Gra sterowana jest przy pomocy myszy. Wszystkie komendy wydajemy poprzez
zestaw dziesięciu ikon znajdujących się w górnej części ekranu. Po kolei
postaram się je omówić.
1. MOON BASE
Jest to nasza macierzysta Baza Księżycowa. Na jej ekran możemy również się przenieść
poprzez wciśnięcie w dowolnym momencie prawego przycisku myszy. W
tym miejscu widzimy naszą bazę. Składa się ona z siedmiu sekcji: sekcja
podtrzymywania życia (Life Support), sekcja energetyczna (Energy), sekcja
badawcza (Research), sekcja wydobywcza (Resource), sekcja obrony (Defence),
sekcja produkcji (Production) oraz doki (Flight Bays). Każda z
pierwszych sześciu sekcji oznaczona jest w dolnej części ekranu. Dodatkowo
kolor jakim jest oznaczona przekazuje nam informacje o działaniu
poszczególnych sekcji.
- kolor zielony oznacza, że wszystko działa prawidłowo lub jest aktywne,
- kolor żółty oznacza, że na przykład trwa produkcja lub energia jest wykorzystywana w dużym stopniu i warto wyprodukować kolejne jej źródło,
- kolor czerwony oznacza, że coś się zepsuło, brakuje energii lub jest nieaktywne.
A. Sekcja energetyczna (Energy)
Do wytwarzania elektryczności służą generatory słoneczne - Solageny. Jest
ich dziesięć rodzajów. Solageny o numerze wyższym dostarczają więcej
energii, ale są droższe w produkcji. Na ekranie dostępne są informacje na
temat aktualnie pracującego urządzenia (Power Source), dostępna moc (Output)
oraz pobór energii (Demand). Wymienione są także wszystkie dostępne
generatory. Kliknięcie na nazwie danego generatora powoduje zainstalowanie go
jako źródła energii z jednoczesnym zwolnieniem dotychczas używanego.
B. Sekcja podtrzymywania życia (Life Support)
Są to moduły mieszkalne wyposażone we wszystkie urządzenia klimatyzacyjne i
oczyszczające. Każdy moduł mieszkalny (Nodule) może pomieścić do 100 osób.
W kolonii może znajdować się tylko jeden, podczas gdy w Bazie Księżycowej
możemy wybudować ich pięć. Kliknięcie na module powoduje wyświetlenie
informacji dotyczących typu atmosfery (Atmosphere), zamieszkującej go rasie
(Life Type), pojemności modułu (Capacity) oraz aktualnej liczbie mieszkańców
(Population).
C. Sekcja produkcji (Production)
Dostępna jest tylko na Księżycu. Z niebieskiego ekranu możemy wybrać
projekt, który został dopuszczony do produkcji przez sekcję badawczą. Dla
każdego z nich wymagana jest określona ilość surowców oraz moc generatora.
D. Sekcja obrony (Defence)
Uaktywniamy ją w przypadku ataku na naszą kolonię. Wyświetlane są tutaj
informacje o ostatnim ataku i jego efektach (straty własne - Damage Report)
oraz ilości dostępnych myśliwców (Base Fighter Reserve) i laserów orbitalnych
(Orbital Laser Reserve). W przypadku ataku należy wystrzelić myśliwiec
(Launch Fighter) i przejąć nad nim kontrolę (joystickiem). Obsługa lasera
(Activate Laser) odbywa się automatycznie i jest kierowana przez komputer.
Naszym zadaniem jest tylko uaktywnianie go i ewentualnie następnych.
E. Sekcja wydobywcza (Resource)
Jest to moduł przetwórczy, który korzystając z energii elektrycznej wydobywa
i przetwarza minerały na czyste surowce. Otrzymujemy tutaj informacje o
wielkości dziennego wydobycia (kg/Day) oraz o ilości zmagazynowanych zasobów
(Stock). Wydobycie można zatrzymać (OFF) lub uruchomić (ON). Do wydobycia
wymagana jest moc 30 kWh, a do obsługi kopalni minimum 50 kolonistów. W
Układzie Słonecznym dostępne są następujące surowce:
F. Sekcja badawcza (Research)
Dostępna tylko na Księżycu. Opracowywane są tutaj projekty urządzeń oraz
analizowane dane sond kosmicznych. Niektóre projekty są dostępne
natychmiast, inne zaś pojawiają się w miarę postępu w grze. Badania można
prowadzić w kilku grupach tematycznych:
- Colonisation - dział eksploracji kosmosu
Wymienione są tutaj nazwy wszystkich ciał kosmicznych Układu Słonecznego:
- czerwone - brak danych
- żółte - wylądowała sonda, można rozpocząć badania
- zielone - badania zakończone
- białe - istnieje kolonia.
- Transportation - środki transportu
Dostępne w grze pojazdy:
- Probe - sonda kosmiczna. Niewielki statek bezzałogowy do prowadzenia eksploracji kosmosu. Sonda jest jednorazowego użytku. Jej zadanie to wylądować na planecie i przekazać o niej dane.
- Grazer - statek do eksploracji asteroidów. Nie zabiera ze sobą żadnych urządzeń. Może przewozić wyłącznie surowce mineralne. Mieści cztery osoby załogi. Kontrolując Grazera będziemy musieli chwytać asteroidy (Take It) lub porzucać (Leave It). Grazer może zostać wykorzystany do transportu surowców między koloniami.
- Waverider - mały, szybki transportowiec. Ładowność 50 ton, załoga dziesięcioosobowa.
- Carrack - duży statek transportowy. Ładowność 1000 ton, 80 osób załogi. Przystosowany do przewozu urządzeń i surowców.
- Fleet Carrier - statek wojenny. Zabiera na pokład 30 myśliwców i 160 osób załogi. Po osiągnięciu orbity może wypuszczać myśliwce. Posiadając ten statek możesz zaatakować bazę marsjańską. Fleet Carrier nie może przewozić surowców.
- Juggernaut - statek kosmiczny umożliwiający przewóz Terraformera na Ziemię. Terraformer jest statkiem jednorazowego użytku.
- S.I.O.S. - statek baza, który po wylądowaniu na wyznaczonej planecie przekształcany jest w bazę kosmiczną (kolonię). Budowany jest z myślą o określonym ciele niebieskim.
- Weaponry - środki obrony
Do obrony naszych baz przed atakami Marsjan musimy być odpowiednio
przygotowani. Można budować myśliwce (Fighters) oraz bardzo skuteczne lasery
obronne (Orbital Laser). Posiadanie lasera przynosi pozytywne rezultaty, ale
do ich budowy niezbędny jest uran. Dodatkowo, laser oddając salwę niszczy
jednocześnie satelitę, na której się znajduje.
- Energy - energia
Umożliwia rozpoczęcie prac badawczych nad generatorami słonecznymi (Solagen).
- Suplementary - projekty różne
Występują tutaj następujące obiekty:
- Nodule - moduł mieszkalny. Mieści do 100 osób. Nie może być przetransportowany do kolonii ani przechowywany. Natychmiast po wyprodukowaniu jest dołączany do modułu Life Support.
- Bunker - bunkier. Umożliwia ochronę sprzętu (do 260 tonów) przed skutkami nalotów. Aby móc załadować na statek kosmiczny urządzenia znajdujące się w bunkrze, najpierw trzeba je z niego wyjąć.
- Terraformer - specjalne urządzenie pozwalające przywrócić na Ziemi warunki do życia. Gdy zdołasz umieścić to urządzenie na Ziemi musisz spokojnie czekać na sygnał informujący o wyniku transformacji warunków klimatycznych. Po otrzymaniu komunikatu należy wybudować S.I.O.S. dla Ziemi i przystąpić do kolonizacji planety. Możliwość budowy Terraformera możemy uzyskać tylko po pokonaniu Marsjan i założeniu na Marsie kolonii.
- Vaccine - szczepionka przeciw grypie marsjańskiej. Szczepionkę należy jak najszybciej dostarczyć do kolonii, która zgłosiła wybuch epidemii i podała dane niezbędne dla opracowania szczepionki. Następnie należy wyposażyć Bazę Księżycową i wszystkie pozostałe kolonie w jedną porcję szczepionki.
G. Doki (Flight Bays)
W porcie kosmicznym może dokować do ośmiu statków. Kolejne osiem może
przebywać na orbicie dowolnego ciała kosmicznego. Podane są tutaj informacje
o tym, które z doków są zajęte, które zarezerwowane dla lądującego pojazdu,
a które są wolne. Po "kliknięciu" na zajętym doku pojawiają się informacje o
statku: jego typ i nazwa, załoga (Crew) - aktualna i minimalna, ładowność
(Capacity), wielkość ładunku (Payload) oraz rodzaj załogi (Eco). Polecenia
dla statku wydawane są za pośrednictwem ikon znajdujących się na dole po
lewej stronie. Ikona Name Craft pozwala nadać nazwę dla statku. Każdy
statek przed wystrzeleniem musi zostać nazwany. Do rekrutacji załogi służy
Crew Ship. Przed wyruszeniem w pierwszy lot, każdy statek (z wyjątkiem sondy
kosmicznej) musi zostać obsadzony załogą. Przy pomocy Equipment Bay
dokonujesz przeładowywania urządzeń, a Loading Bay - surowców. Ikona Launch
służy do wystrzelenia statku na orbitę. Ostatnia ikona - Scrap Ship - służy
do złomowania statku kosmicznego. Przed złomowaniem należy statek całkowicie
opróżnić z ładunku. Złomowanie statku ma swój sens, gdyż w grze można
maksymalnie posiadać 32 jednostki. Aby zapobiec rozprzestrzenianiu się
marsjańskiego kataru należy również złomować wszystkie statki z zarażonej
kolonii.
2. COLONIES
Druga opcja na głównych ekranie dostępna jest dopiero po wybudowaniu
pierwszej kolonii. Z listy kolonii możesz wybrać tę, na którą chcesz się
przenieść i sprawdzić co tam się dzieje. Głównym celem zakładania kolonii
jest pozyskanie znajdujących się na nich surowców. Obsługa kolonii wygląda
identycznie jak obsługa Bazy Księżycowej, lecz niedostępne są sekcje badawcza
oraz produkcyjna.
3. CRAFT ROOSTER
Dostępny jest tutaj wykaz wszystkich statków będących w naszym posiadaniu.
Ich nazwy posiadają odpowiednie kolory:
- zielony - statek dokuje na planecie lub księżycu,
- żółty - przebywa na orbicie lub bada asteroidy,
- czerwony - statek jest w drodze.
4. DATA BASE
Bank danych o planetach Układu Słonecznego i ich księżycach. Ich nazwy
również występują w kilku kolorach:
- czerwone - brak danych,
- żółte - wylądowała sonda, można rozpocząć badania,
- zielone - pełna informacja o obiekcie,
- białe - istnieje kolonia.
5. BULLETIN BOARD
Spis kilku ostatnich informacji, obrazujących wydarzenia gry.
6. FILE ACCESS
Dostępne są tutaj operacje dyskowe takie jak zapis stanu gry (SAVE), odczyt
(LOAD), czy też przygotowanie dysku do zapisów (Format M2.2). Ostatnia opcja
jest zbędna przy korzystaniu z wersji HD. Zapisu możemy dokonać w czterech
slotach.
7. LOG
To Twój dziennik. Można w nim znaleźć informacje na temat stopnia
zaawansowania gry: aktualną datę, ilość statków kosmicznych, liczbie
kolonii, wielkości populacji, procentowy wskaźnik rozwoju gry.
8. ZOOM OUT
Zmiana widoku pozwala przejść do innej skali obserwacji: baza, planeta lub
orbita, system planetarny, Układ Słoneczny. Z poziomu orbity możemy wydawać
dodatkowe polecenia obiektom na niej się znajdującym.
- Ditch Cargo - wyrzucenie ładunku,
- View Cargo - przegląd surowców w ładowni,
- View Equipment - przegląd urządzeń w ładowni,
- Launch Fleet - wystrzelenie myśliwca z pokładu Fleet Carrier,
- Auto Land - rozkaz lądowania
- Set Course - ustalenie kursu
- Auto Pilot - wyjście z ekranu statku.
9. ADVANCE HOUR
Przyspiesza czas o godzinę
10. ADVANCE DAY
Przyspiesza czas o dzień.
Dwie ostatnie opcje są bardzo użyteczne. Warto zwrócić uwagę, że podczas
naszych działań na terenie Bazy czy kolonii czas nie płynie. Wszystko
zatrzymuje się w czasie. Poprzez wybranie przyspieszenia skutki naszych
decyzji dopiero zostaną uwzględnione.
RADY I PORADY
- Na początku wybuduj serię próbników i natychmiast wyślij je na różne ciała niebieskie. Jest to dosyć istotne gdyż wystrzelenie tylko jednej sondy automatycznie wywołuje wypowiedzenie wojny przez Marsjan. W czasie gdy przemierzają otchłań, pracuj nad nowymi planami kolejnych generatorów słonecznych, a także opracuj plany i wybuduj Grazera. W ten sposób będzie możliwe pozyskiwanie surowców z innych ciał niebieskich.
- Z racji, że pierwszy atak Marsjan nastąpi niedługo po wystrzeleniu próbników, postaraj się jeszcze przed wystrzałem posiadać w swojej Bazie myśliwca. Pozwoli to zmniejszyć nieco straty przy atakach.
- Postaraj się przed pierwszym atakiem i zanim wyprodukujesz i uruchomisz Solagen MkIII, wybudować bunkier i przechować w nim rezerwowe generatory słoneczne.
- Dbaj o przyrost ludności przez budowę dodatkowych noduli.
- Nie spiesz się z zakładaniem kolonii. Zrób to dopiero wtedy, gdy będziesz w stanie zapewnić jej dostawę odpowiednich generatorów słonecznych (im dalej kolonia położona jest od Słońca tym mniej światła posiada) i wystarczającą obronę.
- Asteroidy to cenne źródło surowców. Staraj się, aby w miarę rozwoju gry kontrolowało je kilka Grazerów.
- Chroń istniejące kolonie, zwłaszcza te zamieszkałe przez rasę mutantów. Gdy oni wyginą, kolonia nie będzie mogła przyjąć nowych kolonistów. Chroń również kolonie, na których wydobywa się Uran - to najcenniejszy surowiec.
- Przygotowując się do kolonizacji dowolnej planety lub księżyca należy przygotować do drogi wraz ze statkiem S.I.O.S. małą flotyllę transportowców (minimum dwa Solageny, kilka myśliwców i laserów).
- Do produkcji Terraformera potrzebujesz chromu (Chromium). Znajduje się on na Tritonie. Z racji na odległe położenie, Triton powinien być jedną z Twoich pierwszych kolonii.
- W każdym układzie planetarnym powinien znajdować się przynajmniej jeden Waverider.
- W momencie, gdy nie można prowadzić wydobycia (mamy mniej niż 50 kolonistów), nie należy uruchamiać generatorów o mocy większej niż jest potrzebna do podtrzymywania minimalnych warunków życia.
- Dokujący statek działa jak bunkier. Podczas ataku wszystkie urządzenia i surowce na nim się znajdujące nie są niszczone.
- Po pokonaniu Marsjan kolonie zaczynają ogłaszać niepodległość. Nie można się temu przeciwstawić. Deklaracje niepodległości są ogłaszane w tej samej kolejności w jakiej były zakładane kolonie.
- Skolonizowanie Marsa przyniesie również ostatni silny atak ze strony Marsjan. W zasadzie nawet nie masz co się bronić. Gdy już wszyscy na Księżycu zginą, wyślij na niego kilka Carracków a następnie je zezłomuj. Zyskasz kolonistów, którzy odrodzą życie na Księżycu.
- Aby uzyskać stuprocentowy wynik w grze, należy skolonizować wszystkie nadające się do zamieszkania planety i księżyce. Nie jest to konieczne do ukończenia gry.
Recenzję gry możesz znaleźć tutaj.
Millennium 2.2 - Ian Bird/Electric Dreams 1989 |
|
50 |
|
1 |
|
|
30 |
|
OCS/ECS |
|
85 |
|
|
|
Nie zachwyca wykonaniem, lecz potrafi wciągnąć na długie godziny. |