W roku 2200 pięć potężnych gwiezdnych imperiów postanowiło opanować Oriona -
neutralną, ale ważną strategicznie gwiazdę. Każde z nich wysłało na jedyny
kontynent gwiazdy swojego przedstawiciela wyposażonego w odpowiednie
fundusze. Treść rozkazów była prosta - zdobyć wszystkie 72 kraje i
wyeliminować z walki konkurencyjne siły. W XXII wieku ludzkość zrezygnowała
z konwencjonalnych wojen. Wszelkie konflikty są rozgrywane za pomocą
specjalnie w tym celu skonstruowanych robotów - cyborgów. Jedynym zadaniem
człowieka jest dowodzenie tymi maszynami.
"Steel Empire" to połączenie gry strategicznej z elementami zręcznościowymi. Doskonale nadaje się dla większej grupy osób (może w niej brać udział do pięciu graczy). Reguły gry są nieskomplikowane, obsługa przejrzysta i wymagana jest nie tylko sprawność umysłowa, ale też wprawa w posługiwaniu się joystickiem.
Po wyborze języka (angielski, niemiecki, francuski, włoski) i zapoznaniu się z podłożem fabularnym, musimy wybrać jeden z trybów gry:
Przed rozpoczęciem właściwej rozgrywki możemy ustawić poziom umiejętności
naszego rywala (o ile jest nim komputer) od poziomu 6 - niezbyt inteligentny
i mało złośliwy, do poziomu 1 - inteligentny i niebezpieczny. Wyższa
inteligencja komputera sprowadza się do budowy większej niż zwykle ilości
fabryk i uporczywych ataków na nasze pozycje. W tym wariancie odznacza się
również "głupota" komputerowego rywala, gdyż atakuje on nawet wtedy, gdy są
one praktycznie nie do zdobycia przy pomocy wysyłanych oddziałów. Strategia
programu nie jest zbyt skomplikowana i jednocześnie bardzo przewidywalna. Jeżeli nie wygra z nami w czasie
pierwszych walk, to jego klęska jest właściwie przesądzona. W grze może brać
udział nawet pięć osób, co znacząco wpływa na wzrost atrakcyjności - w końcu żywy przeciwnik dysponuje
inteligencją dużo wyższą od komputerowej.
Oprócz IQ przeciwnika istnieje również możliwość ustalenia zamożności regionu o
jaki walczymy (biedny, przeciętny, bogaty) oraz poziomu dostępności
informacji o krajach zajętych przez rywala/rywali.
Istota samego programu jest standardowa - należy zniszczyć wszystkich przeciwników. Do tego będzie potrzeba zbudować wiele własnych cyborgów, a to jest dość kosztowne. Fundusze na ten cel uzyskuje się z okupacji poszczególnych terytoriów. Oczywiście wielkość dochodów zależy od rodzaju terenu, który zajęliśmy. Najbardziej opłacalne jest zajmowanie miast, znacznie mniej dochodowe są tereny leśne czy pustynie, a jedynie symboliczne profity uzyskuje się z krain arktycznych czy wulkanicznych.
Na początku trzeba założyć stolicę w opanowanym terytorium. Kolejnym ruchem
powinno być postawienie fabryki. Do wyboru mamy trzy typy tychże obiektów,
różniących się liczbą produkowanych cyborgów w turze (od 1 do 3) oraz ceną.
Każdą fabrykę w przyszłości możemy unowocześniać, co przyniesie nie tylko
obniżkę kosztów wytwarzania cyborgów, ale również skróci czas ich produkcji.
W fabrykach możemy wyprodukować dziewięć typów cyborgów. Różnią się one
ceną, uzbrojeniem, przystosowaniem do działań w trudnych warunkach itp.
Podzielono je na trzy grupy: cyborgi lekkie (Mercury, Cyclops, Dragon),
średnie (Mars, Achilles, Crossbolt) oraz ciężkie (Hercules, Behemoth, Titan).
Charakteryzują się one kilkoma parametrami takimi jak: szybkość poruszania
się, opancerzenie i zdolność do neutralizowania przegrzania dział. Ta
ostatnia cecha jest dość ważna, gdyż maszyny mogą być zniszczone albo w
wyniku zredukowania wartości pancerza do zera, albo unieruchomione (a przez to łatwe
do zniszczenia) przez przekroczenie
temperatury krytycznej. Roboty nagrzewają się w trakcie marszu na przykład
przez tereny wulkaniczne, w czasie prowadzenia ognia albo na skutek działania specjalnej broni.
Skoro mowa o broni to bogaty jest zestaw, w jaki są wyposażeni nasi cybernetyczni wojownicy. Każdy typ broni charakteryzuje się m.in. zasięgiem, siłą niszczenia, ciepłem jakie wydziela oraz szybkostrzelnością. Z uwagi na ilość amunicji, każdą broń dzielimy na: posiadającą nieograniczoną amunicję (lekki laser, ciężki laser, działo neutronowe) oraz ograniczoną amunicję (działa automatyczne lekkie i ciężkie, miotacze ognia, wyrzutnie pocisków bliskiego i dalekiego zasięgu).
Kolejnym krokiem naszej ekspansji i próby opanowania rządów powinno być
fortyfikowanie zajętych terytoriów. Mamy do wyboru trzy różne typy takich
budowli: lekka, średnia oraz ciężka. Są one dosyć drogie, lecz skutecznie
spełniają swoją rolę i zdobycie tak chronionego terytorium nie jest takie
proste - wymaga dużej przewagi i to zarówno liczebnej jak i siłowej. Przy
stawianiu fortyfikacji trzeba jednak pamiętać, że nie można ich budować na
terenach miejskich, a także pozbawione obrońców są automatycznie zajmowane.
Aby postępować dalej i ograniczać poczynania przeciwnika oraz dążyć do jego zniszczenia, musimy przemieszczać nasze cyborgi na nowe terytoria (w celu poszerzania swojego państwa i zapewniania sobie funduszy), a także terytoria okupowane przez przeciwnika w celu ich zajęcia. Każde terytorium może zostać wcześniej przez nas przebadane poprzez wysłanie satelitów szpiegowskich. Taka operacja jednak kosztuje i w zależności od tego ile funduszy na ten cel przeznaczymy, takie informacje otrzymamy. Warto również upewnić się czy jednostka, którą przemieszczamy na terytorium wroga jest nieuszkodzona i ewentualnie poddać ją naprawie.
Po przemieszczeniu się na terytorium wroga, w zależności od tego czy jest ono
tylko okupowane, czy też broni go fortyfikacja lub inna zmechanizowana
jednostka/jednostki, przejmiemy kontrolę nad regionem lub będziemy zmuszeni go
zaatakować. Tutaj przechodzimy do zręcznościowej części gry. Atakując
region możemy wybrać cel pierwszorzędny naszego ataku:
Możemy również ustalić stopień koncentracji cyborgów na wykonywanym zadaniu. Podczas obrony terytorium (przeciwnik nas atakuje), możemy dokonać rozmieszczenia broniących cyborgów na miniaturowej mapie regionu. Przy użyciu opcji AUTO, komputer automatycznie rozmieszcza cyborgi w jednej linii, przed frontem sił przeciwnika. Nie mamy do wyboru żadnych wariantów obrony.
Po dokonaniu powyższych ustawień możemy zasiąść za sterami cyborgów lub
zlecić przeprowadzenie symulacji komputerowi (to dla przeciwników elementów
zręcznościowych). Podczas walki sterujemy tylko jednym cyborgiem,
pozostałymi operuje komputer. Przeciwnik atakuje na oślep dążąc do
ustawienia się w linii prostej z naszymi cyborgami i otworzenia ognia, gdy
tylko znajdziemy się w zasięgu jego broni. Duże znaczenie ma możliwość
kierowania cyborgiem. W beznadziejnej sytuacji możemy wydać rozkaz odwrotu.
Na przebieg walki duży wpływ ma rodzaj terenu i warunków klimatycznych
panujących na danym terytorium. Na terenie arktycznym bardzo dobrze działają
układy chłodzące oraz wspaniale sprawdzają się pociski dalekiego zasięgu.
Teren zalesiony sprawia trudności małym cyborgom i raczej nie sprawdza się
przy użyciu broni dalekiego zasięgu. Z kolei tereny pustynne sprawiają, że
cyborgi grzeją się niemiłosiernie, a rejony wulkaniczne powodują, że bardzo
szybko możemy wręcz zniszczyć cyborga na nich przebywającego. Ostatnim
regionem jest miasto, gdzie skomplikowana zabudowa wpływa na utrudnione
sterowanie cyborgiem, którym trzeba błądzić wśród labiryntu uliczek, a przez
to bardzo szybko narazić się na klęskę.
O atrakcyjności gry w dużej mierze decydują grafika i dźwięk. Grafika w
"Steel Empire" jest funkcjonalna i przejrzysta jak na grę strategiczną. Nie
ma większych fajerwerków, ale nie ma też rażących przejaskrawień, które
mogłyby ujemnie wpłynąć na merytoryczną stronę programu. Muzyki, poza motywem w
introdukcji oraz na ekranie tytułowym nie ma. Nawet ta co jest, nie jest żadną
rewelacją. Efekty dźwiękowe są - tyle w zasadzie można o nich powiedzieć.
Różne kliki i piki, wybuchy i wystrzały mogłyby być lepiej opracowane,
zwłaszcza że jesteśmy zmuszeni do stałego ich wysłuchiwania. Powyższe wcale
jednak nie przyćmiewają samej idei programu i strategicznego charakteru gry. Jako
strategia jest to produkt pierwszej klasy i pomimo swoich lat nadal
dostarcza wiele rozrywki i potrafi wciągnąć. Na dużą atrakcyjność wpływa
przemyślany interfejs oraz jego czytelność. Do zalet warto zaliczyć możliwość
uczestniczenia w rozgrywce do pięciu żywych przeciwników. Wziąwszy pod uwagę niewielkich
rozmiarów mapę, na której toczy się rozgrywka, czasami robi się naprawdę
interesująco i ciekawie, zwłaszcza wtedy, gdy jedno terytorium próbuje zająć
kilku rywali.
Gra zajmuje dwie dyskietki. Pomimo, że są do dyski "dosowe" i można bezproblemowo zainstalować grę na twardym dysku, na pewno duży wpływ na poprawę atrakcyjności może mieć możliwość instalacji przy pomocy installera z pakietu WHDLoad. Wyjście z gry z powrotem do systemu i kontynuowanie naszych wcześniejszych prac bez konieczności resetowania jest niebywałym atutem zarówno dla tej gry, jak i dla każdej innej możliwej do zainstalowania przy pomocy WHDLoad. Polecam "Steel Empire" każdemu sympatykowi strategii. Wziąwszy pod uwagę rok produkcji programu jest to pozycja wyjątkowa i warta posiadania w swojej kolekcji, zwłaszcza, że jej oryginał był kiedyś możliwy do zakupienia w firmie IPS Computer Group.
Steel Empire - Millennium/Silicon Knights 1992 | ||||
![]() |
75 | ![]() |
2 | ![]() |
![]() |
60 | ![]() |
ECS 1 MB | |
![]() |
80 | ![]() |
||
![]() |
Ciekawy pomysł, ciekawe wykonanie. Fenomenalna w rozgrywce z kilkoma osobami. |