Aktualności Forum Graffiti Publicystyka Teleport
  • Payback

23.02.2005 16:54, autor artykułu: Piotr "6amper" Murmydłowski
odsłon: 4742, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

Payback

PaybackPayback Ostatnimi czasy nie jesteśmy rozpieszczani nowymi tytułami gier na Amigę. Przyczyny są wszystkim wiadome i w tym artku wymieniać ich nie będę. Wychodzą jednak czasami takie sobie rodzynki - odstające poziomem od innych (czyt. starszych) gier na Amigę. Najpierw był to "Napalm", potem "Exodus", a teraz "Payback". Na tym ostatnim właśnie skupię się w tej recenzji.

"Payback" to amigowy klon znanej gry z peceta - "GTA" określanej mianem "symulatora wojny gangów". Jednak, jak przystało, wersja tej gry (bynajmniej nie konwersja) jest inna niż pecetowy odpowiednik. Chodzi tu głównie o istotę budowy obiektów. W "Paybacku" obiekty to "wektorowe pudełka" pokryte teksturami (w większych rozdzielczościach wyglądają całkiem, całkiem), a w "GTA" każdy obiekt to inna bitmapa. Dlatego też w "naszej grze" zauważyć można sporo nowych innowacji:

  • Podczas ostrego zakręcania można zauważyć przechył prowadzonego pojazdu (czego w "GTA" brak!) co odpowiada właściwemu zachowaniu się samochodu,
  • Cienie - są ciekawe, ale źle się nakładają na obiekt, na który padają,
  • Efekt odbicia światła latarni, wybuchów, strzałów itp. (trudno mi opisać - koderem nie jestem) Podobny efekt występował w grze Trapped,
  • Możliwość gry wieloosobowej (już słyszę te głosy - na PC też się da), ale za pomocą pada od CD32, PSX-a, standardowego joysticka i klawiatury - a to już jest coś. Szkoda, że to wygląda tak marnie na ekranie 320*200 (NTSC).
  • Nowość w tego typu grach - możliwość słuchania muzyki bezpośrednio z cd. Oczywiście wszystkie dźwięki są miksowane razem z muzyką "płynącą" z cedeka. Możemy więc słuchać utworów z każdej płyty, którą włożymy do napędu cd - polecam utwory dołączone do gry. Trzeba najpierw podłączyć cd-audio CD-ROM-a z wyjściem Pauli (A1200). W A4000 mamy to zrobione gratisowo. Utwory są wykonane przez profesjonalnych muzyków, całkowicie ukazują ducha gry, począwszy od hip-hopu, poprzez muzykę instrumentalną na techno kończąc.

W "Paybacku" dostępne są trzy miasta. Ponadto ciągła zmiana pogody bardzo urozmaica rozgrywkę - śnieg (zima), słoneczko (dzień), deszczyk (padający nocą). Ponadto dostępne są różne rodzaje broni, które znajdujemy w znajomych nam skrzyniach. I są to: pistolet, obrzyn, minigun, miotacz płomieni, wyrzutnia rakiet, ładunki wybuchowe (bomby) i oczywiście granaty. Istnieje również spory "park maszynowy" - chodzi mi głównie o pojazdy, choć pojeździć czołgiem, popływać łodzią i polatać śmigłowcem też można.

PaybackPayback Na każdy etap/miasto przypada kilkanaście ciekawych misji, które prezentują różny poziom trudności. I tu kryje się największa wada gry - jeśli nie wykonamy określonej liczby misji, kolejnych już nie otrzymamy! I co wtedy robić? Pamiętacie taki serial pt. "Rodzina Soprano" - główny bohater, pytany o to czym się zajmuje, odpowiada - "Utylizacją śmieci..." - w wypadku utraty posady sami musimy się tym zająć. A więc głupie polowanie na punkty, zabijanie niewinnych (nie aż tak niewinnych) gliniarzy, ludzi. Ogólnie muszę przyznać, że misje są ciekawe. Jazda czołgiem po mieście i niszczenie wszystkiego co napotkamy na swojej drodze, ciekawe pościgi (tu gliny są bardzo wredne), wyścigi samochodów rajdowych. Dziwne jednak w tym wszystkim jest zachowanie policji. Jeśli samochód prowadzony przez "komputerowego" kierowcę niechcący uderzy nasz wóz, to policja nie będzie ścigać jego a NAS! Gorzej jest z pościgami. Jeżeli czujność policji spada na dwie gwiazdki, to jeśliby goniący nas "pies" miał nas "łapać za szalik", stanie i nie zrobi nic aby "doprowadzić nas na komendę" (1:0 dla gracza!). Jak każdy szanujący się policjant musi odpowiednio rozbić swój radiowóz. Nie raz stałem na dachu budynku, obserwując zachowania policji. Ci pędząc swoimi "bryczkami", jak na komendę, sami sobie w grupę aut z całym tym impetem wjeżdżają. Gorzej jeśli jeden policjant stanie drugiemu na linii strzału - rozlew krwi murowany. Zabawy było co nie miara, ale tu powinno być uwzględnione każde zachowanie "pana władzy". Wielki minus za brak inteligencji przeciwnika!

A co o prędkością? Gra do demonów prędkości nie należy, ale zadowoli się każdą Amigą od 040 na pokładzie po PPC. Pełną prędkość można już uzyskać na ekranie 320*200. Potrzebny do tego jest jednak procesor 040/40 MHz (co stanowi swoisty standard w klasie m68k) i ustawienie trybu wyświetlania jako NTSC lub DBlNTSC (w palu gra wyraźnie zwalnia!) - gra wówczas "wyciąga" więcej niż 16 klatek na sekundę. Niestety nie mogę tego samego powiedzieć o karcie A3640 w A4000, znanej jako wybryk firmy Commodore. Jako, że jest to mało wydajna karta, program nawet pod kartą graficzną wlecze się niemiłosiernie a czasami prędkość spada tak drastycznie, że lepiej jest się już przejść do kumpla z 040 i kości AGA. Tylko zmiana karty procesorowej przyniesie znaczną poprawę - jeśliby A3640 wyposażyć w odpowiednie sloty na simmy byłoby ciut lepiej. Na słabszej konfiguracji polecam nie uruchamiać - samobójstw w Polsce ci u nas dostatek.

PaybackPayback Czas na ocenę - tylko dobra z małym minusem (co i tak stawia ją na wysokim miejscu!) za błędy nadal nie poprawiane mimo tego, że wychodzą nowe uaktualnienia. Ja w tą grę zagrywam się już pewien czas (przeszedłem trzy razy) i nadal mi nie przechodzi. Jest to, może poza tymi błędami, kolejny mały hit na rynku gier amigowych. Polecam fanatykom mordu, krwi i szybkiej jazdy (i kolekcjonerom resoraków Matchbox).

Najnowsze, siódme uaktualnienie do gry można pobrać ze strony Apex Design

Od redakcji

Gra jak widać jest warta uwagi. Od siebie chciałbym jednak dodać, że granie w grę bez uaktualnienia (co najmniej do numeru czwartego), nie ma najmniejszego sensu. W grze poprawiono prawie wszystko, włącznie z najdrobniejszymi teksturami, obsługą CD-ROM-u oraz, to co najważniejsze, szybkością. Dodano obsługę procesora PPC (WarpOS) oraz obsługę kart graficznych przez Warp3D. Tutaj gra dopiero rozwija skrzydeł i można powiedzieć o prawdziwej grze (wysoka rozdzielczość, maksymalne detale). Nie ma jednak nic za darmo. Obsługa PPC oraz Warp3D wymaga około 60MB pamięci.

Kolejne uaktualnienia wprowadzają możliwość gry w trybie Rampage. Nie różni się on w zasadzie niczym od trybu multiplayer, z tym że jesteśmy sami, a nasze zadanie polega na zwykłym niszczeniu wszystkiego co stanie nam na drodze. Początkowo jest to trochę bez sensu, lecz siódme uaktualnienie pozwala dokonywać zapisów najlepszych wyników punktowych uzyskanych w tym trybie.

Do gry dołączony jest również edytor map, którym możemy stworzyć własne miasto, po którym chcemy poszaleć lub zmierzyć się z w trybie multiplayer. Dodatkowe mapy są również do ściągnięcia ze strony Apex-Designs.


 Payback - Apex Design 2001 
95 1 CD Payback - Apex Design'2001
90 AGA, 16 MB
90 http://www.apex-designs.net/

 głosów: 1   tagi: Payback, wyścigi, strzelanina
komentarzy: 21ostatni: 03.07.2016 18:47
Na stronie SCENA.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem