Aktualności Forum Graffiti Publicystyka Teleport
  • Tales of Phantasia - SNES

23.10.2021 18:44, autor artykułu: Solo Kazuki
odsłon: 1337, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

"Zaprawdę, jeśli istnieje zło na tym świecie
Znajduje się ono w sercu człowieka"
Edward D. Morrison

Takimi słowami jednego z bohaterów zaczyna się gra "Tales of Phantasia". Jest to rewelacyjna gra RPG z elementami zręcznościowymi, do której projekty postaci stworzył Fujishima Kosuke, znany z takich manga i anime jak "Aa! Megami-sama!" (Oh! My Goddess!) czy "Taiho Shichau Zo!" (You Are Under Arrest!). Gra zaczyna się ostateczną walką dawnych bohaterów z ucieleśnieniem zła w postaci potężnego arcymaga Dhaosa, znanego też jako Demon King (Król Demonów). Nieomalże ginie on od rzuconego na niego czaru, lecz przed niechybną śmiercią ratuje się ucieczką w czasoprzestrzeń. Rys historii został nakreślony, a my przechodzimy do sedna i poznajemy naszego głównego bohatera. Jest nim młody wojownik Cless Alvein, który wciąż zaznajamia się z tajnikami rzemiosła u swojego ojca Miguela. Podczas jednego z polowań wraz ze swym przyjacielem Chesterem Barklightem odnajdują stare, spróchniałe drzewo, przed którym ukazuje im się duch, proszący o ochronę tego drzewa. Nagle z wioski dobiega dźwięk alarmu oznajmiający, że została zaatakowana. W tym momencie zaczyna się wielka przygoda nie tylko w przestrzeni, lecz także w czasie...

System gry jest bardzo prosty i przyjemny w obsłudze. Przy poruszaniu się po lokacjach oraz na mapie widzimy grę w rzucie pod kątem z góry i z przodu, natomiast w czasie walki ujęcie zmienia się na widok z boku, a sama walka przypomina prostą bijatykę. Zarówno w niektórych miejscach jak i w czasie walki przydaje się odrobina zręczności. W czasie bitwy bezpośrednio sterujemy tylko głównym bohaterem określając cel ataku, a następnie przeprowadzając atak wciskając odpowiednie przyciski (a czasem dodatkowo kierunek). Reszcie drużyny możemy wyznaczyć taktykę jaką mają stosować i kogo atakować - drużyna atakuje w pierwszej kolejności wybrany przez nas cel. Mamy również możliwość nakazania danej osobie z drużyny użycia czaru, przedmiotu czy choćby zmianę formacji. Sam bohater, poza zwykłymi atakami, może używać ataków specjalnych (dwa na krótki i dwa na długi dystans rozpoznawalne po literze nad strzałką wskazującą wroga do ataku), które odkrywa wraz z doświadczeniem. Możemy do walki wybrać po dwie techniki bojowe - osobno na małą i dużą odległość. Drugi atak, zarówno zwykły jak i specjalny, używa się przytrzymując "górę" przy naciśnięciu odpowiedniego przycisku. Niektóre ataki można zablokować stosując dostępną technikę bloku (kierunek "dół").

W grze istnieje możliwość posiadania nawet 160 przedmiotów, przez co po pewnym czasie możemy mieć problem z orientacją co gdzie jest na ich liście. Na szczęście można dowolnie układać przedmioty, a także segregować je według dostępnych wzorców. Przedmioty są ładnie wykonane i czytelne, a dodatkowo dostępny jest krótki opis każdego z nich. Rzeczy mogą mieć różne zastosowanie - mogą być to bronie, pancerze, przedmioty uzdrawiające, przedmioty potrzebne w czasie gry lub przedmioty specjalne. Ze specjalnych przedmiotów najciekawsze są runiczne butelki (Rune Bottle), a także święte butelki (Holy Bottle) oraz butelki ciemności (Dark Bottle). Butelki runiczne służą do identyfikacji przedmiotów, a także mogą zamienić niektóre przedmioty na inne. Identyfikacja jest o tyle ważna, że często zdobyte na wrogu lub znalezione przedmioty są nieznane. Na przykład, gdy zdobyty przedmiot jest jakimś mieczem, dopiero po identyfikacji okazuje się czy jest to tani złom, którym można co najwyżej ciąć trawę, czy magiczny miecz użyteczny w boju warty sporą sumę pieniędzy. Natomiast święte butelki i butelki ciemności odpowiednio zmniejszają lub zwiększają szanse zaatakowania przez wroga. Chodzi o to, że w tej grze większość walk jest losowa i występują w czasie eksploracji lokacji czy podróży pomiędzy nimi. Jeżeli nie masz ochoty walczyć, użyj świętej butelki - wtedy szanse losowego ataku są znacznie mniejsze. Natomiast gdy jesteś rządny krwi i walki, użyj butelki ciemności - wtedy szansa losowego ataku jest większa.

Oprócz kieszeni na przedmioty mamy też torbę na żywność. Wkładamy do niej żywność z kieszeni, która jest konsumowana w czasie gry. Postacie same pobierają tylko jedzenie znajdujące się w torbie, a jego ilość jest ukazana na samym dole przy wejściu do opcji drużyny. Pamiętać należy jednak, że torba ma ograniczoną pojemność (w czasie gry możemy zdobyć większe torby), a ilośc jedzenia w torbie należy uzupełniać poprzez włożenie do niej żywności z kieszeni.

"Tales of Phantasia" to jedna z niewielu gier, w której bronie i pancerze mają po kilka parametrów. Na przykład zbroja może mieć dobre właściwości ochronne, ale przez swój ciężar zmniejszać szybkość i zręczność. Na dodatek główny bohater posiada dwa rodzaje ataków: slice (cięcie) i stab (pchnięcie), a bronie mogą mieć ich różne parametry. Aby było ciekawiej, niektóre bronie modyfikują parametry, a nawet mają moc żywiołu, przez co są lepsze na jednych wrogów, a gorsze lub nawet bezużyteczne na innych. Podobnie pancerze i części garderoby mogą mieć dodatkowe parametry i moc żywiołów.

Jeżeli chodzi o magię, to istnieją w grze jej cztery rodzaje. Są to specjalne ataki, czary uzdrowiciela, czary magów i czary przywołujące. O ile dwa pierwsze rodzaje czarów otrzymują postacie przy otrzymaniu odpowiedniego poziomu, o tyle dwa ostatnie rodzaje trzeba zdobyć dla danej postaci. Każdy rodzaj magii oczywiście wymaga many, której wymagana ilość jest zależna od czaru. Magia może także mieć związek z żywiołami, co jest identyczne jak przy broniach.



"Tales of Phantasia" to jedna z najlepszych i najdłuższych gier RPG dostępnych na SNES. Gra ma bardzo dobrą oprawę audiowizualną. Grafika w grze jest bardzo ładna, szczegółowa i czytelna. Jedyne co można jej zarzucić to słabe skontrastowanie kolorów, przez co może się ona wydawać mniej kolorowa niż faktycznie jest. Tła lokacji, gdzie się znajdujemy, są różnorodne i co chwila coś się dzieje - chodzą osoby czy zwierzęta, przelatują ptaki, pływają ryby co pewien czas wyskakując z wody itp. Jeżeli chodzi o udźwiękowienie, to gra ma do zaoferowania sporą bibliotekę muzyki w tle. Utwory są przyjemne dla ucha i dostosowane do sytuacji. W lokacjach miast przygrywa spokojna muzyka, natomiast podczas walki jest ona znacznie bardziej dynamiczna. W grze występuje również sporo dźwięków, w tym także mowa. W czasie walki, poza jej dźwiękami, są okrzyki bojowe i wypowiadane zaklęcia. W intrze do gry jest nawet... piosenka! Jest to "Yume wa Owaranai ~Kobore Ochiru Toki no Shizuku~" ("The Dream Will Not End ~The Spilling Drops of Time~"), którą śpiewa Yukari Yoshida. Gra posiada bardzo wysoką grywalność i jest niezwykle urozmaicona. Jest w niej wiele ciekawych lokacji oraz sporo różnych potworów do pokonania. Podróżujemy nie tylko w przestrzeni, ale także w czasie. Gdy zmienimy coś w przeszłości jest to zmienione także w przyszłości, co wpływa mniej lub bardziej na naszą przygodę. Polecam zapoznać się z tą grą każdemu fanowi gier RPG.

Gra oryginalnie została wydana w 1995 roku tylko po japońsku, lecz w 2001 grupa DeJap stworzyła tłumaczenie na język angielski. Istnieje także wersja spolszczona. Tytuł w 1998 roku został wydany na Game Boy Advance oraz w tym samym roku powstała jego reedycja na Playstation nazwana "Full Voice Edition". Osiem lat później ta sama wersja FVE zadebiutowała na PSP. Wersja FVE posiada pełną oprawę głosową w czasie rozmów oraz dodane animowane wstawki. Piosenka z intra została przearanżowana i śpiewa ją Yumi "Yomi" Yoshida, a samo intro zostało stworzone w postaci animacji (do obejrzenia w serwisie YouTube).


 Tales of Phantasia - Namco 1995 
85  
100 SNES9x lub WarpSNES (albo inny emulator SNES)
85
 

 głosów: 2   tagi: Tales of Phantasia, gry zręcznościowe, RPG, SNES
komentarzy: 14ostatni: 26.10.2021 14:52
Na stronie SCENA.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem