Aktualności Forum Graffiti Publicystyka Teleport
  kategoria: Grafika
[#1] Ham 8 na gołej 1200/cd32
Witam.
Czy obrazek ham8 da się wyświetlić szybko i bez artefaktów na gołej a1200/cd32 ?
Czy jest jeszcze lepsza metoda dla takich maszyn np. .PNG?
[#2] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@Mikrobi, post #1

Photogenics wyświetli w trybie Fast HAM8. Program wchodzi w skład pakietu Magic.
[#3] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@Mikrobi, post #1

vpng

i nowa przeglądarka obrazków "v"
[#4] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #3

Ok.
Vpng jest na aminecie i jest z 2001 roku.
Gdzie znaleźć ten drugi?
[#5] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@Mikrobi, post #1

Czy obrazek ham8 da się wyświetlić szybko i bez artefaktów na gołej a1200


Nie.
Tryby HAM mają to do siebie, że "artefakty" (czy też tzw. efekt "rampy") występują zawsze. Czasem w mniejszym, czasem w większym stopniu. Dlaczego? Szczegóły tutaj. Co więcej - tryb ten jest zasobożerny. Jak jeszcze miałem klasyka z Apollo 040/40 to visage wyświetlający na AGA zdjęcia JPG w tym trybie + przyzwoita rozdzielczość = zdjęcie ładujące się kilka sekund. Na "golasie" będzie zdecydowanie gorzej. No ale zawsze możesz pociąć rozdzielczość, albo zrenderować obrazek do palety 256 kolorów, albo jedno i drugie...
[#6] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@recedent, post #5

Ok.Wychodzi że ham8 jest tak naprawdę bezużyteczny...
[#7] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@Mikrobi, post #4

Nie wiem, ja kiedyś pobrałem z wątku na EAB.
[#8] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@Mikrobi, post #6

Może odpal FastJPEG i zobacz jaką jakość da się uzyskać. Na Visage jest bardzo słaba jakość. Taki obrazek można zgrabować, a potem szybko wyświetlić innym programem. No i właśnie ten nowy program jest najszybszy i ma porównywalną jakość do FastJPEG.
[#9] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@recedent, post #5

U mnie na Photogenics w trybie Fast HAM8 nie wyświetla żadnych artefaktów.
Photogenics również dobrze działa na nierozbudowanej A1200.
Co więcej można zgrać takiego HAM8 do JPG co widać na załączonym obrazku:

[#10] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@Hexmage960, post #9

Jak ręcznie pikselujesz to masz kontrolę nad tym co robisz, a jak zapuścisz jakiś automat konwertujący do HAM to uzyskasz coś takiego jak na tym filmie.
[#11] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@Hexmage960, post #9

Photogenics ma male artefakty bo redukuje rozdzielczosc wyswietlanej grafiki. Kazdy "piksel" wyswietlany jest jako 2 (z tego co pamietam). Cos za cos.

Ogolnie wszystko zalezy. Jezeli mamy aplikacje okienkowa to trzeba robic tak jak photogenics czyli poswiecic rozdzielczosc albo robic rendering po kazdej operacji przesuniecia okna aby "naprawic" krawedzie. To samo przy przewijaniu grafiki wiekszej niz ekran przy wyswietlaniu pelnoekranowym. Trzeba "naprawic" lewa krawedz.
[#12] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #8

Za starych czasów na gołej A1200 używałem głównie Visage (był w miarę szybki i miał spore możliwości).

Najlepiej ustawić bestbode + scalowanie do wielkości ekranu. Zyskamy na szybkości i pozbędziemy się artefaktów przy przesówaniu ekranu, no i oszczędzimy w przypadku "bardzo" dużych obrazów CHIP ram.

Mikrobi przyjacielu, HAM8 do oglądania obrazków naprawdę daje radę ok, racja

Ostatnia aktualizacja: 16.03.2016 08:41:14 przez BULI
[#13] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@BULI, post #12

Mi też się wydaje że daje radę, bo nawet workbencha tak uruchomiłem z obrazkami zamiast ikon i było znośnie. Chciałem poznać nowożytne metody wyświetlania obrazków, bo w demach na ocs ponoć wyciskają 15bit paletę.
[#14] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@Mikrobi, post #13

bo w demach na ocs ponoć wyciskają 15bit paletę.


Że te 4tysie wyciskają to jasne, ale żeby aż 32 tysiące?!- Chętnie bym to sprawdził/ zobaczył ok, racja

W poście wyżej wkradła się literówka, miało być oczywiście "bestmode" dla VISAGE ok, racja

Ostatnia aktualizacja: 16.03.2016 15:24:07 przez BULI
[#15] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@BULI, post #14

na aga. uzywalo sie trybu ham w superhires i specjalnego c2p ktory generowal 4 piksele (w sumie generowal 3 ale to detal) na 1 'realny' piksel grafiki. na crt wygladalo ok i relatywnie malym kosztem dawalo obraz 15bit.
[#16] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@kiero, post #15

O fajnie!
Ale chyba ogólnodostępnego softu do tego nie ma...
Trzeba będzie wrócić do max 32 kolorów na golasie...
[#17] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@Mikrobi, post #16

Myślałem że te "artefakty" czyli jak rozumiem takie poziome kreski w dziwnym kolorze wyświetla tylko gdy obrazek stworzony na Overscan wyświetlasz w trybie z tak samo dużymi pikselami, ale bez overscanu i możesz wtedy oglądać i przesuwać przez okienko standardowej rozdzielczości choć obrazek jest szerszy i momentami zwłaszcza przy gładkich powierzchniach po lewej stronie ekranu widać takie dziwne kreski. I jest tak w obu HAMach. No chyba że nasz "pokazywajka" skaluje go do aktualnej rozdziałki, ale wtedy wyświetla się wolniej. Choć nie aż tak wolno jak jpg.
[#18] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@ZbyniuR, post #17

Poziome kreski to jest eskalacja. Rampa to jedno/kilkupikselowa "obwódka" szczególnie widoczna na kontrastowych kolorach, sprawiająca że obraz wygląda na dziwnie "zblurowany". Zobacz sobie ten obrazek:



Na krawędzi "kartki", na oku, na piórach, na ziemi... Popatrz zresztą na paletę. Większość kolorów (w tym wybrany kolor "tła") ma tam rampę.
[#19] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@recedent, post #5

Absolutnie się z tym nie zgadzam. Artefakty istnieją zawsze, ale trzeba je odpowiednio rozróżnić.
Na początek tzw. rampa. Jest to efekt, który ciągnie się za Amigą od samego początku, urósł do rangi mitu, a wieki temu został wyeliminowany. Występował przy rysowaniu archaicznymi programami typu Diamond czy PhotonPaint. TrueBrilliance oraz DPaint pokazały, że można rysować bez rampy, nieco wolniej, ale jednak.
Pozostałe artefakty występują w wyniku kwantyzacji kolorów, występują one jednak we wszystkich trybach indeksowanych, jednak dobrze wyrenderowany HAM8 zawsze będzie bardziej przybliżał 24-bitowy oryginał niż obrazek z 256 kolorami.
Kluczem jest tu słowo dobrze. Dobry rendering do HAM wymaga stworzenia dobrej palety podstawowej, ale też można wyświetlać HAM nie tworząc żadnej palety. Tutaj kroczymy na krawędzi szybkość i jakość renderingu. Z wyniku tego otrzymujemy ostatni rodzaj artefaktów występujący głównie na ostrych krawędziach. Jak pokazuje doświadczenie, większość wyświetlaczek renderuje HAM źle. Faktycznie najlepiej robi to v meynafa, ale można wyświetlić HAM jescze lepiej kosztem szybkości, za to bez tego typu artefaktów.

Wg mnie jedynie wybór algorytmu determinuje występowanie artefaktów, które można całkowicie wyeliminować za wyjątkiem błędów kwantyzacji.

W czym HAM8 jest bardziej zasobożerny od 256 kolorów zwłaszcza przy wyświetlaniu jpegów?
[#20] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@Mikrobi, post #16

Jest na aminecie (h8ilbm, h8jpg), ale nie jest to dobry wybór. W zasadzie tylko dla obrazków lores.
[#21] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@cholok, post #19

W tym wątku na http://eab.abime.net/showthread.php?t=50417 jest mowa o tym v meynafa, przyznam, że nie słyszałem o nim- trzeba sprawdzić ok, racja

Ja pisałem o artefaktach, które pamiętam pojawiały się przy przewijaniu obrazków (chociaż pamięć lubi płatać figle, jak teraz o tym myślę to mogły chodzić o artefakty związane z zmianą palety w momencie wywoływania menu, co było by w tym przypadku uzasadnione).

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2016 11:21:31 przez BULI
[#22] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@BULI, post #21

Otwieranie menu to dokladnie ten sam przypadek co przewijanie calego ekranu. Po prostu pojawia sie kolumna pikseli ktore psuja obraz przez to, ze piksel n zalezy od piksela n-1. Jedyne wyjscie to odrysowanie obrazu 'po prawej stronie' po kazdej takiej modyfikacji.

Oczywiscie to jest sytuacja kiedy chcemy miec ham w dobrej jakosci/rozdzielczosci. Mozna zrobic tak jak photogenics ktory po prostu generowal szerokie piksele (poswiecal rozdzielczosc) w taki sposob, ze piksel o kolorze branym z palety byl najdalej 2 (albo 3, nie pamietam) piksele w lewo przez co maksymalna rampa miala dlugosc 2(3) pikseli.

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2016 11:38:46 przez kiero
[#23] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@sanjyuubi, post #10

[offtopic] Co to za serial? [/offtopic]
[#24] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@_arti, post #23

[offtopic] Obawiam się, że to pełny-metraż, nie serial. ;) [/offtopic]
[#25] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@kiero, post #22

Po prostu pojawia sie kolumna pikseli
dokładnie tak, poziome paski- czyli dobrze pamiętałem, dzięki za wyjaśnienie ok, racja
[#26] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@baderman, post #24

A ja miałem strzelać Raport Pelikana. No, ale nie ta kobieta.

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2016 17:15:00 przez KM
[#27] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@BULI, post #21

Dzięki za linka.Koniecznie wypróbuję.
Z dyskusji wynika że przyspieszenie w stos do Visage nie jest zbyt duże , to nie wiem czy warto się brać za to...
Jak bralibyście się za wyświetlanie obrazka 704x576 w 24 bit lub 256 kol na golasie?
[#28] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@Mikrobi, post #27

No i wg forum na cd32 nie działa ...

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2016 01:29:31 przez Mikrobi
[#29] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@Mikrobi, post #27

Jak nie doczytałeś to Visage z obrazków 24bit na HAM nie daje dobrej jakości.
[#30] Re: Ham 8 na gołej 1200/cd32

@Mikrobi, post #28

Nie wiem czemu miałoby nie działać? To ty nawet jeszcze nie odpaliłeś vPNG i FastJPEG? LOL
Na stronie SCENA.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem