Ni gdy nie zapomnę chwili gdy po raz pierwszy zainstalowałem kartę graficzną w
mojej wysłużonej A1200 (pamiętam jak dziś była to CyberVision64/3d) i
nieco później oprogramowanie do niej. Wszystko śmigało aż miło, ale i to tylko
do czasu, po którym "powolność" kary graficznej i slotów zaczęła mnie
wręcz doprowadzać do szału. Jak wiadomo apetyt rośnie w miarę jedzenia,
i co wtedy: kupować nową szybszą kartę? Niekoniecznie, choć takie
rozwiązanie z reguły jest najskuteczniejsze. No ale co jak ktoś cierpi
na chroniczny brak gotówki, czy ma inne swoje powody, które wykluczają
taki zakup? Może skorzystać ze srodków nieco mniej drastycznych, a
czasem nie mniej skutecznych. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, że w wielu
przypadkach wystarczy skorzystać z furtki zostawionej dla nas przez
twórców systemów RTG, czyli po prostu przekonfigurować to i owo
bo nie ukrywajmy ustawienia 'defaultowe', że się tak wyrażę, nie zawsze są
optymalne. Do tego dokładamy kilka łatek i możemy nie poznać naszego systemu.
Na koniec wstępu dodam: nie czarujmy się, nawet najszybsze patche i najlepiej
skonfigurowany CGX nie spowodują, że nasze CV3D będzie działać jak CVPPC :(.
Przed tym jednak miałbym kilka wskazówek czysto praktycznych dla was. Po
pierwsze, jeśli masz kartę wpiętą w sloty ZorroII np. CV3D to zapomnij o CGXie
zaopatrz się lepiej w Picasso96. Jest o niebo szybsze niż CGX nawet w wersji
v4. Jeśli będziesz miał kłopoty z konfigiem lub instalacją to śmiało skontaktuj się z moją
osobą. Postaram się pomóc. Po drugie, radzę zaopatrzyć się w najnowszą
wersję CGXa czy to v3 czy v4. W wielu przypadkach może zaoszczędzić wam to niemiłych
niespodzianek. Po trzecie, radzę też zaopatrzyć się w ROM 3.1. Sam w sobie
poprawia on znacznie współpracę z kartami graficznymi i to nie tylko.
I tu mała uwaga. Nawet jeśli posiadamy takowy ROM w kościach, to doradzam
zamapowanie go, czy to przy pomocy RemApollo czy BlizKicka. ROM bowiem
przeniesiony do 32bitowej pamięci Fast może znacznie zwiększyć wydajność
naszego systemu. Poza tym mamy otwartą drogę do instalacji np. nowego Execa
czy innych łatek oferowanych przez BlizKicka czy RemApollo.
Co do samych łatek to na czas konfiguracji i instalacji radzę się ich pozbyć.
Bynajmniej nie twierdzę, że nie warto ich z kartą GFX używać, jednak pozwoli
nam to realnie ocenić efekty naszych zmian. A gdy dojdziemy już do ładu z
CGXem to można się zabrać za instalację takowych. Wbrew pozorom naprawdę
warto.
No więc zaczynamy od zmiennych środowiskowych dla CGXa. Brzmi poważnie,
ale nie ma się co obawiać. Są to zwykłe pliki znajdujące się w katalogu
ENVARC:CyberGraphX. W większości przypadków mogą zawierać dwie wartośći '0'
dla wyłączonej i '1' dla włączonej funkcji, którą opisują. Ustawiać można je
na trzy sposoby (?):
- poprzez programik CyberGraphX z pakietu. Jest to chyba najprostsza forma.
Po prostu zaznaczasz funkcję i zapisujesz. Uprzedzam jednak, że ten utilek nie
pozwala na zmianę wszystkich zmiennych.
- Poprzez komendę 'SetEnv'. Też niezwykle prosta w użyciu i to właśnie tę
metodę polecam najbardziej.
- Ręcznie niewiele można tu dopisać. Po prostu tworzysz odpowiedni plik wraz z
zawartością i zapisujesz w odpowiednim miejscu. Dokonujesz tego choćby przy pomocy starego dobrego CEDa.
Cały opis będzie wyglądał następująco:
NAZWA ZMIENNEJ:
- wartość domyślna,
- rodzaj karty lub kart gdzie funkcjonuje,
- od której wersji jest dostępna,
- kiedy jest odczytywana przez GGX'a.
I tu mała notka dla ostaniego pola. Możliwe są dwie wartości 'przy starcie', gdzie zmienna
jest odczytywana przy pierwszym starcie sterownika dla danej karty i aby jego zmiana odniosła
skutek należy zrestartować system oraz 'przy zmianie', gdzie zmiana wartości danej zmiennej
odniesie natychmiastowy skutek i nie potrzebne będzie restartowanie systemu.
Zmienne
NOMOUSERATIO:
- 0 (wyłączona)
- wszystkie
- V4.2(pre11)&R3
- przy starcie
Domyślnie ta opcja jest wyłączona i obliguje CGXa do używania nowego
algorytmu pozycjonowania wskażnika myszki. I tak powinno być w
większości przypadków.
Jednak nowy algorytm nie zawsze poprawnie działa dla ekranów
w wysokich rozdzielczościach (w tym przypadku większych niż 1280x1024) i jeśli
zaobserwowałeś problemy (i tylko wtedy) powinieneś ustawić tę zmienną na '1' (włączoną).
56KHZAUDIO:
- 0 (wyłączona)
- wszystkie
- v4.2 pre7
- przy starcie
Ta zmienna pozwala na odsłuchiwanie muzyki w 56khz. Wcześniej potrzebne były
triki z otwieraniem ekranów w trybach podwojonych (DBLPAL, DBLNTSC) lub używanie sztuczek robiących to
za nas. Teraz nie ma już kłopotu. Wystarczy ustawić tę zmienną na '1' i
rozkoszować się dźwiękiem w 44 czy nawet w 48kHz (!). Naprawdę bardzo
użyteczna zmienna. U mnie zawsze na '1' (włączona).
FORCECHUNKY:
- 0 (wyłączona)
- wszystkie
- v4r2
- przy zmianie
Ta zmienna ustawia pewną flagę dla AllocBitmap(). Jak twierdzą autorzy CGXa,
jest ona tylko ze względu na kompatybilność z starszym softem i w
dzisiejszych czasach nie ma już prawie żadnego zastosowania. U mnie powoduje
tylko problemy, ale jeśli jakiś stary program lub gierka ma kłopoty z
funkcjonowaniem lub grafika jest przekłamana to możesz spróbować ustawić ją
na '1' (włączona). Może rozwiąże to kłopot, ale jak wspomniałem nie znalazłem
dla niej osobiście żadnego zastosowania. U mnie zawsze na '0' (wyłączona).
WBPATSPEEDUP:
- 0 (wyłączona)
- wszystkie
- v3 (41.21)
- przy starcie
Ta zmienna jak napisali autorzy "powinna" przyspieszyć odświeżanie podkładów
WB. Ostrzegają jednak, że łatka ta powstała dość dawno i może gryźć się z
niektórymi patchami czy programami. Jeśli mam być szczery nie zauważyłem
żadnych problemów podczas testowania jej. Jednak nie dało się u mnie zauważyć
jakiegokolwiek przyspieszenia (?). W tym przypadku radzę samemu sprawdzić czy
warto czy nie. U mnie na '0' (wyłączona).
NOPASSTHROUGH:
- 0 (wyłączona)
- wszystkie oprócz CyberVisionPPC i BVisionPPC
- v3b0
- przy zmianie
Na ten temat niewiele mogę powiedzieć. Ustawienie tej zmiennej determinuje
czy ToolTyp o tej samej nazwie będzie użyty '1' czy ignorowany '0'. Ma on
znaczenie tylko dla tych, którzy używają dwóch montorów. U mnie '0'
(wyłączona). Zobacz także opis ToolTypa o tej samej nazwie.
SUPERGELS:
- 0 (wyłączona)
- wszystkie
- v3r69
- przy starcie
Jedna z ciekawszych możliwośći CGXa. Pozwala na użycie zastępczych GELs
(Graphics Elements). Te z CGXa są znacznie ładniejsze (spróbuj przesunąć
ikonkę na blacie WB!) i szybsze. Widać to doskonale np. w YAMie no i w sumie
na całym systemie. Autorzy wspominają ponownie o kłopotach z tą funkcją, ale
jak dla mnie zawsze na '1' (włączone). System Operacyjny w wersji 3.5 i 3.9
oferuje już zastępstwo dla GELsów, jednak z własnych obserwacji stwierdzić
mogę, że te oferowane przez CGXa są znacznie ładniejsze i szybsze. Jeżeli
więc chcesz korzystać z GELSów z CGXa to w sekwencji startowej do komendy
LoadWB dodaj parametr SIMPLEGELS. Wyłączy on łatkę z OS'a i pozwoli na
korzystanie z tych oferowanych przez CGXa. Pamiętaj, aby zdecydować się na
któryś wariant. Włączenie obydwu tzn. tych z CGXa i tych Z OS'a 3.5 lub 3.9 może
prowadzić tylko do kłopotów.
USESEMAPHORES:
- 0 (wyłączona)
- wszystkie
- v3r67
- przy starcie
Pozwala CGXowi na użycie semaforów (pewnych obiektów odpowiedzialnych za
kontrolę multitaskingu). Ich działanie jest bardzo zbliżone do adekwatnych
urządzeń kolejowych. W pewnych sytuacjach pozwala to na zapobieżenie
wyłączania Multitaskingu dla pewnych operacji graficznych. Jeżeli więc
denerwuje cię to, że CGX czasem zamraża system podczas dokonywania operacji
graficznych to ustaw tę zmienną na '1' (włączona). U mnie jest na '1'
(włączona).
Dodam jeszcze, że jeśli korzystasz z aplikacji Warp3D to jest bardzo wskazane, aby ta
opcja była włączona.
SUPERLAYERS:
- 0 (wyłączona)
- wszystkie
- v3r51
- przy starcie
No i następny zamiennik tym razem dla Layers (Warstw). Warstwy odpowiedzialne
są za obsługę okienek, a raczej za kontrolę owych warstw. Zamiennik ten jest
znacznie szybszy niż oryginalne warstwy z OS3.0 lub 3.1. U mnie zawsze na '1'
(włączone).
CPUP2C:
- 0 (wyłączona)
- wszystkie
- v3b0
- przy zmianie
Zmienna dla tych tylko co chcą się przekonać jak wolna może być ich karta.
Ustawiona na '1' zmusza procesor do wykonywania konwersji
planar2chunky, a gdy na '0' konwersji dokonuje blitter karty
graficznej, a w większości przypadków konwersja dokonywana przez niego jest
znacznie szybsza. U mnie zawsze na '0' (wyłączona). Dla posiadaczy
CyberVision64 ta zmienna musi być ustawiona na '1'. Powodem jest układ Roxxler,
który przy tej karcie odpowiedzialny jest za dokonywanie tej konwersji.
Przyjrzyj się także ToolTypowi 'USEROXXLER'.
HIRESCRSR:
- 0 (wyłączona)
- wszystkie
- v3b0
- przy zmianie
Jeśli ustawisz tę zmienną na '1' (włączona) sprite'y w niskiej rozdzielczości
nie będą już miały podwajanej wielkości. U mnie ustawione na '1' (włączone).
HIDE15BIT:
- 0 (wyłączona)
- wszystkie
- v3b0
- przy starcie
Dzięki tej zmiennej można nieco uporządkować bałagan na liście dostępnych
trybów graficznych ukrywając tryby 15-bitowe. Jeżeli masz CyberVision3D to nie
zapomnij, że dla tej karty wspomaganie 3D dostępne jest tylko w trybach
15-bitowych. Jeśli nie, doradzam ustawienie tej zmiennej na '1' (włączona) i
korzystanie z trybów 16-bitowych. Wbrew obawom nie są one wolniejsze od tych w
15-bitach. U mnie na '1' (włączone).
ALERTEMU:
- 0 (wyłączona)
- wszystkie
- v3b0
- przy starcie
Chyba każdy z nas zauważył fakt, że na kartach graficznych nie są
wyświetlane GURU. Aby temu zaradzić można ustawić tę zmienną na '1'
(włączone) tak też jest u mnie.
PLANES2FAST:
- 0 (wyłączona)
- wszystkie
- v3b0
- przy zmianie
Pozwala na trzymanie aktualnie niewyświetlanych bitplanów w pamięci Fast. W
normalnych warunkach powinny być w Chipie. Zwiększa to nieco wydajność karty
no i ilość wolnej pamięci Chip, jednak może prowadzić do pewnych problemów ze
starszymi programami.
Jeżeli masz OS3.5/9 to bezwględnie radzę ustawić tę zmienną na '1' (włączona) i użyć
odpowiedniego programu (w OS 3.5 WBCtrl lub TweakWB, a w OS 3.9 WorkbenchPrefs),
aby powiedzieć OS'owi o tym fakcie. Jeżeli zaś używasz innego OS'a to spróbuj
ustawić tę zmienną na '1' (włączoną) i sam wybadaj czy wszystko jest ok.
U mnie '1' (włączona).
KEEPAMIGAVIDEO:
- 0 (wyłączone)
- wszystkie
- v3b0
- przy starcie
Dla zmiennej ustawionej na '0' (wyłączone), kiedy tylko ekran CGXa znajdzie
się na wierzchu, DMA starego ekranu Amigi jest wyłączane. Przyspiesza to nieco
dostęp do pamięci Chip (przynajmniej powinno). Odciążenie kanałów DMA pozwala
np. na uzyskanie wyższych transferów z portów np. szeregowych, a ma to
niebagatelne znaczenie dla np. modemów. U mnie bez kłopotu daje się uzyskać
115200 (!). Gdy ustawiona jest na '1' (włączone) jest na odwrót, czyli podczas
gdy ekran CGXa jest na wierzchu, DMA pozostaje nienaruszone. U mnie na '0'
(wyłączone).
SAVEMEM:
- 0 (wyłączone)
- wszystkie
- v3b0
- przy starcie
Pozwala zaoszczędzić nieco pamięci ale tylko dla ekranów w 16 i mniej
kolorach. Ekrany takie są nijako cachowane w pamięci Fast co pozwala właśnie
na tą oszczędność. Jak dla mnie użyteczność tej funkcji jest znikoma i mam
ustawioną ją na '0' (wyłączona).
ToolTypy
I tym sposobem doszliśmy już do końca listy zmiennych. Jak się pewnie
domyślacie pozostały jeszcze ToolTypy z ikonki monitora CGXa. Najczęściej
można go znaleźć w katalogu Devs:Monitors. I w tym przypadku mamy kilka
możliwości zmiany tych ustawień:
- Poprzez programik preferencji o którym wspomniałem wcześniej, jednak i w
tym przypadku nie daje nam on pełnej kontroli nad wszystkimi TT.
- Ręczna zmiana.Tę metodę polecam, jesteśmy wtedy do końca pewni co
robimy (?) i zmieniamy.
W tym przypadku opis będzie bardzo podobny jak przy opisie zmiennych. Miałbym
jeszcze uwagę do wszelkiego rodzaju wartości numerycznych w ToolTypach. Mianowicie
podajemy je bez jednostki. Dla przykładu, jeżeli w MEMCLOCK chcemy ustawić
72MHz to wpisujemy MEMCLOCK=72 bez dopiska MHz. Poszczególne opcje włącza się
podając po znaku '=' słowo 'YES' lub 'NO' i sądzę, że ich znaczenia nie muszę
wyjaśniać. To chyba wszystko więc do dzieła.
Dodam jeszcze, że wszystkie ToolTypy sa odczytywane przy starcie
drivera dla konkretnej karty GFX, więc ich zmiana zmusza do restartu
systemu aby odniosły jakiś skutek.
RGB16BE
ToolTyp mający znaczenie tylko dla użytkowników karty Voodoo. Zmusza kartę do
korzystania z trybu BigEndian w trybach 16-bitowych (przy defaultowej wartości
użyty jest normalny, taki sam dla wszystkich kart graficznych z komputerów PC, tryb LittleEndian).
Teoretycznie powoduje zwiększenie wydajności karty w tych trybach dla operacji
wykonywanych przez procesor.
IINSTALLEDAFANONMYPERMEDIA2:
- !
- CyberVisionPPC, BVisionPPC & PCI Permedia2
- v4.2 pre7
Doradzam niezwykłą ostrożność w operowaniu tą zmienną!
Jest to przełącznik pozwalający na użycie TT MELDDOWN, czyli na podkręcenie
pamięci na kartach CVPPB i BVPPC. Gdy go nie ma, ToolTyp ten jest ignorowany.
Z racji na niebezpieczeństwa związane z tym procederem, ten TT należy
wprowadzić
od tyłu.
Doradzam niezwykłą ostrożność w operowaniu tą zmienną!
MELTDOWN:
- 80MHz
- CVisionPPC, BVisionPPC & PCI Permedia2
- v4.2 pre7
Doradzam niezwykłą ostrożność w operowaniu tą zmienną!
Wraz z powyższym, TT ten pozwala na przetaktowanie pamięci na kartach wyposażonych
w chip Permedia2.
Przed zastosowaniem go należy zwrócić uwagę na pare spraw:
1. Ustawienie tego TT na cokolwiek większego niż 80MHz jest przetaktowaniem
i czynisz to na własne ryzyko, a nie jest ono małe z racji, że Permedia
nawet przy standardowych 80MHz grzeje się niemiłosiernie!
2. Jeżeli już zdecydujesz się na eksperymenty z użyciem MELTDOWN, zaopatrz
swoją kartę w dobre chłodzenie. Bez niego ryzykujesz uszkodzeniem karty!
Standardowe wartości dla poszczególnych kart prezentuje tabelka poniżej:
Proponowaną wartością "bezpieczną" dla większości kart jest 92MHz. Takie
ustawienie tej zmiennej powinno zaowocować około 10% wzrostem wydajności
karty. Jeszcze raz przypomnę o chłodzeniu kości. Bez niego poważnie
ryzykujemy uszkodzeniem karty.
BTW: Konkretne wartości, przy których karta będzie pracować stabilnie w dużym stopniu
zależą od konkretnego egzemplarza karty. U niektórych maksymalna wartość przy
której poprawnie wykonywane są operacje 2D i 3D to 90MHz, ale maksymalna
wartość może ulegać pewnym wachaniom!
Druga sprawa to karty umieszczone w mostku G-Rex. Teoretycznie TT ten powinien
działać, ale obawiam się, że sprawa może być podobna do TT MEMCLOCK.
Doradzam niezwykłą ostrożność w operowaniu tą zmienną!
MEMCLOCK:
- Patrz tabelka
- CyberVision64 & Retina BLT Z3 & DraCoAltais & CyberVision64/3D & Cirrus Logic Cards
- v3b34 v3r69c v3r69c v4.2pre1 v4.2pre7
Doradzam niezwykłą ostrożność w operowaniu tą zmienną!
Bardzo podobna funkcja do tej przeznaczonej dla kości Permedia2
tylko przeznaczona do przetaktowywania pamięci na kartach:
CARD DEFAULT LOW HIGH
CVision64 50 Mhz 50 Mhz 80 Mhz
CVision3D 55 Mhz 55 Mhz 90 Mhz
RETINA BLT Z3 63 Mhz 20 Mhz 90 Mhz
Draco Altais 63 Mhz 20 Mhz 90 Mhz
Inferno 80 Mhz 50 Mhz 110 Mhz
PicassoIV 80 Mhz 50 Mhz 110 Mhz
Piccolo 50 Mhz 50 Mhz 68 Mhz
Spectrum 28/24 50 Mhz 50 Mhz 68 Mhz
Picasso II(+) 50 Mhz 50 Mhz 68 Mhz
Pixel64 50 Mhz 50 Mhz 80 Mhz
Piccolo SD64 50 Mhz 50 Mhz 60 Mhz
PCI Drivers: G-REX & MEDIATOR
CARD DEFAULT LOW HIGH
Voodoo3 2000 143 Mhz 143 Mhz 143 Mhz
Voodoo3 3000 166 Mhz 166 Mhz 166 Mhz
Voodoo4 4500 166 Mhz 166 Mhz 166 Mhz
Voodoo5 5500 166 Mhz 166 Mhz 166 Mhz
ViRGE (G-REX) 55 Mhz 55 Mhz 90 Mhz
MEDIATOR ViRGE 55 Mhz 55 Mhz 55 Mhz
I w tym przypadku doradzam szczególną ostrożność w doborze tych wartości.
Przy odpowiednim ustawieniu przyrost prędkości może być znaczny. Górną granicę najlepiej
dobrać metodą stopniowego zwiększania ilośći MHz od dolnej granicy dla danej
karty. Gdy przesadzimy, obraz na ekranie może być przekłamany, pojawiają się
kolorowe piksele, więc łatwo poznamy czy osiągneliśmy lub raczej przekroczyliśmy
wartość graniczną dla danej karty. Wtedy zmniejszamy tę wartość np. o 1 i
ponownie sprawdzamy. Ta ostatnia czynność może być jednak dość trudna
zważywszy na fakt, że opisane objawy mogą nastąpić dopiero po jakimś czasie
pracy karty. Jednak i na to jest pewien sposób. Wystarczy otworzyć
jakiekolwiek okno w overlay'u (animacja lub film powiedzmy za pomocą
MooVida). Teraz kilkakrotnie zmienić rozmiary okna. Drugim sposobem jest
uważne przyjrzenie się listerkom w DOpusie. Nie wiem czemu, ale na nich objaw
ten pojawia się najwcześniej. Co do przyrostu prędkości, o którym
wspomniałem wcześniej, to u mnie (tj. CV3D) przy MEMCLOCK ustawionym na 73MHz
jest około 30% wzrost wydajności dla niektórych operacji. Dla innych kart
może być on znacznie większy lub mniejszy.
BTW, aktualna wersja CGXa nie pozwala na takie operacje dla kart umieszczonych w
mostku G-Rex, więc wartości tu umieszczone dodane są nieco na wyrost.
W rozmowie z autorem otrzymałem zapewnienie, że kolejna wersja CGXa dla G-Rexa
będzie już posiadała stosowną opcję.
! Doradzam niezwykłą ostrożność w operowaniu tą zmienną!
OSC1 - OSC2:
- OSC1=36000000, OSC2=66667000
- A2410
- v4.2 pre7
Te dwa TT mówią CGX'owi jakie dwa oscylatory zostały zainstalowane w karcie
A2410. W większości przypadków nie będziecie musieli zmieniać tych wartości,
jednak jeśli oscylatory w twojej karcie mają inne wartości, to jest to
konieczne.
Oscillator Value CGX Tooltype Value
66.667Mhz 66667000 (DEFAULT for OSC1)
50Mhz 50000000
36Mhz 36000000
14.318Mhz 14318000 (DEFAULT for OSC2)
44.98Mhz 44980000
80Mhz 80000000
28.6363Mhz 28636300
100Mhz 100000000
GREENSYNC:
To ponownie TT tylko dla posiadaczy karty A2410. Włącza on synchronizację dla
składowej zielonej obrazu. Wymagane jest to dla monitorów, które mają tylko 3
takowe (R/G/B) zamiast 5 (R/G/B/Hsync/Vsync). Sprawdź dokumentację do swojego
monitora, aby dowiedzieć się czy potrzebujesz tego TT.
VLAYER:
- NO
- CyberVisionPPC & BVisionPPC
- v4r1
Włącza eksperymentalny support dla video layer (Wideo in Window). Permedia2
nie ma prawdziwego trybu overlay, więc musi być on emulowany przez
oprogramowanie. Nie da się ukryć, że duża większość programów (np. MooVid)
wymaga, aby ten TT został włączony. Zresztą nie należy się bać słowa
'eksperymentalny'. Działa bez kłopotu, więc gorąco polecam włączenie tej
funkcji. Nie robi się tego jednak poprze słowo 'YES' tylko 'DESTRUCTIVE',
czyli w samym TT wygląda to następująco VLAYER=DESTRUCTIVE
FUZZYFONTFIX:
- NO
- Sectrum, PicassoII(+), Piccolo
- v4pre6
Ten TT będzie ci potrzebny, jeśli w trybach 15/16-bitowych czcionki na ekranie
wyglądają "dziwnie". Wyłącza on rysowanie ich przez blitter karty, a zamiast
niego zajmuje się tym procesor. Zniekształcenia czcionek nie są obserwowane
przy trybach 24-bitowych ponieważ one są z reguły renderowane przez CPU.
ADVANCEDCLK:
- NO
- CyberVision64 & CyberVision64/3D
- v4r0
Pozwala na znaczne zwiększenie limitu PixelClock dla danej karty. Jeżeli masz
dobry monitor i wartośći te wydają ci się za małe, to wystarczy podać ten TT i
limity te zostaną znacznie poszerzone. Konkretne wartośći znajdziesz w tabeli
poniżej:
8Bit 16Bit 24Bit
Card NO/YES NO/YES NO/YES
CVision64 135Mhz/135Mhz 80Mhz/110Mhz 50Mhz/80Mhz
CVision3D 135Mhz/135Mhz 80Mhz/110Mhz 50Mhz/80Mhz
Należy dodać, że sam TT nie powoduje zwiększenia wartośći PixelClock.
Pozwala on jedynie na ustawienie w CGXMode większych wartośći tego parametru.
Nie muszę chyba wspominać, że zabawa z CGXMode może szybko pozbawić nas
monitora (jeżeli nie wiemy co robimy). Na szczćście dotyczy to tylko starszych
modeli, choć nie jest to reguła.
PACKED24:
- NO
- CyberVisionPPC & BlizzardVisionPPC & CyberVision643D & Virge & Voodoo
- post v3r70a (2.6)
ToolTyp ten pozwala na uzyskanie większych częstotliwości odświeżania oraz
na ograniczenie zużycia pamięći karty GFX. Odbywa sięto kosztem znacznego spowolnienia
operacji graficznych. Jego ustawienie na YES ma też kilka skutków ubocznych:
1. Wszystkie ModeID dla trybów 24-bitowych zmieniają się, a więc gdy masz WB
otwartego w 24 bitach to po restarcie system nie będzie mógł znaleźć trybu,
który wybrałęś poprzednio. Sposobem na to jest ustawienie trybu
8/15/16-bitowego, włączenie PACKED24=YES i po restarcie wybór trybu 24-bitowego.
2. Wyłączy to także tryby 32-bitowe w emulatorach MAC'a, a więc 'milion of
colors' nie będzie możliwy do ustawienia.
Z własnych obserwacji mogę stwierdzić, że niewielka oszczędność na pamięci
nie jest warta spowolnienia operacji jakie otrzymujemy.
BITMAPCACHE:
- YES
- Większość kart
- v3r70a (2.6) CVPPC / v4.1 Wszystkie
Włącza i wyłącza cachowanie bitmap. W sporym skrócie pozwala na szybsze
poruszanie i skalowanie okienek w trybie 'smart refresh' i tylko w nim
ponieważ tryb 'simple refresh' nie używa własnych bitmap. Zdecydowanie
doradzam pozostawienie tej opcji włączonej, ze względów wydajnościowych.
USEROXXLER:
Tylko dla CyberVision64 (nie wersji 3D). Gdy jest włączona konwersją
Planar2Chunky zajmuje się układ RoXXler na karcie CV64 i to zarówno dla
pamięci Fast i Video. Gdy ustawimy ją na 'NO', RoXXler zostanie użyty tylko
dla konwersji w pamięci Video natomiast konwersją w pamięci Fast zajmie się
procesor. I tu doradzam na użycie tego układziku z prostej przyczyny:
konwersja przy pomocy CPU w większości przypadków jest znacznie wolniejsza.
MULTIMEDIAMEM:
- YES
- CyberVision64 & CyberVision64/3D
- v3r69c
Ustawiona na 'YES' rezerwuje 1MB dla potrzeb tekstur i trybu overlay. Jeśli
zaś ustawiona jest na 'NO', całe 4MB jest użyte dla ekranów (no nie całkiem
4MB, a przynajmniej nie dla slotów ZII, gdzie dostępne wtedy jest tylko 3.5MB).
W starszych wersjach CGXa bez MULTIMEDIAMEM ustawionej na 'YES' nie było
możliwe korzystanie z overlay'a oraz z PiP czyli obrazu w obrazie.
Niedogodność ta została usunięta wraz z wersją CGXa 4.2, jednak gorąco
doradzam pozostawienie tej opcji na 'YES'. Ze swojej strony mogę dodać, że
pracowałem z nią bardzo długo i brak tego 1MB nie doskwierał mi zbyt bardzo.
Aby tryb overlay funkcjonował z wyłączoną MULTIMEDIAMEM ToolTypy takie jak:
DRAGGING orzaz BITMAPCACHE muszą być ustawione na 'NO'.
BLACKBORDER:
Ustawienie tego na 'YES' powoduje, że ramka wokół ekranu będzie czarna.
DRAGGING:
- YES
- Wszystkie karty z wyjątkiem Cyber/BVisionPPC
- v3r68 - r69f
I w końcu docieramy do jednej z bardziej kontrowersyjnych funkcji CGXa.
Postaram się pokrótce opisać korzyści i straty wynikłe z poszczególnych
ustawień tej zmiennej.
YES - przy tych ustawieniach pozostaje nam możliwość przeciągania ekranów
zupełnie jak przy starej poczciwej AGA'cie, jednak tracimy przy tym szybkie
przełącznie ekranów jakie oferuje CGX. Ma to szczególne znaczenie dla kart w
slotach ZII, które z reguły są wolne (sloty oczywiście).
NO - i tu sytuacja jest odwrotna. Nie ma możliwości przeciągania ekranów, za to
ich przełącznie jest wyczuwalnie szybsze.
Wybór pozostawiam wam jednak ja osobiście doradzam pozostawienie tej opcji na
'NO' bez dragowania ekranów da się żyć, a spowolnienie zaobserwować można nie
tylko przy przełączaniu ekranów. Problemu tego nie mają
posiadacze kart B/CVisionPPC, gdzie ta opcja po prostu nie działa.
SCROLLMASK:
- YES
- CyberVision64 & CyberVision64/3D & CVPPC/BVPPC & Retina BLT Z3
- v3r68 v3r61 v3r71 v4.2 pre7
Włącza lub wyłącza użycie maski w trybach 8-bitowych. Wyłączenie tej funkcji,
tj. ustawienie jej na 'NO', w znaczny sposób zwiększa prędkość skrolowania
tekstu w okienkach, jednak wtedy mogą się pojawić pewne przekłamania.
Osobiście jednak nie zauważyłem takiego objawu u siebie, więc
mam ustawioną u siebie tę zmienną na 'NO'.
BOOTLOGO:
Włącza i wyłącza wyświetlanie loga podczas bootowania komputera. Logo
pobierane jest z biblioteki cgxbootpic.library w katalogu LIBS:. Jeżeli
używasz innego programiku w tym celu np. RainBoot lub SysPic to nie pozostaje
ci nic innego jak ustawienie tej zmiennej na 'NO'. Jeżeli nie i masz przy
tym ochotę pooglądać sobie obrazek podczas startu systemu, to pozostaw ją na
'YES'. Starsze wersje CGXa (tj. poniżej r69f) nie rozpoznają słów 'YES' i
'NO'. Należy podać im liczby '0' dla wyłączonego logo i '1' dla włączenia tej
funkcji. Na Aminecie można znaleźć sporo dodatkowych obrazków które mogą
uprzyjemnić nam start komputera. Tak więc jeśli znudził ci się ten dostarczony
wraz z pakietem lub po prostu ci się nie podoba, to wystarczy sciągnąć
odpowiedni i podmienić biblioteki. Jest też możliwość tworzenia własnych
cgxbootpic.library i w tym przypadku niezastąpiony będzie Aminet.
PASSTHROUGH:
- YES
- Wszystkie z wyjątkiem CyberVisionPPC & BVisionPPC
- v3b43 - v3r69
Jeśli ta zmienna jest ustawiona na 'NO', czyli jest wyłączona, to przełączanie
monitorów gdy karta jest nieaktywna jest wyłączone. Zwrócić uwagę należy też
na fakt, że jeśli istnieje zmienna ENV NOPASSTHROUGH=1, to tooltyp ten jest ignorowany.
Dla karty PicassoIV ustawienie PASSTHROUGH=NO wyłącza wbudowany w kartę
flicker-fixer.
I jeszcze mała uwaga na koniec. Po tych drobnych manewrach w konfiguracji,
kilka osób skarżyło się na brak stabilnośći. Uprzedzam jednak, że w większości
przypadków nie jest on spowodowany usterkami w CGX tylko nieodpowiednimi
łatkami w systemie. Nie tylko z AGA'tą można porządnie
zapatchować system. U mnie takich cudeniek jest naprawdę sporo,
a na brak stabilności nie narzekam. Dlatego też doradzałem chwilowe
usunięcie patchy z systemu i wprowadzanie ich stopniowo po konfiguracji CGXa.
W takim przypadku można dokładnie zaobserwować który patch powoduje usterki. ShowPatches RULEZ!
No i dobrnąłeś do końca. Liczę, że wskazówki zawarte w tym artku pomogą ci
optymalnie skonfigurować CGXa. Jeśli jednak po zaaplikowaniu tych zmian dzieją
się dziwne rzeczy lub odnalazłeś jakieś błędy merytoryczne w tym artku, nic
prostszego. Chętnie to poprawię.