Aktualności Forum Graffiti Publicystyka Teleport
[#1] Makt by Spaceballs
Witam.
Napiszcie proszę co jest tak wyjątkowe w tym demie że ma pierwsze miejsce?
Może algorytm układania punktów w kształty?
Nie mogę zrozumieć...
pozdr
[#2] Re: Makt by Spaceballs

@Mikrobi, post #1

Nie jesteś sam w braku zrozumienia - mnie też to dziwi. Ale może jest tak, że demo (chyba bardziej dentro by tu pasowało, ale mniejsza z tym) wystartowało jako jedyne? Albo może reszta była tak koszmarna, że dostało przynajmniej jeden punkt? Dobra, pozwoliłem sobie na ironię, ale już piszę dlaczego.
Pominę koszmarny w mojej opinii walor estetyczny, bo to kwestia gustu. Odniosę się do czegoś innego, bardziej neutralnego. Konkretnie do tego momentu już na początku dema:



Znaczy się co, AGA jest cheatem? Akcelerator jest cheatem? Czy może skrzętnie napisany kod jest cheatem? Prekalkulacja jest cheatem? Przecież pod to można podpiąć dosłownie wszystko, co da się stworzyć (lub odtworzyć) na komputerze. A skoro startuje w kategorii A500 OCS 512/512, to po co w ogóle takie fanfary?
Zwróćcie uwagę na odczuwalną, około dwudziestosekundową(!) pauzę przed, w trakcie i po napisie MAKT (z szacunku nie nazwę tego logiem). Co się dzieje podczas tej pauzy? Nie trzeba nawet zgadywać.

Spaceballs mają swój znaczący dorobek na scenie, czego nie kwestionuję, ale uważam, że z tym pojechali po bandzie. Darowaliby sobie tak niskiego polotu tekst o Adze, kartach turbo i innych "cheatach" - przynajmniej nie byłoby punktu "zaczepki"

PS Zapomniałem dodać: Mój tekst zawiera cheaty

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2017 01:01:42 przez Umpal
[#3] Re: Makt by Spaceballs

@Mikrobi, post #1

jest efektowne, dobrze się ogląda, solidny soundtrack i mocne efekty
[#4] Re: Makt by Spaceballs

@Umpal, post #2

Świetna muzyka i to synchro.. Reszta dem z Datastorm też bardzo ok ale..

Od wielu lat Ghostown i Elude uczą nas że dobre demo to zaprojektowane demo a nie zlepek czegoś. Synchronizacja muzyki i efektów to podstawa a nie puszczenie efektów do muzyki.
[#5] Re: Makt by Spaceballs

@Umpal, post #2


Spaceballs mają swój znaczący dorobek na scenie, czego nie kwestionuję, ale uważam, że z tym pojechali po bandzie.


z grupy już tylko zostal nazwa
[wyróżniony] [#6] Re: Makt by Spaceballs

@AmigaPL, post #5

Po pierwsze, tak jak wspomnieli poprzednicy, demo jest dynamiczne, szybkie, doskonale zsynchronizowane audio-wizualnie i - jak mawiał poeta - "ma p******nięcie". A po drugie pokazuje ono, że na A500 wciąż można robić rzeczy oryginalne i ciekawe.



Taka estetyka jednak na pewno nie trafia do każdego - nie jest to przecież owy przysłowiowy "Jeleń na rykowisku". Jedni lubią, jak gry i dema wyglądają jak te wydawane 25 lat temu, inni wolą poszukiwanie nowej formy.

No i tutaj dochodzimy trochę do tematu scema / sztuka, bo "Makt" zbliża się nieco wizualnie do glitch artu, czyli tzw "estetyki usterki", który ostatnio (znów) inspiruje i wraca do łask. Kilkanascie dni temu wyszło na PC demo "Esocentrica" (ASD + Satori), które jest wręcz definicją tej estetyki. Można rzucić okiem na YT.
[#7] Re: Makt by Spaceballs

@AmigaPL, post #5

taak
są skończeni ;P

zadałem sobie trochę trudu (nie dość, bo nie bawiłem się już w tabelki ;P) i poszukałem co też ta "sama nazwa" robi na scenie ostatnio
mimo bałaganu każdy odczyta sobie, że powyższa opinia jest nieco odosobniona wśród aktywnych scenowców.

nazwa prodki, miejsce i party, data ilość komentarzy i "zadowolenie klientów"
to tylko OCS

makt Spaceballs 1st at Datastorm 2017 february 2017 59 0.89 rulez
irregular review #2 Spaceballs october 2016 23 0.88 rulez
irregular review #1 Spaceballs august 2016 35 0.92 rulez
party elkstravaganza Spaceballs 1st at Simulaatio 2016 may 2016 59 0.97 rulez
korreks Spaceballs 2nd at Solskogen 2015 july 2015 48 0.92 rulez
64kAmiga OCS/ECSdubzilla Spaceballs 4th at TRSAC 2014 october 2014 62 0.95 rulez
rubzilla Spaceballs 2nd at Gerp 2014 september 2014 71 0.93 rulez
emperor of the north pole Spaceballs 1st at Solskogen 2014 uly 2014 121 0.94 rulez
invitationAmiga OCS/ECSblockwood - solskogen 2014 invitation Spaceballs :: up rough june 2014 22 0.88 rulez
invitationAmiga OCS/ECSdatorstam - datastorm 2014 invitation cdc Spaceballs :: up rough october 2013 41 0.89 rulez
straff Spaceballs 4th at Revision 2013 march 2013 81 0.95 rulez
[#8] Re: Makt by Spaceballs

@AmigaPL, post #5

Tu moja opinia o wszystkich prodkach z datastorm http://tfardyretro.blogspot.com/2017/02/datastorm-is-back-part-2-amiga-compos.html. Makt zajebiste demo i koniec.
[#9] Re: Makt by Spaceballs

@slay, post #6

Dzięki za odpowiedź, coś zaczyna mi się rozjaśniać..
Osobiście chciałbym żeby muzyka w tym demie nie była taka męcząca, bo my to zrozumiemy, ale puścisz to
komuś nie scenowemu i powie ze badziewne.
Estetyka usterek wydaje się być jedną z ciekawszych technik, niestety kompresja filmów robi z niej breję, więc będzie fajna tylko na żywo, bo nie każdy ma sprzęt do uruchomienia..
Czy są dobre przykłady mieszania tej techniki z innymi?
[#10] Re: Makt by Spaceballs

@Mikrobi, post #1

Bo w końcu ktoś wziął kropki i nie narysował nimi jakiejś banalnej bryły tylko zrobił bardzo agresywne, dynamiczne demo.

Zwróć uwagę na to, że to demo jest praktycznie dwukolorowe - resztę zabarwia copper. Wszystko po to, by mieć jak największą chmarę. Nie ogarniam do końca tego, jak one są rysowane, bo raczej nie tylko wprost - podejrzewam duże użycie sprajtów i rozrzut na różne bitplane'y.

Zrobili coś nietypowego, bardzo różnego od pozostałych dem, a poza tym bardzo lubię estetykę ich ostatnich produkcji - rubzilla/dubzilla też mi się bardzo podobają. No i mam słabość do nietypowych sposobów rysowania grafiki, m.in. do copperchunky. ;)

Jak dla mnie słuszne #1 mimo, że jeszcze jedno demo mi się też bardzo podobało - nie będę teraz szukał nazwy.

BTW. nie wiem czy ktoś z Was śledzi pecetową scenę, ale te słupy z kwadratów mi przypominają Universal Sequence grupy Conspiracy, które niestety wg mnie zupełnie nie ma przytupu jaki miało Chaos Theory. Nawet muzyka wtedy cosik podobna. Ktoś ma podobne odczucia?

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2017 11:18:17 przez teh_KaiN
[#11] Re: Makt by Spaceballs

@slay, post #6

Co to dokładnie jest cyfrowy przeplot i wynikająca z niego liniowość?
Wg. podlinkowanego artykułu:
"liniowość, która wynika z cyfrowego przeplotu i przynależącej do form digitalnych struktury pikselowej."
Ciężko to zrozumieć
[#12] Re: Makt by Spaceballs

@Mikrobi, post #11

Uwielbiam tego typu teksty o sztuce - zawsze pełno słowotwórstwa i robienia wideł z igły.

Myślę że chodzi tu o efekt scanlines, bo nie mam pomysłu o co innego.

W podobnym klimacie polecam gify datamosh - są czasami przeurocze:



A tu trochę teorii. Czasem usunięcie keyframe'a z filmu czyni cuda. ;)

Zacytuję jeszcze stronę którą podlinkowałem:

In plain English, datamoshing is an umbrella term for an array of cool effects you get by glitching, altering, or otherwise breaking the fundamental structure of video files’ data. We datamosh because we can, and because it looks really cool.


Ostatnia aktualizacja: 16.02.2017 13:15:06 przez teh_KaiN
[#13] Re: Makt by Spaceballs

@teh_KaiN, post #12

Usuwanie klatek kluczowych znam od dwudziestu lat-robi się breja jak pisałem wyżej.
Proszę o bardziej finezyjne przykłady, możliwe do pokazania "scenowym gojom"...
[#14] Re: Makt by Spaceballs

@Mikrobi, post #13

Twardy: Świetne recki dem, bardzo miło sie czytało.

Mikrobi: Tak, zdanie "liniowość, która wynika z cyfrowego przeplotu i przynależącej do form digitalnych struktury pikselowej" samo brzmi jak "tekstowy glitch art"

Wydaje mi sie, ze "poeta" mial po prostu na myśli wszelkie efekty, ktore powstaja poprzez nakladanie na siebie 2 obrazow i/lub generowanie / eksponowanie tych charakterystycznych linii poziomych w takim stylu:



Jeśli chodzi o tworcze wykorzystanie "glitchowania" na Amidze, to prócz Spaceballs nie ma za wiele tak efektownych przykładów. Glitche często są jednak używane jako dodatek w demach, jak choćby w sławnym "Starstruck" TBL w tym momencie.
[#15] Re: Makt by Spaceballs

@slay, post #14

Przykłady nie muszą być amigowe, bo ztcw to ta technika jest popularna pod open Gl 2.0 , bo tam operacje na teksturach są łatwiejsze dzięki GPU.
Czy taki "prawie precyzyjny" artykuł to częste zjawisko w artystycznych artykułach?
Ja już kilka razy złapałem architektów i artystów na tym ,że tłumaczenie techniczne danego szczegółu konstrukcji jest dla nich niezrozumiałe i doszło do wypowiedzi "nie widzisz tutaj przestrzeni bo palisz za mało zioła"=b.blisko dna...
[#16] Re: Makt by Spaceballs

@slay, post #14

Dzieki ;)
[#17] Re: Makt by Spaceballs

@Mikrobi, post #1

Wygląda jak połączenie shaderowych dem z PC z grafiką ze Spectruma. Jak na intro to całkiem spoko.
[#18] Re: Makt by Spaceballs

@michal_zukowski, post #17

Chciałem trochę zjechać to demo ale przed chwilą zobaczyłem je na WinUAE a nie na youtubie. Czach z ostatniego efektu rozwala muszę w sobotę odpalić na prawdziwej a500 z wicherkiem i bez :).
[#19] Re: Makt by Spaceballs

@jimiche, post #18

Generalnie to co widziałem na YT nie koniecznie oddaje tru hardware, bo ze wzgledu na kompresję efekty nie wyglądają najlepiej. w każdym razie w wersji którą ja widziałem na YT.
[#20] Re: Makt by Spaceballs

@twardy, post #19

Dokładnie. Ja chciałem już pisać że ta twarz z you are lucy i czaszka z dataskull to taka słaba animacja na 1 bitplanie. Teraz widzę że jednak nie jest to takie oczywiste. Super tylko czekać jak znajdą się koderzy którzy rozwiną tą technologię :).
[wyróżniony] [#21] Re: Makt by Spaceballs

@jimiche, post #20

[#22] Re: Makt by Spaceballs

@twardy, post #21

wróciłem z ferii i oczom nie wieżę ... tylko 2 miejsce w c64 compo ;)
żart taki ;)

a na poważnie...
demo SB wymiata!
zanim przeczytam za chwilę to co podlinkował Tfardy napiszę tylko?
JAK? ONI? TO? ZROBILI?

jak dla mnie miazga.

albo coś w locie rozpakowywane albo jakiś sprytny algorytm do klatek kluczowych jak na C64 robi, nomen omen Algorithm...
a wszystko w 7 MHz
wow \o/
[#23] Re: Makt by Spaceballs

@twardy, post #21

A więc blitter i to dość prosty! Nie ma nad czym się kłócić, sprytni są i za to mam do nich ogromny szacunek.
[#24] Re: Makt by Spaceballs

@teh_KaiN, post #23

dokładnie!
czytałem i spróbowałem sobie wyobrazic pseudo-code do tego mechanizmu...
jak się wie jak to działa to nagle wydaje się być proste ( w miarę ;) )
ale najważniejsze że nauka pozostaje. a lekcja dla mnie na dziś - pobawić sie blitterem.

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2017 19:23:37 przez retronav
[#25] Re: Makt by Spaceballs

@retronav, post #22

Jak zobaczyłem je na WINUAE to zacząłem myśleć że to będzie taki "3d obiekt na bobach" zresztą widać w samym demie że ścianki się dorysowują wraz ze zmianą pochylenia obiektu.
Patent świetny.
[#26] Re: Makt by Spaceballs

@Umpal, post #2

Znaczy się co, AGA jest cheatem? Akcelerator jest cheatem? Czy może skrzętnie napisany kod jest cheatem?


Dla mnie to raczej zwykła ironia, puszczenie oczka. Wydaje mi się, że zdecydowanie nadinterpretujesz. Nigdy wcześniej nie widziałeś w demach tekstów w stylu: AGA is for lamers? :)

Demo nie musi się podobać, ale nie można nie zauważyć, że Slummy próbuje zrobić na OCS coś nowego. Świeżego. Ja przynajmniej takich rzeczy jeszcze na A500 nie widziałem. Bo ile można oglądać glenze, tunele z punktów czy obracające się sześciany?... Podoba mi się to antynostalgiczne podejście do robienia dem.

Swoją drogą niezły szok musiało to demko wywołać na party - po tych wszystkich ugrzecznionych, gładkich retro produkcjach nagle jakieś czachy, mrok i zimne glitche Wyobraziłem sobie wieczorek poetycki, gdzie nobliwe emerytki dyskutują sobie kulturalnie o Miłoszu, średniówce i fleksji, zwracają się do siebie oczywiście w wołaczu (Zofio, Pelagio) i sączą herbatkę, a tu nagle wpada jakiś jaskiniowiec w stroju Ewy, drze japę jak opętany, zostawia na podłodze parujący ślad, czka, beka, po czym ucieka przez okno.
[#27] Re: Makt by Spaceballs

@Jazzcat, post #26

Wcześniej otrzaskując penisem Pelagię po twarzy...
[#28] Re: Makt by Spaceballs

@Mikrobi, post #1

Demko świetneOK Do pełni szczęścia brakuje mi tylko jakiegoś pixel-art'u wewnątrz demka.
[#29] Re: Makt by Spaceballs

@at0m, post #28

Niby tez tak myslalem, ale nie pasowałoby do serii... wiesz Emperor of the north pole,Straff. Taki klimat.
[#30] Re: Makt by Spaceballs

@twardy, post #29

Dzięki Pixel-Art'owi mogli by wejść na jeszcze wyższy poziom. Takie demka pozbawione zupełnie grafiki za bardzo kojarzą mi się z demosceną na PC ;)
Na stronie SCENA.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem