Aktualności Forum Graffiti Publicystyka Teleport
  • CyberGraphX 4 - jak skonfigurować

13.02.2005 12:22, autor artykułu: Morgoth
odsłon: 4558, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

CGX


Ni gdy nie zapomnę chwili gdy po raz pierwszy zainstalowałem kartę graficzną w mojej wysłużonej A1200 (pamiętam jak dziś była to CyberVision64/3d) i nieco później oprogramowanie do niej. Wszystko śmigało aż miło, ale i to tylko do czasu, po którym "powolność" kary graficznej i slotów zaczęła mnie wręcz doprowadzać do szału. Jak wiadomo apetyt rośnie w miarę jedzenia, i co wtedy: kupować nową szybszą kartę? Niekoniecznie, choć takie rozwiązanie z reguły jest najskuteczniejsze. No ale co jak ktoś cierpi na chroniczny brak gotówki, czy ma inne swoje powody, które wykluczają taki zakup? Może skorzystać ze srodków nieco mniej drastycznych, a czasem nie mniej skutecznych. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, że w wielu przypadkach wystarczy skorzystać z furtki zostawionej dla nas przez twórców systemów RTG, czyli po prostu przekonfigurować to i owo bo nie ukrywajmy ustawienia 'defaultowe', że się tak wyrażę, nie zawsze są optymalne. Do tego dokładamy kilka łatek i możemy nie poznać naszego systemu. Na koniec wstępu dodam: nie czarujmy się, nawet najszybsze patche i najlepiej skonfigurowany CGX nie spowodują, że nasze CV3D będzie działać jak CVPPC :(.

Przed tym jednak miałbym kilka wskazówek czysto praktycznych dla was. Po pierwsze, jeśli masz kartę wpiętą w sloty ZorroII np. CV3D to zapomnij o CGXie zaopatrz się lepiej w Picasso96. Jest o niebo szybsze niż CGX nawet w wersji v4. Jeśli będziesz miał kłopoty z konfigiem lub instalacją to śmiało skontaktuj się z moją osobą. Postaram się pomóc. Po drugie, radzę zaopatrzyć się w najnowszą wersję CGXa czy to v3 czy v4. W wielu przypadkach może zaoszczędzić wam to niemiłych niespodzianek. Po trzecie, radzę też zaopatrzyć się w ROM 3.1. Sam w sobie poprawia on znacznie współpracę z kartami graficznymi i to nie tylko. I tu mała uwaga. Nawet jeśli posiadamy takowy ROM w kościach, to doradzam zamapowanie go, czy to przy pomocy RemApollo czy BlizKicka. ROM bowiem przeniesiony do 32bitowej pamięci Fast może znacznie zwiększyć wydajność naszego systemu. Poza tym mamy otwartą drogę do instalacji np. nowego Execa czy innych łatek oferowanych przez BlizKicka czy RemApollo.

Co do samych łatek to na czas konfiguracji i instalacji radzę się ich pozbyć. Bynajmniej nie twierdzę, że nie warto ich z kartą GFX używać, jednak pozwoli nam to realnie ocenić efekty naszych zmian. A gdy dojdziemy już do ładu z CGXem to można się zabrać za instalację takowych. Wbrew pozorom naprawdę warto.

No więc zaczynamy od zmiennych środowiskowych dla CGXa. Brzmi poważnie, ale nie ma się co obawiać. Są to zwykłe pliki znajdujące się w katalogu ENVARC:CyberGraphX. W większości przypadków mogą zawierać dwie wartośći '0' dla wyłączonej i '1' dla włączonej funkcji, którą opisują. Ustawiać można je na trzy sposoby (?):

- poprzez programik CyberGraphX z pakietu. Jest to chyba najprostsza forma. Po prostu zaznaczasz funkcję i zapisujesz. Uprzedzam jednak, że ten utilek nie pozwala na zmianę wszystkich zmiennych.
- Poprzez komendę 'SetEnv'. Też niezwykle prosta w użyciu i to właśnie tę metodę polecam najbardziej.
- Ręcznie niewiele można tu dopisać. Po prostu tworzysz odpowiedni plik wraz z zawartością i zapisujesz w odpowiednim miejscu. Dokonujesz tego choćby przy pomocy starego dobrego CEDa.

Cały opis będzie wyglądał następująco:

NAZWA ZMIENNEJ:
  • wartość domyślna,
  • rodzaj karty lub kart gdzie funkcjonuje,
  • od której wersji jest dostępna,
  • kiedy jest odczytywana przez GGX'a.
I tu mała notka dla ostaniego pola. Możliwe są dwie wartości 'przy starcie', gdzie zmienna jest odczytywana przy pierwszym starcie sterownika dla danej karty i aby jego zmiana odniosła skutek należy zrestartować system oraz 'przy zmianie', gdzie zmiana wartości danej zmiennej odniesie natychmiastowy skutek i nie potrzebne będzie restartowanie systemu.

Zmienne

NOMOUSERATIO:
  • 0 (wyłączona)
  • wszystkie
  • V4.2(pre11)&R3
  • przy starcie

Domyślnie ta opcja jest wyłączona i obliguje CGXa do używania nowego algorytmu pozycjonowania wskażnika myszki. I tak powinno być w większości przypadków.
Jednak nowy algorytm nie zawsze poprawnie działa dla ekranów w wysokich rozdzielczościach (w tym przypadku większych niż 1280x1024) i jeśli zaobserwowałeś problemy (i tylko wtedy) powinieneś ustawić tę zmienną na '1' (włączoną).

56KHZAUDIO:
  • 0 (wyłączona)
  • wszystkie
  • v4.2 pre7
  • przy starcie

Ta zmienna pozwala na odsłuchiwanie muzyki w 56khz. Wcześniej potrzebne były triki z otwieraniem ekranów w trybach podwojonych (DBLPAL, DBLNTSC) lub używanie sztuczek robiących to za nas. Teraz nie ma już kłopotu. Wystarczy ustawić tę zmienną na '1' i rozkoszować się dźwiękiem w 44 czy nawet w 48kHz (!). Naprawdę bardzo użyteczna zmienna. U mnie zawsze na '1' (włączona).

FORCECHUNKY:
  • 0 (wyłączona)
  • wszystkie
  • v4r2
  • przy zmianie

Ta zmienna ustawia pewną flagę dla AllocBitmap(). Jak twierdzą autorzy CGXa, jest ona tylko ze względu na kompatybilność z starszym softem i w dzisiejszych czasach nie ma już prawie żadnego zastosowania. U mnie powoduje tylko problemy, ale jeśli jakiś stary program lub gierka ma kłopoty z funkcjonowaniem lub grafika jest przekłamana to możesz spróbować ustawić ją na '1' (włączona). Może rozwiąże to kłopot, ale jak wspomniałem nie znalazłem dla niej osobiście żadnego zastosowania. U mnie zawsze na '0' (wyłączona).

WBPATSPEEDUP:
  • 0 (wyłączona)
  • wszystkie
  • v3 (41.21)
  • przy starcie

Ta zmienna jak napisali autorzy "powinna" przyspieszyć odświeżanie podkładów WB. Ostrzegają jednak, że łatka ta powstała dość dawno i może gryźć się z niektórymi patchami czy programami. Jeśli mam być szczery nie zauważyłem żadnych problemów podczas testowania jej. Jednak nie dało się u mnie zauważyć jakiegokolwiek przyspieszenia (?). W tym przypadku radzę samemu sprawdzić czy warto czy nie. U mnie na '0' (wyłączona).

NOPASSTHROUGH:
  • 0 (wyłączona)
  • wszystkie oprócz CyberVisionPPC i BVisionPPC
  • v3b0
  • przy zmianie

Na ten temat niewiele mogę powiedzieć. Ustawienie tej zmiennej determinuje czy ToolTyp o tej samej nazwie będzie użyty '1' czy ignorowany '0'. Ma on znaczenie tylko dla tych, którzy używają dwóch montorów. U mnie '0' (wyłączona). Zobacz także opis ToolTypa o tej samej nazwie.

SUPERGELS:
  • 0 (wyłączona)
  • wszystkie
  • v3r69
  • przy starcie

Jedna z ciekawszych możliwośći CGXa. Pozwala na użycie zastępczych GELs (Graphics Elements). Te z CGXa są znacznie ładniejsze (spróbuj przesunąć ikonkę na blacie WB!) i szybsze. Widać to doskonale np. w YAMie no i w sumie na całym systemie. Autorzy wspominają ponownie o kłopotach z tą funkcją, ale jak dla mnie zawsze na '1' (włączone). System Operacyjny w wersji 3.5 i 3.9 oferuje już zastępstwo dla GELsów, jednak z własnych obserwacji stwierdzić mogę, że te oferowane przez CGXa są znacznie ładniejsze i szybsze. Jeżeli więc chcesz korzystać z GELSów z CGXa to w sekwencji startowej do komendy LoadWB dodaj parametr SIMPLEGELS. Wyłączy on łatkę z OS'a i pozwoli na korzystanie z tych oferowanych przez CGXa. Pamiętaj, aby zdecydować się na któryś wariant. Włączenie obydwu tzn. tych z CGXa i tych Z OS'a 3.5 lub 3.9 może prowadzić tylko do kłopotów.

USESEMAPHORES:
  • 0 (wyłączona)
  • wszystkie
  • v3r67
  • przy starcie

Pozwala CGXowi na użycie semaforów (pewnych obiektów odpowiedzialnych za kontrolę multitaskingu). Ich działanie jest bardzo zbliżone do adekwatnych urządzeń kolejowych. W pewnych sytuacjach pozwala to na zapobieżenie wyłączania Multitaskingu dla pewnych operacji graficznych. Jeżeli więc denerwuje cię to, że CGX czasem zamraża system podczas dokonywania operacji graficznych to ustaw tę zmienną na '1' (włączona). U mnie jest na '1' (włączona).
Dodam jeszcze, że jeśli korzystasz z aplikacji Warp3D to jest bardzo wskazane, aby ta opcja była włączona.

SUPERLAYERS:
  • 0 (wyłączona)
  • wszystkie
  • v3r51
  • przy starcie

No i następny zamiennik tym razem dla Layers (Warstw). Warstwy odpowiedzialne są za obsługę okienek, a raczej za kontrolę owych warstw. Zamiennik ten jest znacznie szybszy niż oryginalne warstwy z OS3.0 lub 3.1. U mnie zawsze na '1' (włączone).

CPUP2C:
  • 0 (wyłączona)
  • wszystkie
  • v3b0
  • przy zmianie

Zmienna dla tych tylko co chcą się przekonać jak wolna może być ich karta. Ustawiona na '1' zmusza procesor do wykonywania konwersji planar2chunky, a gdy na '0' konwersji dokonuje blitter karty graficznej, a w większości przypadków konwersja dokonywana przez niego jest znacznie szybsza. U mnie zawsze na '0' (wyłączona). Dla posiadaczy CyberVision64 ta zmienna musi być ustawiona na '1'. Powodem jest układ Roxxler, który przy tej karcie odpowiedzialny jest za dokonywanie tej konwersji. Przyjrzyj się także ToolTypowi 'USEROXXLER'.

HIRESCRSR:
  • 0 (wyłączona)
  • wszystkie
  • v3b0
  • przy zmianie

Jeśli ustawisz tę zmienną na '1' (włączona) sprite'y w niskiej rozdzielczości nie będą już miały podwajanej wielkości. U mnie ustawione na '1' (włączone).

HIDE15BIT:
  • 0 (wyłączona)
  • wszystkie
  • v3b0
  • przy starcie

Dzięki tej zmiennej można nieco uporządkować bałagan na liście dostępnych trybów graficznych ukrywając tryby 15-bitowe. Jeżeli masz CyberVision3D to nie zapomnij, że dla tej karty wspomaganie 3D dostępne jest tylko w trybach 15-bitowych. Jeśli nie, doradzam ustawienie tej zmiennej na '1' (włączona) i korzystanie z trybów 16-bitowych. Wbrew obawom nie są one wolniejsze od tych w 15-bitach. U mnie na '1' (włączone).

ALERTEMU:
  • 0 (wyłączona)
  • wszystkie
  • v3b0
  • przy starcie

Chyba każdy z nas zauważył fakt, że na kartach graficznych nie są wyświetlane GURU. Aby temu zaradzić można ustawić tę zmienną na '1' (włączone) tak też jest u mnie.

PLANES2FAST:
  • 0 (wyłączona)
  • wszystkie
  • v3b0
  • przy zmianie

Pozwala na trzymanie aktualnie niewyświetlanych bitplanów w pamięci Fast. W normalnych warunkach powinny być w Chipie. Zwiększa to nieco wydajność karty no i ilość wolnej pamięci Chip, jednak może prowadzić do pewnych problemów ze starszymi programami. Jeżeli masz OS3.5/9 to bezwględnie radzę ustawić tę zmienną na '1' (włączona) i użyć odpowiedniego programu (w OS 3.5 WBCtrl lub TweakWB, a w OS 3.9 WorkbenchPrefs), aby powiedzieć OS'owi o tym fakcie. Jeżeli zaś używasz innego OS'a to spróbuj ustawić tę zmienną na '1' (włączoną) i sam wybadaj czy wszystko jest ok. U mnie '1' (włączona).

KEEPAMIGAVIDEO:
  • 0 (wyłączone)
  • wszystkie
  • v3b0
  • przy starcie

Dla zmiennej ustawionej na '0' (wyłączone), kiedy tylko ekran CGXa znajdzie się na wierzchu, DMA starego ekranu Amigi jest wyłączane. Przyspiesza to nieco dostęp do pamięci Chip (przynajmniej powinno). Odciążenie kanałów DMA pozwala np. na uzyskanie wyższych transferów z portów np. szeregowych, a ma to niebagatelne znaczenie dla np. modemów. U mnie bez kłopotu daje się uzyskać 115200 (!). Gdy ustawiona jest na '1' (włączone) jest na odwrót, czyli podczas gdy ekran CGXa jest na wierzchu, DMA pozostaje nienaruszone. U mnie na '0' (wyłączone).

SAVEMEM:
  • 0 (wyłączone)
  • wszystkie
  • v3b0
  • przy starcie

Pozwala zaoszczędzić nieco pamięci ale tylko dla ekranów w 16 i mniej kolorach. Ekrany takie są nijako cachowane w pamięci Fast co pozwala właśnie na tą oszczędność. Jak dla mnie użyteczność tej funkcji jest znikoma i mam ustawioną ją na '0' (wyłączona).

ToolTypy

I tym sposobem doszliśmy już do końca listy zmiennych. Jak się pewnie domyślacie pozostały jeszcze ToolTypy z ikonki monitora CGXa. Najczęściej można go znaleźć w katalogu Devs:Monitors. I w tym przypadku mamy kilka możliwości zmiany tych ustawień:
- Poprzez programik preferencji o którym wspomniałem wcześniej, jednak i w tym przypadku nie daje nam on pełnej kontroli nad wszystkimi TT. - Ręczna zmiana.Tę metodę polecam, jesteśmy wtedy do końca pewni co robimy (?) i zmieniamy.

W tym przypadku opis będzie bardzo podobny jak przy opisie zmiennych. Miałbym jeszcze uwagę do wszelkiego rodzaju wartości numerycznych w ToolTypach. Mianowicie podajemy je bez jednostki. Dla przykładu, jeżeli w MEMCLOCK chcemy ustawić 72MHz to wpisujemy MEMCLOCK=72 bez dopiska MHz. Poszczególne opcje włącza się podając po znaku '=' słowo 'YES' lub 'NO' i sądzę, że ich znaczenia nie muszę wyjaśniać. To chyba wszystko więc do dzieła.

Dodam jeszcze, że wszystkie ToolTypy sa odczytywane przy starcie drivera dla konkretnej karty GFX, więc ich zmiana zmusza do restartu systemu aby odniosły jakiś skutek.
RGB16BE
  • NO
  • Voodoo
  • V4.2(pre12)

ToolTyp mający znaczenie tylko dla użytkowników karty Voodoo. Zmusza kartę do korzystania z trybu BigEndian w trybach 16-bitowych (przy defaultowej wartości użyty jest normalny, taki sam dla wszystkich kart graficznych z komputerów PC, tryb LittleEndian). Teoretycznie powoduje zwiększenie wydajności karty w tych trybach dla operacji wykonywanych przez procesor.

IINSTALLEDAFANONMYPERMEDIA2:
  • !
  • CyberVisionPPC, BVisionPPC & PCI Permedia2
  • v4.2 pre7

Doradzam niezwykłą ostrożność w operowaniu tą zmienną!

Jest to przełącznik pozwalający na użycie TT MELDDOWN, czyli na podkręcenie pamięci na kartach CVPPB i BVPPC. Gdy go nie ma, ToolTyp ten jest ignorowany. Z racji na niebezpieczeństwa związane z tym procederem, ten TT należy wprowadzić od tyłu.

Doradzam niezwykłą ostrożność w operowaniu tą zmienną!

MELTDOWN:
  • 80MHz
  • CVisionPPC, BVisionPPC & PCI Permedia2
  • v4.2 pre7

Doradzam niezwykłą ostrożność w operowaniu tą zmienną!

Wraz z powyższym, TT ten pozwala na przetaktowanie pamięci na kartach wyposażonych w chip Permedia2.
Przed zastosowaniem go należy zwrócić uwagę na pare spraw:
1. Ustawienie tego TT na cokolwiek większego niż 80MHz jest przetaktowaniem i czynisz to na własne ryzyko, a nie jest ono małe z racji, że Permedia nawet przy standardowych 80MHz grzeje się niemiłosiernie!
2. Jeżeli już zdecydujesz się na eksperymenty z użyciem MELTDOWN, zaopatrz swoją kartę w dobre chłodzenie. Bez niego ryzykujesz uszkodzeniem karty!
Standardowe wartości dla poszczególnych kart prezentuje tabelka poniżej:
Proponowaną wartością "bezpieczną" dla większości kart jest 92MHz. Takie ustawienie tej zmiennej powinno zaowocować około 10% wzrostem wydajności karty. Jeszcze raz przypomnę o chłodzeniu kości. Bez niego poważnie ryzykujemy uszkodzeniem karty.

BTW: Konkretne wartości, przy których karta będzie pracować stabilnie w dużym stopniu zależą od konkretnego egzemplarza karty. U niektórych maksymalna wartość przy której poprawnie wykonywane są operacje 2D i 3D to 90MHz, ale maksymalna wartość może ulegać pewnym wachaniom! Druga sprawa to karty umieszczone w mostku G-Rex. Teoretycznie TT ten powinien działać, ale obawiam się, że sprawa może być podobna do TT MEMCLOCK.

Doradzam niezwykłą ostrożność w operowaniu tą zmienną!

MEMCLOCK:
  • Patrz tabelka
  • CyberVision64 & Retina BLT Z3 & DraCoAltais & CyberVision64/3D & Cirrus Logic Cards
  • v3b34 v3r69c v3r69c v4.2pre1 v4.2pre7

Doradzam niezwykłą ostrożność w operowaniu tą zmienną!

Bardzo podobna funkcja do tej przeznaczonej dla kości Permedia2 tylko przeznaczona do przetaktowywania pamięci na kartach:

CARD               DEFAULT    LOW        HIGH
CVision64          50 Mhz     50 Mhz     80 Mhz
CVision3D          55 Mhz     55 Mhz     90 Mhz
RETINA BLT Z3      63 Mhz     20 Mhz     90 Mhz
Draco Altais       63 Mhz     20 Mhz     90 Mhz
Inferno            80 Mhz     50 Mhz     110 Mhz
PicassoIV          80 Mhz     50 Mhz     110 Mhz
Piccolo            50 Mhz     50 Mhz     68 Mhz
Spectrum 28/24     50 Mhz     50 Mhz     68 Mhz
Picasso II(+)      50 Mhz     50 Mhz     68 Mhz
Pixel64            50 Mhz     50 Mhz     80 Mhz
Piccolo SD64       50 Mhz     50 Mhz     60 Mhz

PCI Drivers: G-REX & MEDIATOR

CARD                DEFAULT   LOW      HIGH
Voodoo3 2000        143 Mhz   143 Mhz  143 Mhz
Voodoo3 3000        166 Mhz   166 Mhz  166 Mhz
Voodoo4 4500        166 Mhz   166 Mhz  166 Mhz
Voodoo5 5500        166 Mhz   166 Mhz  166 Mhz
ViRGE (G-REX)       55 Mhz    55 Mhz   90 Mhz
MEDIATOR ViRGE      55 Mhz    55 Mhz   55 Mhz
I w tym przypadku doradzam szczególną ostrożność w doborze tych wartości. Przy odpowiednim ustawieniu przyrost prędkości może być znaczny. Górną granicę najlepiej dobrać metodą stopniowego zwiększania ilośći MHz od dolnej granicy dla danej karty. Gdy przesadzimy, obraz na ekranie może być przekłamany, pojawiają się kolorowe piksele, więc łatwo poznamy czy osiągneliśmy lub raczej przekroczyliśmy wartość graniczną dla danej karty. Wtedy zmniejszamy tę wartość np. o 1 i ponownie sprawdzamy. Ta ostatnia czynność może być jednak dość trudna zważywszy na fakt, że opisane objawy mogą nastąpić dopiero po jakimś czasie pracy karty. Jednak i na to jest pewien sposób. Wystarczy otworzyć jakiekolwiek okno w overlay'u (animacja lub film powiedzmy za pomocą MooVida). Teraz kilkakrotnie zmienić rozmiary okna. Drugim sposobem jest uważne przyjrzenie się listerkom w DOpusie. Nie wiem czemu, ale na nich objaw ten pojawia się najwcześniej. Co do przyrostu prędkości, o którym wspomniałem wcześniej, to u mnie (tj. CV3D) przy MEMCLOCK ustawionym na 73MHz jest około 30% wzrost wydajności dla niektórych operacji. Dla innych kart może być on znacznie większy lub mniejszy.

BTW, aktualna wersja CGXa nie pozwala na takie operacje dla kart umieszczonych w mostku G-Rex, więc wartości tu umieszczone dodane są nieco na wyrost. W rozmowie z autorem otrzymałem zapewnienie, że kolejna wersja CGXa dla G-Rexa będzie już posiadała stosowną opcję.

! Doradzam niezwykłą ostrożność w operowaniu tą zmienną!

OSC1 - OSC2:
  • OSC1=36000000, OSC2=66667000
  • A2410
  • v4.2 pre7

Te dwa TT mówią CGX'owi jakie dwa oscylatory zostały zainstalowane w karcie A2410. W większości przypadków nie będziecie musieli zmieniać tych wartości, jednak jeśli oscylatory w twojej karcie mają inne wartości, to jest to konieczne.
Oscillator Value           CGX Tooltype Value
66.667Mhz                  66667000 (DEFAULT for OSC1)
50Mhz                      50000000
36Mhz                      36000000
14.318Mhz                  14318000 (DEFAULT for OSC2)
44.98Mhz                   44980000
80Mhz                      80000000
28.6363Mhz                 28636300
100Mhz                     100000000


GREENSYNC:
  • NO
  • A2410
  • v4.2 pre7

To ponownie TT tylko dla posiadaczy karty A2410. Włącza on synchronizację dla składowej zielonej obrazu. Wymagane jest to dla monitorów, które mają tylko 3 takowe (R/G/B) zamiast 5 (R/G/B/Hsync/Vsync). Sprawdź dokumentację do swojego monitora, aby dowiedzieć się czy potrzebujesz tego TT.

VLAYER:
  • NO
  • CyberVisionPPC & BVisionPPC
  • v4r1

Włącza eksperymentalny support dla video layer (Wideo in Window). Permedia2 nie ma prawdziwego trybu overlay, więc musi być on emulowany przez oprogramowanie. Nie da się ukryć, że duża większość programów (np. MooVid) wymaga, aby ten TT został włączony. Zresztą nie należy się bać słowa 'eksperymentalny'. Działa bez kłopotu, więc gorąco polecam włączenie tej funkcji. Nie robi się tego jednak poprze słowo 'YES' tylko 'DESTRUCTIVE', czyli w samym TT wygląda to następująco VLAYER=DESTRUCTIVE

FUZZYFONTFIX:
  • NO
  • Sectrum, PicassoII(+), Piccolo
  • v4pre6

Ten TT będzie ci potrzebny, jeśli w trybach 15/16-bitowych czcionki na ekranie wyglądają "dziwnie". Wyłącza on rysowanie ich przez blitter karty, a zamiast niego zajmuje się tym procesor. Zniekształcenia czcionek nie są obserwowane przy trybach 24-bitowych ponieważ one są z reguły renderowane przez CPU.

ADVANCEDCLK:
  • NO
  • CyberVision64 & CyberVision64/3D
  • v4r0

Pozwala na znaczne zwiększenie limitu PixelClock dla danej karty. Jeżeli masz dobry monitor i wartośći te wydają ci się za małe, to wystarczy podać ten TT i limity te zostaną znacznie poszerzone. Konkretne wartośći znajdziesz w tabeli poniżej:
                   8Bit            16Bit       24Bit
Card                   NO/YES           NO/YES      NO/YES
CVision64            135Mhz/135Mhz   80Mhz/110Mhz  50Mhz/80Mhz
CVision3D            135Mhz/135Mhz   80Mhz/110Mhz  50Mhz/80Mhz


Należy dodać, że sam TT nie powoduje zwiększenia wartośći PixelClock. Pozwala on jedynie na ustawienie w CGXMode większych wartośći tego parametru. Nie muszę chyba wspominać, że zabawa z CGXMode może szybko pozbawić nas monitora (jeżeli nie wiemy co robimy). Na szczćście dotyczy to tylko starszych modeli, choć nie jest to reguła.

PACKED24:
  • NO
  • CyberVisionPPC & BlizzardVisionPPC & CyberVision643D & Virge & Voodoo
  • post v3r70a (2.6)

ToolTyp ten pozwala na uzyskanie większych częstotliwości odświeżania oraz na ograniczenie zużycia pamięći karty GFX. Odbywa sięto kosztem znacznego spowolnienia operacji graficznych. Jego ustawienie na YES ma też kilka skutków ubocznych:

1. Wszystkie ModeID dla trybów 24-bitowych zmieniają się, a więc gdy masz WB otwartego w 24 bitach to po restarcie system nie będzie mógł znaleźć trybu, który wybrałęś poprzednio. Sposobem na to jest ustawienie trybu 8/15/16-bitowego, włączenie PACKED24=YES i po restarcie wybór trybu 24-bitowego.
2. Wyłączy to także tryby 32-bitowe w emulatorach MAC'a, a więc 'milion of colors' nie będzie możliwy do ustawienia.
Z własnych obserwacji mogę stwierdzić, że niewielka oszczędność na pamięci nie jest warta spowolnienia operacji jakie otrzymujemy.

BITMAPCACHE:
  • YES
  • Większość kart
  • v3r70a (2.6) CVPPC / v4.1 Wszystkie

Włącza i wyłącza cachowanie bitmap. W sporym skrócie pozwala na szybsze poruszanie i skalowanie okienek w trybie 'smart refresh' i tylko w nim ponieważ tryb 'simple refresh' nie używa własnych bitmap. Zdecydowanie doradzam pozostawienie tej opcji włączonej, ze względów wydajnościowych.

USEROXXLER:
  • YES
  • CyberVision64
  • v3r69f

Tylko dla CyberVision64 (nie wersji 3D). Gdy jest włączona konwersją Planar2Chunky zajmuje się układ RoXXler na karcie CV64 i to zarówno dla pamięci Fast i Video. Gdy ustawimy ją na 'NO', RoXXler zostanie użyty tylko dla konwersji w pamięci Video natomiast konwersją w pamięci Fast zajmie się procesor. I tu doradzam na użycie tego układziku z prostej przyczyny: konwersja przy pomocy CPU w większości przypadków jest znacznie wolniejsza.

MULTIMEDIAMEM:
  • YES
  • CyberVision64 & CyberVision64/3D
  • v3r69c

Ustawiona na 'YES' rezerwuje 1MB dla potrzeb tekstur i trybu overlay. Jeśli zaś ustawiona jest na 'NO', całe 4MB jest użyte dla ekranów (no nie całkiem 4MB, a przynajmniej nie dla slotów ZII, gdzie dostępne wtedy jest tylko 3.5MB). W starszych wersjach CGXa bez MULTIMEDIAMEM ustawionej na 'YES' nie było możliwe korzystanie z overlay'a oraz z PiP czyli obrazu w obrazie. Niedogodność ta została usunięta wraz z wersją CGXa 4.2, jednak gorąco doradzam pozostawienie tej opcji na 'YES'. Ze swojej strony mogę dodać, że pracowałem z nią bardzo długo i brak tego 1MB nie doskwierał mi zbyt bardzo. Aby tryb overlay funkcjonował z wyłączoną MULTIMEDIAMEM ToolTypy takie jak: DRAGGING orzaz BITMAPCACHE muszą być ustawione na 'NO'.

BLACKBORDER:
  • NO
  • Retina BLT Z3
  • v3r69c

Ustawienie tego na 'YES' powoduje, że ramka wokół ekranu będzie czarna.

DRAGGING:
  • YES
  • Wszystkie karty z wyjątkiem Cyber/BVisionPPC
  • v3r68 - r69f

I w końcu docieramy do jednej z bardziej kontrowersyjnych funkcji CGXa. Postaram się pokrótce opisać korzyści i straty wynikłe z poszczególnych ustawień tej zmiennej.

YES - przy tych ustawieniach pozostaje nam możliwość przeciągania ekranów zupełnie jak przy starej poczciwej AGA'cie, jednak tracimy przy tym szybkie przełącznie ekranów jakie oferuje CGX. Ma to szczególne znaczenie dla kart w slotach ZII, które z reguły są wolne (sloty oczywiście).

NO - i tu sytuacja jest odwrotna. Nie ma możliwości przeciągania ekranów, za to ich przełącznie jest wyczuwalnie szybsze.

Wybór pozostawiam wam jednak ja osobiście doradzam pozostawienie tej opcji na 'NO' bez dragowania ekranów da się żyć, a spowolnienie zaobserwować można nie tylko przy przełączaniu ekranów. Problemu tego nie mają posiadacze kart B/CVisionPPC, gdzie ta opcja po prostu nie działa.

SCROLLMASK:
  • YES
  • CyberVision64 & CyberVision64/3D & CVPPC/BVPPC & Retina BLT Z3
  • v3r68 v3r61 v3r71 v4.2 pre7

Włącza lub wyłącza użycie maski w trybach 8-bitowych. Wyłączenie tej funkcji, tj. ustawienie jej na 'NO', w znaczny sposób zwiększa prędkość skrolowania tekstu w okienkach, jednak wtedy mogą się pojawić pewne przekłamania. Osobiście jednak nie zauważyłem takiego objawu u siebie, więc mam ustawioną u siebie tę zmienną na 'NO'.

BOOTLOGO:
  • YES
  • wszystkie
  • v3b34

Włącza i wyłącza wyświetlanie loga podczas bootowania komputera. Logo pobierane jest z biblioteki cgxbootpic.library w katalogu LIBS:. Jeżeli używasz innego programiku w tym celu np. RainBoot lub SysPic to nie pozostaje ci nic innego jak ustawienie tej zmiennej na 'NO'. Jeżeli nie i masz przy tym ochotę pooglądać sobie obrazek podczas startu systemu, to pozostaw ją na 'YES'. Starsze wersje CGXa (tj. poniżej r69f) nie rozpoznają słów 'YES' i 'NO'. Należy podać im liczby '0' dla wyłączonego logo i '1' dla włączenia tej funkcji. Na Aminecie można znaleźć sporo dodatkowych obrazków które mogą uprzyjemnić nam start komputera. Tak więc jeśli znudził ci się ten dostarczony wraz z pakietem lub po prostu ci się nie podoba, to wystarczy sciągnąć odpowiedni i podmienić biblioteki. Jest też możliwość tworzenia własnych cgxbootpic.library i w tym przypadku niezastąpiony będzie Aminet.

PASSTHROUGH:
  • YES
  • Wszystkie z wyjątkiem CyberVisionPPC & BVisionPPC
  • v3b43 - v3r69

Jeśli ta zmienna jest ustawiona na 'NO', czyli jest wyłączona, to przełączanie monitorów gdy karta jest nieaktywna jest wyłączone. Zwrócić uwagę należy też na fakt, że jeśli istnieje zmienna ENV NOPASSTHROUGH=1, to tooltyp ten jest ignorowany. Dla karty PicassoIV ustawienie PASSTHROUGH=NO wyłącza wbudowany w kartę flicker-fixer.


CGX logo I jeszcze mała uwaga na koniec. Po tych drobnych manewrach w konfiguracji, kilka osób skarżyło się na brak stabilnośći. Uprzedzam jednak, że w większości przypadków nie jest on spowodowany usterkami w CGX tylko nieodpowiednimi łatkami w systemie. Nie tylko z AGA'tą można porządnie zapatchować system. U mnie takich cudeniek jest naprawdę sporo, a na brak stabilności nie narzekam. Dlatego też doradzałem chwilowe usunięcie patchy z systemu i wprowadzanie ich stopniowo po konfiguracji CGXa. W takim przypadku można dokładnie zaobserwować który patch powoduje usterki. ShowPatches RULEZ!

No i dobrnąłeś do końca. Liczę, że wskazówki zawarte w tym artku pomogą ci optymalnie skonfigurować CGXa. Jeśli jednak po zaaplikowaniu tych zmian dzieją się dziwne rzeczy lub odnalazłeś jakieś błędy merytoryczne w tym artku, nic prostszego. Chętnie to poprawię.

    
dodaj komentarz
Na stronie SCENA.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem