czyli taka ręczna kompilację możesz sobie już na wstępie odpuścić jeśli nie idzie za tym jakaś głębsza wiedza o optymalizacji w assemblerze. Pisanie bezpośrednio w assemblerze jest całkowicie bez sensu, szczególnie na początku przygody z programowaniem. Zawsze lepiej jest napisać 100% w C i potem optymalizować wybrane elementy kodu które są faktycznie krytyczne dla wydajności niż rzucać się na asmowanie.
Na stronie SCENA.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem