Aktualności Forum Graffiti Publicystyka Teleport
  • D/Generation

29.11.2015 07:44, autor artykułu: Piotr "Popocop" Szymański
odsłon: 2546, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

D/Generation

D/GenerationD/Generation Eksperymenty naukowe, których wyniki wymykają się spod kontroli to dość często wykorzystywany motyw scenariuszowy. Równie popularnym motywem jest wybranie na głównego bohatera postaci, która pojawia się na miejscu akcji przypadkowo. Obydwa wspomniane motywy zostały wykorzystane w fabule gry "D/Generation". Jest to gra zręcznościowo-przygodowa, której akcja dzieje się w niedalekiej przyszłości. Na tarasie singapurskiej siedziby firmy Genoq Biolabs ląduje kurier z przesyłką dla naukowca Derridy. Po wejściu do budynku drzwi zatrzaskują się za kurierem, a co gorsza okazuje się, że aktywny jest system obronny, który zagraża ludziom. Jakby tego było mało w budynku rozprzestrzeniły się neogeny - organizmy, nad którymi w firmie prowadzono badania. Pomimo niewesołej sytuacji Derrida nalega na dostarczenie mu przesyłki. Kurier podejmuje się tego zadania.

Postacią, w którą się wcielamy jest wspomniany kurier. Grę zaczynamy na osiemdziesiątym piętrze, a naszym zadaniem jest dotarcie na osiemdziesiąte dziewiąte. Każde piętro budynku składa się z kilkunastu pomieszczeń, a w jednym z nich znajduje się teleport przenoszący nas wyżej. Droga do teleportu nie jest jednak łatwa. Natrafimy na szereg przeszkód, takich jak strzelające działka, podłoga pod napięciem, bariery energetyczne oraz zamknięte drzwi. Większość tych ostatnich można otworzyć naciskając odpowiedni przełącznik. Do niektórych drzwi potrzebne są klucze, które można znaleźć w innych pomieszczeniach. Sporadycznie natrafimy na drzwi, dla otwarcia których trzeba wpisać odpowiednie hasło w terminalu. Jeśli nie znamy hasła, zawsze możemy rozwalić drzwi ładunkiem wybuchowym (o ile wcześniej go znajdziemy). Podczas wędrówki po budynku wielokrotnie spotkamy neogeny. Są to laboratoryjnie stworzone organizmy atakujące ludzi. Występują one w kilku odmianach: generacja A - skacząca kula wchłaniająca cel, generacja B - skaczący cylinder miażdżący cel, generacja C - humanoid potrafiący przybrać też inną formę, ucina głowę. Istnieje też tytułowa generacja D, ale występuje ona dopiero na ostatnim piętrze. W budynku spotkamy również uwięzionych w nim ludzi. Możemy im pomóc odprowadzając ich do oznaczonego strzałką wyjścia z pomieszczenia. Przedtem trzeba jednak dane pomieszczenie oczyścić z neogenów oraz pozamykać otwory wentylacyjne, którymi neogeny się do niego dostają. Z niektórymi osobami można porozmawiać albo dostać od nich jakiś przedmiot. Ratowanie ludzi nie jest konieczne, ale warto to robić, bo za każdą uratowaną osobę dostajemy dodatkowe życie. W trakcie gry znajdziemy różne przedmioty. W jednym z początkowych pomieszczeń leży pistolet laserowy, bez którego gra jest praktycznie niemożliwa. Służy on nie tylko do obrony przed neogenami, ale pozwala też zdalnie operować przełącznikami. Wystarczy strzelić bezpośrednio lub z rykoszetu w przełącznik, aby go uaktywnić. Oprócz pistoletu w grze można znaleźć granaty, ładunki wybuchowe, spowalniacz czasu (działa na wszystko z wyjątkiem nas), tarczę i barierę plazmową. Wszystkich przedmiotów, z wyjątkiem pistoletu, można użyć określoną liczbę razy.

D/GenerationD/Generation Pomieszczenia budynku przedstawiono w rzucie izometrycznym. Większość z nich podzielona jest ściankami na mniejsze części. Możemy jednak dokładnie zobaczyć, co znajduje się w każdej z części, a to dzięki specyficznemu rozwiązaniu zastosowanemu przez autorów gry. Polega ono na tym, że ścianki działowe oraz drzwi widoczne są tylko do wysokości około pół metra i nie zasłaniają tego, co jest za nimi. Dzięki temu od razu wiemy, że gdzieś leży jakiś przedmiot, na podłodze siedzi człowiek lub grasuje neogen. Grafika "D/Generation" jest dosyć prosta i swoim poziomem kojarzy się z amatorskimi grami public domain. Trzeba jednak przyznać, że jest czytelna i kolorowa, a animacja obiektów bardzo płynna. Trochę lepiej przedstawia się oprawa dźwiękowa - na początku wita nas muzyka, a podczas gry słychać sporo dobrej jakości sampli. Sterowanie bohaterem jest możliwe przy użyciu samej klawiatury lub joysticka i klawiatury (w wersji dla CD32 cała obsługa gry odbywa się przy pomocy joypada). Podczas rozgrywki mamy możliwość zapisywania i wczytywania stanu gry. Odbywa się to jednak w bardzo uproszczony sposób - możemy zapisać stan gry w dowolnym momencie, ale po jego wczytaniu znajdziemy się na początku danego piętra. Najlepiej więc nagrywać stan gry zaraz po teleportowaniu na wyższe piętro.

"D/Generation" pierwotnie ukazała się w 1992 roku wersji dla Amig z 1 MB pamięci. Rok później wydano również wersje AGA i CD32, w których podkolorowano grafikę, zmieniono muzykę i część efektów dźwiękowych. W wersji dla CD32 dodano też sterowanie joypadem. Wersje ECS i AGA zajmują po 2 dyskietki i można je zainstalować na twardym dysku.

Jeśli ktoś oczekuje od gry przede wszystkim dopracowanej grafiki, to "D/Generation" raczej nie przypadnie mu do gustu. Natomiast osobom, którym słaba grafika nie przeszkadza i lubiącym gry zręcznościowo-przygodowe "D/Generation" zapewni sporo dobrej zabawy. Ocena dotyczy wersji AGA.

Garść porad

  • rykoszetujący strzał z pistoletu nie jest dla nas groźny, ale dla innych ludzi jest zabójczy,
  • działka można zniszczyć granatami lub tak się ustawić, żeby jedno działko strzelając do nas trafiło w drugie,
  • neogena generacji C można zniszczyć tylko granatem,
  • bariery energetyczne niszczą obiekt, z którym się zetkną i przy okazji same ulegają zniszczeniu. Można więc stanąć tuż przy barierze i zwabić znajdującego się za nią neogena - dotykając bariery zniszczy ją i siebie,
  • jeśli chodzimy po pomieszczeniu i nagle uaktywniają się działka, to gdzieś musi być fotokomórka. Poszukaj migającego światełka na ścianie i zniszcz je.

 D/Generation - Robert Cook / Millennium 1992-1993 
60 2 lub 1 CD D/Generation
75 ECS 1 MB lub AGA lub CD32
80  
 

komentarzy: 9ostatni: 06.12.2015 16:40
Na stronie SCENA.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem