Aktualności Forum Graffiti Publicystyka Teleport
[#1] demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight
Witam.
Czy możecie napisać co w tym demie jest animowane a co liczone?
Trudno mi uwierzyć że to może działać pod 030 np.Aca030.
Na początku jest animacja ofcoz.
Pozdr
[#2] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@Mikrobi, post #1

Poza tunelem w 24 sekundzie wszystko wygląda na liczone. sznurek

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2016 07:40:13 przez Vato
[#3] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@Mikrobi, post #1

Nawet pierwszy efekt wyglada jak animacja. Czy 68020 40MHz, czy 68060 66MHz chodzi tak samo, wiec wiedz ze cos sie dzieje ok, racja
[#4] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@flops, post #3

Wiem,wiem
Tylko męczy mnie od lat że przy animacji zawsze ktoś zawoła : "animacja-wy......lać".
To jakie są podstawy do tego, skoro to jest znane i nagradzane demo?
[#5] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@Mikrobi, post #4

W 2 minucie masz listę efektów.

A co Cie tak męczy?
Demo scenowe zazwyczaj jest wynikiem współpracy muzyków, grafików i koderów.
Jeśli ktoś zrobi animację, która ma udawać zakodowane efekty to powinien wy.....lać!
[#6] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@Mikrobi, post #4

Bo była różnica pomiędzy demami Odbyt Design, a Virtual Dream & Fairlight. Jedne grupy nie miały kompletnie warsztatu kodera (nie mieli w ogóle kodera) i próbowali oszukiwać, a VD słynęło z design i zgrabnego zgrania super efektów z animacjami tam gdzie potrzeba.
[#7] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@flops, post #6

To rozumiem,dziękuje !
Czyli animka dobrze zgrana w efekt ujdzie,jeśli nie będzie udawała procedury?
Wszystkie prerenderowane dema/intra push entertainment o tym świadczą..
Pozdr
[#8] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@Mikrobi, post #7

Które demka Push są prerenderowane?
[#9] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@Mikrobi, post #1

Być może w tym demie widać jakiś kunszt, ale tak obiektywnie rzecz biorąc to jest brzydkie jak kupa :)

To jest właśnie ten typ dem na Amigę (usilnie próbujących konkurować z PeCetem), które przyprawiają mnie o mdłości, których idei nie rozumiem i które moim zdaniem kompromitują Amigę.

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2016 00:01:03 przez Duracel
[#10] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@Duracel, post #9

Jeżeli to demo nazywasz kompromitacją Amigi to chyba nie wiesz na czym polega scena.
Pokaż mi ładniejsze demo na pc chodzące tak samo płynnie na cpu x86 o takiej samej mocy.

edit-------
To demko zajęło 1 miejsce na Assembly w 1996 roku, wszystkich dem było 11, o czymś to świadczy :)

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2016 00:37:05 przez odyseja_lkc
[#11] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@odyseja_lkc, post #10

Posłuchaj, nie chcę nikogo obrazić i jak wyraźnie napisałem wyżej, pewnie widać kunszt i wysiłek twórców w tym Demie od strony wiedzy i techniki programowania. Dla mnie jednak, zadaniem Dema nie może być tylko i wyłącznie udowadnianie, że można zastosować jakąś szybszą procedurę skoro nie uwidacznia się to w estetyce tego Dema.

Dla mnie ono jest ohydne. A tłumacząc bardziej dokładnie moje zdanie o kompromitacji miałem na myśli to, że Amiga ma wiele innych zalet technicznych, które można wykorzystać z powodzeniem do stworzenia pięknego technicznie i estetycznie Dema, które zawstydziło by PeCeta. Jest wiele przykładów takich Dem.

Pisałem o tym już kilka razy przy okazji dyskusji na temat "wyścigów" scenowych PC z Amigą. Jeżeli miałbym zastosować jakąś analogię dla zrozumienia, to tworzenie takich Dem na Amidze przywodzi mi na myśl świetnego psa z psich zaprzęgów wystawionego do zawodów walki z pitbullami.

W 1996 wszyscy Amigowcy mieli kompleks 3D i kompleks Dooma.

To jest kompromitacja na własne życzenie. Nie można zapominać o tym, że Demo ma jeszcze ładnie wyglądać. Oczywiście jest to moje subiektywne zdanie nie musi Ci się podobać i nie musisz się z nim zgadzać.

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2016 01:24:22 przez Duracel
[#12] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@odyseja_lkc, post #10

Chyba pierwsze amigowe demo od wiekow ktore mi sie podoba.Bo tak to tylko seria kartofli,jakis tunel itp bieda

ps.Estetyka bije chyba wszystkie dema jakie widzialem na Ami.

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2016 01:29:56 przez Aniol
[#13] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@odyseja_lkc, post #10

...i tak to właśnie jest z gustami

Demo miało 1 miejsce a mi osobiście też nie leży jakoś superaśnie.
Jest po prostu lekko nudnawe. Jednak nie powiem, że jest do dupy.
[#14] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@Vato, post #13

A ja nadal mam żywe wspomnienia z lat '90. Pamiętam jak je oglądałem tuż po wyjściu, na A1200 z B1230 MK III 68030 50MHz. Na mnie i na wszystkich osobach ogarniających komputery robiło ogromne wrażenie. Tak samo jak dema Scoopex, TBL, Haujobb, Bizzare Arts i wielu innych grup.
W tamtych czasach liczyła się właśnie rywalizacja i to co stworzyło Scenę, czyli wyciskanie siódmych potów z maszyny i pokaz umiejętności twórców. Mi nawet design tego dema odpowiada, choć dzisiaj demo nie robi takiego Wow jak wtedy, to i tak miło się ogląda.
[#15] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@Duracel, post #11

miałem na myśli to, że Amiga ma wiele innych zalet technicznych, które można wykorzystać z powodzeniem do stworzenia pięknego technicznie i estetycznie Dema


Chyba jedną zaletę - płynny scrolling, ale to była inna epoka, chcesz w niej siedzieć - twoja sprawa. Widać mało ludzi myśli tak jak ty jeśli demko zajęło 1st place :)
[#16] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@odyseja_lkc, post #15

Chyba jedną zaletę - płynny scrolling, ale to była inna epoka, chcesz w niej siedzieć - twoja sprawa.


Mówimy o Demie z 96 roku :) Więc mam ten komfort, że mogę ocenić je z perspektywy czasu i stwierdzić co miało i ma sens, a co sensu z perspektywy czasu nie miało i do tego wyglądało (jak dla mnie) mało estetycznie.

Nie chcesz chyba sugerować, że to Demo było przyszłościowe i przyniosło coś przełomowego co przełożyło się wymiernie na kondycję Amigi i jej zastosowania.

Widać mało ludzi myśli tak jak ty jeśli demko zajęło 1st place :)


Nigdy nie twierdziłem, że płynę z nurtem, wręcz przeciwnie. Jest nawet takie powiedzenie co do tego co z nurtem płynie, ale oczywiście tak pół żartem o tym nadmieniam

Kontynuując objaśnianie analogiami tego co mam na myśli z wykorzystywaniem zalet Amigi i nie porywaniu się na rywalizację w której z góry jesteśmy skazani na porażkę i rozmienianie legendy na drobne.

Doskonałym przykładem jest tu Pudzianowski. Legenda w świecie sportu Strongmanów... i tak byłby zapamiętany... gdyby nie bezsensowne wplątanie się w MMA. Z punktu widzenia czysto ludzkiego należy się podziw za to, że szuka nowych inspiracji, ale z punktu widzenia historii i budowania legendy, jego kilka kompromitujących porażek w MMA sprawi, że nie zostanie zapamiętany jako niepodważalny król Strongmanów, najsilniejszy człowiek świata swojej epoki, ale jako zawodnik Strongmanów, który obalił mit, że Siła = Świetny Wojownik.

Amiga powinna siedzieć w swoich klimatach, bo dzisiaj jest komputerem hobbystycznym i nostalgicznym. Wsadzanie jej na siłę w rywalizacje w której nie ma szans i nie przekłada się wymiernie choćby na rozwój oprogramowania, nie a sensu. Pamiętam wczesne dema z teksturowanym 3D. Te miały jak najbardziej sens, bo udało się po jakimś czasie stworzyć kilka interesujących tytułów nawiązujących do Dooma, ale efekty w tym Demie mimo iż również z rzeczywistością 3D nijak się mają do grafiki Doomopodobnej.

Zestawienie najlepszych amigowych produkcji z roku 2015 pokazuje, że można zrobić interesujące Demo na Amigę wykorzystując jej zalety i tworząc specyficzny klimat bez silenia się na rywalizację z PC.

Jeszcze raz zaznaczam, że to jest moje subiektywne zdanie. Być może faktycznie jestem w mniejszości, ale to chyba nie oznacza, że nie mogę wyrazić swojego zdania :)

Co do 1st place ...jak wspomniałem w 1996 roku był poważny kompleks Dooma. Jedne dema leczyły go w sposób konstruktywny, inne w sposób iluzoryczny. Ludzie dokonują różnych dziwnych wyborów, które wcale nie są najlepszymi. Przykład? Jaka platforma zwyciężyła na rynku komputerowym w latach 90 dokładając garść gwoździ do trumny takich komputerów jak Amiga, Atari ST oraz prawie do tego samego - Macintosha?

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2016 12:27:54 przez Duracel
[#17] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@Duracel, post #9

To demo powstało w 1996 roku. Naprawdę wtedy na PC nie powstawały produkcje znowu dużo lepsze czy bardziaj zawansowane technicznie.
Przykład pierwsze polskie demo z prawdziwymi Virtualami czyli ze scenkami 3D to była podobno Voodka doskonałe demo koperacji Amnesty i Absence ono także pochodzi 1996 roku i na ścisłość w tamtym okresie polskie pecetowe grupy na zachodzie były bardziej znane niż te tworzące na Amigę.
W dodatku Sumea to demo tworzone na o30/5o MHZ i 4mb fast albo 8mb dla tego że dośc często compo maszyna na party to była albo a4000 z o40/25 MHz lub a1200 z o30/5o z tego samego okresu- dosłownie bo parę tygodni po Assembly96 odbył się kultowy Intel Outside 3 gdzie wystawiono Muscles który wymiata moim skromnym zdaniem Voodke. Tyle że Węgrzy kodowali pod 04o/4o MHz ale na Intel Outside3 kompo maszyna miała o60/5o MHz.
[#18] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@Duracel, post #16

Wiesz co, byli też ludzie którzy sprzeciwiali się kościom AGA, kartom turbo itd. To że nie płynęli z głównym nurtem nic nie zmieniło, tak samo jak to że mogli mieć swoje zdanie :)

A patrząc z perspektywy czasu to Sumea jest fajnym demkiem, ma swój klimat i nie jest nudnym kolejnym scrollem z prostą wektorówką.

Zestawienie najlepszych amigowych produkcji z roku 2015 pokazuje że


Że ludzie zatęsknili za demkami na A500 1MB, ale ma się to nijak do faktu że w 1996 roku widać nie tęsknili a wręcz przeciwnie. I bardzo dobrze.
[#19] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@odyseja_lkc, post #18

Wiesz co, byli też ludzie którzy sprzeciwiali się kościom AGA, kartom turbo itd. To że nie płynęli z głównym nurtem nic nie zmieniło, tak samo jak to że mogli mieć swoje zdanie :)


Doskonały przykład, tyle, że równie dobrze można powiedzieć, że byli ludzie, którzy sprzeciwiali się komputerowi biurowemu z monochromatyczną grafiką i dlatego najpierw powstały kości OCS, ECS i AGA.

Tyle, że jak wspomniałem poprzednio, nie zawsze wygrywa rozwiązanie lepsze. Czasami poparcie ma rozwiązanie poparte większym budżetem i potencjalnymi zyskami, a czasami lepsze przegrywa z powodu błędów zupełnie niezwiązanych ze swoim dobrym produktem, a z logistyką i nieumiejętnością prowadzenia przedsięwzięcia od strony biznesowej.

A patrząc z perspektywy czasu to Sumea jest fajnym demkiem, ma swój klimat i nie jest nudnym kolejnym scrollem z prostą wektorówką.


Dla Ciebie ma klimat, a dla mnie jest monochromatyczne, z kiepskim frameratem. Domyślam się, że w swoim czasie na koderach mogło robić wrażenie, ale żeby się przesadnie nie powtarzać, dla mnie istotna jest estetyka Dema, a nie tylko techniczne arkana. Naturalnie wynika to pewnie także z tego, że nie jestem koderem i mimo iż doceniam przełomowe techniki, to jednak Demo musi mieć dla mnie także odpowiednią estetykę.

I nie wiem dlaczego czepiłeś się tego scrolla i "prostej wektorówki". Scrool z odpowiednią wcale nie prostą wektorówką i odpowiednią muzyką, może przy odpowiedniej konstrukcji opowiedzieć ciekawą historię, stworzyć wciągający dla widza klimat, a przy okazji zaprezentować kilka fajnych rozwiązań mieszczących się w granicach konkretnego komputera z jego konkretnymi możliwościami technicznymi i programowymi. Wspomniałem wcześniej o zestawieniu najlepszych amigowych Dem na 2015 i tam jest kilka perełek które obejrzałem z przyjemnością przy piwku :)

I jeszcze raz dla dobrego zrozumienia przypominam. To jest moja ocena. Jeżeli komuś Sumea się podoba, to ma ok. Napisałem co mi się w nim nie podoba, więc to nie jest "nie, bo nie i już".

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2016 13:01:56 przez Duracel
[#20] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@odyseja_lkc, post #8

Np.Dolphins dreams. Liczy się do ramu ok 4min nawet na 060, a potem i tak klatkuje trochę..
Mimo wszystko jest ciągle całkiem fajne.Po latach oglądania obrazów i grafik w zachęcie i CSW łykam juz wszystko jak pelikan Demoscena to sztuka, tylko trudno ją zakodować...
[#21] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@Mikrobi, post #20

Z tego co widzę na pouet to to demo było wystawione w kategorii "combined 64k".
To by tłumaczyło długie oczekiwanie na starcie.
[#22] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@Mikrobi, post #1

To jedno z moich ulubionych dem na Amigę z 030. Świetny klimat, co pewnie wynika z tego, że koder był równocześnie muzykiem. Scena z jellyfish i "podmorskie dźwięki", intro (łącznie z animacją tunelu), dobra synchronizacja. Wydane na Assembly 1996 - 20 lat temu, a moim zdaniem nadal świetnie się ogląda.
[#23] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@sachy, post #22

Podstawowa wada dema "Sumea" jest taka, że spora część efektów wygląda jak wyświetlana przez siatkę. Nie wiem z czego to wynika (wspomaganie CPU Copperem?), ale wygląda to brzydko. Być może dla scenowców tworzących dema "Sumea" w 1996 roku była atrakcją, ale dla mnie (zwykły oglądacz dem) taka nie była. Dwa inne dema z tego samego roku - Tint/TBL i Shaft 7/Bomb - biją dzieło VD&Fairlight na głowę.
[#24] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@Mikrobi, post #20

Z tego co pamiętam, interka Push Entertainment do RAMu renderowały tylko muzykę.
[#25] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@PopoCop, post #23

Siatka to zabieg żeby szybciej działało. Dwa razy mniej pikseli do przeliczenia. W Tint piksel chyba 2x1, albo nawet 2x2.
A mi się zawsze wydawało że Shaft7 wyszło jakoś sporo później, a tutaj taka niespodzianka, faktycznie 1996r.
[#26] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@flops, post #25

Osobiście wolę siatkę, albo efekt scanlines zamiast pikselozy 2x2 lub 2x1 ok, racja
[#27] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@flops, post #25

Jeden woli bez siatki a drugi płynniej :)
[#28] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@odyseja_lkc, post #27

No właśnie siatki są po to żeby mogło być płynniej i żeby nie kuło w oczy 2x2, 1x2 lub 2x1 ok, racja
[#29] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@Mikrobi, post #1

link to jest jeden z odcinków filmu dokumentalnego o demoscenie. Dotyczy w szczególności dema Sumea. Wiem że język trochę mało znany ale od czego jest Google translator.
[#30] Re: demo Sumea by Virtual Dreams&Fairlight

@jimiche, post #29

Google translator? Ok- już sobie włączyłem napisy

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2016 10:56:57 przez BULI
Na stronie SCENA.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem