"Street Fighter 2" był chyba pierwszą grą, która wyznaczyła drogę nowemu
rodzajowi gier znanemu jako beat'em up, czyli mówiąc po polsku - bijatykom.
Jest arena, na niej dwóch wojowników. Każdy z nich dysponuje innych zestawem
ciosów i pewną, ściśle określoną ilością wytrzymałości (która nazywana jest
także energią). Po okrzyku "Fight", wojownicy rozpoczynają trwającą kilka
rund walkę. Zwycięzca przechodzi dalej, a pokonany musi pogodzić się z
porażką. Charakterystyczne dla tych gier były duże postaci walczących
wojowników, przewijane scenerie, szeroki zestaw ciosów każdej z postaci oraz
klimat walk. Po "Street Fighter 2" było wielu kontynuatorów tego typu gier.
Dla przykładu można wymienić ciąg dalszy serii "Street Fighter" ("Super Street
Fighter 2", "Super Street Fighter 2 Turbo"), "Mortal Kombat" czy opisywane "Body
Blows" i jego kontynuacja - "Body Blows Galactic".
"Body Blows" pojawiło się rok po "Street Fighter 2", czyli w 1993 roku. Grę wydała
firma Team 17, znana z wysokiej jakości swoich produktów. Podobnie jest
również i w tym przypadku. Po krótkim przedstawieniu postaci oraz ustawieniu
prostych opcji, takich jak ilość rund, czas walki, wybór scenerii (dotyczą
tylko trybu dla dwóch graczy), typu rozgrywki (wyłączony tryb Arcade sprawi,
że rozegramy tylko kilka pierwszych pojedynków, lecz posiadać będziemy dwa
kredyty zamiast jednego, które umożliwią nam dwukrotne powtórzenie
przegranych walk) możemy rozpocząć turniej.
W turnieju bierze udział jedenastu wojowników. Każdy z nich prezentuje odmienny styl walki, który wymusza na graczu oddzielną strategię pokonania danego zawodnika oraz oddzielną taktykę walki danym zawodnikiem. Każda postać posiada podobny zestaw ciosów, na który składają się kopnięcia nogami oraz uderzenia pięściami. Są one uzyskiwane poprzez przyciśnięcie przycisku fire z jednoczesnym wychyleniem joysticka w dowolnym kierunku. Są one bardzo intuicyjne, więc szybko można się ich nauczyć. Każda postać dysponuje również ciosami uzyskiwanymi w powietrzu podczas tzw. wyskoku. Dodatkowo, każda z postaci posiada dwa specjalne ciosy. Pierwszy, uzyskiwany poprzez wychylenie joysticka w kierunku góra-lewo + fire (dla postaci zwróconej twarzą w prawą stronę) oraz drugi poprzez przytrzymanie przycisku fire do czasu, gdy specjalny wskaźnik w górnej części ekranu osiągnie maksimum. Zestawy ciosów, którymi operują zawodnicy, pomimo iż są podobne, wymuszają, jak już wspomniałem, inną technikę walki. Zresztą cała gra ma trochę inną filozofię potyczki. Nie rzadko zdarzy się, że daną postacią będziesz tylko walczył na dystans. Walka w zwarciu należeć będzie do rzadkich przypadków. Oto krótka charakterystyka zawodników:
Nik i Dan - amerykańscy uliczni wojownicy. Bracia. Styl walki jednego i
drugiego jest identyczny, podobnie jak i zestaw ciosów. Jako jedyni w grze
posiadają trzy ciosy specjalne. Przytrzymanie fire generuje kulę ognia,
która niestety długo się ładuje i zawodnik może zostać trafiony nawet wtedy,
gdy kula już została wygenerowana, tak więc czasem warto się zastanowić czy
opłaca się ją wypuścić. Cios drugi to kopnięcie z obrotem. Bardzo efektowne
i silne. Cios trzeci uzyskiwany w powietrzu poprzez wychylenie joysticka w
kierunku przeciwnym do skoku wraz z przyciśniętym fire. Dan i Nik
wypuszczają wówczas odbijaną od ziemi kulę, która nie raz może nas uratować
przed podskakującym na nas przeciwnikiem.
Junior - bokser. Styl walki niczym z ringu bokserskiego: sierpowe,
podbródkowe, haki. Cios specjalny to generowana, przez szybki zamach rękoma, kula. Dosyć szybko się ładuje, lecz zabiera niewiele energii przeciwnika.
Drugi cios specjalny to efektowne piąstkowanie, które zakończone szybkim
hakiem może przynosić ciekawe efekty. Zasadniczo wojownik dosyć słaby. W
wersji AGA znacznie podniesiono jego siłę i możliwości.
Loray - mnich ze świątyni Shaolin. Walczy techniką walk wschodu. Ciosy
zadaje z charakterystycznym okrzykiem. Cios specjalny to smocza kula
wypuszczana z okrzykiem. Wysokość, na której leci kula sprawia, że ciężko
jest nad nią przeskoczyć lub pod nią ukucnąć. W momencie wygenerowania kuli
nasza postać jest przez moment nietykalna. Drugi cios to kopnięcie
poprzedzone czymś na styl gwiazdy. Ogólnie postać jest dobra, chociaż wymaga
nie lada wprawy. Obok Dana i Nika, jest to jedna z postaci, którą udało mi
się pokonać Kossaka.
Maria - dziewczyna z wybrzeża. Niech kruchy wygląd Was nie zmyli. Ciosy
potrafi zadawać potężne. Pierwszy z nich to dosyć silny kopniak w twarz,
powalający nawet najsilniejszego osiłka. Drugi powoduje, że Maria wiruje.
Wir jest zabójczy dla przeciwnika, który może łatwo na niego wpaść próbując
zaatakować Marię z powietrza lub podcinając ją. Maria posiada jeszcze
charakterystyczny szpagat, którego zaletą jest duży zasięg "rażenia".
Dug - zawodnik amerykańskiego wrestlingu. Duży i ciężki, co nie sprawia
jednak, że walczy nim się ociężale. Wprost przeciwnie. Jest całkiem szybki.
Styl walki typowy z ringów ligi WWF: naskoki, szarże. Dug posiada
charakterystyczny cios specjalny, którym jest silny naskok na arenę, który
sprawia, że ziemia drży. Drugi to wspomniana już szarża. Dug posiada
również ciekawy naskok na przeciwnika w formie tzw. "motylka". Wygląda to
dosyć imponująco. Ciekawie się nim walczy.
Yitu - również wychowanek świątyni Shaolin. Opanował technikę szybkiego
przemieszczania się. Jego ciosy specjalne oparte są właśnie na tym.
Pierwszy to atak ciałem. Generuje się bardzo szybko i jest bardzo
niebezpieczny. Drugi to natychmiastowy wyskok w powietrze, który przenosi
Yitu za plecy przeciwnika, co może owocować atakiem z zaskoczenia. Yitu to
trudny przeciwnik. Jego szybko generowany atak ciałem może przysporzyć wiele
kłopotów początkującym graczom.
Ninja - tajemniczy osobnik, który opanował technikę walki wojowników ninja.
Ninja wyposażony jest w miecz, którym skutecznie potrafi wymachiwać. Posiada
możliwość stania się niewidzialnym - to jeden z jego ciosów specjalnych.
Drugi powoduje, że Ninja wykonuje kilka obrotów, tnąc przy tym swoim mieczem.
Ninja posiada jeszcze jeden cios specjalny. Mianowicie potrafi przemieścić
się w niewidzialny sposób tuż za plecy przeciwnika. Wykorzystana w
odpowiednim czasie zdolność może okazać się bardzo pomocna podczas walk z
wymagającym przeciwnikiem.
Kossak - Rosjanin wyglądem przypominający tatarzyna. Niezwykle silny i
bardzo odporny. Jego ciosem specjalnym jest wkręcanie się w ziemię i
"wykręcanie" się z niej w pobliżu nas. Cios jest może mało ofensywny, ale
spróbuj zaatakować Kossaka w chwili, gdy ten się wkręca lub wykręca z ziemi.
Drugi jego cios to iskra elektryczna wędrująca po ziemi. Kossak to niezwykle
trudny do pokonania wojownik. W zasadzie jedyną metodą pokonania go jest
atak z dystansu i wyczekiwanie, aż czas upłynie, a my zachowamy więcej
energii niż on. Kossak powinien być jednym z głównych bossów tej gry. W wersji
AGA zawodnik ten został znacznie osłabiony.
Mike - amerykański businessman. Jego specjalność to ogólne wirowanie. Każdy
jego cios odbywa się wraz z wydobywanym charakterystycznym świstem oraz
elementem wiru, który ma nas zmusić do wyobrażenia sobie, że Mike zadaje tak
szybko ciosy, że ich praktycznie nie widać. Ciosy specjalne Mike'a to silny
kop z półobrotu oraz szybkie wirowanie. Mike nie należy do trudnych
przeciwników, lecz w prosty sposób można zostać zapędzonym przez niego w tzw. "kozi
róg", co niestety może okazać się zgubne.
Max - główny boss gry. Max jest bardzo odpornym wojownikiem. Strzela
pociskami i prawie w ogóle nie upada. Potrafi się elektryzować co jest dosyć
zabójcze dla jego przeciwnika, który znajduje się w pobliżu. Aby było
trudniej, Max musi zostać pokonany przed upływem czasu (w wersji 2.0 czas został wyłączony). Gdy czas upłynie, a
żaden z wojowników nie wygra, runda traktowana jest jako remis i należy ją
powtórzyć. To jednak nie koniec. Po zwycięstwie nad Maxem musimy stawić
czoło prawdziwemu Maxowi, a właściwie T17, który użył tylko ciała Maxa jako
swojej drugiej powłoki. T17 przypomina wyglądem terminatora i jest jeszcze
trudniejszy do pokonania niż sam Max. Będąc szczerym, nie udało mi się nigdy
pokonać T17.
Gra oferuje kilka typów rozgrywki: klasyczna gra dla jednego gracza,
pojedynki dla dwóch graczy oraz turniej. Gra w pojedynkę przypomina
krucjatę, w której gracz, czyli Ty, musi pokonywać kolejnych przeciwników i
wygrać turniej. Do wyboru masz czterech wojowników: Nik, Dan, Junior i
Loray (w wersji 2.0, która charakteryzuje się cieniami pod zawodnikami do wyboru dostępne są wszystkie postaci). Decyzja leży po Twojej stronie, którego z nich wybierzesz.
Pierwszymi Twoimi przeciwnikami będą, występujący w losowej kolejności:
Ninja, Yitu, Maria oraz Dug. Po pokonaniu tej czwórki, czas przyjdzie na
Kossaka. Po kilku(dziesięciu) podejściach, gdy wreszcie Ci się uda go
pokonać, stawisz czoła trzem zawodnikom, których nie wybrałeś na początku.
Po nich przyjdzie pora na Mike'a, a następnie Maxa. W trybie Arcade będziesz
posiadał jeden kredyt, który będziesz mógł wykorzystać na powtórzenie
ostatniej przegranej walki.
Potyczka dla dwóch graczy to po prostu wybór zawodników dla każdego z graczy
i walka na uprzednio wybranej arenie. Turniej jest już o wiele ciekawszym
wariantem. Może w nim brać udział do ośmiu graczy. Każdy wybiera swoją
postać. Komputer następnie losuje walczące pary, z której wygrany przechodzi
do kolejnego etapu turnieju, aż do wyłonienia zwycięzcy. Wersja gry
przeznaczona dla chipsetu AGA różni się znacznie od wersji ECS. Różnice głównie
polegają w grafice, lecz również w wariancie rozgrywki dla jednego gracza.
Gracz nie wybiera wówczas jednego z czterech zawodników, lecz ma do
dyspozycji każdego z uczestników turnieju (podobnie jak w wersji 2.0). Ponadto przeciwnicy są dobierani
w całkowicie losowej kolejności. Zaznacza się również nieznaczny spadek
poziomu trudności, widoczny głównie przy postaci Kossaka, który wyraźnie
osłabł. Widać również, że wersja dla chipsetu AGA została wydana po "Body Blows
Galactic". Występuje w niej wiele zapożyczeń z tej części, m.in. postać
Juniora i Danniego (który przeobraził się z Dana) oraz trzystopniowy poziom trudności ustawiany w opcjach gry. Warto także wspomnieć o nowym trybie rozgrywki dla dwóch graczy, tzw. Tag Mode (gracz walczy jednym zawodnikiem, z tym samym, z rzadka odnawialnym zapasem energii do momentu, gdy nie przegra).
Grafika w grze to istny majstersztyk. Jak na czasy, gdy została wydana
prezentuje się naprawdę imponująco, zwłaszcza wersja dla chipsetu AGA. Każda z
postaci przypisana jest do swojej własnej areny: Dug i Junior walczą na
ringu, Nik i Maria na wybrzeżu, Dan i Ninja w świątyni, Yitu i Loray w wiosce
Shaolin, Kossak w laboratorium, Mike w biurowcu, Max na budowie. Każda ze
scenerii jest wykonana z niebywała dbałością o szczegóły, o animowanych ich
elementach już nie wspominając. Muzyka i dźwięk to również elementy godne
lidera w dziedzinie bijatyk. Każda z walk jest zapowiadana przez komentatora. Każda z postaci
posiada swój zestaw okrzyków oraz zwrot, którym się posługuje w przypadku
wygranej. Każda z aren charakteryzuje się odpowiednią dla niej,
atmosferyczną muzyką. Jedyna rzecz, do której można się przyczepić to trochę
skokowa animacja postaci. Gra zdaje się być trochę bardziej "toporna" niż
np. "Street Fighter 2" i wszystkie gry z tego gatunku, które ukazały
się później. Wersja dla chipsetu AGA pozbawiona jest jednak już tego błędu i tę wersję polecam szczególnie.
"Body Blows" to gra godna polecenia. Bardzo dobra grafika oraz muzyka, ciekawe, różnorodne postaci oraz bardzo wysoka grywalność. Oryginalna gra zajmuje 3 dyski (zarówno wersja dla ECS jak i dla AGA). Wersja dla ECS daje się zainstalować na dysku twardym przy pomocy instalera ze strony WHDLoad. Korzystanie z tej wersji daje dodatkową korzyść w postaci zapisywania tabeli graczy, którzy zdobywając dużą ilość punktów, uzyskali wpis do tabeli najlepszych.
Na ekranie tytułowym joystick w porcie 0 (to ten gdzie mysz) wychyl w lewo i jednocześnie joystick w porcie 1 w prawo. Utrzymaj je w takiej pozycji przez około 5 sekund. Pojawi się dodatkowe menu, w którym będzie można ustawić nieśmiertelność naszych zawodników oraz wybrać Maxa jako zawodnika, którym będziemy walczyć.
Na rynek europejski pod koniec 1993 roku trafiła wersja 2.0 gry. Zmiany, które wprowadzono to możliwość walki dowolną postacią z dostępnego zestawu wojowników, przy czym poprzednie rozwiązanie, gdzie do wyboru jest tylko czterech zawodników nadal pozostało pod opcją "Arcade Game". Ponadto gra wydaje się być bardziej płynna, posiada cienie pod zawodnikami a włączenie wyżej wymienionego "cheat menu" odbywa się przez skierowanie joysticka w porcie 1 w dół podczas wyświetlania menu ustawień.
Body Blows - Team 17 1993/1994 | ||||
![]() |
95 (ECS) 100 (AGA) |
![]() |
3 | ![]() |
![]() |
100 | ![]() |
ECS, 1 MB | |
![]() |
85 (ECS) 100 (AGA) |
![]() |
http://www.team17.com | |
![]() |
Godna polecenia bijatyka. Obok pierwszej i drugiej części "Mortal Kombat" oraz "Body Blows Galactic", to dla mnie lider. |