Aktualności Forum Graffiti Publicystyka Teleport
  kategoria: Dema
[#1] efekty cyklowania palety commodore+4
Hej.
Czy te efekty z cyklowaniem okręgów w heksagonalnych polach na początku dema są wykonane cyklowaniem palety?

Nie znam się, ale często to widzę i jest to świetny "trynd" (Wonderland na C64, etc.)
Doczytałem że plus4 ma dostępne 121 kolorów+czarny, wię chyba płynność będzie większa??
pozdr
[#2] Re: efekty cyklowania palety commodore+4

@Mikrobi, post #1

Według mnie takiego typowego przewijania palety na C64 się nie zrobi, bo to trochę inny rodzaj organizacji grafiki i paleta ma swoje stałe kolory, których nie da się zmienić. Na Plus4 może - nie znam zupełnie jego możliwości. Jeżeli coś takiego gdzieś zrobiono na C64 to od strony technicznej jest to raczej bliższe animacji niż modyfikacji palety.
Ale na Amidze to ten efekt z 1:30 jest jak najbardziej wykonalny. Bierz "Deluxe Painta" i zobaczysz. 😃 To jest banalne do zrobienia. Chociaż oczywiście zdecydowanie lepiej wyjdzie na AGA niż na OCS/ECS. Z tym 6:49 już byłoby trudniej, bo są dziury i tutaj trzeba coś więcej. Ale 6:58 to już na luzie w samym Deluxe Paint zrobisz. Tylko trzeba sobie najpierw taki obrazek narysować. Można wymodelować, wyrenderować i odpowiednio pokolorować te kafelki.
Podczas przewijania palety można też nieco modyfikować kolory palety co może ciekawie wyglądać. Ale do tego trzeba byłoby wziąć już np. jakiegoś AMOSa, bo w samym programie graficznym nic poza przewijaniem się nie zrobi. Chociaż na Decrunch 2022 Slayer mi uświadomił pewną ciekawą sprawę. Deluxe Paint pozwala zdefiniować kilka zakresów przewijania. Czyli można mieć na ekranie kilka niezależnych przewijań fragmentów palety. W dodatku każde może być z inną prędkością.

Przewijanie palety to jest bardzo fajna cecha niektórych starych układów graficznych. Zjada to sporo kolorów ale efekt jest wręcz "za darmo", nie obciążą sprzętu, jest zawsze płynny i działa idealnie. Praca Slayera z Decnurch 2022 pokazała, że nawet mizerna 32 kolory OCS wystarczą żeby ostro poszaleć. Tylko, że do tego trzeba mieć też dobrą, przemyślaną grafikę. A o to jest już trudniej... Raczej ChatGPT tego nie zrobi. szeroki uśmiech

Pewnie każdy to wie ale gdyby ktoś nie wiedział to dodam, że to mini-demo "Boing", które pokazywano na przedpremierowej prezentacji Amigi 1000 w 1985, wykorzystywało przewijanie palety do "obracania" boinga. Ja przez 25 lat myślałem, że ta kulka jest wektorowa i się obraca. A tam jest po prostu przesuwana paleta. To by tłumaczyło dlaczego demo jest tak mało kolorowe. Niesetety przesuwanie palety wymaga jak najwięcej kolorów. Im więcej tym sprawia wrażenie płynniejszego i pozwala na dłuższy cykl przewijania.

Ostatnia aktualizacja: 22.07.2023 12:43:21 przez MDW
[#3] Re: efekty cyklowania palety commodore+4

@Mikrobi, post #1

C64 i C+4 mają coś takiego jak mapa kolorów (albo pamięć kolorów). takie rotacje kolorów jak tutaj, mówiąc ogólnie i bez zagłębiania się robi się poprzez odpowiednie przesuwanie kolorów w mapie kolorów. tyle że jest jeden trik - odpowiednio przygotowana bitmapa (2-3 klatki takiej pseudo animacji), pod którą podkłada i rotuje się kolory. nie umiem tego prościej wytłumaczyć żeby nie wchodzić w technikalia.
Na C64 i C=4 działa to tak samo.

Efekt wymyślił (jeszcze w latach 90'tych) i z masterował Bob z Censor Design ( :) ). Jeśli dobrze pamiętam to pojawiło się to po raz pierwszy w Wonderland 8 (a może 7). Ostatnie 3-4 dema Censorów pokazują jak bardzo Bob wymasterował tę technikę. Wiem, bo widziałem go podczas kodowania ostatniego Wonderland XIV ;)
Fajne praktyczne zastosowanie widać np w demie Purple i oczywiście w Star Wars Demo (oba od CD)
No i C+4 to na serio fajna maszyna do demoscenowania.
1
[#4] Re: efekty cyklowania palety commodore+4

@c64portal, post #3

Aaa, czyli jest coś takiego. Tego nie wiedziałem i pod względem kolorów, palety C64 nie jest aż tak ograniczony jak zawsze uważałem.
Czyli w tej mapie kolorów można ustawić na jednym miejscu jakiś kolor zielony, na pozostałych kolor czarny i przesuwaniem tej mapy uzyskamy wędrujący pixel jeżeli narysujemy kolejnymi kolorami 16 pixeli jeden obok drugiego. Fajnie. Wobec tego zwracam honor C64. Chociaż wcale mu go nie zabierałem.
Dzięki za wyjaśnienie. OK

Ostatnia aktualizacja: 22.07.2023 14:12:47 przez MDW
[#5] Re: efekty cyklowania palety commodore+4

@MDW, post #4

Czy to jest podobnie zrobione jak tu ?
[#6] Re: efekty cyklowania palety commodore+4

@Mikrobi, post #5

Nawet nie wiedziałem, że Photoshop pozwala na coś więcej niż stawiania pixeli w trybie paletowym w <=256 kolorów. Ale ja ostatni raz miałem styczność z Photoshopem w 2003 roku.

Moim zdaniem przewijaniem palety nie da się zrobić animacji takich jak na tym filmie. Poszczególne fazy tej niby-animacji nie mogą mieć współnych pixeli, bo powstaną dziury.
Warto sobie wziąć jakiś program (akurat Deluxe Paint jest bardzo dobry) i popróbować. Można się wciągnąć.

Ostatnia aktualizacja: 22.07.2023 17:35:47 przez MDW
Na stronie SCENA.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem