"Sleepwalker" to kolejna gra platformowo-zręcznościowa wydana przez firmę Ocean. Gra początkowo pojawiła się tylko w wersji dla Amigi 1200 (była to jedna z pierwszych gier, która na wstępie sprawdzała obecność kości AGA), lecz później wydawca zdecydował się również wydać wersję uboższą graficznie dla Amig wyposażonych w chipset ECS/OCS. Wersje gry, poza zmianami kolorystycznymi oraz ilością dyskietek (ECS/OCS - 3 dyski, AGA - 4 dyski), nie różnią się niczym. Zarówno fabuła jak i forma rozrywki, jaka jest przy nich do osiągnięcia, pozostała taka sama.
Gra oparta została na dość prostym pomyśle. Jako Ralph, wierny pies swojego pana - chłopca imieniem Lee, który jest lunatykiem, musimy chronić go przed niebezpieczeństwami wynikającymi z nocnej wędrówki i starać się nie doprowadzić do jego przebudzenia. Ralph, poprzez odpowiednie popychanie i kopanie swojego pana, czy też robienie z siebie żywych pomostów, musi doprowadzić go z powrotem do domu. Ciężko jest sterować lunatykiem, gdyż ten zdaje się podążać w tylko sobie znanym kierunku, jak na nasze nieszczęście przez miejsca, w które nawet na jawie byśmy się nie odważyli wejść. W dodatku musimy wszystko robić tak, aby się nie obudził.
"Sleepwalker" to gra niebywale trudna. Wymaga od gracza dużej zręczności i szczęścia. Lee nie ułatwia nam zadania chodząc zupełnie nie tam, gdzie trzeba. Musimy strzec go przed utopieniem się, wpadnięciem w paszczę krokodyla lub pod samochód, upadkiem ze zbyt dużej wysokości i podobnymi niespodziankami. Lee nie może się przy tym obudzić. Ale to i tak nie wszystkie kłopoty. Wiele niebezpieczeństw czyha również na Ralpha. Może on wpaść do dziury, zostać pobitym przez okolicznych mieszkańców, a także zostać złapanym przez lokalnego hycla.
Wędrówka naszych bohaterów odbywa się po sześciu etapach. Pierwszy z nich to spacer ulicami (a raczej dachami) miasta Kipsville. Największym problemem tutaj może okazać się pokonanie kanału. Drugi etap prowadzi przez ogród zoologiczny, który bardziej przypomina dżunglę. Niektóre zwierzęta, jak wąż, jeż czy latające ryby są śmiertelnym niebezpieczeństwem, inne (na przykład słoń czy krokodyl) tylko przeszkadzają, a pozostałe zaś (żyrafa) mogą pomóc. W szałasie (o ile do niego trafisz) znajdziesz mapę ze wskazówkami, jak ukończyć ten etap. W trzecim etapie Ralph i Lee lądują na cmentarzu. Tu przeszkodą są różnego rodzaju wampiry i wilkołaki. Jeśli odnajdziesz krzyż, znacznie łatwiej Ci będzie przebyć ten etap. Następna w kolejności czeka na Ciebie miejscowa budowa, gdzie będziesz błądzić po stalowych rusztowaniach, a w kolejnym, w opustoszałej fabryce, pomykać będziesz po plątaninie rur. Na końcu znajdziecie się znów na swojej dzielnicy, niedaleko swojego mieszkania. Wystarczy "tylko" doprowadzić Lee do łóżka, aby zobaczyć zakończenie.
Podczas gry powinniśmy sprawdzać swoje położenie na mapie (klawisz M). Pozwala ona zlokalizować potencjalne pułapki i niebezpieczeństwa, a także zaplanować trasę, jaką będą przemierzali nasi bohaterowie. Niestety, im dalej w las tym więcej drzew. W dalszych etapach mapa ogranicza się tylko do bliskiego otoczenia, w którym przebywamy. Podczas podróży można jednak spotkać różne przyjemne niespodzianki. Jeśli Lee trafi na zamknięte oczy, otrzymuje dodatkowe życie. Ralph natomiast powinien zbierać pojedyncze litery lub słowa. Jeśli ułoży z liter słowo "COMIC", uzyska dostęp do bonusowego poziomu, w którym zbierając baloniki można uzyskać dodatkowe życia. To jednak nie jest jedyna atrakcja tego etapu. Oprócz baloników znajdują się tutaj różne symbole, które zebrane w odpowiedniej kolejności ułożą coś na kształt rebusu. Rebus powinien być słowem, które będzie odpowiednikiem niebezpieczeństwa, w które Lee może wpaść. Jeżeli uda nam się coś takiego ułożyć, usłyszymy stosowaną wiadomość oraz zwiększy się poziom żartu, którego wynik procentowy wyświetla się na koniec każdego etapu. Dodatkowo, poza zakończeniu dodatkowego poziomu obejrzymy śmieszną scenkę powiązaną z danym słowem oraz podpowiedzi do jeszcze 5, które występują w każdym dodatkowym etapie. Jednym z takim rebusów będzie na przykład ciąg trzech słów i dwóch znaków: LAMP + POSTBOX - BOX. Rozwiązaniem rebusu jest słowo LAMP POST.
Gra posiada poziom treningowy, w którym na ekranie gry mamy dodatkowo narysowane strzałki wskazujące kierunek poruszania się i krótkie podpowiedzi mówiące, co mamy robić. Dodatkowo posiada również dwa stopnie trudności (easy - łatwy i hard - trudny). W każdym z nich możesz dany etap powtarzać trzy lub pięciokrotnie.
Aby gra nie powodowała zbytecznych stresów, w każdym podejściu do etapu dysponujemy pięcioma "życiami". Mówiąc jednak szczerze, nie jest to wiele i gwarantuję, że nikt przy pierwszych dziesięciu podejściach nie przejdzie nawet pierwszego etapu, nie wspominając już o pięciu pozostałych. Dodatkowo sprawę utrudnia brak jakichkolwiek kodów czy możliwości zapisu stanu gry umożliwiające start gry od dalszych etapów.
Grę cechuje kolorowa grafika zarówno w samej grze jak i w animowanym intro oraz animowanych przerywnikach występujących po każdym z etapów. Animacja postaci jest bardzo płynna i szybka. Ralph potrafi czasami uzyskiwać bardzo duże prędkości. Przesuw ekranu również nie budzi żadnych zastrzeżeń. Osoba, która napisała program, zrobiła to doskonale. Gorzej wygląda sprawa efektów dźwiękowych i muzyki. W trakcie gry słyszymy tylko dźwięki otoczenia, których za wiele nie ma, a gdy już są, sprawiają wrażenie lekko oderwanych od rzeczywistości. Muzyka jest tylko w menu początkowym oraz we wprowadzeniu, a przydałby się jakiś cichutki, atmosferyczny motyw przygrywający w tle podczas naszych wędrówek (chyba, że autorzy nie chcieli nią zbudzić śpiącego Lee).
Autorzy gry wyraźnie postawili na stworzenie atmosfery dobrej zabawy. Każdego z pewnością rozbawią perypetie Ralpha, który dla ocalenia swego pana robi wiele rzeczy znanych rodem z kreskówek "Tom & Jerry", czy "Przygody Strusia Pędziwiatra". Niemniej jednak poprzeczkę postawili trochę za wysoko. Sprawia to, że gra zamiast przyciągać odpycha i zamiast czerpać z gry przyjemność, gracz coraz bardziej się denerwuje i złości. A to może grozić nawet połamaniem joysticka.
Grę można zainstalować na dysku twardym przy pomocy instalera dostępnego na stronie WHDLoad.
Na ekranie tytułowym (z napisem Sleepwalker) wpisz DINGADINGDANGMYDANGALONGLINGLONG. Kolory nosów bohaterów, którzy co chwila przebiegają po ekranie, powinny przybrać zielony kolor. Teraz wciskając w trakcie gry ENTER przechodzimy do następnego etapu. Z kolei klawisz TAB daje nam dziewięć żyć i ułożone słowo COMIC.
Sleepwalker - Ocean 1992 | ||||
95 | 3 (ECS) 4 (AGA) |
|||
70 | ECS 1 MB lub AGA | |||
65 | ||||
Kolorowa, śmieszna, lecz poziom trudności potwornie wyśrubowany. |