Aktualności Forum Graffiti Publicystyka Teleport
  • Software Tycoon

23.02.2005 19:42, autor artykułu: Vincenzo Morra (tłumaczenie: Sebastian Rosa)
odsłon: 10153, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

Software Tycoon

Bądźmy szczerzy, ile gier strategiczno-menadżerskich pojawiło się na Amidze na przestrzeni ostatnich dwóch lat? Z tego co pamiętam ostatnią był Theme Park, wspaniała produkcja powstała w kooperacji firm Electronic Arts i Bullfrog. Pod naszą kontrolę dostaliśmy wesołe miasteczko, które musieliśmy stworzyć od podstaw i zarządzać nim. Niestety ząb czasu ugryzł również i tę pozycję. Użytkownicy czekają na nowe wyzwania. Dobrą wiadomością jest to, że pomimo iż inne gry (takie jak Simon the Sorcerer II i The Feeble Files) słabo się sprzedają, Epic zdecydował się na konwersję ich najnowszej MACowej produkcji - Software Tycoon.

Software Tycoon Jeżeli liczysz sobie nieco ponad 30 lat, z pewnością pamiętasz czasy, gdy osoby tworzące gry pisały je w swoich sypialniach w wolnym czasie. Zyski, które z nich osiągali były ogromne. W latach 80-tych wystarczył jeden człowiek, aby stworzyć całkiem dobrą grę, która miała cieszyć się popularnością. Również wtedy, jak grzyby po deszczu zaczęli pojawiać się młodzi programiści. To były narodziny nowego przemysłu, a komputery i konsole do gier stawały się coraz częstszym "meblem" w domu. Jeżeli straciłeś okazję stać się właśnie taką osobą jaką jest programista tworzący gry, teraz masz niebywałą okazję naprawić ten błąd. Firma Epic proponuje Ci stworzenie Twojej własnej firmy tworzącej gry komputerowe, gdzie będziesz czuwał nad ich designem, reklamą, promocją. Będziesz tworzył więcej i więcej gier, zyskując powoli dominację na rynku, stając się jednym z największych potentatów w przemyśle oprogramowania komputerowego.

Software Tycoon Gra dostępna jest w trzech różnych wersjach: dla procesorów 68k, PPC oraz dla Pegasosa. Działają bezpośrednio z płyty CD lub po zainstalowaniu na dysku twardym. Minimalne wymagania gry to 32MB pamięci i karta graficzna wyposażona w 4MB pamięci, a także OS 3.x lub MorphOS 1.x.

Po załadowaniu Software Tycoon i wybraniu wersji językowej (niemiecka/angielska) naszym oczom pojawią się opcje. Jeżeli już wcześniej graliśmy w grę wystarczy, że wybierzemy opcję odczytu zapisanej gry. W przeciwnym razie mamy możliwość dostosowania ustawień gry do naszych preferencji i wymagań, a następnie rozpocząć rozgrywkę.

Oczywiście, zanim założymy firmę musimy wybrać nazwę i logo. Następnie wybieramy poziom trudności i przechodzi do naszego biura. Grafika w grze jest dwuwymiarowa z widokiem perspektywicznym, w którym będziemy oprowadzać naszego małego człowieczka (to my) po mieście, biurach, sklepach. Miasto nie jest opustoszałe. Z niektórymi mieszkańcami (naszymi przyszłymi, potencjalnymi użytkownikami) będziemy mogli rozmawiać. Sterowanie odbywa się przy pomocy myszy. To nią wydajemy wszelkie polecenia.

Software Tycoon Istotą gry jest jednak zarządzanie firmą, a więc należy sprawdzać stale stan konta w banku, czytać ogłoszenia i sprawdzać wiele innych informacji (do tego służy laptop). Musisz wymyślać nowe pomysły, które będą w stanie opanować rynek. Wszystko zaczyna się od dobrej nazwy - tak więc bądź kreatywny. Pamiętaj, że chwytliwa nazwa to pierwszy krok do dobrej sprzedaży produktu. Początkowo nie będzie zbyt wielu gatunków gier, które będziesz mógł tworzyć i nie pozostanie Ci nic innego jak tworzenie prostych gier logicznych. Z czasem jednak będziesz miał w swojej dyspozycji więcej pieniędzy, a co za tym idzie więcej twórczych ludzi do pomocy i będziesz mógł tworzyć bardziej zaawansowane gry.

Po wybraniu rodzaju gry, będziesz musiał zdobyć dobrego grafika i dźwiękowca. Z racji, że jesteś nowy w tym fachu, będziesz mógł początkowo tworzyć tylko przy pomocy gotowych zestawów graficznych pod stare układy. Z czasem uzyskasz dostęp do najnowszych kart graficznych i dźwiękowych. Cierpliwości. Nic nie przychodzi łatwo. Gdy już dokonasz tych wyborów, ustalasz klienta docelowego. Do Ciebie należy decyzja czy będziesz pisał gry dla komputerów osobistych czy na konsole. Zazwyczaj na komputerach osobistych dobrze się sprzedają gry strategiczne podczas gdy gry zręcznościowe na konsolach. W przyszłości będziemy również mogli podpisywać licencje na produkcję filmu opartego na scenariuszu naszej gry. Wszystko oczywiście w celu zwiększenia sprzedaży.

Software Tycoon Oczywiście jeżeli nie chcemy wypuścić na rynek zabugowanego knota, powinniśmy zatrudnić beta-testera, który znajdzie błędy i da nam szansę je poprawić. Czasami jednak nie będzie na to czasu i będziemy musieli wypuścić na rynek wersję "trochę niesprawną".

Jak już wspomniałem, wszystkie operacje dokonywane są poprzez przemieszczanie naszego bohatera pomiędzy różnymi częściami miasta. Jeżeli chcemy zatrudnić programistę musimy odwiedzić miejscowy salon gier. Fabryka przyda się do masowej produkcji naszego produktu (tłoczenie płyt?), a sklep pozwoli zorientować się jak poczynia sobie konkurencja i na którym miejscu plasuje się nasza gra w światowym rankingu. Znudzeni etapem produkcji naszej gry, możemy poczytać najnowsze wydanie magazynu recenzującego gry. W ten sposób poznamy opinie na temat naszej gry dające nam cenne uwagi na przyszłość.

Software Tycoon Aby zwiększyć sprzedaż możemy wynająć agencję reklamową, która stworzy dla nas kampanię reklamującą naszą grę w gazetach i w kinach. Rynek gier komputerowych wymaga dużych nakładów finansowych, tak więc stale kontroluj stan swojego konta. Wszystko powyższe kosztuje. Kosztują również badania rozwojowe, które pozwolą Ci trzymać rękę na pulsie w zakresie nowinek sprzętowych. To z kolei pozwoli Ci być zawsze o jeden krok do przodu przed konkurencją.

No tak, konkurencja. W grze poza naszą firmą istnieją również inne, które na pewno nie ułatwiają nam życia. Jeżeli obawiamy się, że mogą nam popsuć szyki i zmniejszyć nam sprzedaż, możemy wynająć mafię, aby dokonała niewielkiego sabotażu wpuszczając wirusa w sieć konkurencyjnej firmy.

Software Tycoon Software Tycoon to niezwykle ciekawa pozycja. Jeżeli lubisz ten typ gier, to gra z całą pewnością Ci się spodoba. Gra jest niezwykle złożona, trzeba kontrolować dużą liczbę działań i zawsze pozostaje niepewność czy wszystko zostało dopilnowane. Dźwięk w grze jest całkiem dobry. Składają się na niego efekty dźwiękowe oraz muzyka w tle. Grafika jest wspaniała, kolorowa i wyraźna. Grywalność gry jest ogromna, co zapewnia długą "żywotność" tej produkcji. Nie ma jednak nic za darmo. Użytkownicy procesorów 68k mogą odczuwać powolność gry. Nawet na PPC są momenty, że gra ewidentnie zwalnia. Widoczne jest to zwłaszcza wtedy, gdy przemieszczamy się naszym małym człowieczkiem przez miasto. Samo miasto, w którym toczy się rozgrywka tętni życiem. Poruszają się po nim mieszkańcy, którzy w chmurkach nad ich głowami wyrażają żądania dotyczące gier. Podobny pomysł zastosowano w Theme Park i sprawdził się tam doskonale.

Software Tycoon to strzał w dziesiątkę. Nawet przez chwilę nie pożałujesz wydanych pieniędzy na zakup gry.

Tłumaczenie na podstawie Amiga Information Online - wydanie 65



 Software Tycoon - Epic Interactive'2002 
90 1 CD Software Tycoon - Epic Interactive'2002
90
95

    
dodaj komentarz
Na stronie SCENA.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem