aGibbet to prosta gra logiczna wzorowana na dosyć popularnym "Wisielcu".
Zabawa polega na tym, aby odgadnąć słowo, które wymyślił przeciwnik. Znamy
liczbę liter w słowie i podając kolejne litery alfabetu próbujemy rozwiązać
zagadkę. Poprawne wskazanie litery nagradzane jest uzupełnianiem
tajemniczego słowa o właśnię tę literę. Wskazanie litery, która nie
występuje w słowie skutkuje kolejnymi etapami "wieszania" naszej osoby na
szubienicy. Osobiście znam różne wersje tej gry. Każda z nich jest tak samo
nieskomplikowana i stanowi doskonały zabijacz czasu.
Na Amigę powstało wiele odmian tej gry. Wystarczy przeszukać Aminet (szukany
ciąg - "hangman"), aby po krótkiej chwili znaleźć ich kilka. Nie
można także zapomnieć o polskim tytule sprzedawanym swego czasu przez naszego
rodzimego dystrybutora oprogramowania. aGibbet to, mogłoby się wydawać,
tylko kolejna pozycja. Jednak nie do końca. Program działa całkowicie pod
systemem (okienko). Nie jest to żaden AMOS ani inny niepromowalny twór. W
dodatku poszczególne komponenty graficzne programu możemy dowolnie edytować i
zamiast standardowego zestawu grafiki przedstawiającego wisielca możemy
stworzyć własne (program wczytuje grafikę przez datatypy). Własną możemy
także stworzyć bazę słów z jakich program będzie korzystał. W archiwum
dostępne są bazy językowe: angielska, niemiecka, hiszpańska, portugalska,
rosyjska i francuska. Polskiej póki co jeszcze nie ma, a szkoda. Wyboru
języka dokonujemy przez uruchomienie programu z odpowiednim parametrem
(Shell/CLI) lub ustawieniem właściwego tooltype (ikonka). Co interesujące,
program obsługuje także charakterystyczne znaki występujące w danym języku.
Wystarczy tylko, aby czcionka, z której korzysta program, je posiadała.
Program jest malutki, zgrabniutki i bardzo przyjemnie można sobie w niego od
czasu do czasu "popykać". Dostępne bazy słów są pokaźnych
rozmiarów, więc szanse na powtarzanie się wyrazów przez kilka(dziesiąt)
kolejnych rozgrywek są niewielkie. Standardowy zestaw grafiki jest bardzo
przyjemny. Brakuje tylko jakiegoś elementu "wyzwania": tablica rekordów z
najszybszymi czasami w odgadnięciu n-literowego słowa lub najmniejszą liczbą
"pudeł". Autor, Maxim Ilyin, twierdzi, że program jest jeszcze nieskończony,
tak więc wszystko jest jeszcze możliwe.
Grę znaleźć można na Aminecie. Posiada status freeware. Opis powstał w oparciu o wersję 1.52.