Aktualności Forum Graffiti Publicystyka Teleport
  kategoria: Muzyka
[#61] Re: SID vs AY/YM

@grg, post #60

Mam małe Atari wiem jak brzmi muza z Pokeya (zreszą Atari było 1szy kompem jaki miałem). C64 obecnie nie mam ale kiedyś maiłem a terz mam HardSIDa ze starymi nowymi Sidami w środku. Te filmiki są poglądowe i chyba każdy usłyszy róznice w brzmieniu Warhawka na C64 i Atari. Nie przesadzaj że trzeba odrazu niewiadmo jakiej jakości...
[#62] Re: SID vs AY/YM

@marianoamigo, post #59

"Nad czym tu sie rozwodzic? C64 jest kompem pozniejszym, to i nowoczesniejszym"

600/800XL wyszły rok później niż C64, seria XE jeszcze kilka lat później.

" Mialem komode, ale jak uslyszalem sample na A500 to juz powrotu do "syntetykow" nie bylo. "

Ale to przecież dwie różne generacje, nie nadają się do porównań.
Mnie też muzyka A500 w 87 roku powaliła na nogi ale z perspektywy czasu, dziś niejednokrotnie bardziej atrakcyjne są dla mnie SIDy niż większość techno modów na dodatek z nierzadko nędznymi samplami, czego wtedy w ogóle się nie zauważało.

.
[#63] Re: SID vs AY/YM

@marianoamigo, post #59

Późniejszym zgoda ale czy nowocześniejszym? C64 jest prosty jak budowa cepa, zaprojektowany w pośpiechu i nie posiadający choćby zabezpieczeń przed przepięciami portów we - wy. Małe Atari przy nim to kwintesencja elegancji i dobrego projektowania inżynierskiego.

Natomiast:

C64 ma SID-a który brzmi lepiej od POKEYA. Nie jest to różnica wielka ale jest. C64 miał (ma) gry na wysokim poziomie o których Atari mogło pomarzyć - ale wynika to w dużej części z faktu postawienia przez Atari na model ST kosztem starszego dziecka. No i C64 ma gry bardziej "oczoj****" ale fan Atari odpowie że jego za to są bardziej kolorystycznie "wysmakowane" ;)

Ogólnie różnica pomiędzy tymi dwoma komputerami jest znacznie mniejsza niż pomiędzy Amigą 500 a Atari ST czy STe. Stawiając losowy egzemplarz osobnika obecnego młodego pokolenia przed tymi dwoma komputerami (XL/XE i C64) nie zobaczy pomiędzy nimi żadnej różnicy w działaniu.

(600/800XL wywodzą się od 400/800)



Ostatnia aktualizacja: 26.09.2012 12:46:53 przez conrdd
[#64] Re: SID vs AY/YM

@Deftronic/..., post #61

Te filmiki są poglądowe i chyba każdy usłyszy róznice w brzmieniu Warhawka na C64 i Atari. Nie przesadzaj że trzeba odrazu niewiadmo jakiej jakości...


No i jakie Ty usłyszałeś?
[#65] Re: SID vs AY/YM

@marianoamigo, post #59

To się nie rozwodź, nikt Cię nie zmusza do zamieszczania opinii.
[#66] Re: SID vs AY/YM

@grg, post #64

Jakie usłyszałem? Typowe dla brzmienia SIDa(arpeggio) i Atari(choćby to znane metaliczne brzmienie basu czy perkusji typowe Pokey). Poza tym wydaje mi się, że tempo na Atari jest szybsze, a muza na C64 bardziej pełna, gęstsza (więcej dźwięków).

W fimikach do których dałeś linki od pierwszych dźwięków słychać różnicę między wersjami.

Inną sprawą jest, że na C64 muzykę stworzył sam Hubbard, a do wersji na Atari ręki nie przykładał.

Generalnie, mimo że wersja C64 jest lepsza, to ta z Atari świetną muzyką. Jedną z najlepszych jakie powstały na ten komputer.
[#67] Re: SID vs AY/YM

@advantage, post #55

W podlinkowanym post #44 i #101 na AOL są załączniki w postaci paczki (tunes) z porównywanymi muzyczkami. Słusznie zwrócił uwagę grg, żeby nie mylić porównywania aranżacji tego samego utworu z brzmieniem, który wynika przecież ze specyfiki układu.

Ale skoro już o brzmieniu, do mnie bardziej przemawia muzyka z gier Extirpator, Panther, Warhawk grana przez POKEYa. To jest to metaliczne i dynamiczne brzmienie, o którym pisałem. Mnie kojarzy się z pozytywnie z okresem dzieciństwa, bezpieczeństwa. Ktoś może mieś podobne słuchając wersji na SIDa. Poza tym preferuję elektroniczne "młotki" i wysokie tony nad matowe, "fagotowe" brzmienie, jakie można usłyszeć na SIDzie. To moje osobiste preferencje, ktoś może mieć inne. Czy podobne, dynamiczne i metaliczne brzmienie można uzyskać na SIDzie? Jeśli tak, mógłby ktoś podać jakieś przykłady?
[#68] Re: SID vs AY/YM

@advantage, post #67

Inna rzecz, to bogactwo brzmienia, jakie można uzyskać na POKEYu. Tutaj we wpisie z 16 Jan 2012 próbowałem je jakoś uporządkować w pięciu punktach. Jeśli ktoś zna tylko "młotkowe" brzmienie POKEYa, to warto, żeby przesłuchał sobie podane tam przykłady zwracając uwagę na komentarz. Utworki są dostępne na ASMADB.

Jestem ciekawy, co powiecie na próby wydobycia głębszego, 16-bitowego dźwięku z POKEYa robione przez Emkaya na podlinkowanym wątku na AOL. Oczywiście, bas SIDa to nie jest, ale efekty są moim zdaniem ciekawe. Tym bardziej, że ja z kolei lubię połączenie POKEYa z samplami, które ostatnio ma miejsce. Brzmi to fajnie. Osobiście wolę samplowaną perkusję, czy horus nad generowaną przez układ ponieważ brzmi bardziej naturalnie.
[#69] Re: SID vs AY/YM

@advantage, post #67

Ale skoro już o brzmieniu, do mnie bardziej przemawia muzyka z gier Extirpator, Panther, Warhawk grana przez POKEYa. To jest to metaliczne i dynamiczne brzmienie, o którym pisałem.


Wiesz, dla mnie to troche dziwne. To tak jakby ktoś argumentował na rzecz niskiej rozdzielczości 80x40, wyświetlającej dwa kolory: czarny lub biały, z racji tego, że ma lepszy kontrast i lepiej widać w niej piksele. Posłuchałem kawałków z paczki i jak dla mnie te Pokeyowe grają tyle ile mogą, a mogą nie za wiele. Są metaliczne bo Pokey (standardowo, bez sztuczek) inaczej nie potrafi - to co to za zaleta (chyba w standardach H. Forda "możesz otrzymać samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny")? Właśnie zaletą i przewagą SIDa jest to, że może grać pierdząco i metalicznie i sycząco, kiedy trzeba to może dudnić basem.
Możemy oczywiście poudawać, że jest odwrotnie ale wtedy Pokey nie ma czego szukać przy zegarku z melodyjkami - ten to dopiero oferuje krystaliczność brzmień (a przy okazji nie fałszuje).

SID ma coś miękkiego w swoim charakterze ale moim zdaniem to właśnie między innymi stanowi o jego ciekawej i unikalnej barwie. Jak ktoś ma z tym problem to chyba tylko wyłącznie atarowcy.
[#70] Re: SID vs AY/YM

@grg, post #69

Właśnie tak jest. POKEY ma stanardowe, metaliczne brzmienie, które mnie odpowiada. Inaczej, jeśli zaletą czarnego samochodu jest to, że jest czarny i dla tego go wybieramy, to tak mam z brzmieniem POKEYa i chyba nie tylko ja. Podobnie jest z brzmieniem skrzypiec albo wiolączeli, które niektórzy muzycy wybierają zamiast fagotu. Tylko, że skrzypce nie fałszują, haha.

Chciałbym porównać metaliczne brzmienia na SIDzie. Ktoś poda jakieś tytuły dostępne na HVSC?
[#71] Re: SID vs AY/YM

@advantage, post #70

Wszystko można lubić. Spanie na pryczy, jedzenie sucharków, czy wąchanie śledzi.
[#72] Re: SID vs AY/YM

@grg, post #71

Nie lubię miękkich materacy, lubię suchary. Skąd wiedziałeś? Za to do śledzi nikt by mnie nie namówił.
[#73] Re: SID vs AY/YM

@advantage, post #72

Psychoanaliza. Upodobanie do prostych i twardych obiektów
[#74] Re: SID vs AY/YM

@grg, post #73

Ej no, spokój, chłopak lubi brzmienie uderzenia o metal, więc mu coś wyszukałem

Fulcrum - Wet Metal
AMJ - Buzzer
Dr. Zoom - Evil is Back

A tak na serio, to zapewne ci chodzi o dźwięki oparte o fale prostokątną, którą POKEY tylko potrafi wygenerować bez tricków. SID natomiast poza nią potrafi tworzyć prawie każdy przebieg (łącznie z sinusoidalną po odpowiednim nałożeniu filtra). Więc to tak jakbyś chciał żeby muzycy mogąc tworzyć rózne fale dźwiękowe ograniczyli się do jednej - nie uważasz że to trochę absurd? Ale jeżeli chodzi ci o muzykę z użyciem między innymi fali prostokątnej (znanej z POKEY czy AY) to proszę bardzo, kilka przykładów:

!Cube - Modulation
Angee - I Love Bees
Compod - Calypso
Comer - Bluburbia
Alien - Revolution 2

Na dzisiaj mi się nie chce szukać więcej

I wybacz że twoje pipkania zakłócają jakieś ochydne arpeggio czy jakieś fale piłokształtne

A na deserek, żeby być bardziej dosadnym... jak by brzmiał Macrocosm Firefoxa & Tipa na SIDzie?
Tak!

A tutaj na zakończenie, żebyś bredni (wybacz, ale tak to trzeba nazwać) już waść nie pisał naści cover sławetnego Draconusa z Atari.

Swoją drogą uważam że Zybex i Draconus brzmią lepiej na SIDzie.

Edit: Ktoś tu pisał że na Atari XE/XL są lepszej jakości sample. Zastanawam się czy ten ktoś widział grę Metal Dust na Commodore64/128?

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2012 23:02:03 przez Solo Kazuki
[#75] Re: SID vs AY/YM

@Solo Kazuki, post #74

Sprostowanie, POKEY potrafi też generować szum. Przypomniałem sobie jak posłuchałem dokładniej tego Draconusa
[#76] Re: SID vs AY/YM

@Solo Kazuki, post #74

Niemniej ja się z advantage zgadzam w tej części odnośnej miękkości SIDa, z tym, że uważam, że jego taka jakby analogowa niespieszność jest bardzo cenna przy piskliwości syntetycznych generatorów, a SID to conieco łagodzi. Charczenie i krew z uszu można uzyskać na PC Speakerze ale wątpliwa to zaleta.
[#77] Re: SID vs AY/YM

@grg, post #73

@grg Życie takie jest - proste (niektórzy mają dar do jego komplikowania) - twarde (stawia wymagania). Staram się maksymalnie upraszczać i odpowiadać na wyzwania. W zasadzie się to udaje.

@Solo Kazuki Dzięki za przykłady, w wolnych chwilach posłucham. Mam swoje ulubione kawałki na SIDa, którymi robię masaż stóp za pomocą subwoofera. Chętnie je rozszerzę. Może otworzyłbyś podobny wątek na C64 Power? Amiga ma z SIDem tyle samo wspólnego, co z Commodore i POKEYem, czyli nic. No dobra, z C= ma logo na obudowie :)

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2012 12:36:32 przez advantage
[#78] Re: SID vs AY/YM

@advantage, post #77

"Młotki" to 1987 rok i okolice. Rok później odnalazłem coś na Softsynch, który musiał być napisany znacznie wcześniej. Zupełnie, zupełnie inne brzmienie.

W 1990 mamy CMC. Utwory D.K. bardzo różnią się brzmieniem od młoteczków (np. "Saper", "Lasermania", "Hans Kloss" - ostatni to moje preferencje w czystym brzmieniu.

W tym samym czasie TL gra na dwukanałowym playerze digi (np. "Alien" - uwaga, fałszuje - haha). Brzmi niemłotkowo.

Trzy lata później Sound Tracker z ASF S.C. i np. muzyka z gry Miecze Valdgira II - brzmienie różne od tamtych.

TMC to jeszcze inne podejście.

Eksperymenty Emkaya - ja nie poznałem POKEYa


Wszystko to można się dowiedzieć z wpisów Sebana z 2 Jan 2011 . Nie jestem koderem, nie tworzę muzyki, temat znam raczej pobieżnie. Chciałem tylko zwrócić uwagę, jak różne i ciekawe może być brzmienia POKEYa i że, cytując Sebana: z Pokey-a wycisnąć jeszcze sporo, tylko chętnych albo brak, a jeżeli już się jakiś znajdzie to za chwilę słyszy że się nie da i sobie szybko odpuszcza :) I tak zostajemy w tym naszym standardowym metalicznym brzmieniu ;)... które jest bardzo różne.

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2012 13:23:03 przez advantage
[#79] Re: SID vs AY/YM

@Solo Kazuki, post #74


Edit: Ktoś tu pisał że na Atari XE/XL są lepszej jakości sample. Zastanawam się czy ten ktoś widział grę Metal Dust na Commodore64/128?


Tak, ale to gra na SuperCPU 20Mhz, a więc i szybkość miksowania mogła być większa.

A propos twórczości Adama Gilmore na C64 i małe Atari http://www.atari.org.pl/wywiad/adam-gilmore/3
[#80] Re: SID vs AY/YM

@zyga64, post #79

Tak, ale to gra na SuperCPU 20Mhz, a więc i szybkość miksowania mogła być większa.

CPU szybsze od Amigi 1200 i Falcona. Nie, no mała atarka nie da rady. :)

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2012 13:26:38 przez advantage
[#81] Re: SID vs AY/YM

@advantage, post #80

No właśnie, to chyba trochę odchodzi od tematu 'możliwości chipu', a zalicza się raczej do "co możemy wrzucić na output".

A jeśli chcesz jeszcze trochę metalurgii... http://noname.c64.org/csdb/release/?id=3434 (szczególnie patrz Metal Dream.sid- nieźle charczy samplami).
[#82] Re: SID vs AY/YM

@Solo Kazuki, post #74

@SoloKazuki

SID jest zdecydowanie najlepszym układem dźwiękowym. Na szczęście to wiemy wszyscy. Niektóre utwory pisane były specjalnie pod jego możliwości, dla tego będą brzmieć na nim najciekawiej. Inna sprawa to osobiste preferencje brzmienia, za zwyczaj skonotowane z pamięcią z przeszłości, które powodują jego świadomy lub podświadomy wybór, niezależnie od istnienia lepszej lub gorszej wersji tego samego utworu.

Możliwość porównywania aranżacji tych samych utworów z różnych platform daje dużą radochę. Polecam.

POKEY ma różne brzmienia. Warto je posłuchać, porównać.

Odnosząc się do wybranych, podlinkowanych utworów:

Calypso Part 1 - ciekawy cover, zupełnie nowa interpretacja. Oryginał jest taneczny, bardziej wesoły.

Revolution2, Macrocosm, Modulation - bardzo fajne utwory. Trafią do moich ulubionych z napisem C64. Reszty mimo prób, nie potrafię przyswoić.

Ostatnia rzecz, która wymaga sprostowania: nie śmiałbym - jak sugerowałeś w swojej wypowiedzi - narzucać twórcy w jaki sposób lub co ma tworzyć. Mnie interesuje określony efekt, który wiążę z określonym światem, moim światem - ot, co. Szanuję inne upodobania. Słucham bardzo różnej muzyki, muzyka elektroniczna, w szczególności chipy, to tylko jej niewielki ułamek.
[#83] Re: SID vs AY/YM

@zyga64, post #79

Tak, ale to gra na SuperCPU 20Mhz, a więc i szybkość miksowania mogła być większa.

bo jest, obstawiam 22,5kHz. SID w swojej konstrukcji na szczęście uwzględnia wyższe taktowanie niż na to pozwolił procek CBM (8kHz)
[#84] Re: SID vs AY/YM

@grg, post #81

No właśnie, to chyba trochę odchodzi od tematu 'możliwości chipu', a zalicza się raczej do "co możemy wrzucić na output".

Z tego co wiem cała muzyka w grze jest grana z oscylatorów, tylko sample są puszczone przez DAC. Po prostu SID działa w wyższej częstotliwości niż 8kHz, stąd znacznie lepsza jakość dźwięku (nawet generowanego). To nie trik z AY i miksowaną emulacją SIDa puszczona przez jego DAC ;)
[#85] Re: SID vs AY/YM

@Solo Kazuki, post #84

Ok, ja nie znam szczegółów techicznych tworzenia ścieżki z Metal Dusta - można o tym coś więcej poczytać gdzies?

btw, ścieżka jest dostępna tutaj.
[#86] Re: SID vs AY/YM

@grg, post #85

Polecam zacząć od tego
[#87] Re: SID vs AY/YM

@Solo Kazuki, post #86

Dzieki. A więc w grze (w trakcie rozgrywki) jest samplowana muza, sid generatorem gra w tytule i końcówce w multispeedzie, do czego akurat nie trzeba chyba SuperCPU. Niezłe multi są w Bitjamie #43 http://www.youtube.com/watch?v=JsvYKxOrdOc.
[#88] Re: SID vs AY/YM

@grg, post #85

btw, ścieżka jest dostępna tutaj.

a nie, bo tutaj

Polecam też posłuchać innej muzyki tego autora (The Blue Ninja), np
A Blue Ninja
Ditris
Funky Move
Game of Love
Summer Love '91
Ultrix

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2012 13:05:33 przez Solo Kazuki
[#89] Re: SID vs AY/YM

@Solo Kazuki, post #88

Przysłowiowej eldoopy nie urywają...
[#90] Re: SID vs AY/YM

@grg, post #89

Tak na marginesie w przypadku warhawków bardziej podoba mi się wersja POKEYa. Na SID-a muzyczka jest jakaś rozlazła.
No ale ja miałem Atari ;)
Na stronie SCENA.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem