Aktualności Forum Graffiti Publicystyka Teleport
  • Capital Punishment - szkoła przetrwania

19.02.2005 20:55, autor artykułu: PopoCop
odsłon: 6663, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

Capital Punishment

Capital Punishment "Capital Punishment" to jedna z najlepszych i przy okazji najtrudniejszych bijatyk na Amigę. Została wydana kilka lat temu, ale myślę, że są jeszcze ludzie, którzy w nią grają. Na stronie firmy ClickBoom znalazłem kiedyś prawdziwą perełkę: obszerny tekst z ułatwieniami do gry. Od razu zaznaczam, że nie są to cheaty (z jednym wyjątkiem) tylko podpowiedzi jak grać, żeby wygrać.

Na początek mała sztuczka (wspomniany wyżej jedyny cheat w tym tekście). Jeśli chcesz podnieść wytrzymałość zawodnika wykonaj następujące ruchy joystickiem w momencie wyboru postaci (g-góra, d-dół):
Corben: g,d,3*g,d
Wakantanka: 6*d
Sarmon: g,d,d,3*g
Demona: d,3*g,d,d
Dodatkowo, jeśli chcesz zagrać jako Ninja, wybierz dowolną postać i machaj: g,d,g,d,d,g.

Objaśnienia do tekstu:

  • "FIRE+KIERUNEK" oznacza: wciśnij FIRE i wychyl joystick w danym KIERUNKU
  • "PRZÓD": wychyl joystick w stronę, w którą zwrócona jest postać
  • "TYŁ": wychyl joystick w stronę przeciwną do tej, w którą zwrócona jest postać - np. "DÓŁ&PRZÓD": wychyl joystick na ukos między DÓŁ i PRZÓD

PORADY

Capital Punishment

  • Nie zapomnij ustawić poziomu trudności na "Normal" jeśli grasz w trybie Epic. W przeciwnym wypadku skończysz grę po trzecim etapie.
  • Każdy cios zabiera przeciwnikowi różną ilość energii: w głowę najwięcej, w brzuch mniej i w nogi najmniej.
  • Uderzenie w nogi nie zmniejsza poziomu wytrzymałości przeciwnika (cienki pasek pod wskaźnikiem energii)
  • Blok chroni przed ubytkiem energii, ale nie wytrzymałości
  • Zawsze obserwuj wskaźniki wytrzymałości przeciwnika. Jeśli wytrzymałość głowy jest niska, uderzaj w głowę, podobnie z brzuchem.
  • Każdy twój cios jest o 50% silniejszy, jeśli przeciwnik jest w powietrzu
  • Każdy cios jest dwa razy silniejszy, jeśli przeciwnik jest oszołomiony
  • Najsilniejszym ciosem jest uppercut - powinieneś jak najczęściej używać go na oszołomionego przeciwnika. Kiedy przeciwnik leży na ziemi można go skopać: użyj kombinacji FIRE+PRZÓD&DÓŁ lub DÓŁ+PRZÓD&DÓŁ
  • Kiedy przeciwnik podnosi się z ziemi lub uwalnia się z elektryczności jest przez moment niewrażliwy na ciosy. Trzymaj się wtedy od niego z daleka.
  • Kiedy przeciwnik jest w powietrzu, KAŻDY cios powali go na ziemię
  • Nie skacz zwrócony plecami do pułapki (kolce itp.), bo każdy cios przeciwnika wbije cię na nią

SPECJAŁY i COMBOSY

  1. Wybierz dowolną postać
  2. Wciśnij 3 razy FIRE
  3. Wychyl joystick w jednym z kierunków

FAŁSZYWE OSZOŁOMIENIE

Capital Punishment

  1. Przeciwnik uderzył cię i lecisz w powietrzu
  2. Wciśnij FIRE co najmniej 5 razy zanim dotkniesz ziemi
  3. Po upadku twoja postać podniesie się i będzie pozornie oszołomiona
  4. Przeciwnik podejdzie do ciebie myśląc, że jesteś bezbronny
  5. Ale w dowolnym momencie możesz "ozdrowieć" i wyprowadzić cios
Fałszywe oszołomienie sprawdza się głównie w grze na dwie osoby. Nie mów drugiemu graczowi o tym sposobie, a zapewnisz sobie dużo wygranych walk. Oczywiście nie nadużywaj tej sztuczki, bo drugi gracz domyśli się, że coś kombinujesz.

SZTUCZKI I KRUCZKI

  • W fabryce (factory), gdy grasz jako player 2, jak najszybciej po rozpoczęciu walki wyprowadź uppercuta (cios pięścią w podbródek), aby wbić wyskakującego przeciwnika na hak
  • Skombinuj joystick z autofirem i używaj go, żeby szybko wyjść z oszołomienia
  • W walkach na czas wygrywa ten, kto ma więcej energii w momencie, gdy czas się skończy. Jeśli masz przewagę, a czas zaczyna dobiegać końca, zacznij blokować ciosy - ubędzie ci wytrzymałości, ale energia pozostanie bez zmian
  • Jeśli zawodnicy stoją do siebie tyłem, możesz użyć ciosu w tył TYŁ+GÓRA (tylko Corben, Sarmon i Demona)
  • We wszystkich typach gry (z wyjątkiem Epic) można wybrać tylko te plansze, do których dotarło się grając w trybie Epic. (Aby nagrał się "stan gry", należy wyjść z gry przez QUIT - przypisek PopoCop)

POSTACI

Capital Punishment Demona: najsłabsza i najdelikatniejsza. Wady te są jednak rekompensowane przez jej bat. Ma on trzy funkcje:

  • Krótkie uderzenie, żeby trzymać przeciwników na dystans (FIRE+TYŁ&GÓRA)
  • Długie uderzenie - (FIRE+GÓRA) uderza przeciwnika, gdy jest blisko lub owija bat wokół niego i przyciąga jeśli jest daleko
Inne ciekawe ciosy to: fast low kick (FIRE+DÓŁ&PRZÓD) oraz heel kick (FIRE +PRZÓD&GÓRA)

Corben Wedge: wspaniały zawodnik. Jeśli opanujesz do perfekcji ciosy, takie jak rolling (3*FIRE+DÓŁ) i triple combo (3*FIRE+GÓRA) Corben stanie się zabójczy. Zawsze wykonuj rolling, kiedy przeciwnik leży na ziemi. Fikołek do tyłu (GÓRA& TYŁ) ratuje przed niebezpiecznymi sytuacjami, a także służy jako cios, gdy wróg stoi bardzo blisko.

Sarmon: najszybszy wojownik. Jego atuty to jump kick (GÓRA&PRZÓD + FIRE) oraz flying high kick (FIRE+TYŁ). Używaj śmiertelnej kombinacji flying high kick i zaraz potem uderzenia w nos (FIRE&GÓRA).

Wakantanka: najwolniejszy i najsilniejszy. Combosy: triple head cruncher (3*FIRE + GÓRA), running buffalo (3*FIRE + TYŁ). Inne ciosy: mid hit (FIRE + PRZÓD), elbow (FIRE+TYŁ&GÓRA).

Ninja: jeśli chcesz nim zagrać spójrz na początek tego tekstu. Ciosy: miecz (FIRE+GÓRA), rotational jump (FIRE+TYŁ).

RODZAJE GRY

League: sześciu zawodników, każdy ma 5 walk. Może "trochę" potrwać jeśli w grze bierze udział czterech graczy, ale zawsze pokazuje kto jest najlepszy. Stosowana taktyka zależy od scenerii i przeciwnika.

Tournament: świetna zabawa dla 1-4 graczy. Podobne do League, ale wszystko zależy od tego kim walczysz i gdzie.

Epic: podróż przez wszystkie scenerie

  1. Sewers: spotkasz tu Aliena
    • Jeśli grasz jako Demona
      • używaj często bata, żeby trzymać Obcego na bezpiecznej odległości
      • najlepszy sposób to zepchnąć Obcego pod ścianę
      • najbezpieczniej jest odsuwać się, gdy Obcy skacze i używać bata kiedy ląduje
    • Jeśli grasz jako Corben Wedge
      • rób mid-kick (FIRE+PRZÓD)
      • skacz do przodu z kopnięciem (GÓRA&PRZÓD+FIRE). Jeśli dopisze ci szczęście wykonasz ten cios dwu- lub trzykrotnie pod rząd.
    • Sarmon i Wakantanka są najsłabsi w starciu z Obcym. Kiedy Obcy upada na ziemię kopnij go kilka razy i odskocz
  2. Temple: czeka tu na ciebie Demona (ewentualnie Wakantanka, jeżeli grasz jako Demona). Posiada ona długi bat, którego często używa. Trzymaj ją na odległość, a kiedy skacze i zbliża się do lądowania wyskocz z kopniakiem. Demona jest najsłabszą postacią, więc łatwo ją wprowadzić w oszołomienie. Pułapką na tej planszy jest trójząb posągu po prawej stronie. W odróżnieniu od kolców w podziemiach (Sewers) potrzeba precyzji, żeby wbić przeciwnika na pułapkę.
  3. Teacher's: spotkasz tu złe dusze wojowników. Na tym poziomie nie będziesz grać swoją postacią, ale tym kogo właśnie pokonałeś. Nie można tu też stracić życia. Capital Punishment
  4. Nest: przełomowy punkt gry. Jeśli dobrze opanujesz walkę na tym poziomie, z pewnością dasz sobie radę później. Spotkasz tu drugiego Aliena. To dziki, szybki i silny przeciwnik. Na tym poziomie najlepiej sprawdza się Demona. Wykonuj szybko (FIRE+TYŁ&GÓRA), żeby zapędzić Aliena na brzeg planszy i... używaj dalej tego ciosu. Nie przyciągaj przeciwnika do siebie (FIRE+GÓRA), bo narazisz się na jego silne kopniaki. Uważaj też na Aliena, gdy jest oszołomiony. Czasami bardzo szybko dochodzi do siebie i dorwie cię, gdy zbliżasz się by zadać mu cios.
  5. Chamber: ciężko tu trzymać przeciwnika na odległość, bo cała plansza mieści się na jednym ekranie. Czeka tu na ciebie Sarmon - najszybszy zawodnik, więc musisz dobrze opanować walkę z bliska albo często używać bata jako Demona. Na tej planszy jest ukryty sekretny poziom - pomieszczenie po prawej. Wejdziesz tam jeśli wykonasz uppercuta z pewnej odległości w prawo.
  6. Midway: nie ma tu śmiertelnych pułapek, jest za to elektryczność po obu stronach. Czeka tu na ciebie Corben Wedge. Najlepsi przeciwko niemu są Sarmon i Wakantanka. Ulubione ciosy Corbena to rolling i triple kick. Rolling wydaje się być niemożliwy do zatrzymania, ale zauważ, że Corben wykonuje go z pewnej odległości. Jeśli wyczujesz tę odległość, możesz wykorzystać rolling na swoją korzyść. Kiedy tylko Corben zacznie się "turlać" wykonaj low kick (FIRE+PRZÓD&DÓŁ) lub odskocz. Gdy uda ci się umieścić Corbena w elektryczności, cofnij się, bo gdy się z niej wydostanie będzie niewrażliwy na ciosy, a oprócz tego lubi od razu wykonać rolling.
  7. Approach: ostatnia plansza przed finałową walką. Spotkasz tu Ninję, który jest szybki i silny, ale można go powstrzymać przez: high kick, gdy wykonuje rotational jump lub wyskok i kopniak zanim dotknie ziemi. Nie próbuj walczyć z nim w powietrzu i nie daj się zapędzić na brzeg planszy, bo wykończy cię mieczem.
  8. Master: jesteś na szczycie zamku gdzie oczekuje cię Qwesul. Nie spodziewaj się zwykłej walki. Kiedy Qwesul znika, zwykle pojawi się za twoimi plecami. Ponadto twój przeciwnik może zmieniać swą postać w:
    • nietoperza: używaj wysokich kopnięć, by odepchnąć go od siebie
    • pumę: używaj kopnięć w przód (mid kick)
    • kolczastą kulę: odsuwaj się lub przeskakuj
    • węża: odsuwaj się lub kop w przód (mid kick)
    • cape (nie wiem co to jest, bo nie byłem jeszcze na tym poziomie - PopoCop): kop w przód

I to tyle. Powodzenia w grze życzy tłumacz tego tekstu:

Capital Punishment Capital Punishment Capital Punishment Capital Punishment Capital Punishment Capital Punishment Capital Punishment

Capital Punishment Capital Punishment Capital Punishment Capital Punishment Capital Punishment

komentarzy: 2ostatni: 17.10.2006 15:17
Na stronie SCENA.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem