Aktualności Forum Graffiti Publicystyka Teleport
[#31] Re: Zapowiedzi nowych gier

@tukinem, post #30

Wcale nie. Wolałbym, żeby coś zrobił prywatnie, ale niekoniecznie na ProTrackerze. Po co mam słuchać gorszego brzmienia, skoro potrafi robić lepsze rzeczy?
[#32] Re: Zapowiedzi nowych gier

@XTD, post #29

Chciałbyś zmiany podejścia u większej ilości ludzi, scena żywa, twórcy pracujący w zasadzie ciągle, a nie "iventowo". Prawdopodobnie wielu tak robi, tylko nie kończy, bo jednak to wszystko idzie wolniej.

Co do postulatu - zamiast ograniczeń, żeby dema były ładne i dłuższe - to podpisuję się obiema rękami. Mam teorię, że część produkcji wyszłoby gdyby nie było ograniczenia do 1MB RAM na A500.

Uważam, że formuła pisania na maszyny w wersji podstawowej wyczerpała się jakiś czas temu, przełomowych efektów jest jak na lekarstwo. Chciałbym dem ciekawych, z motywem przewodnim, z designem, dopasowanymi efektami do obrazu, dźwięku, przekazu, z jajem Tylko czy ludzie będą mieli czas na to?
[#33] Re: Zapowiedzi nowych gier

@XTD, post #31

Po co mam słuchać gorszego brzmienia, skoro potrafi robić lepsze rzeczy?


Nie wiem czy dobrze zrozumiałem.

Czy jako cztery kanały to od razu uważasz że to będzie gorsze brzmienie?

@Don_Adan

Wiesz, czy PC to jest scena to kwestia dyskusyjna.


No ja do tej pory udaję że nie istnieje
[#34] Re: Zapowiedzi nowych gier

@tukinem, post #28

Chyba nie rozumiesz o co mi chodzi.
Slaby jestem w tlumaczeniu.
Tworzysz 2 exeki dla tej samej gry.
Jeden exek to full wypas.
Drugi exek to wersja okrojona.
I w ASM da sie to zrobic za pomoca jednego zrodla ustawiajac w nim flage podczas asemblacji.

A jesli Blitz Basic 2 czegos takiego nie potrafi.
To po prostu kopiujesz zrodla wersji full wypas jako np. gra1.bbzrodla.src
I edytujjesz te zrodla, wywalajac wszystkie zbedne efekty, ktorych nie bedzie w wersji 1MB.

Sam tak kiedys zrobilem, dzielac oryginalne zrodla playera TFMX na TFMX Pro i TFMX 7V, bo tak bylo mi wygodniej.
[#35] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Don_Adan, post #34

No to właśnie o to mi chodziło. Ja używam tego wszystkiego na jednym execu, ale z komendami CNIF - CELSE - CEND, czyli mam jedną stałą którą sobie steruję. Wtedy podczas kompilacji wybiera to co jest w CNIF, a innym razem to, co jest w CELSE. Ostatecznie można, ale teraz przykładowo plik uruchamialny z takiego mojego Sołtysa to 600KB. Skompilowane dwa takie pliki to już 1200KB około, bo ileż tam będzie różnicy? Usunięte kilka ładowań plików dźwiękowych / graficznych i kilka komend odtwarzających dźwięk / wyświetlających grafiki. Cała otoczka musi zostać aby i bogata wersja i biedniejsza wersja działały tak samo (grywalność, obsługa menu, wyświetlanie itd.)

Inny przykład: Tony. Gra na dwóch upchanych dyskietkach. Ludzie chcą wersji na A500 z 1MB RAM. Plik uruchamialny to 300KB. No dobra, spakowany ma 60KB. Ale stworzenie takiego biedniejszego bez bajerów w menu, bez cracktro, bez pewnych dźwięków to będzie jakieś 50KB dla drugiego pliku uruchamialnego. Brakuje miejsca na 1 dyskietce i co wtedy? Ona jest upchana już po brzegi. Kilka wolnych kilobajtów zostało. Tworzyć Drugą "pierwszą bootowalną" dyskietkę dla koszernych Amigowców? Wtedy rośnie cena gry, bo wydanie będzie 3-dyskietkowe. Znowu inni byliby oburzeni. Wybór kupna gry biedniejszej/bogatszej? Też nie wchodzi w grę. To nie jest wybór pomiędzy wersją na OCS/AGA tylko pomiędzy większą ilością RAM a mniejszą.
[#36] Re: Zapowiedzi nowych gier

@tukinem, post #35

Widzisz, wszystko kiedys juz bylo na Amidze.
Twoje problemy tez.
Dwa exeki, wersja full i wersja minimalistyczna.
W zaleznosci od dewelopera, albo starac sie spakowac takim pakerem dane, zeby sie zmiescily na 2 dyskietkach.
Albo dodaje sie dodatkowa dyskietke.
Tutaj jest przyklad z Pinball Fantasies, zobacz Notes:

link

Ja bym proponowal dodac 1 dyskietke.
Do bootowania na 1MB.
Czyli gra mialaby 3 dyskietki, z czego uzywane bylyby 2 dyskietki (1 dyskietka bylaby nieuzywana).

Ja do Soltysa nic nie mam, jest OK.
Wersja HD to powinna byc zawsze wersja full wypas.
Wiec tylko 1 exek.
[#37] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Don_Adan, post #36

Ja do Soltysa nic nie mam, jest OK.
Wersja HD to powinna byc zawsze wersja full wypas.
Wiec tylko 1 exek.


Dopóki nie wyjdzie, że gra wymaga fast ramu. A już wiadomo, że wymaga... no ale kto ma Amigę 1200 z twardym dyskiem bez fast ramu? Ja z taką wytrzymałem tydzień i musiałem dokupić te 8MB bo nawet OS 3.2 nie chciał ruszyć :)
[#38] Re: Zapowiedzi nowych gier

@_DiskDoctor_, post #33

Nie wiem czy dobrze zrozumiałem.

Czy jako cztery kanały to od razu uważasz że to będzie gorsze brzmienie?


Tak, dobrze zrozumiałeś. Albo i źle.

Cztery kanały czterem kanałom nierówne. Mogę Ci na PC na jednym kanale zrobić coś, czego nie odtworzysz nawet na czterech kanałach na ProTrackerze, bo nie chodzi tylko o ilość kanałów. Chodzi o długość sampli, rodzaj ich zapętlania, częstotliwość próbkowania, ilość bitów i mono. Dodaj do tego brak efektów (najprostszy delay, bez filtra, bez niczego, polega na skopiowaniu jednego tracka na drugi i jego przesunięciu ze zmianą głośności - i już masz o jeden kanał mniej, albo musisz kombinować i wciskać nuty gdzieś pomiędzy inne nuty innego sampla). Ty na serio myślałeś, że Amiga tylko tym się różni od peceta, że na PC masz więcej kanałów?
[#39] Re: Zapowiedzi nowych gier

@tukinem, post #24

I/O zawsze będzie wolniejsze od (nawet wielu) instrukcji warunkowych.
[#40] Re: Zapowiedzi nowych gier

@XTD, post #38

OK fair enough.
[#41] Re: Scenowcy lubią limity

@mailman, post #1

jak dla mnie to mam wrażenie, że po prostu lubią wyzwania, a limity takowe dają. ID software miał "słabych" programistów skoro "udawali", że ta gra nie ruszy na czymś słabszym niż PC :) bo nie musieli się ograniczać i przejmować wymogami jakie będzie ta gra stawiać (tak jak w sumie większość aktualnych gier czy programów)...ale to tylko takie tam małe małe zdanie. do dziś widzę mega demka pisane na podstawową Amigę 500 i robią większe wrażenie niż te na super mocne kompy.
1
[#42] Re: Zapowiedzi nowych gier

@XTD, post #29

@xtd
nie biorę tego co napisałeś osobiście. po prostu to co napisałeś wydało mi się nie jasne.
przeczytałem jeszcze raz i w sumie wychodzi na to że mamy podobne podejście. ja też wolę obejrzeć pełnowymiarowe demo z niezłą grafiką i muzą niż 4kb intro. ba demo dla mnie nie musi mieć killer efektów ważne żeby miało fajny i spójny design., jakieś story, motyw przewodni ubrane w fajną grafikę/animację.
A co do robienia na ostatnią chwilę, na szybko… nie czepiam się bo każdy ma tyle czasu, ile ma. Nie lubię też presji i nie zamierzam nikogo do robienia dem zmuszać (nie insynuuję że ty zmuszasz). ale wiem że robienie dużego dema to żmudna praca a pod koniec deadline’u niezły crunch. przerabiałem to kilka razy w ostatnim roku. wiem co mówię. dla tego ani nie wymagam aby ludzie coś robili ani nie rozliczam jeśli ktoś zrobi mini produkcję na party. ważne aby mieć z tego fun.

wracając do tematu wątku i łamania ograniczeń… całkiem niedawno skumałem że kilka czołowych polskich dem ostatniej dekady to w dużej mierze animacje. i co? i nic.
w ogólne nie zmienia to mojego ich ogólnego odbioru, że są już po prostu kultowe.
zmierzam do tego że moim zdaniem czasy pobijania rekordów dawno minęły a demo po prostu niech dostarcza fajnej rozrywki i oglądającym i tworzącym.
1
[#43] Re: Scenowcy lubią limity

@slawekwozniak, post #41

do dziś widzę mega demka pisane na podstawową Amigę 500 i robią większe wrażenie niż te na super mocne kompy.


Ale ograniczenia AGA/060 nadal istnieją, tylko leżą w innych rejonach i tak samo najlepsze dema na nie wyciskają siódme poty ze sprzętu, jak te najlepsze z OCS

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2024 10:47:53 przez Jacques
[#44] Re: Zapowiedzi nowych gier

@c64portal, post #42

Zgadzam się, że demo ma dostarczać rozrywki. Jeżeli przy okazji zaskoczy dobrym efektem - super.

Natomiast scena od lat już kręci się w kółko. Przypomina mi to trochę jazdę figurową na lodzie z "elementami obowiązkowymi" - niby fajnie się to ogląda, docenia się kunszt, ale to wszystko już było.

Ludzie nieraz dają mi przykład dema "9 Fingers" jako innowacji. Ok, zgadzam się - było innowacyjne. Również dzięki temu, że ludzie wstali od komputerów, wyszli na dwór i coś nakręcili wspólnie (można ten proces obejrzeć na YouTube). Czy zna ktoś jeszcze jakieś demo przy robieniu którego koder musiał ruszyć d... sprzed komputera? :)

W ogóle scenowcy to dziwni ludzie. Niby powinni interesować się tym, co się dzieje na scenie, na której bądź co bądź funkcjonują. Ale często interesują się wyłącznie sobą. Znam jednego znanego kodera, który zaskoczył mnie np. tym, że nigdy nie słyszał o demie... Hardwired. To tak, jakby być znanym aktorem i nigdy nie słyszeć o "Gwiezdnych Wojnach".

Ostatnio też byłem z kilkoma znajomymi scenowcami na kilkudniowym wyjeździe nad jezioro. Akurat tak się złożyło, że w tym samym czasie przyjechało do tego samego ośrodka ok. 30 graczy w World Of Tanks. Przyjechali bez komputerów, nie grali w swoją ulubioną grę, nie organizowali żadnych konkursów. Niektórzy z wędkami chodzili sobie łowić rybki itd. I nikt się nie nudził, nie narzekał, że "nic się nie dzieje", nie uciekał wcześniej "żeby być szybciej w domu" itd. Nie do pomyślenia na demoscenie.


Ostatnia aktualizacja: 15.07.2024 11:11:40 przez XTD
1
[#45] Re: Zapowiedzi nowych gier

@XTD, post #44

takie demko z 2021 na Ami 500 jednak pokazuje, ze umiejętności i pomysł wystarcza :)

https://youtu.be/GiK_RDQoayQ?si=OmMPb6IoUiikn0Ue
2
[#46] Re: Zapowiedzi nowych gier

@slawekwozniak, post #45

Świetne demko!
1
[#47] Re: Zapowiedzi nowych gier

@aramir86, post #46

Dla mnie najlepsze demo na A500 to Batman Rises.
[#48] Re: Zapowiedzi nowych gier

@rbej1977, post #47

Szkoda, że nie jest zapowiedzią nowej gry
1
[#49] Re: Zapowiedzi nowych gier

@rbej1977, post #47

E tam, Technological Death

P. S.
Tak, Batman rządzi
[#50] Re: Scenowcy lubią limity

@mailman, post #1

Odgrzebię temacik.

Może nie dotyczy sceny, ale do rzeczy. Po hejcie odnośnie Tonego, zacząłem pisać gierkę TonyGO, w której całkowicie stworzyłem 1-bitplanowy świat. Gra jest scrollowana w jednym kierunku, ale narazie to tylko animacja. Poszedłem całkowicie na minimum i gra rusza na ustawieniu A500 z 256KB chip ram.

Pytanie: Dlaczego nie mogę uruchomić na quick configu A1000 z 256 KB CHIP + kickstart 1.2? Gra wczytuje się na tym ustawieniu, jednak po przełączeniu chipsetu na A500. Reszta pozostaje bez zmian, a gra wypluwa po załadowaniu że zostaje jeszcze 30KB RAM - niewiele, ale pytam o konfig A1000. Kickstart jaki używam to rev. 33.180 [256kB] [315039-01 ] przeznaczona dla A500/A1000/A2000.

Może układ A1000 działa tylko na ADFach z NDOSem?

Gra startuje, ale ekran jest czarny. Reaguje na joystick i po ESC wychodzi do amigados z powrotem.

Ostatnia aktualizacja: 25.07.2024 18:18:03 przez tukinem
[#51] Re: Scenowcy lubią limity

@tukinem, post #50

Nie ma takiej Amigi jak A500 z 256KB chip RAM.
Tylko pierwsze modele A1000 mialy 256KB chip RAM.
Ale to byly bodaj tylko NTSC i kick 1.0/1.1, ale co do tego moge sie mylic.
[#52] Re: Scenowcy lubią limity

@Don_Adan, post #51

No właśnie po wyborze pisze, że potrzebny jest kickstart 1.0 bootstrap, ale on nie zabootuje ADFa.
[#53] Re: Scenowcy lubią limity

@tukinem, post #52

Zaczytuje ADF, ale na początku potrzebujesz kick dla a1000 na dyskietce.(adf)
[#54] Re: Scenowcy lubią limity

@Don_Adan, post #51

Wszystkie Amigi 1000 miały 256KB chipu ramu i 256KB przeznaczony na wczytanie kickstartu.
Drugie 256KB chipu to rozszerzenie wkładane z przodu Amigi. Kickstarty wczytywane z dyskietek najczęściej 1.2 lub 1.3. Aha tysiączka nie miała też slowramu jak A500 bo każde rozszerzenie podłączane z boku to prawdziwy fastram.
[#55] Re: Scenowcy lubią limity

@Alex, post #54

Ustawiłem sobie quick config na A1000 256 kB, potem na A1000 512 kB i efekt ten sam:


Używam kick 1.0 bootstrap + Kickstart Disk 1.0.adf. Oczywiście przełączyłem na NTSC.

Chyba jednak nic z tego. Może na Kickstart Disk 1.1 spróbować?
[#56] Re: Scenowcy lubią limity

@tukinem, post #55

Użyj normalnie kickstartu 1.3 mam dwie A1000 z oryginalnymi dyskietkami z kickstartem na obu jest 1.3.
Wydaje mi się że z tym kickiem były sprzedawane w europie wersje PAL Amig.
Grę powinieneś zrobić na 512KB chipu i kick 1.3 na pewno ruszy na A1000 bo pewnie wszyscy posiadacze mają pod klapką dodatkowe 256KB chipu.
Nie ruszy jak byś wymusił zę musi być 512KB slow ram pod adresem $C0 bo do tysiączki nie było takiego rozszerzenia.

Ostatnia aktualizacja: 25.07.2024 18:58:58 przez Alex

Ostatnia aktualizacja: 25.07.2024 18:59:38 przez Alex
[#57] Re: Scenowcy lubią limity

@Alex, post #56

Na kickstarcie 1.3/1.2 działa tak jak po doładowaniu Disk Kickstart 1.3/1.2, czyli czarny ekran, ale reaguje. Po wyjściu wyświetla ile było wolnej pamięci podczas załączenia animacji:


Po przełączeniu chipsetu na A500 działa bardzo dobrze, więc może w A1000 był jakiś inny OCS Agnus?
[#58] Re: Scenowcy lubią limity

@tukinem, post #57

Dziwne, fakt że agnus jest najstarszy 8370 ale adresuje normalnie 512KB chipu, Amigi używam z ACA500 czyli
konfig 512KB chipu + 2MB fast, kick 1.3 i praktycznie wszystko chodzi z A500 wyjątki to gry które chcą jako rozszerzenie slowram.
[#59] Re: Scenowcy lubią limity

@tukinem, post #57

Jak chcesz to mogę przetestować na prawdziwym sprzęcie, podeślij adfa nagram na dyskietkę i odpalę na A1000
[#60] Re: Scenowcy lubią limity

@Alex, post #59

Podesłałem Ci link do ADFa.

A tu nagranie z chipsetu z A500. Na A1000 jest podobnie, tyle że nie wyświetla się animacja, a jest czarne tło.
Na stronie SCENA.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem