Nie wiem czemu, ale zawsze podobały mi się sporty "dla wyższych sfer", takie
jak np. golf czy snooker. Prawdopodobnie wynika to z faktu, że nie mogę
sobie pozwolić na taką rozrywkę, gdyż po prostu mnie na to nie stać. Nie
zmniejsza to jednak mojego zainteresowania tymi sportami. Zasadniczo nie są
to w ogóle typowe sporty. Zazwyczaj towarzyszy im cisza, spokój, ogromna
koncentracja i skupienie. Gustownie i szykownie ubrani zawodnicy, w
schludnych strojach, zazwyczaj z muchą bądź pod krawatem. Sporty przy
których spocić się raczej nie można, a jedyne w czym trzeba być dobrym to
precyzja. "Sensible Golf" to ciekawe podejście do tematu golfa zrealizowane
przez autorów hitów takich jak obie części "Cannon Fodder" czy seria "Sensible
Soccer".
Ekipa z Sensible Software zdecydowała się pójść za ciosem i stworzyć kolejną grę opartą na sprawdzonym enginie. Dociekliwi mogą nawet dostrzec podobieństwo w zastosowanym systemie plików, których notabene, nawet nazwy są identyczne. Widok na pole gry z tej samej perspektywy co poprzednio, figurki sterowanych postaci minimalnych rozmiarów, charakterystyczny, tytułowy temat muzyczny. W przeciwieństwie do wszystkich widzianych przeze mnie odmian golfa na Amigę, "Sensible Golf" to jak najbardziej zręcznościowe podejście do tematu. Nie ma tutaj żadnych skomplikowanych parametrów określających tor lotu piłki, które należy ustawić przed oddaniem uderzenia. Nie ma również karkołomnych, wyczynowych ruchów myszką, które mają symulować ruch kijem. Wystarcza tylko wybrać właściwy kij, kierunek uderzenia, a następnie kilka razy wcisnąć przycisk fire.
Gra oferuje kilka wariantów gry. Możemy wziąć udział w turnieju na jednym z 25 najpopularniejszych pól golfowych (każde składa się z 18 dołków), zagrać na pojedynczym polu czy też rozegrać cały sezon spotkań (na czterech różnych poziomach trudności). Przed rozpoczęciem rozgrywki należy podać ilość graczy uczestniczących w rozgrywce (do 72). Możemy zbudować wygląd każdego z nich. Dobrać jego kolor skóry, włosów, koszulki i spodni. Po nadaniu mu imienia wystarczy jeszcze ustawić odpowiednie opcje i już możemy zaczynać. Przed nami widnieje tabela wszystkich zawodników z zaznaczeniem ich aktualnej pozycji, a także wyniku punktowego. Możemy również spojrzeć na tabelę pod trochę innym kątem: jaką ilość pieniędzy otrzymamy, jeżeli zakończymy rozgrywkę na danej pozycji.
Nie jestem może ekspertem w tej dziedzinie, ale pozwolę sobie przybliżyć
temat na tyle, na ile pozwoli to w miarę sensownie prowadzić przyjemną i
zrozumiałą rozgrywkę. Cały turniej rozgrywany jest na jednym, dużym polu
golfowym (sezon składa się z 25 takich turniejów). Pole golfowe składa się z
18 dołków (Holes). Na każdy z dołków przewidziana jest ilość uderzeń w
jakich należy umieścić piłkę w dołku z chorągiewką. Ta ilość nazywana jest
PAR. Jeżeli uda nam się umieścić piłkę w mniejszej ilości uderzeń niż
przewidziano, nazywane są one odpowiednio Birdie (o jeden mniejsza), Eagle
(o dwa mniejsza) oraz Albatros. Od ogólnej punktacji odejmuje się wówczas odpowiednią
ilość punktów, zależną od tego w jakiej ilości uderzeń wbiliśmy piłkę do
dołka i o ile była ona mniejsza od przewidzianego PAR. Jeżeli z kolei
umieścimy piłkę w większej ilości uderzeń, nazywane są one Bogey, Double
Bogey lub Triple Bogey i do wyniku punktowego dodają odpowiednią ilość
punktów. Jak widać w ogólnej punktacji liderem jest ten, kto ma najmniejszą
ilość punktów. Grę na dołku rozpoczynamy od uderzenia nazywanego Tee. Jest
to uderzenie, z takiego małego kołeczka na którym umieszcza się piłkę. W
trakcie gry stosuje się kilka typów kijów, których zasadnicza różnica polega
na tym, że niosą na inne odległości. W "Sensible Golf" różnica między nimi
polega na tym, że każdy niesie o 10 jardów bliżej (lub dalej - zależy od
której strony patrzeć). Dodatkowo mamy również trzy kije specjalne: PW
(pitch wedge) - niesie na odległość 100 jardów, SW (sand wedge) - niesie na
odległość 80 jardów i najlepiej nadaje się na wybijanie piłki z piachu (w golfie teren piaszczysty określany jest jako "Bunker"),
Putter - uderzenie płaskie na maksymalną odległość 40 jardów. Dobór kija
uzależnić należy nie tylko od odległości, lecz czasami również i od typu
nawierzchni na jakim wylądowała piłka. W "Sensible Golf" mamy kilka rodzajów
trawy (krótkie i wysokie), a także piasek. Piłka która wyląduje w drzewach
lub w wodzie traktowana jest jako uderzenie "spalone" i automatycznie
powoduje doliczenie jednego karnego uderzenia (wykonałeś jedno w krzaki, a w
liczbie uderzeń obrazowane jest to tak jakbyś wykonał dwa).
Tyle zasad ogólnych, które nieco naciągnąłem na potrzeby gry. Ale jak więc wygląda rozgrywka w "Sensible Golf"? Otóż po rozpoczęciu rozgrywki, naszym oczom ukazuje się wspomniane pole golfowe. Na początek należy zerknąć na podgląd (joystick w lewo+fire). Następnie popatrzmy w lewy dolny róg. Podana jest tam odległość do dołka. Poruszając joystickiem w przód i w tył dokonujemy wyboru kija. Program zawsze stara się dobrać taki, który będzie niósł na odległość równą lub do 10 jardów większą niż odległość do dołka. Kolejnym ruchem jest wybranie kierunku lotu. Zwróć uwagę, że program zawsze ustawia ten kierunek w linii prostej do dołka, nie wnikając, że po drodze jest woda, czy krzaki. Następnie wciskamy fire. Naszym oczom ukaże się niewielki obrazek naszego bohatera i wokół niego rozrysowany okrąg. Ten okrąg, a właściwie łuk, obrazuje wysokość na jaką zostanie uniesiony kij, a co za tym idzie - jaka będzie siła uderzenia. Wciskając fire powodujemy, że po tym okręgu wędruje niewielki czerwony punkt. Wciskając ponownie fire (czy to w momencie jak punkt wędruje ku górze, czy ku dołowi) blokujemy miejsce siły uderzenia. Następnie, gdy punkt wchodzi w dolną strefę łuku (czerwono-żółtą), należy ponownie wcisnąć fire, aby wskazać kąt podkręcenia piłki. Jeżeli chcemy, aby piłka poleciała idealnie prosto należy oczywiście trafić idealnie w środek czerwonej strefy.
Gdy kilkoma strzałami uda nam się zbliżyć do dołka na odległość około 40
jardów (czyli na tak zwany "green"), obraz pola gry troszeczkę się przybliży. Na zbliżeniu będzie
widoczny dołek oraz jakieś strzałki. Te strzałki to kierunek nachylenia
ziemi wokół naszego celu. Do wbicia piłki mamy tutaj do dyspozycji kij
putter (czasami też sand wedge lub pitch wedge). Zasada uderzenia jest taka
sama, lecz należy bardziej zwracać uwagę na ów kierunek nachylenia ziemi. Po
kilku podejściach gwarantuję, że załapiesz jakiej siły użyć i jak podkręcać
piłkę, aby nie trafiać z wynikiem +3 i więcej. W ten oto sposób będziemy
przemierzać dołek za dołkiem, turniej za turniejem. Nasza zasobność w
pieniądze będzie się zwiększać, a my będziemy stawać się coraz większymi
gwiazdami golfa.
Od strony audiowizualnej grze nie można nic zarzucić. Grafika, jak to w grach Sensible Software, dąży do miniaturyzacji, lecz wykonana jest starannie i kolorowo. Daje doskonałe wyobrażenie pola golfowego. Grafika w menu również przedstawia się ciekawie. Dźwiękowo ekipa Rozsądnych postanowiła trzymać się swoich standardów. Na początek wita nas piosenkowy utwór, napisany w tej samej konwencji jakie było dane nam słyszeć w "Cannon Fodder" czy "Sensible World of Soccer". W menu spokojny, stonowany, wręcz usypiający motyw, który pozwala się zrelaksować w trakcie przeglądania tabeli. W trakcie gry standardowe odgłosy z pola golfowego: uderzenia w piłkę, zamachy kijem, uderzenia piłką w drzewo, pluski wody, śpiew ptaków. Do niestandardowych odgłosów, lecz jak najbardziej zwiększających wrażenie estetyczne gry, należy dygitalizowany głos komentatora informującego nas o próbie uderzenia Birdie, czy też trafieniu zwanym Eagle.
"Sensible Golf" to zręcznościowe podejście do tematu golfa. Zapalony golfiarz oczekujący chociaż w niewielkim stopniu jakiejś odmiany symulatora golfa, w tym tytule tego nie znajdzie. Pozycja przeznaczona głównie jest dla "łamaczy joysticków", którzy na pewno przy niej spędzą miło czas. Przyjemna grafika wręcz z akcentami humorystycznymi, podobna muzyka i efekty dźwiękowe. No i oczywiście wyśmienita grywalność. Gra wciąga. Jeden dołek, kolejny i kolejny... Czy trzeba czegoś więcej do szczęścia?
Gra zajmuje dwie dyskietki. Uruchamia się na Amigach wyposażonych w co najmniej 1 MB pamięci. Można ją zainstalować przy pomocy installera ze strony WHDLoad.
Sensible Golf - Sensible Software 1995 | ||||
![]() |
95 | ![]() |
2 | ![]() |
![]() |
90 | ![]() |
ECS 1 MB | |
![]() |
95 | ![]() |
||
![]() |
Zręcznościowa odmiana golfa. Całkiem przyjemna. Uwaga! Wciąga. |