W grze mamy do wyboru trzy postaci różniące się szybkością, umiejętnością stosowania magii, wytrzymałością i podatnością na urazy. Wybierając postać należy pamiętać, że co prawda każda postać umie się posługiwać magią, ale rycerz nigdy nie dorówna magikowi, a magik nigdy nie będzie dobrze walczył na krótkich dystansach. Generalnie od wyboru postaci w znacznej mierze zależy stopień trudności gry. I tak: najłatwiej gra się palladynem, który jast pomiędzy rycerzem i magiem, a co za tym idzie dobrze włada bronią ręczną oraz nieźle posługuje się magią. Trudniej jest grać magiem, gdyż ten bardzo źle sprawdza się w starciach na krótki dystans, ale za to od początku ma dostęp do broni służącej do walki na dystans. Rycerz jak to rycerz - stalowe rękawice, topór, miecz, młot i do boju. Gra się nim najtrudniej, ale jak się go opanuje wystarczająco to nikt nam nie podskoczy.
Teraz krótko przedstawię postaci oraz bronie które są dla nich dostępne.
Szybkość: 10
Zbroja: 10
Magia: 1
Siła: 10
Wytrenowany przez wojsko, Baratus jest mistrzem w posługiwaniu się bronią
ręczną oraz mistycznymi artefaktami podnoszącymi poziom siły. Jest najszybszy i
najsilniejszy ze wszystkich postaci. Jego szybkość i siła czynią go niebezpiecznym
przeciwnikiem, a umiejętność dalekiego skakania pozwala pokonywać tereny
trudne do przebycia dla innych postaci. Rozpoczyna z odporną zbroją którą
może wzmacniać i polepszać do niedostępnych dla palladyna i magika poziomów.
Potrzebuje on tak doskonałej ochrony ponieważ jego bronie służą raczej do
bezpośredniej walki. To właśie jest jego największa wada. Nie może się wycofać
i atakować z dystansu
Uzbrojenie
Spiked Gauntlets
Barartus rozpoczyna z nimi i zawsze ma je "pod ręką". Każde uderzenie znacznie
osłabia przeciwnika, a co trzecie jest tzw. potężnym ciosem.
Siła ataku: 40-55; 80-110 (przy "potężnym ciosie")
Zużycie many: zerowe.
Timon's Axe
Topór pozwala na lepszą walkę na zasadzie doskok-odskok oraz dużo mocniej
uszkadza przeciwnika. Jednak nadal pozostaje bronią do bezpośredniej walki,
dlatego nie pozostawaj zbyt długo twarzą w twarz z oponentem.
Siła ataku: 80-110; 40-72 (bez many)
Zużycie many: 2 punkty niebieskiej
Hammer of Retribution
Teraz możesz naprawdę siać zniszczenie i śmierć. Młot może służyć zarówno
do bezpośredniej walki jak i do walki na dystans. W przypadku walki na dystans
młot wystrzeliwuje silne pociski energetyczne. Kiedy jest używany do walki
na krótkich dystansach nie strzela pociskami i nie zużywa many.
Siła ataku: ok.208; 60-123 (w bezpośrednim starciu)
Zużycie many: 3 punkty zielonej
Quietus
Miecz z tajemniczymi, magicznymi runami nazywany jest uciszaczem (Quietus),
ponieważ błyskawicznie rozprawia się z wrogami. Po jednym cięciu z większości
potworów natchmiast uciekają dusze.
Siła ataku: do 128 na jeden pocisk (jednorazowo wystrzeliwanych jest 5 pocisków)
Zużycie many: 14 punktów niebieskiej i 14 zielonej
Szybkość: 7
Zbroja: 8
Magia: 6
Siła: 6
Pół wojownik, pół mag. Parais łączy obie te profesje w efekcie stając się najskuteczniejszym.
Jego zdolności i umiejętności leżą gdzieś pomiędzy umiejętnościami Baratusa i
Daedolona. Jest całkiem szybki i silny, a część jego broni może razić z
dystansu. Umiejętność posługiwania się zarówno magią jak i bronią ręczną czynią
go wymagającym i trudnym przeciwnikiem.
Uzbrojenie
Mace of Contrition
Broń w zasadzie tylko do bezpośredniej walki. Nie jest zbyt mocna.
Siła ataku: 25-35
Zużycie many: zerowe
Serpent Staff
"Nakarm" ją niebieską maną, a będzie cię strzegła wystrzeliwując w stronę
pzeciwnika dwie trujące sfery. Używając jej podczas bezpośrednich starć może
ukraść część energii życiwej przeciwnika i przekazać ją tobie.
Siła ataku: 5-40; 20-35 (na krótkich dystansach)
Zużycie many; 1 punkt niebieskiej
Firestorm
Zaklęcie ognistej burzy pozwala wydobywać ogień z wnętrza ziemi. Płomienie
otaczają przeciwnika i spalają go żywcem.
Siła ataku: ok.100
Zużycie many: 4 punkty zielonej
Wraithverge
Naprawdę potężna broń. Przywołuje umarłe siły i kieruje je w stronę przeciwników,
aby porwały ich dusze. Porywa i zabiera siły życiowe zupełnie jak wygłodniały
pies.
Siła ataku: zmienna
Zużycie many: 18 punktów zielonej i 18 niebieskiej
Szybkość: 4
Zbroja: 2
Magia: 10
Siła: 4
Słaby fizycznie, ale silny duchem. Daedolon potrafi okiełznać i wykorzystać moc
drzemiącą w najsilniejszych i najgroźniejszych zaklęciach. Jest ekspertem w
likwidowaniu ofiar ze znacznych odległości, używając w tym celu magicznych ataków,
nim zdążą się zbliżyć i zranić go. Jakkolwiek te przydatne zdolności są
przeciwstawne do jego niewielkiej szybkości i niedużej siły. Wybierając Daedolona
musisz być przygotowany tylko do walki na odległość i starać się utrzymać
dystans między tobą a wrogiem.
Uzbrojenie
Sapphire Wand
Szybko i w miarę skutecznie strzela w kierunku ofiar szafirowymi strzałkami.
Posiada nieograniczoną ilość "amunicji" i nie wymaga many.
Siła ataku: 2-16
Zużycie many: zerowe
Frost Shards
To zaklęcie pozwala strzelać w kierunku przeciwnika lodowymu kulami. Lodowe
pociski są zdecydowanie silniejsze niż szafirowa różdżka.
Siła ataku: do 140 przy pełnym trafieniu
Zużycie many: 3 punkty niebieskiej
Arc of Death
Zaklęcie to wystrzeliwuje w kierunku ofiary pionowe kolumny energii elektrycznej.
Jeśli trafi ofiarę to krąży dookoła niej kontynuując dzieło zagłady dopóki
przeciwnik nie zniknie.
Siła ataku: wysoce zróżnicowana
Zużycie many: 5 punktów zielonej
Bloodscourge
Ta potężna różdżka strzela samonaprowadzającymi kulami, które szukają i niszczą
wszystko co żyje w zasięgu. Jest to pierwsza udana broń oparta o prostą zasadę
"strzel i zapomnij".
Siła ataku: do 128 na każdą kulę (jednorazowo strzela trzema kulami)
Zużycie many: 15 punktów niebieskiej i 15 zielonej
Oprócz bohaterów pozytywnych w tym nieprzyjaznym świecie spotkamy całą rzeszę wrogo nastawionych kretur, które tylko czekają aby nas zabić/spalić/zamrozić. Generalnie potwory dzielą się na trzy grupy: bestie kroczące, bestie latające i bosowie. Ci ostatni to naprawdę twarde sztuki. Reszta przysparza mniejszych lub większych problemów, ale generalnie dla prawdziwego wojownika nie stanowię problemu. No chyba, że zaatakują sporą grupą.
Zacznijmy od besti kroczących. Trzymając je na dystans poadzisz sobie z nimi bez większego problemu. Przede wszystkim nie daj się otoczyć.
Ettin
Wytrzymałość: 175
Atak: 2-16
Te okropne stworzenia są wspomnieniem dawnych leginistów skazanych na tułaczkę
po świecie. Mniej niż ludzie, posiadają strzępy pamięci, któe jednak wystarczają
aby nienawidzić tego czym się stały oraz aby jeszcze bardziej nienawidzić ciebie
za to kim jesteś. Na szczęście nie są zbyt uciążliwi i łatwo je pokonać.
Porada: uderz, odskocz, uderz, odskocz. Z dobrą pracą nóg nigdy nie zostaniesz
zraniny przez te powolne bestie.
Chaos Serpent
Wytrzymałość: 250
Atak: 5-40
W tym świecie bestie te biegają wolno, nie są przez nic ani nikogo kontrolowane.
Niektóre kiedy cię zobaczą plują w twoją stronę kulami ognia, inne wydzielają
trujący gaz.
Porada: Kiedy z nimi walczysz nigdy nie stój w miejscu. Nie pozwól im zbliżyć
się, zwłaszcza w niedużym pomieszczeniu, w dodatku jeśli są w większej grupie.
Jeśli do tego dojdzie nigdy nikomu o tym nie opowiesz.
Wendigo
Wytrzymałość: 120
Atak: 8 kryształków każdy po 8
Te lodowe bestie miotają w ciebie kryształki przeklętego lodu, które zamieniają
wszystko co dotkną w lodowe posągi.
Porada: Nie obawiaj się używać przeciw nim zamrażającego czaru maga, jest skuteczny.
Najskuteczniejszą bonią jest wężowa laska palladyna.
Centaur
Wytrzymałość: 200
Atak: do 10
Nazwani tak po swoich mistycznych przodkach. Nie posiadają żadnych pozytywnych
cech. Za to są brutalne, podstępne i trudne do ubicia. Centaury służą jako
oficeowie w wielu armiach wężowych jeźdźców. Są wyposażone w całkiem sporą tarczę,
dzięki czemu mogą odbijać wystrzeliwane w nie pociski. Dosyć trudne do pokonania.
Porada: Kiedy używasz przeciw nim broni które strzelają, strzelaj krótkimi
seriami bądź pojedynczymi pociskami. Kiedy raz się osłonią tarczą będą się
osłaniać dopóki nie przerwiesz ognia. Odbijają pociski w twoją stronę.
Slaughtar
Wytrzymałość: 250
Siła: do 10 na krótkich dystansach, do 32 na większych odległościach
Przywódcy centaurów, są bardzo podobni do swoich żołnierzy, ale silniejsi i
szybsi. Mogą strzelać magicznym ogniem ze swoich tarcz. Najlepszą strategią
jest zaatakowanie ich nim oni zaatakują ciebie.
Porada: Kiedy używasz przeciw nim broni które strzelają, strzelaj krótkimi
seriami bądź pojedynczymi pociskami. Kiedy raz się osłonią tarczą będą się
osłaniać dopóki nie przerwiesz ognia. Odbijają pociski w twoją stronę.
Uważaj na niebieskie pociski, są wolne ale silne.
Stalker
Wytrzymałość: 90
Siła: do 40
Są to wodne jaszczury z dużymi ogonami stworzonymi do rozrywania ofiar na
strzępy. Nie mogą opuszczać wody, więc jeśli jesteś na suchym lądzie nie ma żadnego
zagrożenia z ich strony. Niektóre mogą pluć w twoją storną kwaśną flegmą.
Porada: Potwory te pozostają w ukryciu dopóki nie zaatakują. Masz tylko sekundę
na to aby je zabić kiedy wyskoczą z wody. Gdy grasz wojownikiem, najlepiej biegaj
wokól miejsca gdzie są ukryte i atakuj toporem, w ten sposób trafisz je nim
w ogóle je zobaczysz. Szafirowa różdżka jest jeszcze lepsza, ponieważ raz trafiony
Stalker nie schowa się dopóki w niego strzelasz. Palladynem najlepiej rzucić
w miejsce kryjówki fiolkę z zielonym, trującym gazem (samemu staraj się nie
zbliżać do trującej chmury).
Teraz czas na bestie latające. Gdy walczysz z większą grupą przeciwników na początku staraj się wyeliminować właśnie latające monstra, a potem dopiero potworki kroczące.
Afrit
Wytrzymałość: 80
Siła: do 8 na pocisk
Są większymi kuzynami gargulców które występowały w Hereticu. Są bardzo szczęśliwe
kiedy strzelają w ciebie płomieniami. Najlepsze w nich to odgłos jaki wydają
gdy spadną po tym jak się je zestrzeliło.
Porada: Pomimo tego, że są łatwe do zabicia czynią wiele szkód swoimi ognistymi
pociskami. Często atakują w grupie. Atakuj zaraz po tym jak się ruszą, gdyż po
każdym ruchu przystają na sekundę lub dwie.
Dark Bishop
Wytrzymałość: 130
Siła: do 4 na pocisk; naraz wystrzeliwuje do 12 pocisków
Wielu potężnych przywódców kościoła zostało porwanych przez wężowych jeźdźców i
za pomocą czarnej magii przemienionych w te potężne i odrażające bestie znane
we wszechświecie jako mroczi mnisi (Dark Bishop). Są potężni i bezlitośni, nie
znają strachu ani lęku. Strzelają kręgami magicznych pocisków, które same
namierzają się na cel. Niebezpieczny przeciwnik gdy nadchodzi samemu, koszmar
gdy nadciąga ich więcej.
Porada: Nie stój za blisko nich gdy giną; po śmierci eksplodują uszkadzając
wszystko w pobliżu.
Reiver
Wytrzymałość: 150
Siła: 5-40
Nieumarłe istoty które pomimo, że utraciły połowę swego ciała nie utraciły swych
magicznych mocy. Latają w powietrzu z hipnotycznym wdziękiem, ale nie przyglądaj
im się bezczynnie bo szybko zlikwidują cię ognistymi kulami.
Porada: Nie wchodź im w drogę, chyba że jesteś samobójcą.
Death Wyvern
Wytrzymałość: 640
Siła: do 128
Podobnie jak Reiversi te istoty także są nieumarłe. Ich pragnienie na krew żywych
istot przewyższa tylko nienawiść do wszystkiego prócz samych siebie. Death Wyvern
jest przerażającym przeciwnikiem i powinien być likwidowany w pierwszej kolejności,
jeśli nie szybciej.
Porada: Jeśli masz pod ręką skrzydła (Wings of Wrath) to postaraj się zalecieć
bestię od tyłu. Podczas lotu nie mogą wykonać gwałtownego zwrotu, dlatego jeśli
utzymasz odpowiedni dystans (w miarę blisko, ale nie za blisko), nie musisz się
obawiać, że zostaniesz zaatakowany.
I na koniec najsmaczniejszy, ale najtrudniejszy do upolowania kąsek, czyli bosowie. Stanowią oni prawdziwe wyzwanie, ale pokonanie ich przynosi dużo satysfakcji.
Zedek
Wytrzymałość: 800
Siła: do 128 na pocisk; strzela 5 pociskami za jednym razem
Niegdyś przywódca wojska, teraz jest czymś więcej niż tylko pionkiem w rękach
wężowych jeźdźców. Nadal posiada wszystkie swoje umiejętności, które w dodatku
rozwinął do niewyobrażalnych przez umysł zwykłego śmiertelnika granic. Pokonanie
go będzie jednym z twoich największych dokonań.
Porada: Uważaj, jest szybki. Zabij go nim on zabije ciebie.
Traductus
Wytrzymałość: 800
Siła: wysoce zróżnicowana
Z samotnego mnicha 30 lat temu przeznaczenie miało uczynić potężnego i sprawiedliwego.
Jednak gdzieś na drodze zgubił kierunek i teraz sam przecina ci ścieżkę twojego
przeznaczenia.
Porada: Do pokonania go nie potrzebujesz nic innego prócz sporego zapasu dysków
odepchnięcia (Disc of Repulsion). Za każdym razem gdy przywoła duchy użyj kilku
dysków, a duchy odwrócą się i zaatakują Tradactusa. Jeśli będziesz dobry nie
będziesz musiał w ogóle strzelać.
Menelkir
Wytrzymałość: 800
Siła: do 128 na pocisk; strela trzema pociskami za jednym razem
Najpotężniejszy mag od wieków. Wydawać by się mogło niemożliwe, że Menelkir
może być pokonany przez siłę zwykłego śmiertelnika. Walka z nim będzie
największym wyzwaniem twego życia.
Porada: Biegaj dokoła niego blisko ścian. Są wtedy duże szanse, że jego
samonaprowadzające pociski trafią w ścianę a nie w ciebie.
Heresiarch
Wytrzymałość: 5000
Siła: do 255
Jest niezwykle potężny i umie kontrolować siły zdolne do wysyłania zwykłych
śmiertelników w świat grozy i strachu, w którym umierają w potwornych męczarniach.
Pozatym Heresiarch zna wiele zaklęć, włączając silne zaklęcie odbijające, dwa
typy magicznych ataków. Umie przywołać mrocznych mnichów, aby go bronili.
Tylko niepokonany wojownik może unicestwić Heresiarcha nie odnosząc poważnych
obrażeń.
Porada: Uważaj na jego obronne zaklęcie: gdy zobaczysz purpurowe kule wirujące
dokoła jego głowy, nie atakuj bo właśnie jest pod osłoną. Jeśli się zanadto
zbliżysz także uaktywni magiczną osłonę. Poczekaj dopóki nie znikną purpurowe
wiry, strzel wtedy parę razy z najmocniejszej broni jaką masz. Kiedy straci
ponad połowę zdrowia zacznie przywoływać mrocznych mnichów. Ignoruj ich ponieważ
będą przybywać dopóki Heresiarch nie umrze.
Korax
Wytrzymałość: 5000
Siła: strzela wszystkim co widziałeś w grze
Na samym początku ujrzysz nieludzkie kształty, ale na pewno nawet piekło nie
widziało czegoś takiego jak Korax. Jego obecność każdego napełnia strachem.
Trudno sobie wyobrazić jak potężne moce drzemią w tym wirującym kształcie.
Porada: Uważaj, może manipulować otoczeniem. Może włączać zabójcze płapki
pod twoimi stopami i nad twoją głową. Może także teleportować się jeśli
zanadto się do niego zbliżysz. Jeśli go pokonasz duchy powstaną z jego ciała
i ruszą w twoją stronę. Jeśli nie pozostaniesz czujny możesz umrzeć w tym
samym momęcie co twój śmiertelny wróg.
Recenzję gry znajdziecie tutaj.
Hexen - Raven Software'95 | ||||
95 | ||||
75 | ||||
95 | ||||